خواص گوجه فرنگي در دوران حاملگي

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :

خواجه شمس‌الدین محمد بن بهاءالدّین محمد حافظ شیرازی در سال ۷۲۷ هجری قمری به دنیا آمد . حافظ به لسان الغیب معروف است و در سال ۷۹۲ هجری قمری از دنیا رفت .شاعر بزرگ قرن هشتم ایران و یکی از سخنوران مشهور ایران و تمام جهان است .

تعداد بسیاری از شعرهای او غزل هستند که به غزلیات حافظ شهرت دارند. سمت و سوی حافظ به شیوهٔ سخن‌پردازی خواجوی کرمانی و شباهت شیوهٔ سخنش با او مشهور است. او از مهم‌ترین اثرگذارن بر شاعران بعد از خود شناخته می‌شود. در قرن های هجدهم و نوزدهم شعرهای او به زبان‌های اروپایی ترجمه شد و اسم او به نوعی به محافل ادبی جهان غرب نیز راه پیدا کرد . هرساله در تاریخ بیستم مهرماه مراسم بزرگ‌داشت محمد حافظ شیرازی در محل آرامگاه او در شهر شیراز با حضور پژوهشگران ایرانی و خارجی برگزار می‌شود. طبق تقویم رسمی ایران این روز را روز بزرگ‌داشت حافظ نامیده‌اند.

اطلاعات زیادی از خانواده و جدهای حافظ شیرازی در دست نیست و ظاهراً اسم پدرش «بهاءالدین محمد» است و مادر او اهل کازرون بوده‌است. در شعرهای او که می‌تواند تنها منبع موثّق و مطمئن زندگی او باشد اشاره‌های کمی از زندگی شخصی و خصوصی او پیدا می‌شود. آنچه از فحوای تذکره‌ها به دست می‌آید بیشتر افسانه‌هایی است که از این شخصیّت در ذهن عوام ساخته و پرداخته شده‌است. با این همه آنچه با تکیه به اشارات دیوان او و برخی منابع معتبر قابل بیان است آن است که او در خانواده‌ای از نظر مالی در حد متوسط جامعه زمان خویش متولد شده‌است. (با این حساب که کسب علم و دانش در آن زمان اصولاً مربوط به خانواده‌های مرفه و بعضاً متوسط جامعه بوده‌است). در نوجوانی قرآن را با چهارده روایت آن از برکرده و از همین رو به حافظ ملقب گشته‌است.

دوره مقدماتی php

آرامگاه حافظ در شهر شیراز و در منطقهٔ حافظیّه واقع شده‌است. امروزه این مکان یکی از جاذبه‌های مهمّ گردشگری به‌شمار می‌رود.

در زبان اغلب مردم ایران، رفتن به حافظیّه معادل با زیارت آرامگاه حافظ گردیده‌است. برخی از معتقدان به آیین‌های مذهبی و اسلامی، رفتن به آرامگاه او را با آداب و رسوم مذهبی همراه می‌کنند. از جمله با وضو به آنجا می‌روند و در کنار آرامگاه حافظ به نشان احترام، کفش خود را از پای بیرون می‌آورند.

نیت کننده معمولاً در هنگام تفأل از دیوان حافظ، او را به عزیزترین کسانش یعنی به خداوند و معشوقه اش (شاخ نبات) قسم می دهد. این قسم معمولاً به این شکل ادا می شود: ای حافظ شیرازی! تو محرم هر رازی! تو را به خدا و به شاخ نباتت قسم می دهم که هر چه صلاح و مصلحت می بینی برایم آشکار و آرزوی مرا براورده سازی. ضمن اینکه شاید بهتر باشد برای شادی روح حافظ، صلوات یا فاتحه ای نثار نماییم!

مشهور است که امروز در خانهٔ هر ایرانی یک دیوان حافظ یافت می‌شود. ایرانیان طبق رسوم قدیمی خود در روزهای عید ملی یا مذهبی نظیر نوروز بر سر سفره هفت سین، یا شب یلدا، با کتاب حافظ فال می‌گیرند. برای این کار، یک نفر از بزرگان خانواده یا کسی که بتواند شعر را به خوبی بخواند یا کسی که دیگران معتقدند به اصطلاح خوب فال می‌گیرد ابتدا نیت می‌کند، یعنی در دل آرزویی می‌کند. سپس به‌طور تصادفی صفحه‌ای را از کتاب حافظ می‌گشاید و با صدای بلند شروع به خواندن می‌کند. کسانی که ایمان مذهبی داشته باشند هنگام فال گرفتن فاتحه‌ای می‌خوانند و سپس کتاب حافظ را می‌بوسند، آنگاه با ذکر اورادی آن را می‌گشایند و فال خود را می‌خوانند.

برخی حافظ را «لسان‌الغیب» می‌گویند یعنی کسی که از غیب سخن می‌گوید و بر اساس بیتی از شعر حافظ او معتقد است که هیچ‌کس زبان غیب نیست: ز سر غیب کس آگاه نیست قصه مخوان کدام محرم دل ره در این حرم دارد

یکی از صنایع شعری ایهام است بدین معنی که از یک کلمه معانی متفاوتی برداشت می‌شود. ایهام در اشعار حافظ به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفته. همچنین از مهم‌ترین خصوصیات شعر حافظ گستردگی مطالب ذکر شده در یک غزل اوست؛ به گونه‌ای که در یک غزل از موضوع‌های فراوانی حرف می‌زند. از طرفی هر بیت شعر حافظ نیز به‌طور مستقل قابل تفسیر است. این ویژگی‌های شعر حافظ باعث شده که هر کس با هر نیتی که دیوان حافظ را بگشاید و غزلی از آن را بخواند در مورد نیت خود کلمه یا جمله‌ای در آن می‌یابد و فرد فکر می‌کند که حافظ نیت او را خوانده و به وی جواب داده‌است. غافل از اینکه این ویژگی شعر حافظ است و در بقیه غزلیات او نیز کلمات یا جملاتی همخوان با نیت صاحب فال وجود دارد.

حافظ زمانی که درمانده می‌شود به فال روی می‌آورد: از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش زده‌ام فالی و فریاد رسی می‌آید

Copyright (c) 2006-2017 persianv.com All Rights Reserved

© کلیه حقوق متعلق به سایت پرشین وی می باشد. باز نشر مطالب تنها با ذکر منبع مجاز می باشد .


مهم‌ترین ترکیبات گوجه‌فرنگی شامل حدود 80 درصد یا کمی بیش‌تر آب بوده و بقیه آن را پروتئین، چربی، قندهای مختلف از جمله گلوکز و فروکتوز، ویتامین‌های A ,C ,K و تیامین یا B1، ریبوفلاوین، B5 ، اسید فولیک، E، اسید آمینه‌های ضروری، املاح معدنی از جمله کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، منیزیم، مس، منگنز، کبالت، روی و آرسنیک است و به تازگی وجود ید نیز در گوجه‌فرنگی گزارش شده است.
گوجه‌فرنگی سرشار از ماده‌ای به نام لیکوپن (عامل رنگ قرمز) است که از آنتی‌اکسیدان‌ها به شمار می‌آید، در واقع لیکوپن ترکیبی ضدسرطان است.
شاید بعید به نظر بیاید که گوجه‌فرنگی، این سبزی پیش پا افتاده و ساده، منبع مهم طبیعی ضدسرطان باشد ولی تحقیقات علمی نشان داده است که در مورد اشخاصی که کم‌تر آمادگی مبتلا شدن به سرطان دارند، گوجه‌فرنگی نقش مهمی داشته است. راز موجود در گوجه‌فرنگی وجود همان لیکوپن است که از کاروتنوئیدهاست و طبق تحقیقاتی که توسط دکتر هلمت سیز انجام گرفته، نشان داده شده است که این ماده آنتی‌اکسیدان از نظر خاصیت ضد سرطانی صددرصد نیرومندتر از تباکاروتن (عامل رنگ نارنجی) است.
گوجه‌فرنگی منبع غنی ترکیب شیمیایی لیکوپن است که به صورت غذا وارد بدن می‌شود و خوشبختانه در تمام انواع فرآورده‌های آن نظیر گوجه‌فرنگی خام، گوجه‌فرنگی پخته، رب و کنسرو گوجه‌فرنگی وجود دارد و از بین نمی‌رود.خوردن این گیاه از سرطان لوزالمعده، پروستات و سرطان رحم جلوگیری می‌کند، همچنین از علایم پیش سرطان رحم که در اصطلاح (CIN) گفته می‌شود، جلوگیری می‌کند. محققان دریافته‌اند، زنانی که در خونشان مقدار زیادی ترکیب شیمیایی مفید ضدسرطان لیکوپن وجود دارد، کمتر به سرطان رحم مبتلا می‌شوند.
در رابطه با سرطان لوزالمعده لازم به ذکر است که لیکوپن بسیار مفید است. طبق تحقیقاتی که در دانشگاه جان هاپکینز به عمل آمده، پائین بودن سطح مقدار لیکوپن در خون یکی از علائم آمادگی انسان برای مبتلا شدن به سرطان لوزالمعده ذکر شده است.
در طب سنتی نیز از گوجه‌فرنگی جهت تسکین و بهبود بعضی بیماری‌ها نظیر آسم، سرفه، آنفلوآنزا، امراض چشم، گوش درد، حصبه و تب زرد استفاده می‌کرده‌اند. تحقیقات اخیر نیز به نقش مؤثر آن در میکروب‌کشی (خاصیت ضد میکروبی)، ضد اسهال و مدر آن اشاره شده است.
پختن گوجه‌فرنگی به میزان 2 دقیقه نیز باعث به وجود آمدن مواد ضدسرطان در گوجه‌فرنگی خواهد شد.گوجه‌فرنگی، همچنین حاوی اسیدفولیک است و مواد غذایی که دارای این ترکیب شیمیایی باشند، مقاومت سلول‌ها را در برابر حملات سرطان ریه افزایش می‌دهند، بنابراین دانشمندان توصیه می‌کنند که برای مبارزه با سرطان ریه می‌توان هر چه بیش‌تر از این نوع مواد غذایی استفاده کرد. این گیاه علاوه بر تباکاروتن سایر انواع ترکیبات شیمیایی کاروتنوئید نظیر لوتئین، لیکوپن و ایندول‌ها و انواع دیگری از مواد ضدسرطان را داراست.گوجه‌فرنگی در بعضی افراد، ایجاد حساسیت می‌کند که باید به آن توجه کرد. این آلرژی غذایی می‌تواند دامنه وسیعی از علایم نظیر خارش، عطسه، ظاهر شدن لکه‌های قرمز پوستی تا درد و ورم و ناراحتی‌های آرتروز روماتیسمی را در برگیرد.


در اغلب محافل مردمی این شعار و توصیه به گوش می‌رسد که:


اگر می‌خواهید درد و ورم آتروز کاهش یابد، از خوردن گوجه فرنگی اجتناب کنید! دکتر چیلدرز – کارشناس سبزیکاری دانشگاه فلوریدا – می‌گوید: «چند سال پیش، روزی ناگهان در مفاصل زانوهای خود احساس درد و ورم و سفتی شدیدی کردم و وقتی به بررسی دقیق رژیم غذایی خود پرداختم، چنین به نظرم رسید که چند ساعت پس از خوردن گوجه‌فرنگی این ناراحتی‌ها عارض شده است. بنابراین برای درمان خود برنامه‌ای را آغاز کردم. در این برنامه یکی یکی تمام گیاهان خانواده گوجه‌فرنگی که در رژیم غذایی من بود را حذف کردم و پس از آن تمام درد و ورم و ناراحتی مفاصل من رفع شد».
تخمین دکتر چیلدرز این بود که در حدود 10 درصد مردم ممکن است از این طریق مبتلا به آرتروز شوند. ولی در عین حال عده‌ای دیگر از کارشناسان معتقد به ضرر گوجه‌فرنگی رسیده قرمز برای آرتروز نیستند و می‌گویند در این مورد شاید مردم اغراق می‌کنند زیرا تا به حال یک مطالعه علمی دقیق کنترل شده این اتهام را برای گوجه‌فرنگی تأیید نکرده است.
بدیهی است که نظر اکثریت مردم را نیز نمی‌توان نادیده گرفت، زیرا به هر حال آماری است که ضرر گوجه‌فرنگی برای آرتروز را در نمونه آماری وسیع نشان می‌دهد.
دانه‌های گوجه‌فرنگی نیز حاوی نوعی روغن است که برای تهیه مارگارین، سالاد و انواعی از صابون مصرف می‌شود.
گوجه‌فرنگی را باید هنگامی که کاملاً رسیده است، از بوته چید و مصرف کرد، گرچه شباهت‌هایی بین ترکیبات گوجه‌فرنگی قرمز و سبز (نرسیده) وجود دارد، ولی رنگ‌های گیاهی موجود در گوجه‌فرنگی رسیده (قرمز) در سبز وجود ندارد و ممکن است گاهی در گوجه‌فرنگی سبز، مواد سمی وجود داشته باشد. گوجه‌فرنگی نارس و سبز، مخصوصاً برای کلیه‌ها مضر است. از فواید گوجه‌فرنگی می‌توان به: کمک به رقیق شدن خون، رفع ورم مخاط روده، پایین آوردن کلسترول خون، کمک به تنظیم فشار خون، برطرف کردن ورم مفاصل و… اشاره کرد.
در زمینه کاهش فشار خون، دانشمندان معتقدند که مصرف گوجه‌فرنگی در درمان فشار خون بالا مؤثر است.
این پژوهشگران چندی پیش در تحقیقی پزشکی – درمانی فرضیه خود را آزمودند و حدود 40 بیمار داوطلب مبتلا به فشارخون بالا را تحت بررسی قرار دادند.
تمامی این بیماران، افرادی بوده‌اند که به تازگی به بیماری پر فشاری خون مبتلا شده بودند و قبل از شرکت در این تحقیق، از داروهای کنترل فشار خون استفاده نکرده بودند.
پژوهشگران، بیماران را به دو گروه تقسیم کردند و در مدت تحقیق که هشت هفته به طول انجامید، فشار خون بیماران گروه اول با مصرف دارو کنترل شد، در حالی که بیماران گروه دوم در طول این مدت روزانه و به طور مرتب تنها گوجه‌فرنگی مصرف کردند.


پس از طی هشت هفته، مقایسه دو گروه نشان داد که مصرف گوجه‌فرنگی بدون ایجاد هیچ نوع عارضه جانبی مضری، فشار خون بیماران گروه دوم را در حد متعادل نگاه داشته بود که محققان دلیل آن را وجود لیکوپن در گوجه‌فرنگی می‌دانند.


همچنین این گیاه دارای خواص تسکین دهندگی درد است. دانشمندان ایتالیایی دریافتند که مصرف گوجه‌فرنگی سبب تسکین درد در بیماران می‌شود. گوجه‌فرنگی مقدار زیادی آب و پروتئین دارد که سبب کاهش درد در بسیاری از امراض می‌شود.
این دانشمندان عقیده دارند که گوجه‌فرنگی در طب سنتی سبب تسکین درد و بهبود برخی از بیماری‌های تنفسی از قبیل آسم می‌شود. همچنین وجود ویتامین‌های K ,C ,A و انواع مختلفی از قندها را سببی برای کاهش درد می‌دانند.


البته در بعضی اشخاص، هضم گوجه‌فرنگی با اشکال صورت می‌گیرد و افرادی که معده حساس دارند یا از زخم‌های معده یا روده رنج می‌برند، نباید در خوردن گوجه‌فرنگی افراط کنند. در زنانی که به خصوص در نیمه دوم بارداری خود دچار سوزش سر دل می شوند، مصرف خوردنی های اسیدی مثل گوجه فرنگی بایستی با احتیاط صورت بگیرد.


این گیاه به دلیل سرشار بودن از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین E سبب کاهش چین‌خوردگی پوست صورت نیز می‌شود و از خشکی پوست جلوگیری می‌کند.


برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…


برای دیدن همه مطالب مربوط به دنیای زنانه لطفاً کلیک کنید…


برای دیدن همه مطالب مربوط به نوزاد و کودک لطفاً کلیک کنید…


برای دیدن همه مطالب مربوط به ناباروری لطفاً کلیک کنید…


برای دیدن همه مطالب مربوط به بارداری لطفاً کلیک کنید…


برای دیدن همه مطالب مربوط به زایمان لطفاً کلیک کنید…


برای دیدن همه مطالب مربوط به تغذیه لطفاً کلیک کنید…


برای دیدن همه مطالب مربوط به پرسش و پاسخ لطفاً کلیک کنید…


زیبایی و سلامت جنین در دوران بارداری از نظر طب سنتی و اسلامی



قبل از بارداری این خوراکیها را مصرف کنید
خوردن سیب، به، گلابی ( پدر بیشتر )، انار ، نیم ساعت قبل از صبحانه و به صورت ناشتا، در زیبایی موثر است. همچنین معجون شیر ،گردو و خرما تاثیر زیادی بر زیبایی دارد. مغز بادام و مغز تخمه خربزه قوای جنسی مرد را تقویت و بر زیبایی فرزند موثر است.در دوران بارداری
در دوران بارداری، ختم سوره هایی از قرآن برای زیبا شدن فرزند درون شکم توصیه شده است، مانند: سوره یوسف، سوره یس، سوره محمد.


و خوراکی های زیر را بخورید:
به
هلو
خربزه
پیازچه
انگور
سبزیجات
آناناس (صدای بچه را قشنگ می كند)
پرتقال (قد بچه را بلند می كند)
روغن زیتون (روزی یک قاشق )(پوست بچه را روشن می كند)
رازیانه و بادیان (برای داشتن نوزادی با چشمان زیبا )
انواع مربا به خصوص مربای شقاقل (در استخوان بندی جنین موثر است)
شنبلیله خام یا پخته (جنین را گیسو بلند و پر مو می كند)
اشعه آفتاب (برای داشتن موی مشكی)


این غذاها کودک را زشت می کند!
فست فود ممنوع
تند غذا خوردن ( موجب ایجاد لک های صورت در مادر و فرزند)
غذاهای مانده رنگ بچه را تیره می كند.
فلفل
ادویه های تند مانند خردل، دارچین، نعناع به صورت زیاد
خیارشور
سوسیس و كالباس
انواع سس ها
نوشابه
كنسرو ها
چای و قهوه
سركه
مصرف زیاد گوجه فرنگی (سبب ناقص الخلقه شدن می شود)
مصرف زیاد سیب زمینی
مصرف زیاد نمک (بخصوص در سه ماه آخر )
کلا زن باردار از مصرف غذاهای آماده و به خصوص غذاهایی که مواد نگهدارنده دارد، باید جلوگیری کند.


این موارد هم كم مصرف شوند
زعفران
جعفری
غوره
آبغوره
مارچوبه
انسیون
زیره
دارچین


سیب در زیبایی کودک نیز نقش زیادی ایفا می‎کند. اگر در ماه هشتم بارداری به دفعات بر سیب سرخ سورۀ یوسف خوانده شده و زن باردار بخورد کودکی زیبا خواهد داشت.


و از قدیم گفته اند که:
1. خوردن انار شیرین فرزند را نیکو و زیبا می کند.
2. مصرف رب انار در هنگام بارداری علاوه بر اینکه از ویار خوردن خاک، مهر، زغال، برفک یخچال نجات می‎دهد، تاثیر زیادی در زیبایی نوزاد دارد.
3. خوردن گلابی توسط پدر ، سبب زیبایی فرزند می شود و مایه قوت قلب، پاکی معده، صفای دل، دلیری و زیبایی بچه می شود.
4. خوردن کندر توسط زن باردار باعث زیادی عقل بچه، باهوش، پاکدل، دانا و شجاع شدن پسر و خوشخو و نیکو شدن دختر می شود.
5. خوردن آب اناناس به همراه یک قاشق عسل برای نظافت، زیبایی و شادابی پوست مادر و جنین مفید است.
6. همچنین سیب در زیبایی کودک نیز نقش زیادی ایفا می‎کند. اگر در ماه هشتم بارداری به دفعات بر سیب سرخ سورۀ یوسف خوانده شده و زن باردار بخورد کودکی زیبا خواهد داشت.
7. مصرف انجیر و شنبلیله از ریزش مو جلوگیری کرده و سبب افزایش مو می‎گردد.
8. اگر می‎خواهید نوزادی با چشمان شهلا و زیبا داشته باشید توصیه می‎شود مصرف رازیانه و بادیان را فراموش نکنید.
9. مصرف به، خطر سقط جنین را کاهش داده، نوزاد را خوش آب و رنگ کرده و از ویار زنان باردار جلوگیری می‎نماید.


10. خوردن عسل به زنان باردار توصیه می‌شود، زیرا دارای قند، آهن، پتاسیم، کلسیم، منگنز، سدیم و فسفر است.
11. شلغم به خاطر داشتن کلسیم و فسفر برای رشد و نمو و استحکام استخوان بندی نافع است لذا خوردن آن به زنان باردار و شیرده توصیه می‌شود.
12. به زنان باردار شیر بنوشانید زیرا شیر در مشاعر کودک تاثیر نیکویی خواهد داشت.
13. کسانی که غذای تند می‎خورند مبتلا به لک‌های صورت می‎شوند، چنانچه حامله باشند نوزادشان ممکن است لکه‌هایی در بدنشان داشته باشند. چنانچه مادر هنگام آبستنی ادویه‌های تند مانند خردل یا دارچین و نعناع زیاد مصرف کند نوزاد مبتلا به اگزما می‎گردد.
14. اگر می خواهید فرزندتان رنگ و روی خوب داشته باشد در هنگام بارداری سراغ دوستان کبد بروید. دوستان کبد عبارتند از: روغن زیتون، انار، روغن ماهی، کاسنی، کنگر، هویج، زرشک، شکر و نعناع.
15. خوردن توت فرنگی و هلو و خربزه نیز در زیبایی رخ جنین و شادابی پوست زن باردار تاثیر دارد.


باید این موضوع را قبول کنید که زیبایی از زیبایی بیرون می آید، اگر می خواهید فرزند زیبایی داشته باشید، در هنگام بارداری باید از آرامش کافی برخوردار شوید و تا می توانید به چیزهای زیبا بنگرید، مثلا گل، درخت، دریا، کوه، انسان های آرام و زیبارو و … 


از چه گروه هاي غذايي مصرف كنيم؟


مهمترين گروه غذايي براي جنيني كه در حال رشد است پروتئين هاست زيرا پروتئين باعث تشكيل و رشد بدن جنين مي شود و براي همين ما به مادر توصيه مي كنيم روزانه از گوشت سفيد و قرمز و تخم مرغ استفاده كند.


توصيه بر مصرف مواد غذايي از هر چهار گروه غذايي است. براي مثال يك تا دو ليوان شير يا ماست در روز كه تامين كننده كلسيم بدن است و از گروه كربوهيدرات ها كه شامل نشاسته و برنج مصرف روزانه تاكيد نمي شود،


بلكه مصرف بايد به صورتي باشد كه بدن مادر به آن احساس نياز مي كند. در آخر مصرف ميوه ها و سبزيجات تازه كه حاوي مواد معدني هستند بسيار حايز اهميت است.


در اين دوران مادران بايد آب فراوان ميل كنند زيرا حجم خون مادر در اثر افزايش جريان خون چند برابر مي شود. در نتيجه بدن نياز به آب فراوان دارد تا اين گردش خون را حفظ كند.


گرسنه نمانيد


از نظر تغذيه؛ توصيه ما به مادران اين است: به جهت فشاري كه به دستگاه گوارش او طي حاملگي مخصوصا ماه هاي آخر وارد مي شود .


حتي به دليل به هم ريختگي هورمون ها ممكن است مادر حالت تهوع داشته باشد و اسيد معده زياد ترشح شود تغذيه با حجم كم و دفعات زياد صورت گيرد به هيچ وجه گرسنه نماند.


زيرا گرسنگي عوارض جدي و خطرناكي براي جنين دارد و از طرفي غذاي سنگين مصرف نكند زيرا باعث سنگيني معده مادر مي شود و هضم غذا را مختل مي كند.


چه چيزهايي نخوريم


پرهيز مادر در اين دوران بايد از غذاهاي تند و ترش و ادويه دار و همچنين نوشابه هاي گازدار باشد. چاي زياد و قهوه نيز باعث ترشح بيش از حد اسيد معده مي شود و احساس سوزش معده را افزايش مي دهد.


افرادي كه بيشتر دچار حالت تهوع خصوصا در سه ماهه اول بارداري مي شوند بايد از مصرف غذاهاي پرحجم و چرب خودداري كنند، زيرا حالت تهوع را افزايش مي دهند.


اين غذاها را بخوريد


در مورد تهوع بارداري كه اغلب مشكل صبحگاهي مادران است و گاهي مادر در طول روز هم با آن مواجه است، يكي از مشكلات اساسي در اين دوران است.


عده زيادي از مادران با اين حالت درگير هستند و عده ديگر حالت خفيف آن را تجربه مي كنند، به طوري كه وعده غذايي را مي توانند مصرف كنند.


ولي اشتهاي كمي دارند، درصدي ديگر حالت شديد تهوع را تجربه مي كنند و عده اي از آنها نياز به بستري شدن در مراكز درماني دارند كه از اين دسته آزمايش هاي متعدد و سونوگرافي هاي مخصوص گرفته مي شود تا بررسي شود.


آيا مشكل خاصي نظير حاملگي هاي خارج از رحم وجود دارد يا خير؟ اگر حالت عادي باشد توصيه هايي نظير عدم استفاده از غذاهاي تند، ترش و پرچرب پيشنهاد مي شود و همچنين مصرف برخي مواد غذايي حاوي ويتامين B6 تهوع را كم مي كند.


به طور مثال سيراب شيردان گوسفند يا پودر زنجبيل كه در آب حل شود تهوع را كاهش مي دهد. مصرف ويتامين B6 نيز توصيه مي شود.


اگر مادر دچار التهاب معده باشد از شربت هاي معده نظير آلومينيوم ام جي استفاده مي كنيم. اين روش ها خط اول درمان ما هستند.


ولي اگر مشكل شديدتر باشد از داروهاي ديگر و سرم تراپي و تزريق آمپول هاي ضدتهوع كمك مي گيريم تا معده آرام تر شود و بتواند تغذيه مناسب را دريافت كند.


نكته ديگر اينكه؛ تغذيه اين دسته از مادران هر دو ساعت به دو ساعت با حجم كم است به طوري كه هم معده تحمل كند و هم حالت تهوع كمتر شود. اگر صبح هنگام يك ماده غذايي مثل بيسكويت و نان سوخاري خشك مصرف كنند، تهوع كاهش مي يابد.


مادران چاق كمتر وزن گيرند


اغلب مادران باردار پس از گذشت سه ماهه اول بارداري اشتهاي بيشتري پيدا مي كنند زيرا تهوع كاهش مي يابد و مشكلات گوارش كمتر مي شود.


ما به مادران مي گوييم هر چه ميل دارند مصرف كنند. نكته اي كه مهم است اينكه وزن مادر و اينكه در چه گروه وزني قرار مي گيرد.


در نوع و مقدار تغذيه نقش دارد. مادري كه چاق است زماني كه اشتهاي سه ماهه دوم او زياد شود و هر چه خواست به هر ميزان مصرف كند باعث مي شود بيشتر چاق شود.


و اين اضافه وزن مورد نياز جنين نيست و تنها چربي بدن مادر زياد مي شود كه در هنگام زايمان مشكل آفرين مي شود.


ولي توصيه ما به طور كلي اين است كه مادران باردار داراي وزن نرمال، هر زمان كه احساس گرسنگي مي كنند غذا ميل كنند و به هيچ عنوان گرسنه نمانند.


لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید!

2-از خوردن شیر و فراورده های آن غافل نشوید،چرا که شیر بهترین غذای زن حامله است.

3-این قاعده را فراموش نکنید که((زن باردار باید به مقدار کافی و مورد نیاز -نه بیشتر- غذا بخورد و خوب غذا خوردن را ملاک خود قرار دهد))زیرا پرخوری وبدخوری نوعی زیان زدن به خود و جنین محسوب می شود.پس اگر روی غذا یا میوه ای تکیه می شود به معنای آن نیست که باید بیش از مقدار نیاز مصرف کرد.

4-خوردن شیرینی های خامه دار به خصوص نزدیک به وعده های غذایی ممنوع می باشد زیرا در این صورت اشتها از بین رفته و نسبت به مواد غذایی لازم بی میل می گردد و سبب سنگینی شکم و در نتیجه ناراحتی دستگاه گوارش می شود و با توجه به اهمیت مراقبت از دندانها در دوران بارداری مصرف این گونه شیرینی ها باعث زودتر خراب شدن دندانها می گردد وباعث چاقی و اضافه وزن نیز می شود.

5-بهتر است زن باردار به جای 3نوبت غذا چند نوبت غذا بخورد ودر هر نوبت سعی کند که غذای کمتری مصرف نماید،همچنین از غذاهای کم حجم استفاده شود.

6-از زیاد خوردن نمک اجتناب شود به خصوص سه ماهه آخر زیرا در اواخر حاملگی بدن زن باردار مستعد تورم و مرطوب شدن می باشد ونمک به این تورم کمک می کند.

7-از خوردن خرما و انگور در تمام دوران بارداری غافل نشوید.

8-از خوردن گوجه فرنگی زیاد که سبب ناقص الخلقه شدن فرزند می گردد اجتناب شود.

9-از خوردن سیب زمینی زیاد حتما پرهیز کنید،زیرا امکان پیدایش(اسپنیا بیفیدا) یا پیدایش بچه های بدون مغز(انانسفال) می رود.

10-در موقع ویار به صوت جدی از خوردن سرکه پرهیز کنید و اگر میل به ترشی دارید از این قسم ترشی ها استفاده کنید:

آلوزرد،آلوسیاه،آلوچه یا گوجه سبز،زرشک،آب لیمو،آش آبغوره،آش سماق،سکنجبین،آب نارنج،پرتقال و امثال اینها.

11-از کالباس و سوسیس ،کنسرو،کباب شور،خیارشور،چای و قهوه  باید دوری کرد.

12-از ماه 8 به بعد از خوردن پسته وگوشت تخم مرغ در روزهای آخر خودداری نمائیدو در عوض پرتقال و میوه میل کنید تا طفل قدری کوچکتر گشته و در موقع وضع حمل فشار کمتر شود.

13-در ماه 9 از کباب گوشت گوسفند واز خوردن سیب رنده شده و فالوده گلاب بید استفاده کنید.

14-از سبزی های پخته زیادتر از حد معمول استفاده کردهواز گل کلم،کلم قمری،هویج،کنگر،ریواس،کاهو بسیار میل نمایید.

15-تاحد امگان از گوشت قرمز و گوشت شکار اجتناب ورزید وبه جای آنها از گوشت سفید(مرغ و ماهی) استفاده کنید.

16-از خوردن پیاز و بادمجان به صورت افراطی اجتناب شود.

17-از خوردن بقولات وحبوبات به صورت افراطی خودداری کنید به خصوص باقلا که بچه را کودن و خرفت می سازد.

18-در شبها غذا را زودتر میل کرده به طوری که تا موقع خواب 2-3 ساعت فاصله باشد،تا خواب راحت و آرامی داشته باشید.

19-از ادویه های تند مانند فلفل و میخک و زنجفیل اجتناب نمایید.

20-مصرف کمپوت گلابی و هلو،سیب و خوشاب،زردآلوبسیار مفید است.

21-گندم برشته و برنج و کنجدوشاهدانه برشته بدون نمک،مقوی و مفید بوده ودر استخوانبندی طفل موثراست.

22-خوردن آب زیاد،غذاهای شور و نشستن در جای خیلی سرد زایمان را سخت تر می کند.

23-از اسفناج زیاد استفاده کنید زیرا آهنی که این سبزی دارد وارد کبد نطفه شده ودر آنجا گلبولهای قرمز خون را می سازد.

24-در بارداری بدن برای ساختن و ترمیم انساج،رشدزهدان،ازدیاد حجم خون،رشدجنین و رشد بافت غده ای پستانهاو بالاخره ازدیاد متابولیسم به پروتئین بیشتری احتیاج دارد.

25-مصرف مقدار مناسب ویتامینE میتواند سبب جلوگیری از سقط جنین گردد.

10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *