خواص سبزي شاهي براي مو

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :


سبزی شاهی که به نام های ترتیزک یا تره تندک هم شناخته می شود نوعی سبزی خوردن بومی ایران از خانواده چلیپائیان است که بیشتر به صورت خام مصرف می‌شود.

شاهی فواید زیادی برای سلامتی دارد که ما در این مقاله از سایت کوکا به طور کامل خواص سبزی و بذر شاهی را برای سلامتی، بارداری، لاغری و پوست و مو شرح داده ایم.

سبزی شاهی می تواند برای درمان التهاب ناشی از آفتاب سوختگی پوست مفید باشد.

ماسک شاهی

مقداری سبزی شاهی را بکوبید تا خمیر شود سپس با عسل مخلوط کنید و آن را بر روی آفتاب سوختگی بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

دوره مقدماتی php

شاهی برای سفید کردن پوست و درمان لک های قهوه ای صورت و کک و مک مفید می باشد.

ماسک صورت برای لک های قهوه ای

جوانه شاهی را له کرده و با گلسیرین و آب مخلوط کنید و روی صورت بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب گرم خوب بشویید.

سبزی شاهی حاوی مقادیر بالایی پروتئین و آهن است که می توانند برای درمان ریزش مو مفید باشند.

ماسک شاهی و عسل

در یک کاسه بذر شاهی را بکوبید و مقداری عسل به آن اضافه کنید، این مخلوط را بر روی موها و پوست سر بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند سپس با آب گرم و شامپو خوب بشویید.

این روش را حداقل دو بار در هفته به کار ببرید تا نتیجه بگیرید.

سبزی شاهی به عنوان محرک و تقویت کننده نیروی جنسی در زنان و مردان شناخته شده و شانس بارداری را افزایش می دهد.

سبزی شاهی یکی از منابع ویتامین B می باشد که از نقص لوله عصبی جنین در دوران بارداری پیشگیری می کند و شانس تولد یک نوزاد سالم را افزایش می دهد.

توجه : زیاده روی در مصرف سبزی شاهی در دوران بارداری باعث انقباض رحم شده و خطر سقط جنین را افزایش می دهد.

مصرف شاهی غده های پستان را تقویت می کند و باعث افزایش شیر مادر در زنان شیرده می شود. علاوه بر این، مقادیر بالای پروتئین و آهن موجود در سبزی شاهی برای تقویت زن شیرده پس از زایمان مفید هستند.

سبزی شاهی حاوی مقادیر زیادی پروتئین بوده و چربی کمی دارد بنابراین یکی از سبزیجات مفید برای لاغری و کاهش وزن می باشد.

برای لاغری مقداری دانه شاهی را با آب ترکیب کنید و صبح ناشتا بخورید.

تحقیقات علمی نشان داده که مقادیر بالای ویتامین C موجود در سبزی شاهی برای سلامتی سیستم قلبی عروقی مفید می باشد.

علاوه بر این ویتامین K موجود در شاهی نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های قلبی دارد.

جوانه شاهی دارای ماده ای موسیلاژی به نام لیپیدی موئیدی است که خواص هیپوگلیسمی دارد و به کنترل قند خون در افراد دیابتی کمک می کند.

مقادیر بالای ویتامین A موجود در سبزی شاهی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و باعث کاهش خطر ابتلا به انواع آلرژی و حساسیت غذایی در افراد می شود.

منگنز موجود در سبزی شاهی تراکم استخوان را افزایش می دهد و برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان مفید می باشد.

مقادیر قابل توجه ویتامین B2 موجود در شاهی برای درمان بسیاری از مشکلات سیستم عصبی مانند آلزایمر، مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس، صرع و اضطراب مفید است.

همچنین ویتامین B2 یا ریبوفلاوین و ویتامین B6 موجود در سبزی شاهی می تواند علائم دردناک سندرم تونل کارپال را بهبود بخشد.

ویتامین B6 موجود در سبزی شاهی برای تولید هموگلوبین خون ضروری است، گلبول های ق اکسیژن و آهن را به سلول های مختلف بدن منتقل می کنند و برای درمان کم خونی و علائم کم خونی مفید هستند.

مقادیر بالای ویتامین C موجود در سبزی شاهی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به درمان سرماخوردگی، آنفلونزا و درمان سرفه در کودکان کمک می کند.

گلوکوتروپائولین، یکی از گلوکوزینولات های اصلی موجود در سبزی شاهی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان مفید است.

مقادیر بالای ویتامین A و کاروتنوئید های موجود در سبزی شاهی به تقویت بینایی کمک می کنند و برای پیشگیری از بیماری چشمی مانند آب مروارید، رتینیت پیگمنتوزا و حتی دژنراسیون ماکولا مفید هستند.

به بذر یا تخم شاهی سپندان می گویند، بذر شاهی کوچک و ق رنگ می باشد. بذر شاهی غنی از اسید اسکوربیک، اسید آراشیدیک، اسید فولیک، اسید لینولئیک، بتا کاروتن و آهن می باشد.

معده و دستگاه گوارش : بذر شاهی باعث بهبود هضم غذا شده و برای درمان یبوست و همچنین بواسیر یا هموروئید مفید است. مقداری تخمه شاهی را در یک لیوان آب گرم بریزید و هر روز صبح ناشتا بخورید.

قاعدگی : دانه شاهی حاوی مواد فیتوشیمیایی است که شبیه استروژن عمل می کنند و بنابراین می توانند برای تنظیم قاعدگی و درمان بی نظمی قاعدگی مفید باشند.

سرطان : بذر شاهی حاوی آنتی اکسیدان هایی از جمله ویتامین A و E می باشد که سلول ها را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت کرده و برای پیشگیری و درمان انواع سرطان مفید می باشد.

آسم : بذر شاهی عملکرد ریه در افراد مبتلا به آسم را بهبود بخشیده و به درمان آسم کمک می کند.

فشار خون : بذر شاهی دارای خاصیت دیورتیک بوده و می تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند.

تیروئید : سبزی شاهی شامل گیتروژن هایی است که جذب ید را کاهش داده و می توانند گواتر و کم کاری تیروئید را تشدید کنند.

زیاده روی در مصرف شاهی می توانند باعث ایجاد مشکلات گوارشی در افراد شود.

طبع سبزی شاهی گرم و خشک است. سبزی شاهی منبع خوبی از آهن، فولات، ویتامین A، فیبر، کلسیم، ویتامین C، ویتامین E و پروتئین است.

برگ های شاهی را بیشتر به صورت خام برای تهیه انواع سالاد و سس سالاد، ساندویچ و همچنین ترکیب با سبزی خوردن استفاده می کنند. همچنین سبزی شاهی را می توان برای تهیه انواع سوپ ، ماکارونی، پاستا و لازانیا به کار برد.

شاهی گیاهی علفی و یک ساله است که می تواند تا 30 سانتی متر رشد کند. سبزی شاهی در خاک مرطوب و زیر نور خورشید به خوبی رشد می کنند اما اگر نور کافی به سبزی شاهی نرسد ساقه ها بیش از حد رشد می کنند و سبزی کیفیت خوبی ندارد.

همچنین فراموش نکنید که سبزی شاهی برای رشد به آب زیادی نیاز دارد.

منابع : healthbenefitstimes – menswelfare – nutrichoice4u



خواص شاهی در بارداری خواص شاهی برای مو خواص شاهی برای پوست خواص شاهی برای تیروئید شاهی، یکی از قدیمی ترین گیاهانی است که انسان مصرف می کند. این گیاه کنار رودها و جویبارها با جریان آب، رشد می کند. شاهی منبع عالی ویتامین های E،C، B،B،B ، منگنز و کاروتن است. علاوه بر آن کلسیم، فیبر، آهن ومس نیز دارد. 


 


 


 


گیاه شاهی را بشناسید


 


چقدر اهل سبزی خوردن هستید؟ وقتی سبد سبزی خوردن سر سفره می‌آید به کدام سبزی علاقه‌ی بیشتری دارید؟ اگر جزو افرادی هستید که شاهی‌ها را سوا کرده و میل می‌کنید به خودتان تبریک بگویید چون انتخاب خوبی دارید. البته توصیه می‌کنیم «جدا کن سوا کن» را کنار بگذارید و از تمام سبزی‌ها میل کنید چون هر کدام منبع ویتامین‌های متعدد هستند. اما شاهی! این سبزی برگ دار خوشمزه! شاهی حاوی ترکیبات گوگردی است که برای سلامتی بسیار مفید است. این سبزی پرطرفدار منبع فوق‌العاده‌ی ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبرهای غذایی است.


 


یکی از سبزی هایی که ارزش غذایی بالایی دارد شاهی است. این سبزی که طبیعت آن را سخاوتمندانه در اختیار ما قرار می دهد، برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. از جمله خاصیت های شاهی می تواند به رفع رطوبات غلیظ بدن، خلط آور، قاعده آور و تقویت معده اشاره کرد. شاهی از سبزی های پرخاصیت است که هم ارزش غذایی داشته و هم برای درمان بیماری ها کاربرد دارد. از ریشه، ساقه، برگ و تخم شاهی در طب سنتی استفاده دارویی میشود. این سبزی مفید و پرخاصیت به دلیل کشت آسان و رشد سریع در همه مناطق ایران روییده شده و دسترسی به آن راحت و ارزان است.


 


تخم شاهی مزه نسبتا تند و تلخی دارد. خواص تخم شاهی و فواید درمانی آن متعدد بوده، دارای خاصیت چربی سوزی، تصفیه کنندگی خون، شیرافزایی، قاعدگی آور، مقوی، نیروبخش و ادرارآور است. در ادامه این مطلب برخی از مهمترین خواص تخم شاهی و فواید درمانی این سبزی گردآوری شده است. با ما همراه باشید.


 


 


خواص شاهی ضد سرطان


 


به دلیل وجود ویتامین Cو E در شاهی این گیاه خاصیت آنتی اکسیدانی فوق العاده در جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد دارد.در نتیجه یک ماده ی ضد سرطانی می باشد.شاهی مانع از رشد سلول های سرطانی می شود.  پروفسور لئون بینه عصاره شاهى را گرفت و به بدن موش هایى که به سرطان مبتلا بودند تزریق کرد و مشاهده کرد که این کار،رشد سلول هاى سرطانى را در این موش ها متوقف می کند.


 


درمان کم خونی با خواص شاهی


 


شاهی علاوه بر ویتامین C حاوی مقدار قابل ملاحظه ای آهن و اسید فولیک نیز می باشد،از این رو برای اشخاص کم خون مفید است.


 


کاهش چربی خون با خواص شاهی


 


در یک طرح تحقیقاتی در ایران که به منظور تعیین تاثیر سبزی شاهی بر چربی های خون‏‎،در کارکنان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام گرفت،مشخص شد که میزان کلسترول در گروه مورد بررسی کاهش یافته بود.


 


 


خواص شاهی برای آسم


 


شاهی حاوی مقدار قابل ملاحظه ای ویتامین A و روغن هاى فرار است.به همین دلیل برای مخاط دستگاه تنفسى و در نتیجه مبتلایان به آسم فوق العاده مفید است.کسانى که برونشیت دارند یا سرفه هاى سختى مى کنند،هر روز 60 تا 150 گرم عصاره شاهی را مصرف نمایند.


 


خواص شاهی برای کلیه ها


 


شاهی مانند خیلی از سبزیجات گروه چلیپاییان مانند کلم،کلم بروکلی و کلم پیچ دارای گلوکوزیدها و روغن خردل (روغن تلخ) می باشد.این مواد،محرک فعالیت کلیه ها هستند و موجب تقویت معده و کیسه صفرا می شوند. از این رو مصرف شاهی به کسانی که سنگ کلیه و مثانه دارند،توصیه شده است.


 


 


خواص داروئی گیاه شاهی


 


از گیاه تره تیزک در موارد آسم و سرفه و بواسیرهای خونی استفاده می‌شود و بسیار رافع است. ضد کمبود ویتامین C است و برای بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین C در بدن اثر شفا بخش دارد. یعنی آنتی سکوربوتیک است. از ریشه تره تیزک برای مرحله دوم سیفیلیس استفاده می‌شود. تخم تره تیزک ترشح شیر را زیاد می‌کند و به اصطلاح گالاکتاگوگ است. جوشانده تخم تره تیزک در شیر برای سقط جنین به کار می‌رود.


 


به صورت ضماد برای تسکین درد ضربه به کار می‌رود. تره تیزک از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی گرم و نسبتا خشک است. باز کننده گرفتگی‌ها و انسداد مجاری کبد و طحال و صاف کننده و مدر بول و خرد کننده سنگ مثانه است. در تسریع هضم غذا و تحلیل باد و گاز و نفخ مفید است. در پزشکی امروزی به سبب وجود مواد معدنی گوناگون و فراوان در این گیاه، آن را دارای خاصیت قوی ضد اسکوربوت، اشتهاآور، مُدرّ، تصفیه کننده خون و مفید در درمان آنژین صدری می‌دانند.


 


شاهی، علاوه بر ویتامین ث دارای مقدار زیادی ویتامین های «آ، ب، و ب2» است. شاهی دارای روغن‌های مایع گوگرددار است که برای مخاط دستگاه تنفس مفید است. مصرف چکیده ترتیزک علاوه بر معالجه امراض دستگاه تنفسی، کرم کش نیز است. املاح معدنی سرشار از آهن، کلسیم، فسفر، آرسنیک، منگنز، مس، روی و گوگرد است. شاهی برای اشخاصی کم خون و مبتلایان به آسم فوق العاده مفید است.


 


شاهی، اشتها آور، نیرو بخش، تصفیه کننده خون و ادرار آور است و سنگینی معده و کبد را برطرف می‌کند. مصرف شاهی به کسانی که شن و سنگ کلیه و مثانه دارند یا مبتلا به امراض پوستی شده‌اند یا مرض قند دارند یا درد گوش گرفته‌اند توصیه شده است. جویدن برگ‌های شاهی تازه لثه‌ها را محکم می‌کند و آنها را سالم نگه می‌دارد. شاهی به علت داشتن ویتامین ث در معالجه بیماری قند و امراض پوستی فوق العاده مفید است.


 


 


 


خواص شاهی برای چربی سوزی , خواص شاهی قاعده آور


خواص شاهی برای چربی سوزی , خواص شاهی قاعده آور


خواص شاهی برای چربی سوزی , خواص شاهی قاعده آور


خواص شاهی برای چربی سوزی , خواص شاهی قاعده آور


 


 


 

کلیه حقوق مادی و معنوی برای روزگار محفوظ است. هرگونه کپی از مطالب با ذكر منبع و لینک فعال بلامانع است




خانه

موبایل

ویتامین ها و مواد مغذی این سبزی ، از ریزش مو پیشگیری می کند.کاهو گیاه بومی کشورهای مدیترانه ای و خاورمیانه است که در سراسر جهان از آن استفاده می شود. کاهو سرشار از مواد معدنی، ویتامین و فیبر است.خواص:1 -این گیاه منبع غنی ویتامین a است. ویتامین a در روند بازسازی سلول ها موثر است و در نتیجه به پوست طراوت تازه ای می بخشد.2 – پتاسیم موجود در آن با بهبود گردش خون، روند انتقال مواد مغذی و اکسیژن را به پوست تقویت می کند.3 – ترکیب ویتامین e و c موجود در کاهو، به حفظ سلامت پوست کمک می کند. ویتامین e از پوست در برابر اشعه مضر نورخورشید محافظت می کند و از بروز تباهی لکه زرد و آب مروارید پیشگیری می کند. اشتها را تحریک و سموم را از بدن دفع می کند. همچنین با برطرف کردن کمبود هموگلوبین و نمک های معدنی باعث شادابی پوست می شود.4 – استفاده از کمپرس تهیه شده با جوشانده چند برگ کاهو به مدت دقیقه، در برطرف کردن آکنه و پسوریازیس موثر است. برای تأثیرگذاری، آب کمپرس باید به دمای اتاق برسد و به مدت دقیقه روی پوست گذاشته شود.5 – دم کرده آن مدر است و به عنوان مسکن عمل می کند.6 – درصد سیلیس، درصد فسفر و مقدار سولفور موجود در آن برای حفظ سلامت پوست، مو و ناخن مفید است.7 – ویتامین ها و مواد مغذی آن، از ریزش مو پیشگیری می کند.8 – کاهو حاوی پروتئین است که برای رشد عضله ضروری است. – آهن موجود در آن برای افراد مبتلا به کم خونی مفید است.10 – آرام بخش و خواب آور است.منبع : khorasannews.com





خانه

موبایل

 

 

 

 

شاهي (تره تيزک) از خانواده چليپاييان با نام علمي Lepidium sativum مي باشد. شاهي گياه بومي مديترانه شرقي است.

 

اين گياه يك ساله و به ارتفاع 20 تا 30 سانتي متر است كه در نواحي مختلف ايران نيز، پرورش مي يابد.

 

شاهي به عنوان غذا و دارو مصرف مي شود.

 

سبزي شاهي را خيلي راحت مي توان کاشت و خيلي راحت و سريع آماده برداشت مي شود.

 

اين گياه براي روش هيدروپونيک (رشد و نمو گياه در آب) نيز مناسب است.

 

قسمت هاي قابل استفاده شاهي شامل ريشه ها، برگ ها و تخم شاهي مي باشد.

 

ريشه شاهي نيز مزه تند و تلخي دارد. اين ريشه براي درمان سيفيليس و ناتواني در ادارار کردن مفيد است.

 

برگ هاي شاهي، محرک ، ادرارآور و ضد باکتري مي باشند.

 

اين برگ ها براي درمان بيماري اسکوربوت و بيماري هاي کبدي مفيد مي باشند.

 

شاهي به عنوان يک پماد بر روي جاهايي که درد مي کند و يا آسيب ديده است، نيز به کار مي رود.

 

تخم شاهي

تخم شاهي مزه ي تند و تلخي دارد. اين ماده خاصيت چربي سوزي ، تصفيه کنندگي خون، شيرافزايي، قاعدگي آور، مقوي (نيروبخش) و ادرارآور دارد.

 

دارويي براي چشم درد است. تخم شاهي قواي جنسي را تقويت مي کند.

 

تخم شاهي براي مرض جذام، بيماري هاي پوستي، اسهال خوني ، اسهال، سوء هاضمه، بيماري هاي چشمي، اسکوربوت، آسم و سرفه مفيد است.

 

تخم شاهي خاصيت سقط کنندگي جنين دارد. در ضمن تخم شاهي خاصيت مليني نيز دارد.فوايد شاهي براي سلامتي بدن

 

 

ضد سرطان

به دليل وجود ويتامين C و E در شاهي اين گياه خاصيت آنتي اکسيداني فوق العاده در جلوگيري از آسيب راديکال هاي آزاد دارد. در نتيجه يک ماده ي ضد سرطاني مي باشد.

 

شاهي مانع از رشد سلول هاي سرطاني مي شود.

 

پروفسور لئون بينه عصاره شاهى را گرفت و به بدن موش هايى كه به سرطان مبتلا بودند تزريق كرد و مشاهده كرد كه اين كار، رشد سلول هاى سرطانى را در اين موش ها متوقف مي کند.

 

 

درمان کم خوني

شاهي علاوه بر ويتامين C حاوي مقدار قابل ملاحظه اي آهن و اسيد فوليک نيز مي باشد، از اين رو براي اشخاص كم خون مفيد است.

 

 

کاهش چربي خون

در يک طرح تحقيقاتي در ايران که به منظور تعيين تاثير سبزي شاهي بر چربي هاي خون‏‎‎‏، در كاركنان دانشكده پيراپزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي انجام گرفت، مشخص شد که ميزان كلسترول در گروه مورد بررسي کاهش يافته بود.

 

 

مفيد براي آسم

شاهي حاوي مقدار قابل ملاحظه اي ويتامين A و روغن هاى فرار است. به همين دليل براي مخاط دستگاه تنفسى و در نتيجه مبتلايان به آسم فوق العاده مفيد است.

 

كسانى كه برونشيت دارند يا سرفه هاى سختى مى كنند، هر روز 60 تا 150 گرم عصاره شاهي را مصرف نمايند.

 

 

مفيد براي کليه ها

شاهي مانند خيلي از سبزيجات گروه چليپاييان مانند کلم، کلم بروکلي و کلم پيچ داراي گلوکوزيدها و روغن خردل (روغن تلخ) مي باشد. اين مواد، محرک فعاليت کليه ها هستند و موجب تقويت معده و کيسه صفرا مي شوند. از اين رو مصرف شاهي به كساني كه سنگ كليه و مثانه دارند، توصيه شده است.

 

 

ديگر فوايد

* شاهي حاوي مقدار قابل ملاحظه اي کلسيم، آرسنيك، منگنز، مس، روي و گوگرد است. به همين دليل اشتها آور نيز مي باشد.

 

* شاهي خاصيت درماني فوق العاده اي در اختلالات مفصلي و نقرس دارد.

 

* عصاره شاهي، كرم بدن را از بين مي برد.

 

* جويدن برگ هاي شاهي تازه، لثه ها را محكم مي كند و آن ها را سالم نگه مي دارد.

 

* شاهي كك و مك را كه معمولا در صورت انسان به صورت لكه هاي قهوه اي ريزي پديدار مي شود، برطرف مي كند. بدين منظور بايد برگ شاهي را كوبيد و روي لكه ها گذاشت و يا تخم شاهي را كوبيد و در مقداري آب خيس نمود و يك بار در روز

 

بر روي لكه ها گذاشت و آن قدر ادامه داد تا لكه ها برطرف شوند.

 

* شاهي لكه هاي سفيد پوست را برطرف مي كند. به اين منظور بايد تخم شاهي را كوبيد و با كمي عسل مخلوط نمود و بر روي لكه ها قرار داد. اين عمل را روزي يك مرتبه تكرار كنيد تا بهبودي كامل حاصل شود.

 

 

شاهي در آشپزخانه

شاهي به طور معمول در ساندويچ هاي انگليسي مانند ساندويچ تخم مرغ و شاهي (تهيه شده با تخم مرغ آب پز، مايونز، نمک و مقداري شاهي) استفاده مي شود. اما در ايران بيشتر به صورت يک نوع سبزي خوردن استفاده مي شود.

 

شاهي را در سبزي خوردن و يا به صورت سالاد بايد خورد. كسانى كه نمى توانند اين سبزى را خام بخورند بايد آب آن را بگيرند و بخورند.

 

* مقدار مواد مغذي در 100 گرم شاهي خام

 


 

انرژی

30 کیلوکالری

کربوهیدرات

5/5 گرم

فیبر غذایی

1/1 گرم

چربی

 0/7گرم

پروتئین

2/6 گرم

ویتامین A

346 میکروگرم

فولات

80 میکروگرم

ویتامین C

6 میلی گرم

کلسیم

81 میلی گرم

آهن

1/3 میلی گرم

نام (اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای ‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

All Rights Reserved – © 2018 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *