خواص و مضرات سبزي گشنيز

دوره مقدماتی php
خواص و مضرات سبزي گشنيز
خواص و مضرات سبزي گشنيز

خواص و مضرات سبزي گشنيز

دوره مقدماتی php

آرایش

مدل مو

مدل لباس

اخبار

سبزی خردکن

سبزی گشنیز را همه می شناسند و خیلی ها به خاطر بویش آن را نمی خورند. ولی این سبزی خواص فراوانی دارد، علاوه بر خود سبزی تخم گشنیز هم خواص

فراوانی دارد، در این بخش از سایت آکاایران قصد داریم تا شما را با خواص تخم گشنیز و سبزی گشنیز آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

من ((گشنیز)) هستم !
 اسم من گشنیز است . به من جلجلان هم گفته اند. اعراب کسیره و کزیره مى گویند. من از آن دسته گیاهان هستم که خاصیت میکرب کشى دارم ، و از سرایت امراض عفونى جلوگیرى مى کنم . پزشکان قدیم به مبتلایان به ابله دستور مى دادند که براى جلوگیرى از سرایت به آن چشم ، آب مرا در اطراف پلک بمالند، و براى جلوگیرى از سرایت حصبه به اطرافیان نیز دستور مى دادند که از من استفاده کنند. شما هم مى توانید در مواقعى که یک بیمارى همه گیر پیدا مى شود، به سراغ من بیاید.

خاقانى
من مقوى مغز و قلب مى باشم – براى رفع خفقان – وسواس و هیسترى (غش ) سودى فراوان دارم .
بیشتر خواص من در برگ و میوه من است که آن را تخم گشنیز یا تخم جلجلان نامیده اند، هرگز در خوردن من زیاده روى نکنید، زیرا باعث خواب هاى پریشان شده ، مضر و خطرناک میباشم . مقدار خوراک برگ من 35 گرم و بذر من چهارگرم است ، و چنانچه بیش از این مقدار خورده شود، شخص را در حالت لکنت زبان و کندى ذهن است . در عادت ماهانه بانوان اختلالاتى پدیدار مى کنم . خون آنها را بند آورده ، و عوارض زیاد همراه دارم .
میوه من عالیترین مقوى معده ، و بهترین محلل غذا است ، محرک اشتها بادکش و معرق است ، و بیشتر در بیماریهاى دستگاه گوارش از تخم من استفاده مى کنند، و بهترین راه براى استفاده از آن دم کرده ده تا سى در هزار است .

من داراى ویتامین ((آ)) و ((ب )) بوده ، و سرشار از ویتامین ((ث )) هستم . مضمضه آب من ، جوشهاى دهان را از بین مى برد. لثه ها را محکم کرده ، و از خونریزى آن جلوگیرى مى کند و درد دندان کرم خورده را تسکین مى دهد. من داراى سبزینه بوده و یک اسانس قوى همراه دارم . درصد گرم میوه من ، یک گرم اسانس و بیست گرم مواد چربى است . جهت سینه درد، دارویى ارزنده هستم ، جوهر من از راه ادرار دفع مى شود و بین راه مجارى را ضد عفونى کرده ، زخمهاى آنها را معالجه مى کنم . شیره میوه من اسهال خونى را بند آورده ، و بو داده آن براى اسهال و خونریزى معدى نافع است ، عده اى براى رفع سر درد و معالجه زکام ، میوه مرا در آتش انداخته ، و از دود آن استفاده مى کنند. این دود ضد عفونى کننده محیط و مجارى تنفس است ، ولى براى مبتلایان به تنگى نفس و کسانى که نسبت به آن حساسیت دارند خوب نیست ! برگ من مسکن صفرا و التهاب معده و برطرف کننده عطش ‍ زیاد است و از قى کردن جلوگیرى مى کند. ضماد برگ من از شدت حرارت جراحات و سوزش آنها جلوگیرى کرده ، و براى باد سرخ و بثورات جلدى اگزما توصیه و تجویز شده است . ضماد من با آرد جو، خنازیر و زخمهاى سفت را تحلیل مى برد. سابقا براى معالجه زخم هاى سرطانى سرب را با آب من ساییده و روى زخم مى گذاشتند.
تخم من ضد کرم بوده ، و از رشد آنها در معده جلوگیرى مى کند.

اگر نسبت به بوى من حساسیت دارید، از داروهاى مدر استفاده کنید و اگر در اثر زیاده روى در خوردن من مسموم شدید پس از استفراغ تخم مرغ و شیر میل نمایید.
کوبیده میوه من ، مخلوط با فلفل و نمک حافظ گوشت در برابر فساد بوده و در صنعت کنسروسازى مورد استفاده قرار مى گیرد، مرا از دوستان با وفاى خود بدانید، ولى در استفاده از من زیاده روى ننمایید. با من آش گشنیز، گشنیز پلو، تهیه کنید و در آش ها و خورش هاى سبزى دار، کمى از برگ من بریزید و افزودن آن را به سوپ و آش بیماران و اطرافیان آنها، مخصوصا مبتلایان به امراض عفونى فراموش نفرمایید. من غرایز جنسى را کم مى کنم و سابقا چنین عقیده داشتند که اگر مرا به ران زنان باردار هنگام وضع حمل آویزان کنند، زایمان را سریع مى نمایم . من خود چنین ادعایى ندارم ، ولى بوى من در اتاق زایمان مفید بوده و بى فایده نیست !

زبان خوراکیها
غیاث الدین جزایری

سلامت ، درمان بیماری ها ، مقالات پزشکی ، اطلاعات دارویی ، تغذیه ، رژیم درمانی

گیاه گشنیز بهبود دهنده عمل گوارش بوده و به هضم غذا کمک می کند همچنین مصرف این گیاه منجر به دفع آلومینیوم و سرب می شود. در این مطلب با بررسی خواص گشنيز و مضرات آن در خدمت شما عزیزان می باشیم.

گشنیز یک گیاه سنتی می باشد که به آن جعفری چینی نیز می گویند. پزشکان یونانی در تهیه انواع دارو از آن استفاده می کردند. از این گیاه در تهیه انواع غذا و حتی رومی ها از این گیاه به عنوان ادویه نیز استفاده می کردند. این گیاه به طور گسترده در هند، خاورمیانه، منطقه مدیترانه، آسیای جنوبی و چین مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب با خواص گشنيز و ویژگی های دارویی آن و همچنین با مضرات گشنیز در خدمت شما مخاطبان عزیز می باشیم.

این گیاه با خشک شدن و فریز شدن عطر بی نظیر خود را از دست می دهد از این رو باید به صورت تازه مورد استفاده قرار گیرد. اغلب افراد این گیاه را به عنوان سبزی ای که موجب کاهش قند خون می شود می شناسند که این کار را با ترشح انسولین انجام می دهند به گونه ای که به این گیاه ضد دیابت می گویند. در ادامه با خواص دارویی و درمانی گشنیز و مضرات آن در خدمت شما دوستان عزیز می باشیم.

گشنیز گیاه معطری می باشد که در تهیه انواع غذا به خصوص آش و کوکو از آن استفاده می شود. طعم برگ های این گیاه مانند پوست لیمو می باشد که به صورت ادویه کاری با تفت دادن و پودر کردن تخم آن در طبخ انواع غذا از آن استفاده فراوان می شود. ایرانی ها در غذاهایی همچون عدس پلو و عدسی پودر تخم گشنیز و زیره سبز را با یکدیگر مخلوط کرده و از آن استفاده می کنند. از برگ های جوان تر آن که خوش طعم تر می باشند در تهیه سالادها استفاده می شود. فواید گشنیز همچون خواص سبزیجات دیگر بسیار زیاد می باشد. در ادامه با خواص گشنيز بیشتر آشنا شوید.

خواص و مضرات سبزي گشنيز

علاوه بر خواص گشنیز این گیاه در صورت استفاده زیاد دارای مضراتی نیز می باشد. در ادامه با مضرات گشنیز آشنا می شوید:

در این مطلب با خواص گشنيز و ویژگی های دارویی و درمانی آن و همچنین با مضرات این گیاه آشنا شدید که امیدواریم با به کار بردن این اقدامات و گنجاندن گشنیز در برنامه غذایی خود بدنی سالم و شاداب را داشته باشید. در صورت تمایل برای کسب اطلاعات از خواص و فواید انواع گیاهان دارویی به بخش خواص مواد غذایی مراجعه نمایید. موفق باشید.

منبع : آرگا



چگونگی بزرگ کردن باسن با تزریق چربی


ایستگاه راه آهن کوالالامپور متفاوت ترین راه آهن برای گردشگران



آشنایی با شتر شکم پر غذای سنتی دبی


چگونه سفری ارزان به استانبول ترکیه داشته باشیم؟


یک مهمانی با سفره رنگارنگ تبریزی ها در آشپزی آخر هفته ۲۶ مهر ماه



ترنس چیست؟ به چه کسانی ترنس گفته می شود؟

ممنون اطلاعات خوبی بود

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وبسایت


دکتر علی کربلایی خانی جراح پلاستیک و فوق تخصص جراحی ترمیمی



خاصیت، بررسی رایگان خواص و مضرات مواد غذایی!

خواص و مضرات گشنیز

خواص و مضرات گشنیز

گشنیز , خواص گشنیز , خواص گشنیز برای پوست , طبع گشنیز

خواص و مضرات سبزي گشنيز

گشنیز حاوی ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B6، آهن، منیزیم، کلسیم، پتاسیم و فیبر است.سبزی گشنیز به عنوان دوای معده و بهبود دهنده عمل گوارش و هضم غذا شناخته شده است و تحقیقات نشان می دهد که مصرف آن باعث دفع سرب و آلومینیوم نیز می شود.

گشنیز خاصیت ضدنفخ و اشتهاآوری دارد.
گشنیز , خواص گشنیز , خواص گشنیز برای پوست , طبع گشنیز
خواص و مضرات گشنیز

دم کرده تخم گشنیز از سیلان منی جلوگیری می‎کند.

گشنیز مانع ترش شدن غذا در معده میشود همچنین درد صفرا را تا حد بسیار زیادی تسکین می دهد. تخم گشنیز برای درمان وسواس و خفقان بسیار خوب است .

گشنیز به عنوان سبزی کاهش دهنده قند خون شناخته شده است و این کار را با تحریک ترشح انسولین انجام می دهد. گشنیز این تاثیر به حدی است که آن را گیاه ضد دیابت نیز می نامند.
خواص و مضرات گشنیز
گشنیز , خواص گشنیز , خواص گشنیز برای پوست , طبع گشنیز
خواص و مضرات گشنیز

لازم به ذکر است که خوردن تخم گشنیز معده را تقویت می کند و به همراه غذا به هضم آن کمک می کند.گشنیز معده و روده را ضد عفونی می کند و کرم کش است. برای این منظور ۲ تا ۵ گرم تخم بو داده آن مصرف کنید. بهتر است بدانید که تخم گشنیز ادرار آور است. بدنیست بدانید که برای نرم کردن سینه از جوشانده تخم گشنیز استفاده می کنند ، بدین صورت که ۱۰ تا ۳۰ گرم از آن را در یک لیتر آب دم کرده و مانند چای با شکر بنوشید. گشنیز قابل توجه است که برای رفع تب و سرماخوردگی مفید است. برای این منظور یک سوپ رقیق از آب مرغ و گشنیز تازه تهیه کنید و پس از چند مرتبه مصرف ، اثر معجزه آسای آن را ببینید.
خواص و مضرات گشنیز
گشنیز , خواص گشنیز , خواص گشنیز برای پوست , طبع گشنیز
خواص و مضرات گشنیز

گشنیزگیاه بومی جنوب اروپا و مناطق مدیترانه است و در بیشتر نقاط ایران نیز می روید. از زمان های قدیم وجود داشته و حتی مورد مصرف مصری ها بوده است.
بقراط این گیاه را می شناخته و برای درمان بیماری های مختلف از آن استفاده می کرده است.گشنیز در قرون وسطی ضعف جنسی را با گشنیز درمان می کردند. پزشکان قدیم عقیده داشتند گشنیز از سرایت امراض جلوگیری می کند، از این رو به افراد مبتلا به آبله دستور می دادند که آب گشنیز را به دور چشمهایشان بمالند تا میکروب آبله به چشم ها سرایت نکند.
خواص و مضرات گشنیز

 

گشنیز گیاهی است علفی و یک ساله، به رنگ سبز که ارتفاع آن تا ۸۰ سانتی متر نیز می رسد. گشنیزبرگ های آن به دو شکل ظاهر می شوند. آنهایی که در قاعده ساقه وجود دارند به شکل دندانه دار و دیگری در طول ساقه که باریک و نخی می شود. قسمت مورد استفاده گیاه، ساقه، برگ و میوه آن است. میوه گشنیز گرد و به رنگ زرد است.گشنیز بوی تازه آن مطبوع نبوده و تقریباً بد بو است ، ولی بر اثر خشک شدن این بو از بین رفته و خوشبو می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل (بدون www) *

در صورتی که کسی به نظر من پاسخ دهد به ایمیل من ارسال شود.

دعا زبان بند ، حذف موقت اکانت اینستاگرام ، متن اینستاگرام ، تعبیرخواب خون ، رمان بدون سانسور ، علیرضا آذر

نقشه سایت | چکیده سایت |
کپی برداری مطالب آزاد است اما درج منبع نشانه معرفت شماست! |
بهینه سازی و صعود توسط میهن بک لینک (خرید بک لینک)

گشنیز یکی از انواع سبزیجات معطر شبیه جعفری است و از برگ، ساقه، ریشه و تخم گشنیز برای مصارف پزشکی و آشپزی استفاده می شود.

گشنیز فواید زیادی برای سلامتی دارد و ما در این مقاله از سایت کوکا خواص کامل سبزی خام و عرق گشنیز را برای سلامتی، دیابت، لاغری، بارداری و پوست و مو شرح داده ایم.

گشنیز برای درمان آکنه و جوش سرسیاه صورت مفید می باشد.

ماسک گشنیز برای جوش صورت

1 قاشق چای خوری آب گشنیز را با یک قاشق چای خوری آب لیموترش تازه مخلوط کنید و آن را بر روی جوش های صورت بمالید، بگذارید یک ساعت بماند و سپس با آب گرم بشویید.

خواص و مضرات سبزي گشنيز

گشنیز به عنوان عامل ضد عفونی کننده طبیعی و ضد قارچی برای درمان بیماری های پوستی از جمله درماتیت و اگزما مفید می باشد.

گشنیز چربی اضافی پوست صورت را جذب کرده و به شفافیت پوست صورت کمک می کند.

ماسک گشنیز برای پوست

آب گشنیز را بر روی پوست صورت بمالید و بگذارید یک ساعت بماند و سپس با آب گرم خوب بشویید.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان و ویتامین های A و C است که مانع از ایجاد رادیکال های آزاد در سلول های پوست صورت شده و به درمان چین و چروک پوست و جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

اگر از لب های تیره رنج می برید، می توانید آب گشنیز را بر روی لب ها بمالید تا رنگ آن ها را روشن کند.

گشنیز و آب گشنیز حاوی مقادیر بالای ویتامین ها و پروتئین های ضروری است که باعث تقویت و افزایش رشد مو شده و به درمان ریزش مو کمک می کند.

ماسک گشنیز برای مو

آب برگ و ساقه گشنیز را بگیرید و قبل از حمام رفتن بر روی پوست سر و موها بمالید و خوب ماساژ دهید و پس از پنج دقیقه با آب گرم و شامپو بشویید.

این روش را برای دو تا سه هفته استفاده کنید تا نتیجه بگیرید.

برگ ها و ساقه ی گشنیز می توانند باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت شوند. تحقیقات نشان داده که  مصرف گشنیز باعث بهبود عملکرد کبد شده و از این طریق به تنظیم قند خون کمک می کند.

گشنیز بر روی غدد درون ریز اثر دارد و در نتیجه ترشح انسولین از پانکراس را افزایش داده و با افزایش سطح انسولین در خون باعث کاهش قند خون بالا می شود.

به منظور کاهش قند خون شما می توانید برگ ها و ساقه ی خام گشنیز را برای تهیه انواع اسموتی و سالاد استفاده کنید.

تحقیقات نشان داده که مصرف تخم گشنیز برای دوران بارداری مناسب نیست اما مصرف برگ ها و ساقه ی گشنیز از هفته دوم بارداری تا ماه نهم بدون مانع می باشد.

گشنیز مقادیر بالایی آهن و فولات دارد و می تواند برای جلوگیری از نقص سیستم ایمنی در جنین و درمان کم خونی زنان باردار در دوران بارداری مفید باشد.

گشنیز به درمان نفخ شکم، معده درد و استفراغ در نوزادان و کودکان کمک می کند.

گشنیز دارای خواص ضد باکتریایی بوده که می تواند برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و عفونت در نوزادان و کودکان استفاده شود.

تحقیقات نشان داده که گشنیز برای درمان زردی یا یرقان در نوزادان مفید می باشد.

گشنیز حاوی مقادیر بالایی آهن است که می تواند برای درمان کم خونی فقر آهن یا آنمی در نوزادان و کودکان استفاده شود.

توجه داشته باشید که گشنیز را می توان از 10 ماهگی به نوزاد داد (با مشورت پزشک) و برای این منظور بهتر است که از آب گشنیز و یا گشنیز بخارپز شده استفاده کنید.

گشنیز دارای خواص ضد باکتری بوده و از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری می کند، علاوه بر این مقادیر بالای ویتامین C موجود در آن می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به پیشگیری و درمان سرماخوردگی کمک کند.

گشنیز یکی از سبزیجات مفید برای کاهش چربی بدن و شکم بوده و مقادیر بالای فیبر موجود در آن با کاهش اشتها به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.

گشنیز حاوی مقادیر بالایی پتاسیم است که می تواند باعث کاهش فشار خون بالا شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و همچنین آترواسکلروز را کاهش دهد.

گشنیز به عنوان یک درمان طبیعی برای معده درد، سوزش سر دل، بهبود هضم غذا و سلامت دستگاه گوارش شناخته می شود.

همچنین تحقیقات نشان داده که مصرف گشنیز به دلیل خواص ضد باکتری که دارد می تواند به پیشگیری و درمان مسمومیت غذایی کمک کند.

گشنیز یکی از سبزیجات مدر شناخته می شود که با افزایش ادار به درمان عفونت های دستگاه ادراری و سنگ کلیه کمک می کند.

گشنیز یکی از سبزیجات مفید برای قاعدگی و درمان درد پریود شدید می باشد، در واقع گشنیز سطح هورمون هایی که چرخه قاعدگی را تنظیم می کنند، بهبود می بخشد. یک محرک طبیعی است و ترشح مناسب از غدد درون ریز را تنظیم می کند و این تأثیر هورمونی به این معنی است که به تنظیم چرخه های قاعدگی مناسب کمک می کند و درد ناشی از آن را در طی یک دوره زمانی کاهش می دهد.

مصرف گشنیز می تواند خطر ابتلا به بیماری های نوروژنیک از جمله آلزایمر و پارکینسون را کاهش دهد.

محققان معتقدند که مصرف گشنیز به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان های کاروتنوئید می تواند خطر ابتلا به انواع سرطان ها به ویژه سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

بورنئول و لینالول موجود در گشنیز با بهبود حرکات روده می تواند به درمان اسهال کمک کند. همچنین گشنیز مقادیر بالایی فیبر دارد که حرکات روده را بهبود بخشیده و به درمان یبوست در افراد کمک می کند.

گشنیز حاوی مقادیر بالایی آهن است که به طور مستقیم به درمان افرادی که از کم خونی فقر آهن یا آنمی رنج می برند کمک می کند.

آشامیدن یک لیوان عرق گشنیز در طول روز فشار خون را کاهش می دهد. علاوه بر این نوشیدن عرق گشنیز پیش از خوردن غذا از بروز نفخ و سوء هاضمه پیشگیری نموده و برای جلوگیری از ناراحتی های معده نیز سودمند است.

عرق گشنیز ضد تشنج بوده و باعث شادی و نشاط می شود. افزون بر این از خاصیت مدر بودن و خواب آوری نیز بهره مند می باشد .

برای افزایش اشتها و تقویت نمودن قلب و روده آشامیدن عرق گشنیز سودمند می باشد. علاوه بر این عرق گشنیز مغز و کبد را تقویت نموده و در درمان سوزش زبان موثر است.

مصرف عرق گشنیز برای نیرومند ساختن حافظه مفید بوده و در درمان بیماری هایی مثل بواسیر، دیابت، اسید اوریک و خون ریزی داخلی موثر می باشد.

خواص و مضرات سبزي گشنيز

برای رفع خستگی و تقویت اعصاب توصیه می شود که روزانه دو فنجان عرق گشنیز در صبح و عصر بیاشامید.

خواص دارویی و درمانی عرق گشنیز در طب سنتی

آب گشنیز به سم زدایی بدن از فلزات سنگین مانند جیوه، سرب، آلومینیوم، کادمیوم و آرسنیک کمک می کند.

آب گشنیز برای آرامش اعصاب مفید بوده و به درمان بی خوابی کمک می کند.

آب برگ ها و ساقه ی گشنیز به کاهش قند خو ندر افراد دیابتی کمک می کند.

مقادیر بالای پتاسیم موجود در آب گشنیز باعث کاهش فشار خون بالا شده و با بهبود جریان خون از بیماری قلبی پیشگیری می کند.

آب گشنیز خواص ضد باکتریایی دارد که از عفونت ادراری جلوگیری می کند.

آب گشنیز برای هضم غذا را بهبود بخشیده و به درمان نفخ، سوزش سر دل و زخم معده کمک می کند.

آب گشنیز مقادیر بالایی کلسیم دارد که باعث تقویت استخوان ها شده و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

بتاکاروتن موجود در آب گشنیز باعث تقویت بینایی شده و از ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا جلوگیری می کند.

اگر به رازیانه، کرفس و جعفری حساسیت دارید ممکن است به گشنیز هم واکنش آلرژیک نشان دهید.

تحقیقات نشان داده که در بیشتر موارد گشنیز توسط باکتری بیماری زای سالمونلا آلوده می شود.

زیاده روی در مصرف گشنیر باعث خواب آلودگی و خستگی می شود.

طبع گشنیز سرد و خشک می باشد. برگ گشنیز حاوی مقادیر بالای ویتامین های A، B، C، E و K مواد معدنی از جمله فسفر، پتاسیم، روی، کلسیم، آهن و منیزیم، فیبر و آنتی اکسیدان های بتا کاروتن، بتا کریپتوکسانتین، لووتیان و زاکسنتین می باشد.

در ایران برگ ها و ساقه ی گشنیز را به عنوان سبزی خورد استفاده می کنند، علاوه بر این برگ های معطر گشنیز را می توان برای تهیه انواع ترشیجات، سالاد، اسموتی، برگر و فلافل، سوپ، نودل، ماکارونی و پاستا استفاده کرد.

منابع : draxe – organicfacts – stylecraze –

روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.

محل لینک سایت شما – مجله اینترنتی ریموژ

خواص و مضرات سبزي گشنيز
خواص و مضرات سبزي گشنيز
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *