خواص سبزي شاهين

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :




دوره مقدماتی php

 

 

گیاهى که سرشار از املاح معدنى و مانع رشد سلولهاى سرطانى استاز سبزیهایى که با آمدن بهار در دسترس ما قرار مى گیرد ترتیزک است .از زمانهاى بسیار قدیم ، سبزى ترتیزک معروف بوده و خواص خود را به عنوان غذا و دواى انسانها ثابت کرده است . اکتشافات جدید علمى هم این خواص را تاءیید کرده و عقاید گذشتگان را درباره این سبزى مفید، تصدیق نموده است .پروفسور لئون بینه ، شیره شاهى را گرفته و به صورت انژکسیون به بدن موشهایى که به سرطان مبتلا بوده اند تزریق کرده و مشاهده کرده است که این کار، رشد سلولهاى سرطانى را در این موشها متوقف کرده است .پروفسور بینه ثابت کرده است که یک گرم شاهى اگر در هر روز به موشهایى که دچار کمبود ویتامین ث شده اند داده شود، خیلى زود عوارض کمبود ویتامین ث را در بدن آنها برطرف کرده و سلامتى کامل آنها را باز خواهد گردانید.

شاهى یا ترتیزک ، علاوه بر ویتامین ث داراى مقدار زیادى ویتامین آ و ب 1 و ب 2 است .شاهى همچنین داراى مقدار زیادى کاروتن است به طورى که از این حیث با هویج کوس برابرى مى زند.شاهى را وقتى از سبزى فروش مى خرید باید به دقت پاک کنید و با آب جارى خوب بشویید تا گل و لاى آن بکلى پاک شود.شاهى داراى روغنهاى مایع گوگرد دار است که براى مخاط دستگاه تنفسى ما مفید است . کسانى که برونشیت دارند یا سرفه هاى سختى مى کنند و یا به سیاه سفره و یا سل ریوى مبتلا شده اند هر روز شصت تا صد و پنجاه گرم شیره ترتیزک را که به آن چکیده ترتیزک مى گویند مصرف نمایند.مصرف چکیده ترتیزک علاوه بر معالجه امراض دستگاه تنفسى ، کرمکش ‍ نیز مى باشد.املاح معدنى ترتیزک عبارتند است از: آهن ، کلسیم ، فسفر، ارسنیک ، منگنز، مس ، روى و گوگرد.شاهى با این املاح معدنى که دارد غذایى است که براى اشخاص کم خون و کسانى که مبتلا به آسم هستند فوق العاده مفید است .ترتیزک ، اشتها آور، مقوى ، تصفیه کننده خون و ادرار آور است و در عین حال ثقل معده و کبد را هم برطرف مى سازد.کسانى که شن و سنگ کلیه و مثانه دارند یا مبتلا به اگزما و امراض پوستى شده اند یا مرض قند دارند و یا درد گوش گرفته اند مصرف ترتیزک براى آنها توصیه شده است .در تمام این موارد ترتیزک را به طور خام و یا به صورت سالاد باید خورد، کسانى که نمى توانند این سبزى را خام بخورند باید آب آن را بگیرند و به صورت چکیده بخورند.در اینجا باز هم باید تصریح کنم که بسیارى از خانمها و دخترها گاه به گاه مى بینند که بى جهت از لثه هاى آنها خونریزى مى شود. براى دفع این خونریزى باید برگهاى شاهى تازه را بخورند و فرو دهند. جویدن برگهاى تازه ترتیزک لثه ها را محکم و سالم مى کند.خانمهایى که دچار ریزش موى سر شده اند باید آب شاهى را به پوست سر خود بمالند و آن را مالش دهندsihat.blogsky.com/category

شما احتمالا با جستجوی کلمات زیر وارد مقاله شده اید چنانچه مطلب مرتبط با جستجوی شما نبوده همان کلمه را در جستجوی سایت وارد کنید


خواص شاهی در طب سنتی , نام دیگر سبزی شاهی , میوه شاهی , سبزی شاهی , خواص شاهی , تره شاهی

Garden Cress

شاهي (تره تيزک) از خانواده چليپاييان با نام علمي Lepidium sativum  مي باشد. شاهي گياه بومي مديترانه شرقي است.

اين گياه يك ساله و به ارتفاع 20 تا 30 سانتي متر است كه در نواحي مختلف ايران نيز، پرورش مي يابد.

شاهي به عنوان غذا و دارو مصرف مي شود.

سبزي شاهي را خيلي راحت مي توان کاشت و خيلي راحت و سريع آماده برداشت مي شود.

اين گياه براي روش هيدروپونيک (رشد و نمو گياه در آب) نيز مناسب است.

قسمت هاي قابل استفاده شاهي شامل ريشه ها، برگ ها و تخم شاهي مي باشد.

 

ريشه شاهي نيز مزه تند و تلخي دارد. اين ريشه براي درمان سيفيليس و ناتواني در ادارار کردن مفيد است.

برگ هاي شاهي، محرک ، ادرارآور و ضد باکتري مي باشند.

اين برگ ها براي درمان بيماري اسکوربوت و بيماري هاي کبدي مفيد مي باشند.

شاهي به عنوان يک پماد بر روي جاهايي که درد مي کند و يا آسيب ديده است، نيز به کار مي رود.

تخم شاهي مزه ي تند و تلخي دارد. اين ماده خاصيت چربي سوزي ، تصفيه کنندگي خون، شيرافزايي، قاعدگي آور، مقوي (نيروبخش) و ادرارآور دارد.

 دارويي براي چشم درد است. تخم شاهي قواي جنسي را تقويت مي کند.

تخم شاهي براي مرض جذام، بيماري هاي پوستي، اسهال خوني ، اسهال، سوء هاضمه، بيماري هاي چشمي، اسکوربوت، آسم و سرفه مفيد است.

تخم شاهي خاصيت سقط کنندگي جنين دارد. در ضمن تخم شاهي خاصيت مليني نيز دارد.

ضد سرطان

به دليل وجود ويتامين C و E در شاهي اين گياه خاصيت آنتي اکسيداني فوق العاده در جلوگيري از آسيب راديکال هاي آزاد دارد. در نتيجه يک ماده ي ضد سرطاني مي باشد.

شاهي مانع از رشد سلول هاي سرطاني مي شود.

پروفسور لئون بينه عصاره شاهى را گرفت و به بدن موش هايى كه به سرطان مبتلا بودند تزريق كرد و مشاهده كرد كه اين كار، رشد سلول هاى سرطانى را در اين موش ها متوقف مي کند.

درمان کم خوني

شاهي علاوه بر ويتامين C حاوي مقدار قابل ملاحظه اي آهن و اسيد فوليک نيز مي باشد، از اين رو براي اشخاص كم خون مفيد است.

کاهش چربي خون

در يک طرح تحقيقاتي در ايران که به منظور تعيين تاثير سبزي شاهي بر چربي هاي خون‏‎‎‏، در كاركنان دانشكده پيراپزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي انجام گرفت، مشخص شد که ميزان كلسترول در گروه مورد بررسي کاهش يافته بود.

مفيد براي آسم

شاهي حاوي مقدار قابل ملاحظه اي ويتامين A و روغن هاى فرار است. به همين دليل براي مخاط دستگاه تنفسى و در نتيجه مبتلايان به آسم فوق العاده مفيد است.

كسانى كه برونشيت دارند يا سرفه هاى سختى مى كنند، هر روز 60 تا 150 گرم عصاره شاهي را مصرف نمايند.

مفيد براي کليه ها

شاهي مانند خيلي از سبزيجات گروه چليپاييان مانند کلم، کلم بروکلي و کلم پيچ داراي گلوکوزيدها و روغن خردل (روغن تلخ) مي باشد. اين مواد، محرک فعاليت کليه ها هستند و موجب تقويت معده و کيسه صفرا مي شوند. از اين رو مصرف شاهي به كساني كه سنگ كليه و مثانه دارند، توصيه شده است.

ديگر فوايد

* شاهي حاوي مقدار قابل ملاحظه اي کلسيم، آرسنيك، منگنز، مس، روي و گوگرد است. به همين دليل اشتها آور نيز مي باشد.

* شاهي خاصيت درماني فوق العاده اي در اختلالات مفصلي و نقرس دارد.

* عصاره شاهي، كرم بدن را از بين مي برد.

* جويدن برگ هاي شاهي تازه، لثه ها را محكم مي كند و آن ها را سالم نگه مي دارد.

* شاهي كك و مك را كه معمولا در صورت انسان به صورت لكه هاي قهوه اي ريزي پديدار مي شود، برطرف مي كند. بدين منظور بايد برگ شاهي را كوبيد و روي لكه ها گذاشت و يا تخم شاهي را كوبيد و در مقداري آب خيس نمود و يك بار در روز

بر روي لكه ها گذاشت و آن قدر ادامه داد تا لكه ها برطرف شوند.

* شاهي لكه هاي سفيد پوست را برطرف مي كند. به اين منظور بايد تخم شاهي را كوبيد و با كمي عسل مخلوط نمود و بر روي لكه ها قرار داد. اين عمل را روزي يك مرتبه تكرار كنيد تا بهبودي كامل حاصل شود.

شاهي به طور معمول در ساندويچ هاي انگليسي مانند ساندويچ تخم مرغ و شاهي (تهيه شده با تخم مرغ آب پز، مايونز، نمک و مقداري شاهي) استفاده مي شود. اما در ايران بيشتر به صورت يک نوع سبزي خوردن استفاده مي شود.

شاهي را در سبزي خوردن و يا به صورت سالاد بايد خورد. كسانى كه نمى توانند اين سبزى را خام بخورند بايد آب آن را بگيرند و بخورند.

 

انرژي

30 کيلوکالري

کربوهيدرات

5/5 گرم

فيبر غذايي

1/1 گرم

چربي

 0/7 گرم

پروتئين

2/6  گرم

ويتامين A

346 ميکروگرم

فولات

80 ميکروگرم

ويتامين C

6 ميلي گرم

کلسيم

81 ميلي گرم

آهن

1/3  ميلي گرم

 

خواص جعفري

خواص شويد

خواص گشنيز

خواص اسفناج

خواص کاهو

خواص ريحان

خواص بابونه

خواص مرزه


کاربر گرامی برای پاسخ به این سوال در سایت شناسایی شوید
کاربر گرامی شما قبلا به این سوال پاسخ داده اید
کاربر گرامی پاسخ شما به این سوال ثبت شد.
کاربر گرامی پاسخ شما صحیح است.امتیاز سوال به شما اهدا شد.

 بدانید تمام گیاهان معطر یا اسانس ‌دار مانند ریحان، نعناع، مرزه و در چهار خاصیت مشترک هستند: ضد نفخ، ضد درد، ضد اسپاسم و ضد میکروب. اما جدا از این خواص مشترک، هر کدا‌م ‌شان ویژگی‌ های خاص خودشان را دارند.

مثلا ریحان خاصیت آنتی ‌اکسیدانی دارد و در نتیجه ضد سرطان است. ریحان اشتها آور، خلط آور(جهت درمان سرفه) و ضد تهوع است. باعث تحریک ترشح شیر در مادران شیرده می شود و در از بین بردن کرم های روده ای و در درمان کرامپ معده، ورم معده، یبوست و التهاب روده هم کاربرد دارد. ریحان بر روی سیستم عصبی تاثیر می گذارد و در درمان تحریک های عصبی، خستگی، افسردگی، اضطراب و بی خوابی نقش قابل توجهی دارد.   یا تره تا حدی قادر است بیماری آسم را تسکین دهد. تره در جلوگیری از بروز بیماری های قلبی نقش دارد و برای بهبود بواسیر هم به کار می رود. در ضمن با افزودن تره به غذا هایی مثل گوشت و ماهی می توان بوی بد آن ها را کاهش داد.   مرزه سبزی دیگری است از خانواده ی نعناع که بوی خیلی نافذی دارد و به دلیل تند و تیزی مزه ‌اش، کمتر به شکل تازه استفاده می‌ شود ولی برخی خانواده‌ ها در سبزی خوردن ‌شان مقادیری مرزه می‌ گذارند. مرزه خاصیت ضدمیکروب بالایی دارد، تعریق را کنترل می ‌کند و به همین دلیل به‌ عنوان گیاه ضدتشنگی برای افراد مبتلا به مرض قند تجویز می ‌شود. این گیاه ضد ویروس تبخال، ضدانگل، خلط‌آور، محرک و تقویت ‌کننده ی معده است.   نعناع یکی از سبزی‌ های پُرمصرف بوده و در سبزی خوردن نیز به وفور استفاده می ‌شود. نعناع یک گیاه بوته‌ ای چند ساله است که انواع متعددی دارد. از خصوصیات کلی آن می‌ شود به این موارد اشاره کرد: ضد تهوع و استفراغ، ضد ویروس تبخال، ضد خارش، ضد تب، بازکننده ی برونش و رفع احتقان، صفرا‌ آور و خارج کننده سموم بدن. یکی دیگر از خواص نعناع، ضددرد و مسکن بودن آن است.   جعفری هم یکی از سبزی ‌های خوش خوراکی است که در سبزی خوردن استفاده می‌ شود: این گیاه از خانواده ی چتریان یا همان خانواده ی جعفری است. این سبزی کاهش ‌دهنده ی اسیداوریک بوده و در پایین آوردن فشارخون نیز مفید شناخته شده است. بنابراین مصرف آن به میانسالان توصیه می ‌شود. به ‌علاوه، منبع ویتامین‌ های C و بتاکاروتن است و مواد معدنی مانند آهن و کلسیم دارد.   ترخون از دیگر سبزی‌ های معطر سفره ی سنتی ایرانی است که خصوصیاتی کمی ‌متفاوت از بقیه ی سبزی ‌ها دارد. این سبزی، گیاهی از خانواده ی کاسنی و منبع مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم، سدیم و پتاسیم است. این ماده غذایی هم علاوه بر خصوصیات کلی گیاهان معطر یعنی ضد اسپاسم، ضد درد، ضد نفخ و ضدمیکروب بودن، خواب ‌آور، ضد التهاب و آماس و مسکن درد دندان نیز هست. در کتاب قانون ابن ‌سینا ذکر شده که ترخون دارای نیروی مخدر ضعیف است؛ شاید مسکن بودن ‌اش هم به همین دلیل باشد. خوردن ترخون برای درمان زخم ‌ها و جوش ‌های دهان و دندان نیز مفید شناخته شده است از این رو، به شما توصیه می ‌کنیم حتما آن را در میان اجزای سبزی خوردن ‌تان بگنجانید.

تقویت حافظه با سبزی‌ خوردن سبزی ‌های تازه نقش آنتی اکسیدانی دارند و مصرف آن ها موجب افزایش حافظه می‌ شود. در واقع سبزی ‌های تازه با خنثی کردن رادیکال ‌‌های آزاد می ‌توانند حالت ارتجاعی رگ ‌های خونی را حفظ کنند و موجب خون ‌رسانی بهتر به مغز و اعصاب ‌شوند و بدین ترتیب از کاهش توانایی ‌های فکری و حافظه پیشگیری کند.

سبزی خوردن را درهم بخورید هنگام مصرف سبزی خوردن سر سفره ی غذا هر یک از اعضا به سراغ یک گیاه خاص می ‌روند مثلا بچه‌ ها تره می ‌خورند و پدر، ریحان و نعناع را ترجیح می ‌دهد اما مادر خانواده ترکیبی از همه این سبزی ‌ها را میل می ‌کند اما به نظر شما کدام درست ‌تر رفتار کرده ‌اند؟

سبزی ‌‌ها انواع مختلفی از گیاهان هستند که در حقیقت اگرچه ترکیبات یکسانی ندارند اما از نظر مواد تشکیل‌ دهنده مشابه هم هستند. به عنوان نمونه تمامی گیاهان با درصدهای متفاوتی از نظر وجود آب، چربی، میزان کم یا زیاد، فیبر و رنگ با هم مشترک هستند. اما در مواردی نیز برخی از مواد تشکیل‌ دهنده فقط در یک نوع گیاه وجود دارد و این مساله باعث متمایز بودن‌ شان می ‌شود. به طور کلی اگر از نظر وجود B1، B6، B5، روی،‌ املاح، پتاسیم، منگنز و جدولی را در نظر بگیریم و در آن 10 گیاه را در کنار هم قرار دهیم اگرچه ممکن است گاهی اوقات درصد آن ها شبیه به هم باشد اما به هم ریختگی خاصی از نظر ترکیبات قابل مشاهده است.

از سوی دیگر، با توجه به این که هر گیاه املاح و ویتامین خاص خود را دارد، باید توجه داشت که مصرف نوع خاصی از آن باعث پتاسیم، آهن، روی، منگنز یا ویتامین C بیشتری به بدن می‌ شود و در نتیجه تمامی مواد مورد نیاز و ضروری با خوردن یک نوع سبزی دریافت نخواهند شد. بنابراین مصرف مخلوط سبزی خوردن به عنوان یک عادت غذایی مناسب توصیه می ‌شود.

تمام گیاهان معطر یا اسانس ‌دار مانند ریحان، نعناع، مرزه و در چهار خاصیت مشترک هستند: ضد نفخ، ضد درد، ضد اسپاسم و ضد میکروب

مراقب باشید خانم‌های باردار و شیرده باید با احتیاط ریحان بخورند! در دوران بارداری و شیردهی خانم‌ ها نباید بیش از حد معمول ریحان بخورند؛ در حد همان سبزی خوردن ایرادی ندارد ولی مقادیر زیاد و طولانی ‌مدت ممکن است خطرناک باشد.

مرزه نبین چه ریزه! مرزه برای انسان مسمومیت یا عوارضی ندارد اما مصرف بیش از اندازه‌ اش، به دلیل تند و تیزی ای که دارد، ممکن است التهاباتی را در مخاط دهان ایجاد کند.

جعفری و حساسیت نوری! جعفری گیاه قاعده‌ آوری است مقادیر زیادش، بیش از 200 گرم در روز برای زنان باردار خطر سقط را به همراه دارد. ضمن این که بعضی افراد به گیاهان خانواده ی جعفری حساسیت دارند، به این ترتیب که اگر جعفری مصرف کنند و در معرض نور آفتاب قرار گیرند، روی پوست‌ شان تاول و بثورات پوستی ظاهر می ‌شود. به این عارضه حساسیت نوری می ‌گویند و کسانی که این علایم را داشته باشند نباید گیاهان خانواده جعفری را مصرف کنند.   نگهداری سبزی خوردن در یخچال برای نگهداری سبزی خوردن در یخچال، ابتدا آن را پاک کنید و بشویید. سپس در پارچه ی نازکی بریزید و داخل یخچال بگذارید. در صورتی که مقدار سبزی زیاد است، برای این که سالم تر بماند، پس از پاک کردن، قسمتی را به صورت نشسته داخل کیسه بریزید و در یخچال نگه دارید و هنگام مصرف بشویید.

به گزارش ایرنا،’تره تیزک’ یا شاهی گیاهی یک ساله به ارتفاع 20 تا 30 سانتی متر است که در نواحی مختلف ایران پرورش می‌یابد. این گیاه که دارای نشاسته و روغن است با فرا رسیدن بهار در دسترس ما قرار می‌گیرد و به عنوان غذا و دارو مصرف می‌شود.

این گیاه بومی اروپا و شاید غرب آسیاست و به احتمال زیاد بومی ایران است و سابقه کشت آن به دو هزار سال پیش می‌رسد.

تره تیزک گیاهی خوراکی از تیرة چتریان با نام علمی لپیدیوم ساتیوم است و به سبب عطر و طعم تندِ مطبوعش، در سطح وسیعی در مزارع سبزیِ ایران و بسیاری از کشورهای جهان کشت می‌شود.

خواص داروئی:

– از گیاه تره تیزک در موارد آسم و سرفه و بواسیرهای خونی استفاده می‌شود و بسیار رافع است.

– ضد کمبود ویتامین C است و برای بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین C در بدن اثر شفا بخش دارد. یعنی آنتی سکوربوتیک است.

– از ریشه تره تیزک برای مرحله دوم سیفیلیس استفاده می‌شود.

– تخم تره تیزک ترشح شیر را زیاد می‌کند و به اصطلاح گالاکتاگوگ است.

-جوشانده تخم تره تیزک در شیر برای سقط جنین به کار می‌رود.

-به صورت ضماد برای تسکین درد ضربه به کار می‌رود.

-تره تیزک از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی گرم و نسبتا خشک است.

-باز کننده گرفتگی‌ها و انسداد مجاری کبد و طحال و صاف کننده و مدر بول و خرد کننده سنگ مثانه است.

-در تسریع هضم غذا و تحلیل باد و گاز و نفخ مفید است.

در پزشکی امروزی به سبب وجود مواد معدنی گوناگون و فراوان در این گیاه، آن را دارای خاصیت قوی ضد اسکوربوت، اشتهاآور، مُدرّ، تصفیه کنندة خون و مفید در درمان آنژین صدری می‌دانند.

– شاهی، علاوه بر ویتامین ث دارای مقدار زیادی ویتامین های «آ، ب، و ب2» است.

-شاهی دارای روغن‌های مایع گوگرددار است که برای مخاط دستگاه تنفس مفید است.

-مصرف چکیده ترتیزک علاوه بر معالجه امراض دستگاه تنفسی، کرم کش نیز است.

-املاح معدنی سرشار از آهن، کلسیم، فسفر، آرسنیک، منگنز، مس، روی و گوگرد است.

-شاهی برای اشخاصی کم خون و مبتلایان به آسم فوق العاده مفید است.

– شاهی، اشتها آور، نیرو بخش، تصفیه کننده خون و ادرار آور است و سنگینی معده و کبد را برطرف می‌کند.

-مصرف شاهی به کسانی که شن و سنگ کلیه و مثانه دارند یا مبتلا به امراض پوستی شده‌اند یا مرض قند دارند یا درد گوش گرفته‌اند توصیه شده است.

-جویدن برگ‌های شاهی تازه لثه‌ها را محکم می‌کند و آنها را سالم نگه می‌دارد.

– شاهی به علت داشتن ویتامین ث در معالجه بیماری قند و امراض پوستی فوق العاده مفید است.

– شاهی دارای ید، آهن و فسفات است.

– نوع دیگر شاهی، بولاغ اوتی به معنای (بوته یا علف چشمه) است که دارای ید و فسفر و آهن می‌باشد و جنبه غذایی و دارویی دارد که بطور خام و به صورت سالاد و پخته مصرف می‌شود.

-خنک کننده، ضد اسکوربوت بوده و ترشحات ریه را تغییر شکل می‌دهد و در بیماری پوست و مرض قند مورد استعمال است و دارای گلوکزید می‌باشد.

– شاهی کک مک را که معمولا در صورت انسان به صورت لکه‌های قهوه‌ای رنگ پدیدار می‌شود برطرف می‌کند. بدین منظور باید برگ شاهی را کوبیده و در مقداری آب خیس کرده، شبانه روزی یک مرتبه بر روی لکه‌ها بگذارند و آنقدر ادامه دهند تا لکه‌ها برطرف شود.

– شاهی لکه‌های سفید پوست را برطرف می‌کند. به این منظور باید تخم شاهی را کوبیده و با کمی عسل مخلوط کرده و بر روی لکه‌ها قرار می‌دهند. این عمل باید روزی یک مرتبه تکرار شود تا بهبودی کامل به دست آید.

– شاهی برای رفع بدبوئی زیر بغل مفید است، برای این منظور باید صبح ناشتا مقداری شاهی یا تخم شاهی تناول شده و چند روز متوالی تکرار شود.

– شاهی انار ترش را به انار شیرین مبدل می‌کند. به این منظور باید آب شاهی را گرفته و به دفعات مکرر مانند آب در پای درخت انار ترش چنان ریخته شود که مورد استفاده ریشه قرار گیرد. در این صورت میوه آن به انار شیرین مبدل می‌شود.

— شاهی از سبزی‌های خنک است که مواد معدنی را به بدن می‌رساند.

– نوشیدن یک فنجان کوچک آب شاهی در صبح و ناشتا، کرم را از بین می‌برد و سموم بدن را دفع می‌کند.

– برای التیام زخم‌های چرکی، از مرهمی که از شاهی کوبیده و چند قطره روغن زیتون یا بادام به دست می‌آید استفاده می‌شود.

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *