خواص لواشک ترش

دوره مقدماتی php
خواص لواشک ترش
خواص لواشک ترش




خانه

موبایل

دوره مقدماتی php

 

 

خواص لواشک ترش

 

 

چند روز پیش، سوار مترو شده بودم و داشتم با موبایلم بازی می کردم که صدای یک خانم فروشنده در واگن، توجهم را جلب کرد: «ترش ترش، ترش و خوشمزه، آلوچه و لواشک دارم…

ترش و تازه!» دهنم آب افتاد و ۲ بسته لواشک از او خریدم و تا آخر شب تمامش را خوردم اما چشمتان روز بد نبیند؛ یک دل درد اساسی گرفتم و تا یکی، دو روز حالم خراب بود.

 

نظر دکتر تیرنگ نیستانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و دانشیار انستیتو تحقیقات تغذیه ایران و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، را درباره خوراکی های ترش و وسوسه برانگیزی مثل آلوچه، لواشک و قره قروت پرسیده ام. حاصل، گفتگویی است که پیش رو دارید. اگر شما هم جزو طرفداران این قبیل خوراکی ها هستید، پیشنهاد می کنم این گفتگو را بخوانید.

 

 

▪ آلوچه و لواشک جزو خوراکی های خوب و مفیدند یا بد و مضر؟

ـ هیچ کدام! ما در دنیای تغذیه، خوب و بد مطلق نداریم. گاهی خواصی برای بدترین خوراکی ها هم کشف می شود و گاهی از برخی مضرات خوراکی های خوب، نام برده می شود. آلوچه و لواشک نه کاملا خوب هستند، نه مطلقا بد.

 

 

▪ خوبی ها و فواید این خوراکی ها چیست؟

ـ خیلی از خواص میوه ها مانند فیبر و رنگدانه های آنتی اکسیدانی در لواشک میوه ها هم وجود دارد و تازه، املاح میوه ای که به صورت لواشک یا آلوچه درمی آید، نه تنها کم نمی شود؛ بلکه با جوشاندن، تغلیظ و خشک کردن، افزایش هم می یابد. از طرف دیگر، بسیاری از کارمندان نمی توانند هر روز با خودشان میوه به محل کارشان ببرند اما می توانند کمی برگه های خشک آلو، هلو، زردآلو یا لواشک را داخل جیبشان بگذارند و در طول روز میل کنند.

 

▪ یعنی آلوچه و لواشک، همه مواد مغذی موجود در میوه ها را دارند؟

ـ نه کاملا. بسیاری از میوه ها و سبزی ها منبع خوبی برای دریافت ویتامین C هستند که بخش زیادی از این ویتامین ، طی فرآیند خرد و خشک کردن، تخریب می شود و از بین می رود. به عنوان نمونه، در هر ۱۰۰ گرم سیب، ۶/۴ میلی گرم ویتامین C وجود دارد که این میزان وقتی که سیب خشک می شود یا به صورت لواشک در می آید، به ۸/۳ میلی گرم می رسد. به طور کلی، ۱۰۰ گرم از میوه تازه، حاوی مقادیر بالایی از آب است که با جوشاندن و تبدیل کردن آن به لواشک، آب میوه کم می شود. مقدار ویتامین C لواشک میوه ها از خود میوه تازه کمتر است.

 

▪ مصرف مکرر این قبیل خوراکی ها چه مضراتی دارد؟

ـ بزرگ ترین ضرر آلوچه یا میوه هایی که به لواشک تبدیل می شوند، اسیدیته بالای آنهاست. بچه ها معمولا عادت دارند لواشک یا آلوچه را کنار د هانشان بگذارند و آنها را به آرامی بمکند و چون اسیدیته این خوراکی ها بالاست، این کار باعث فرسایش سطح مینای دندان در درازمدت می شود. به همین دلیل، توصیه می شود که بعد از خوردن این خوراکی ها حتما کمی آب بنوشید. به علاوه، برخی از افراد، مشکل افزایش ترشح اسید معده دارند که با مصرف زیاد خوراکی های ترش، این مشکل در آنها شدت پیدا می کند.

 

▪ بعضی ها لواشک و آلوچه و قره قروت را برای هضم سریع تر غذاهای چرب و به امید لاغر شدن می خورند. به نظر شما این کار درست است؟

 

ـ به هیچ وجه! لواشک و آلوچه کسی را لاغر نمی کنند. برعکس، با خوردن این خوراکی ها همان طور که گفته شد، ترشح اسیدمعده بیشتر و در نتیجه غذا بهتر هضم می شود و هر چقدر هضم غذا بهتر باشد، جذب آن توسط بدن هم بیشتر می شود. به همین دلیل متخصصان تغذیه گاهی اوقات به کسانی که اضافه وزن دارند، قرص هایی می دهند که چربی غذا در بدن آنها جذب نشود. بنابراین برخلاف نظر عامه مردم، خوردن لواشک و این قبیل خوراکی ها قدرت هضم را افزایش می دهد و هضم بهتر با جذب بهتر و در نتیجه بالا رفتن وزن در افراد همراه است.

 

▪ این درست است که می گویند خوراکی های ترش مانند قره قروت یا لواشک کالری ندارند و ما می توانیم بدون نگرانی از چاق شدن، آنها را بخوریم؟

 

ـ نه! درست است که میوه های خشک و حتی لواشک هایی که به صورت بهداشتی و سالم تهیه می شوند، می توانند یک میان وعده خوب برای همه افراد باشند اما این خوراکی ها در مقایسه با میوه های تازه معادل خودشان، کالری بیشتری دارند و مصرف بی رویه شان می تواند باعث چاقی شود و این نکته باید در مورد کودکان یا کسانی که اضافه وزن دارند، مورد توجه قرار گیرد.

 

▪ می گویند قره قروت کلسیم فراوانی دارد و مصرف به اندازه اش برای پیشگیری از پوکی استخوان مفید است. نظر شما در این باره چیست؟

 

ـ این یک باور درست است که قره قروت منبع خوبی برای کلسیم محسوب می شود اما اسیدیته این خوراکی مفید، از لواشک خیلی بیشتر است و مصرفش می تواند همان آثار مخرب را روی دندان ها بگذارد. ضمن اینکه افزودن نمک فراوان به قره قروت باعث بالا رفتن سدیم خون می شود و در نتیجه ابتلا به بیماری هایی مانند پرفشاری خون یا افزایش دفع کلیوی کلسیم شدت می یابد. به همین دلیل به همه افراد توصیه می شود که اگر می توانند محصولات لبنی مانند ماست یا شیر را جایگزین مصرف قره قروت کنند و تنها گاهی اوقات از آن به عنوان چاشنی غذا یا نوعی تنقلات استفاده کنند. اما اینکه مصرف قره قروت از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری می کند فقط در حد یک ادعاست و اثر آن در درازمدت روی پوکی استخوان به هیچ عنوان تحت آزمایش های علمی قرار نگرفته است. پس، قره قروت اگر بدون نمک تهیه شده باشد، می تواند بخشی از نیاز روزانه ما به کلسیم را تامین کند اما تاثیر چندانی در پیشگیری از پوکی استخوان ندارد و اگر فردی مشکلی نداشته باشد، بهتر است کلسیم روزانه اش را از طریق مصرف ۲ لیوان شیر یا ماست تامین کند و با خوردن قره قروت شور، میزان سدیم خونش را بالا نبرد.خواص لواشک ترش

منبع:aftab.ir


خوراکی های پرخاصیت

تور ویژه مشهد // قیمت مناسب-*-

شماره موبایلتان را نام خودتان بگذارید 0912sara

خانه ایی مدرن و شیک داشته باشید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

ام اس سنتر در اردیبهشت ۱۳۸۸ توسط مبتلایان به ام اس و با اهداف: انتشار اخبار ام اس، اصلاح نگرش جامعه نسبت به بیماری ام اس، ایجاد روحیه و انگیزه به مبتلایان تاسیس شد. از فعالیت های مهم ام اس سنتر میتوان به برگزاری بیش از ۴۰ دیدار، برگزاری بیش از ۲۰ سفر، تاسیس گروه کوهنوردی متشکل از مبتلایان و اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه کوهنوردی و شرکت در برنامه های صدا و سیما اشاره کرد. لازم به ذکر است ام اس سنتر به هیچ نهاد و سازمانی وابسته نمی‌باشد و به صورت مستقل فعالیت می‌نماید.

شادی صابر، کارشناس تغذیه در این‌باره می‌گوید: برخی افراد با تصور اینکه محصولات ترش مثل لواشک ضرری ندارند، چربی سوز و باعث لاغری هستند، به طور مداوم از این محصولات استفاده می‌کنند.

قاشق را می‌گیرم و تشکر می‌کنم، طوری نگاهم می‌کند که انگار منتظر است لواشک را امتحان کنم و مشتری شوم، موفق می‌شود، مزه ترش، زیر زبانم می‌رود. احساس می‌کنم گوشه دهانم جمع شده. ترش ترش. زرشکه؟! چشم‌هایش می‌خندد: از رنگش معلوم نیست؟! حواسم به رنگش نبوده. طعم هم فقط ترش است. حس خاصی نمی‌دهد. زرشک را همین جوری پرانده‌ام. ملس‌تر از این داری؟ به طرف میز خوش رنگ و لعاب ترشی‌جات هدایتم می‌کند. همه جورش رو داریم، انار، آلبالو، آلو، سیب، کیوی… این مخلوطا ملس‌ترن. یک تکه از همان مخلوط‌ها تعارفم می‌کند. فرق خاصی با قبلی ندارد. شاید ترشی‌اش کمتر باشد، اما همان مزه را می‌دهد. کیوی خوردی؟! یک قاشق دیگر سمتم گرفته. لواشک کیوی سبز است. از دانه‌های سیاه ریز خبری نیست. مزه‌اش هم مثل بقیه است.

لواشک‌های خانگی و بهداشتی چنگی به دلم نمی‌زند. کارخانه‌ای‌ها هم هست، اما انگار این خانگی‌ها طرفدار بیشتری دارند. همان موقع دختر و پسر جوانی سر می‌رسند و یک ظرف آلوی جنگلی و 2 رول لواشک می‌خرند. بازار این ترشی‌جات هوس‌انگیز اینجا داغ داغ است، راسته آلو و لواشک و آلبالو خشکه و باقی قضایا. کافی است سری به یکی از تفرجگاه‌های شمالی تهران بزنید.

زمان زیادی گذشته از روزهایی که تابستان، بساط لواشک درست کردن و آلو و آلبالو خشکاندن مادرها و مادربزرگ‌ها به راه بود. آلوهای قطره طلا و غلتان، توی قابلمه‌های بزرگ قل‌قل می‌کردند و بوی آن، دل آدم را ضعف می‌انداخت. یاد سینی‌های بزرگ روی پشت بام‌ها به خیر که چه مراقبتی می‌شد ازشان، که از دستبرد بچه‌های کوچک خانه در امان باشند. حالا اما کسی حوصله این کارها را ندارد و از محصولات خانگی، فقط نامی باقی مانده که تبلیغی است برای فروش محصولات مشابه.

خیلی‌ها با تصور اینکه ترشی‌جاتی مثل لواشک، بدون کالری و سالم هستند، با خیال راحت انواع و اقسام این قبیل محصولات را خریداری و مصرف می‌کنند، خصوصاً اگر عنوان خانگی را هم با خود یدک بکشد، غافل از اینکه گاهی ضرر این قبیل مواد خوراکی بیشتر از آن است که بشود باور کرد.خواص لواشک ترش

استفاده از اسید سیتریک مصنوعی در تولید لواشک و محصولات ترش مشابه، هشداری است که کارشناسان وزارت بهداشت در مورد مصرف محصولات غیرکارخانه‌ای و بدون مجوز می‌دهند. البته تمامش این نیست، جوهر لیمو و رنگ‌های غیرمجاز هم یک پای ثابت این محصولات عنوان شده‌اند.

شادی صابر، کارشناس تغذیه در این‌باره می‌گوید: برخی افراد با تصور اینکه محصولات ترش مثل لواشک ضرری ندارند، چربی سوز و باعث لاغری هستند، به طور مداوم از این محصولات استفاده می‌کنند. اما این افراد باید بدانند که ترشی اسیدهای افزودنی همچون اسید سیتریک به این محصولات، هیچ گاه خاصیت لاغرکنندگی نداردو حتی به دلیل اینکه موجب ترشح اسید معده می‌شود، غذا را سریع هضم و جذب می‌کند و باعث تشدید گرسنگی و افزایش اشتها می‌شود، در نتیجه فرد غذای بیشتری مصرف می‌کند که باعث اضافه وزن او می‌شود. از طرفی شکر و نمکی که جهت ملس‌شدن و افزایش ماندگاری به این محصولات اضافه می‌شود، برای مبتلایان به دیابت و فشار خون مضر است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : این خوراکی های ترش و خوش مزه هم چاق کننده هستند؟

 

اگر گمان می‌کنید لواشک‌هایی که عمدتاً به اسم لواشک خانگی تهیه می‌کنید، به همان شیوه قدیمی تولید می‌شود، سخت در اشتباهید. یکی از توزیع کنندگان مواد غذایی که نمی‌خواهد نامش در گزارش عنوان شود، در این‌باره می‌گوید: لواشک‌ها عمدتا در تناژ بالا و به صورت تنی فروخته می‌شود. اغلبشان هم در کارگاه‌های اطراف شهرها تولید می‌شود. من یکی از این کارگاه‌ها را دیده‌ام. هرچه به دست‌شان می‌آید داخل ملاط می‌ریزند. بیشترش میوه‌های گندیده و کرم زده و ضایعات تره‌بارهاست که با رنگ و جوهرلیمو و نمک، شکل و قیافه‌اش را درست می‌کنند، وگرنه از بوی گند نمی‌شود نزدیکش شد. بعدش هم بسته‌بندی‌شان می‌کنند و دست توزیع کننده می‌دهند.

همچنین دکتر حسین رستگار، مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت درباره سرطانزا بودن لواشک‌های عرضه شده در تفرجگاه‌های شمال تهران هشدار داد و عنوان کرد که بر اساس نمونه‌برداری‌های انجام شده از آلوچه‌ها و لواشک‌های حجم زیادی از تفرجگاهی تهران، وجود رنگ تارتارازین در آنها به اثبات رسیده که رنگی صنعتی و سرطانزاست. اسم سرطان گوش‌ها را تیز می‌کند و طعم ترش و ملس، زیر زبان آدم مثل زهرمار می‌شود، زهر سرطان.

گردآوری:گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthمنبع:isna.ir

نام (اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

All Rights Reserved – © 2018 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

رزرو هتل

بلیط پرواز

خواص لواشک ترش

قیمت تشک طبی

تالار پذیرایی
بلیط هواپیما چارتر

مزون

در سراسر جهان بیش از 10000 نفر مبتلا به التهاب لوزالمعده یا پانکراتیت هستند. بسته به شدت بیماری، پانکراتیت می تواند حاد یا مزمن باشد. به منظور تسریع بهبود و جلوگیری از عوارضی مانند میزان قند خون غیرطبیعی، مشکلات کلیوی و عود مجدد التهاب لوزالمعده حاد، باید رژیم غذایی مناسب با این بیماری را رعایت کنید. این مقاله از بخش تغذیه و بیماری های دکتر سلام را به منظور کسب اطلاعاتی مانند اینکه بدانید چه غذایی بخورید و از خوردن چه غذاهایی باید اجتناب کنید …

صرف نظر از اینکه چقدر عاشق سگ های خود هستیم، ریختن موی سگ ، می تواند برای همه ما ناراحت کننده باشد. کثیفی و ژولیدگی موی سگ ، به اندازه کافی می تواند باعث خجالت و ناراحتی صاحب سگ شود. به استثنای سگ هایی که کلا بدون مو هستند، موی تمام سگ ها تا حدی می ریزد. در این مقاله از بخش حیوانات خانگی دکتر سلام به بررسی علت ریختن موی سگ های خانگی پرداخته و راه های پیشگیری و درمان آن را مورد بررسی …

بارداری و زایمان می تواند خسته کننده باشد. بعد از بارداری، در بدن شما خستگی رخ می دهد و ناگهان کمبود انرژی را تجربه می کنید. خستگی پس از زایمان چیزی است که مادران باید در هفته های پس از تولد نوزاد آمادگی آن را داشته باشند. اما چه چیزی منجر به خستگی می شود و چگونه می توانید انرژی مورد نیاز برای مراقبت از کودک را به دست آورید؟ این مقاله از بخش زنان و زایمان دکتر سلام در مورد خستگی بعد از زایمان …

آیا شما هم از بی خوابی پس از زایمان رنج می برید؟ آیا احساس می کنید که بدنتان به خواب بیشتری احتیاج دارد ولی نمی توانید بخوابید؟ تغییرات در چرخه خواب در طول بارداری و بعد از آن غیر معمول نیست. با این حال، مهم است که بدانید که چه چیزی موجب این تغییرات می شود و بلافاصه به سراغ راه حل های فوری بروید تا مشکل را حل کنید. در این مقاله از بخش زنان و زایمان دکتر سلام، مسئله بی خوابی پس از …

در مورد بیماری کلیه در سگ ها چه می دانید؟ آیا تا به حال شاهد علائم بیماری کلیه در سگ خود بوده اید؟ در این مواقع چه اقداماتی را انجام داده اید؟ آیا می دانید که سگ ها هم مانند انسان ها، باید سریعا تحت درمان پزشکی قرار بگیرند و گرنه بیماری کلیه در سگ ها می تواند باعث از پای در آوردن آنها شود. پزشک با انجام آزمایشاتی وجود این بیماری در سگتان را تشخیص خواهد داد و به درمان می پردازد. در این …خواص لواشک ترش

از جمله پلی کلینیک های شبانه روزی سعادت آباد، میتوان به ساج اشاره کرد که فعالیت خود را از سال 1387 آغاز کرده است. هدف اصلی این پلی …

در سراسر جهان بیش از 10000 نفر مبتلا به التهاب لوزالمعده یا پانکراتیت هستند. بسته به شدت بیماری، پانکراتیت می تواند حاد یا مزمن باشد. به منظور تسریع …

صرف نظر از اینکه چقدر عاشق سگ های خود هستیم، ریختن موی سگ ، می تواند برای همه ما ناراحت کننده باشد. کثیفی و ژولیدگی موی سگ ، …

امروزه جراحي بيني كه يكي از مهم‌ترين قسمت‌هاي بدن است، در ميان افراد جامعه رواج زيادي دارد. اين جراحي به دو روش باز و بسته انجام مي‌شود. در …

به عنوان صاحبان پرنده، مهم است که از بیماری های طوطی و اختلالاتی که می توانند پرندگان خانگی ما را تحت تاثیر قرار دهند، آگاه باشیم. تشخیص زود …

احتمالا وحشتناک ترین کلمه ای که ممکن است مادران باردار با آن روبرو شوند، سقط جنین می باشد. این وضعیت تاسف انگیز و وحشتناک …

از جمله پرخطرترین و پرمسئله ترین دوران بارداری، سه ماهه سوم بارداری می باشد. اکثر زنان باردار در این دوران دچار درد و بی …

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و … تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به نام لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

لیمو به عنوان یک سفید کننده طبیعی عمل می کند و لکه و زخم جوش را از بین می برد و باعث روشن شدن پوست می شود. لیمو دارای خواص اسیدی است که می تواند باعث از بین بردن باکتری های پوست شده و از چرب شدن بیش از حد پوست نیز جلوگیری می کند.

خمیر دندان نه تنها باعث تمیزی دندان های شما می شود بلکه جای جوش را نیز به سرعت از بین می برد. به یاد داشته باشید از خمیر دندان سفید به جای ژل خمیر دندان استفاده کنید. به این منظور، مقداری خمیر دندان سفید را قبل از خواب بر روی پوست آسیب دیده بگذارید و صبح صورت خود را با آب بشویید.

ویتامین C به درست شدن بافت آسیب دیده کمک می کند و پوست را در برابر مضرات نورخورشید محافظت می کند. مواد غذایی مانند فلفل دلمه ای، بروکلی، سبزیجات دارای برگ سبز تیره، آویشن، جعفری، ریحان، گشنیز، کلم فندقی و مرکبات مانند لیمو ترش، پرتقال، توت فرنگی، کیوی و آناناس منابع غنی از ویتامین C هستند.

امگا 3 برای درمان آکنه یا جوش بسیار مفید است. آنها دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند که برای کاهش التهاب و حفظ انعطاف پذیری پوست مناسب می باشند. غذاهایی که حاوی اسیدهای چرب هستند عبارتند از ماهی آزاد، شاه ماهی، ساردین، ماهی کولی، ماهی قزل آلا، ماهی تن و ماهی خال مخالی

ناخن های شما به مواد مغذی مناسبی برای بلند شدن و استحکام نیاز دارند. ویتامین C برای تولید کلاژن مورد نیاز است تا بدن  از آن برای رشد ناخن ها استفاده کند. از آنجا که بدن شما نمی تواند این ویتامین را تولید کند، از ویتامین ها یا مواد غذایی که حاوی این ویتامین هستند استفاده کنید تا با کمبود آن مواجه نشوید. برای جلوگیری از شکنندگی ناخن، بیشتر از سبزیجات دارای برگ سبز، گوشت قرمز بدون چربی وآجیل ها مصرف کنید که شامل ویتامین های مهمی برای ناخن هستند.

همانطور که می دانیم، ناخن ها از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده اند. برای رشد سریع تر ناخن می توانید پروتئین بیشتری را در رژیم غذایی تان بگنجانید.کمبود پروتئین منجر به بروز لکه های سفیدی بر روی ناخن ها می شود و آنها را ضعیف می کند. با خوردن گوشت گاو، تخم مرغ، گوشت بره، ماهی و مرغ  مقدار پروتئین دریافتی خود را افزایش دهید. سبزیجات سبز، اسفناج، دانه، آجیل و حبوبات دارای پروتئین هستند و برای گیاهخواران انتخاب خوبی است.

ورزش کگل به عنوان تمرین کف لگن شناخته می شود و شامل انقباض و استراحت مکرر عضلات کف لگنی است و گاهی اوقات به طور …

فعالیت جسمی و ورزش در سنین کودکی و نوجوانی باعث رشد بهتر و تناسب اندام ایده آل برای کودک و نوجوان می شود،یکی از …

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

خواص لواشک ترش
خواص لواشک ترش
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *