خواص زيره سفيد

دوره مقدماتی php
خواص زيره سفيد
خواص زيره سفيد

خواص زيره سفيد

در این پست به شما خواص زيره سفيد میگوییم.

هلپ کده:زیره در دو نوع  سبز و سیاه موجود است، که اگرچه ویژگی‌های تغذیه‌ای نسبتا مشابهی دارند اما دارای تفاوت‌هایی هم می باشند.  دو نوع زیره با نام‌های زیره سیاه و زیره سبز می‌شناسیم که نوع سیاه آن با نام‌های زیره کرمانی و زیره کوهی و نوع سبز آن به نام کراویه معروف است.


 

زیره سبز را با رنگ سبز روشن و زیره سیاه را با رنگ سیاه می‌شناسند. زیره سیاه، باریک‌تر و عطر بیشتری دارد اما زیره سبز حجیم‌تر و عطر کمتری دارد.


 


خواص زیره سیاه:

 

طبع‌ زيره‌ سياه‌ خيلي‌ گرم‌ و خشک‌ است‌. زيره‌ سياه‌ داراي‌ خواص‌ مدر، بادشکن‌، مقوي‌، زيادکننده‌ شير، قاعده‌آور، نيرودهنده‌، ضد کرم‌، هضم‌ کننده‌، ضد تشنج‌، قابض‌، معرق‌، مقوي‌ معده‌، قاطع‌ اسپرم‌ است‌.

دوره مقدماتی php


 

زيره‌ سياه‌ در موارد بلع‌ هوا، نفخ‌ شکم‌، برطرف‌ کردن‌ سوءهاضمه‌، تسهيل‌ هضم‌ غذا، دل‌ پيچه‌ کودکان‌، انگل‌ معده‌ و روده‌، دفع‌ بادهاي‌ کليه‌ و مثانه‌، تنگي ‌نفس‌، خفقان‌ سرد، سکسکه‌ نفخي‌، استسقاء به‌کار مي‌رود.


 

زيره‌ يک‌ داروي‌ سنتي‌ براي‌ رفع‌ سوءهاضمه‌ خصوصاً نفخ‌ شکم‌ است‌. خوردن‌ زيره‌ يا روغن‌ آن‌ در رفع‌ سوءهاضمه‌ و دل‌ دردهاي‌ کودکان‌ مفيد است‌. زيره‌ داراي‌ خاصيت‌ ضدگرفتگي‌ دارد و براي‌ رفع‌ گرفتگي‌هاي‌ دوران‌ قاعدگي‌مفيد است‌.


 

مقوي‌ بدن‌ و چاق‌ کننده‌ است‌. معده‌ را گرم‌ و تقويت‌ مي‌کند و کرم‌ تنيا را دفع‌مي‌کند. و اثر قابل‌ ملاحظه‌اي‌ در جلوگيري‌ از ايجاد بادهاي‌ اضافي‌ در روده‌ و درمان‌اسهال‌ دارد.


 

دم‌ کرده‌ يک‌ قاشق‌ مرباخوري‌ ميوه‌ له‌ شده‌ زيره‌ سياه‌ در نيم‌ ليتر آب‌ جوش‌براي‌ تنبلي‌ اعمال‌ گوارشي‌، بي‌اشتهايي‌، باد يا درد روده‌ مصرف‌ مي‌شود و دانه‌ زيره‌ را يا مي‌جوند و يا از گرد گياه‌ مخلوطي‌ در آب‌ ميل‌ مي‌نمايند. مصرف دم کرده زيره سياه و يا جويدن آن در رفع و کاهش دردهاي ناشي از قاعدگي، دردهاي روده وبي اشتهايي بسيار مؤثر است.

خواص زيره سفيد


 

 

 


 


خواص زیره سبز:

 

زیره ی سبز جزء اصلی پودرهای کاری و چیلی است و به عنوان طعم دهنده در محصولات غذایی – تجاری متنوعی به کار می رود. روغن این گیاه از طریق تقطیر با بخار آب، برای مزه دار کردن نوشیدنی ها، دسرها و چاشنی ها مصرف می شود و همچنین جزء معطر کرم ها، لوسیون ها و عطریات است.


 

زیره ی سبز همیشه یک ادویه ی غیرسمی و خوراکی بوده است. در عین حال ممکن است بعضی افراد به آن حساسیت داشته باشند.


 

سقط کننده، ضد درد، بی حس کننده، ضد کرم، ضد چسبندگی پلاکت ها، ضد باکتری، ضد سم، ضد صفرا، ضد باروری، ضد التهاب، ضد اکسیدان، ضد عفونی کننده، ضد اسپاسم، ضد تومور، تقویت کننده ی قوای جنسی، قابض، ضد نفخ، ضد احتقان، معرق، هضم کننده ی غذا، ادرار آور، شیرافزا، دارای خاصیت استروژنی، قارچ کش، لاروکش، فتودرماتیتیک، محرک، تقویت کننده ی معده، تقویت کننده ی رحم و التیام دهنده ی زخم.


 

جنس، گونه، نوع اسانس و ترکیبات گیاه زیره ی سبز با زیره ی سیاه کاملاً متفاوت است و اثرات دارویی آن ها نیز در بعضی موارد تفاوت دارد؛ به همین دلیل میزان مصرف آن ها نیز متفاوت خواهد بود. مقدار مصرف زیره ی سیاه، که در بسیاری از غذاها مصرف می شود، می تواند ده برابر زیره ی سبز باشد.

بوی متفاوت این دو نوع زیره( سبز و سیاه ) نیز به دلیل متفاوت بودن ترکیبات اصلی اسانس آن ها است.

خواص زيره سفيد


 

برگ هاییکه در قاعده ی گیاه قرار دارند، دارای دم برگ کوتاه و غلاف مانند هستند. گل هایاین گیاه، کوچک، سفید و گاهی صورتی، به صورت مجتمع چتر مرکب هستند. میوههای زیره، کشیده و نوک تیز، به طول تا 6 میلی متر و به رنگ قهوه ای و گاهی قهوه ایشکلاتی یا مایل به زرد می باشند. تمام قسمت های گیاه به ویژه میوه ها، دارای بویخوب و معطر هستند. قسمت مورد استفاده ی زیره، میوه های آن است که به طور مستقیم ازآن و یا از اسانس آن، استفاده های بسیار زیاد به عمل می آید

دانه‌ای معطر و ضدنفخ است که در آشپزی و پزشکی کاربرد دارد ودر دو نوع زیره سبز (Cumin) یا کراویه و زیره سیاه (Caraway) وجود دارد که دومی به زیرهکرمانی ،زیره کوهی و زیره ایرانی معروف است.

برخی زیره سبز را با رنگ‌های سیاه خوراکی آغشته می‌کنند وحرارت می‌دهند و به جای زیره سیاه می‌فروشند که با قرار دادن این دانه‌ها در آبگرم کمی رنگ خود را پس می‌دهند و ضمنا حجیم بودن و عطر کم‌شان حکایت از تقلبی بودنآنها می باشد

                        زیره سیاه ،ترکیبات و اثرات

زیره سیاه ترکیباتی متفاوت از زیره سبز دارد. ترکیباتیمانند کاروتن و لیمونن در اسانس حاصل از آن، عامل اصلی تفکیک این دو نوع زیره میباشد، بنابراین خاصیت آنها نیز متفاوت است.

دانه به صورت خودرو در افغانستان، ایران، ازبکستان، تاجیکستان، ترکیه، مراکش، مصر، هند، کوبا، سوریه، مکزیک و شیلی رشد می‌کند. این دانه در فلسطین به صورت خودرو رشدنمی‌کند اما در زمان گذشته در آنجا زراعت می‌گردید.

گیاه آن شبیه بوته هویج است برگ‌هایش ۲۰ الی ۳۰ سانتی متر وارتفاع گیاه حدود ۵۰ سانتی متر است. میوه آن(که به اشتباه دانه گفته می‌شود) به اندازه دو میلی متر وهلالی شکل و دارای ۵ خط برجسته‌است. بیشترین زیره در ایران، در شهر کرمان رشد می‌کند.

جویدن مقداری زیره برای از بین بردن بوی بد دهان، بوی سیر و بوی پیاز بسیار مفید است

از زیره استفاده‌های مختلف غذایی، دارویی و آرایشی بهداشتیمی کنند. هردو نوع زیره حاوی پتاسیم، فسفر، منیزیم، کلسیم و سدیم هستند و مقدارقابل توجهی آهن و کمی هم روی، سرب، منگنز و سلنیوم می باشند. زیره سرشار ازویتامین A، ویتامین‌های C، ‌E، B۶ و ریبوفلاوین است. زیره دارای کالری نیز می باشد و۱۰۰ گرم از آن ۳۷۰ کیلوکالری انرژی دارد. البته هیچ کس به یک‌باره این مقدار زیرهرا نمی‌‌خورد تا نتیجه‌اش چاقی باشد.زیره ی سیاه حدود 7-3 درصد اسانس دارد. بیش تر اوقات دانه ها را قبلاز رسیدن کامل، برداشت می کنند که در این صورت، دارای درصد بالایی اسانس خواهندبود. ماده ی اصلی اسانس، کارون(CARVONE) است که تا 65 درصد اسانس راتشکیل می دهد

لیمونن،ماده ی مهم دیگر اسانس می باشد که تا 50 درصد اسانس را ممکن است تشیکل دهد.ترکیبات دیگر، شامل 20 -10 درصد روغن ثابت، 20 درصد پروتئین، 20 درصد قندها ومقداری فلاوونویید هستند

زیره‌ سیاه‌ حاوی‌ تانن‌، موم‌، مواد رزینی‌، یک‌ روغن‌ ثابت‌ سبزرنگ‌،موسیلاژ،مواد قندی‌، مواد ازته‌ و اسانس‌ که‌ شامل‌ دی‌هیدروکاروئول‌، نوعی‌ ترپن‌به‌نام‌کارون‌ و دونوع‌ ستن‌ می‌باشد.

مهمترین اثرات گزارش شده از زیره سیاه تا کنون عبارت اند از: ضد کرم، ضد کم خونی، ضدباکتری، ضد سرطان، ضد حساسیت(آنتی هیستامین)، ضد التهاب، ضد قارچ، ضد عفونی کننده،ضد اسپاسم، ضد نفخ، قاعده آور، خلط آور، شیرافزا، محرک، مقوی معده و کرم کُشقاطع‌اسپرم‌

یکی از مصارف مهم زیره، به عنوان چاشنی و ادویه در صنایع غذایی است

از زیره سبز برای معطر ساختننان، پنیر، برنج دم‌کرده و همچنین تهیه بعضی از نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود

زیره سبز به صورت گرد به مقدار2 گرم در روز، دم‌کرده 2 تا 4 گرم، میوه گیاه و تنتور افشره مصرف می‌شود.

خواص زيره سفيد

زیره طبیعتی گرم وخشک دارد و برطرف کننده نفخ غذا است. زیره سبز از ادویه‌های بسیار قدیمی و پرمصرفدر صنایع غذایی بوده و به علت داشتن اسانس ملایم، گرم و خوش‌بو، به طور مستقیم دربسیاری از غذاها مصرف می‌شود. از آن در تهیه نان‌های محلی و اخیرا صنعتی نیزاستفاده می‌کنند و همچنین آن را برای نگه‌داری انواع کنسروها و گوشت‌های قرمز وسفید به کار می‌برند. زیره سبز قدرت مقابله با انواع آلودگی‌های باکتریایی و قارچیرا هم دارد و برای همین در صنایع غذایی مورد استفاده فراوان قرار می‌گیرد. اینویژگی به اضافه خاصیت معطر بودن باعث شده که زیره سبز به عنوان ادویه در تهیه سس‌هایمخصوص انواع گوشت‌های سفید و قرمز و نیز در تهیه سُس‌های تند برای گوشت‌های قرمزاستفاده گردد. زیره سبز همچنین نقش موثری در تأمین عطر و طعم ملایم در صنایعشیرینی پزی دارد و پودر و اسانس آن در این صنعت مصرف می گردد. در صنایع دارویی،اسانس زیره سبز و یا عرق‌زیره سبز کاربرد وسیعی دارد و به‌عنوان ضداسپاسم، ضدنفخ،کمک‌کننده هضم غذا در اشکال مختلف دارویی در دسترس همه قرار گرفته است.

همچنین زیره ادویه‌بسیار مناسبی برای هضم غذا، سم‌زدایی از بدن، کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های گوارشیو کبد است. زیره همچنین می‌تواند مشکلاتی مانند اسهال، تهوع و کسالت صبحگاهی وسرماخوردگی را درمان نماید. همچنین اگر در اثر بیماری یا به هردلیل دیگری دچار ضعفشده باشید، جوشانده زیره، نوشیدنی مناسبی برای تقویت شما خواهد بود.

از باورهای رایج بین مردم این است که عرق‌زیره در لاغریموثراست اما «اثر عرق‌زیره در کاهش وزن به اثبات نرسیده است؛ و البته هیچ ضرری همندارد.» یعنی شما می‌توانید با خیال نسبتا راحت عرق‌زیره بخورید اما باید مراقبباشید که در مصرف این گیاه معطر زیاده‌روی نکنید زیرا بیشتر از یک گرم از این گیاه(۱۵ دانه زیره در روز) توصیه نمی‌شود. همچنین افرادی که به اسانس‌های گیاهی حساسیتدارند باید در استفاده از زیره احتیاط کنند و برای مصرف آن با متخصص مشورت نمایند.

خواص زيره سفيد

ایندانه‌ها همچنین سرشار از آهنبوده و مصرف آن برای مبتلایان به کم خونی و نیز مادران باردار و شیرده توصیه می‌شودچرا که بدن این گروه‌ از افراد نسبت به دیگران به آهن بیشتری نیاز دارد

دانه‌هایزیره ضدعفونی‌کننده‌های قوی هستند و برای درمان سرماخوردگی‌های معمولی

. مفید هستند زیره از سرفه پیشگیری کرده وبرای سیستم تنفسی بدن نیز مفید است. این دانه از آن جا که طبع گرمی دارد از تجمعمخاط در مجاری تنفسی جلوگیری می‌کند.

برایمقابله با علائم سرماخوردگی می‌توانید معجون دانه زیره با آب تهیه کرده و آن راجرعه جرعه بنوشید

برایآماده کردن این معجون کافی است یک مشت دانه زیره در آب در حال جوش بریزید و مدتیآن را بجوشانید. نوشیدن این مایع باعث درمان سرماخوردگی و رفع مشکلات گوارشی می‌شود.

دانهزیره همچنین موجب تحریک ترشح آنزیم‌هایی در غده پانکراس (لوزالمعده) می‌شود که بهنوبه خود به جذب ریز‌مغذی‌ها کمک می‌کند.علاوه بر این‌ها، دانه زیره قدرت کبد را در سم‌زدایی ازبدن افزایش داده و کارآیی این عضو حیاتی را بهبود می‌بخشد

زیره سبز همچنین برای بیماران دیابتی مفید است. به طوری که درمطالعاتی که روی حیوانات انجام گرفت، ثابت شده که مکمل‌های حاوی زیره سبز، بیش ازداروی گلی ‌بن‌کلامید در درمان دیابت شیرین مؤثر هستند.. تحقیقات انجام‌شده روی این گیاه، اثرات آنرا بر کاهش چربی خون و آنتی‌اکسیدان بودن آن را ثابت کرده است

                             زیره ی سبز وخواص آن

Cuminum cyminum

 

زیره ی سبز گیاهی استبوته ای و علفی به ارتفاع حداکثر نیم متر. ساقه ی این گیاه راست و دارای انشعاباتدوتایی است. ریشه ی آن باریک و بلند و به رنگ سفید است.

برگ ها به خاطرتقسیمات و بریدگی های زیادی باریک و نخی شکل هستند و به صورت متناوب بر روی ساقهقرار گرفته اند. گل ها کوچک به رنگ سفید و گاهی صورتی می باشند که مجموع آن ها بهصورت چتر مرکب در انتهای ساقه قرار گرفته اند

میوه ها دوکی شکل وبه طول حداکثر 6 میلی متر و عرض 1/5میلی متر می باشند که سبز کم رنگ مایل به خاکستری هستند و بوی معطری دارند.

غیر از میوه، قسمت های دیگر گیاه نیز معطر است. قسمت مورد استفاده ی این گیاه، میوه های آن است که سرشار از اسانس می باشد.

زیره ی سبز در ایران به صورت خودرو و یا کشت شده وجود دارد و مهم ترین مناطق رشد و تکثیر آن گستره ی وسیعی از استان خراسان از جمله سبزوار، نزدیک مشهد و اطراف سرخس، اطراف سمنان،اطراف تهران، اطراف دامغان و بسیاری دیگر از نواحی مستعد ایران می باشد

تاریخچه:

خواص زيره سفيد

زیره ی سبز جزء اصلی پودرهای کاری و چیلی است و به عنوان طعم دهنده در محصولات غذایی – تجاری متنوعی به کار می رود.

روغن این گیاه ازطریق تقطیر با بخار آب، برای مزه دار کردن نوشیدنیها، دسرها و چاشنی ها مصرف می شود و همچنین جزء معطر کرم ها،لوسیون ها و عطریات است

ترکیبات مهم:

 

دانه های زیره ی سبزحاوی تا 5 درصد اسانس، 22 درصد چربی، تعداد زیادی اسید آمینه ی آزاد، تعدادی فلاونوئیدهای گلوکزیدی ازجمله مشتقاتی از آپی ژنین و لوتئولین است.

ترکیبات اصلی، اسانس آلدهیدی هستند که تا 60 درصد آن را تشکیل می دهند.

کومین آلدهید مهم ترین جسم اسانس زیره ی سبز است. چنانچه دانه ها پودر شوند، اسانس آن تا حدود 50درصد کاهش می یابد و در صورتی که مدت آسیاب کردن بیش از یک ساعت باشد، کاهش میزان اسانس از این هم بیشتر خواهد بود.

ترکیبات دیگر اسانس هیدروکربن های منوترپنی و سس کویی ترپنی است.

یکی از بهترین نشانه های مرغوبیت و کهنه نبودن دانه ها، وجود دو جسم کومین آلدهید و 3- پارامنتن 7- آل به مقدار قابل توجه در اسانس زیره ی سبز است

دارو شناختی و اثرات مهم:

 

عصاره ی اتردوپترولی زیره ی سبز خاصیت آنتی اکسیدانیخوبی دارد. گرچه کومین آلدهید خالص حتی با غلظت های بالا اثرات مهارپراکسیداسیون کبدی را نشان نداده است، ولی قدرت پاک کنندگی آنیون های سوپراکساید را دارا است.

در مطالعاتی ادویه های حاوی زیره ی سبز خاصیت ضد سرطانی را در موش نشان داده است.

اسانس زیره ی سبز و کومین آلدهید دارای اثرات قوی لاروکش و ضد باکتری می باشد. اسانس آن در غلظت های 300 تا 600 در میلیون، از رشد لاکتوباسیلوس پلانتاروم جلوگیری می کند

 

خواص زيره سفيد

سمیت و عوارض جانبی

 

زیره ی سبز همیشه یک ادویه ی غیرسمی و خوراکی بوده است. در عین حال ممکن است بعضی افراد به آن حساسیت داشته باشند.

در آزمایش اسانس خالص زیره ی سبز از قسمت تراشیده شده ی پوست شکم موش به سرعت جذب و اثرات فتوتوکسیسیته ی آن مشخص شد. این اثر بیشتر به ترکیب کومین آلدهید آن نسبت داده شده است.

طریقه و میزان مصرف

 

مصرف هر نوبت زیره ی سبز را بین 300 تا 600 میلی گرم توصیه کرده اند که

می تواند تنها یا همراه با گیاهان دیگر و یا ادویه جات مصرف شود

این میزان معادل با 10 عدد دانه می شود. اسانس آن را می توان 0/06تا0/2 میلی لیتر دریک نوبت مصرف کرد

مهم ترین اثرات گزارش شده

 

سقط کننده، ضد درد، بی حس کننده، ضد کرم، ضد چسبندگی پلاکت ها، ضد باکتری، ضد سم، ضدصفرا، ضد باروری، ضد التهاب، ضد اکسیدان، ضد عفونی کننده، ضداسپاسم، ضد تومور، تقویت کننده ی قوای جنسی، قابض، ضد نفخ، ضد احتقان، معرق، هضم کننده ی غذا، ادرار آور، شیرافزا، دارای خاصیت استروژنی، قارچ کش، لاروکش، فتودرماتیتیک، محرک، تقویت کننده ی معده، تقویت کننده ی رحم و التیام دهنده ی زخم.

نکات قابل توجه

 

مقدار مصرف این نوع زیره نسبتاً کم است؛ به طوری که مصرف آن را در هر نوبت کمتر از 1 گرم توصیه کرده اند.

جنس، گونه، نوع اسانس و ترکیبات گیاه زیره ی سبز با زیره ی سیاه کاملاً متفاوت است و اثرات دارویی آن هانیز در بعضی موارد تفاوت دارد؛ به همین دلیل میزان مصرف آن ها نیز متفاوت خواهدبود. مقدار مصرف زیره ی سیاه، که در بسیاری از غذاها مصرف می شود، می تواند ده برابر زیره ی سبز باشد.

بوی متفاوت این دونوع زیره( سبز و سیاه ) به دلیل متفاوت بودن ترکیبات اصلی اسانس آن ها است.

بیشترین مصرف زیره ی سبز در جهان در صنایع غذایی، ادویه جات، طمع دهنده ها، خوشبو کننده ها و صنایع عطرسازی می باشد.

زیره یک ادویه‌ی دلپذیر با طعمی تند است. با خواص بیشمار زیره سیاه، سفید و سبز آشنا شوید:

زیره بیش‌تر در روش های آشپزی هندی،‌ مکزیکی، خاورمیانه، میدیترانه، و چینی استفاده می‌شود. این دانه در سه رنگ وجود دارد ـ سفید، سیاه و کهربایی. زیره گیاهی است که ریشه در شرق مدیترانه تا هند دارد. میوه‌های این گیاه حاوی دانه هایی هستند که تنها بخش خوراکی آن را تشکیل می‌دهند. این دانه‌ها در روش‌های آشپزی سراسر دنیا به کار می‌روند. دانه‌های آن به خاطر ارزش دارویی‌شان شناخته می‌شوند و به عنوان تسریع‌کننده‌ی گوارش استفاده می‌شوند. هم­چنین سرماخوردگی معمولی، کم‌خونی، بی‌خوابی، اختلالات تنفسی و را نیز درمان می­‌کند. ارزش تغذیه­ای زیره به طرز خارق‌العاده‌ای بالا است. هر ۱۰۰ گرم زیره سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی بی‌شمار است. زیره حاوی آهن، کلسیم، منیزیوم، منگنز، فسفر، سدیم، و روی فراوان است. این ادویه به شکل‌های گوناگونی برای بدن انسان مفید است. در ادامه برخی از فواید آن را برای سلامتی می‌بینید.

خواص زيره سفيد

 

محتویات

 

این دانه مقدار زیادی تیمول و اسیدهای ضروری دیگر دارد که می‌تواند غدد چشایی را تحریک و به سهولت فرآیند گوارش کمک کند. بنابراین، توصیه می‌شود آدم‌هایی که از سوءهاضمه رنج می‌برند چای زیره بنوشند. فقط آب را بجوشانید و به آن دانه‌های زیره اضافه کنید. آن را صاف کنید و بنوشید تا سیستم گوارش‌تان را به روال عادی برگرداند.

مشخص شده است حضور کیومین‌آلدهید، یک ترکیب فعال در زیره، رشد سلول‌های سرطانی را به تعویق می‌اندازد. بعلاوه،‌ این دانه‌ها سرشار از عامل‌های ضدسرطان هستند؛ از جمله تیمول، تیموکینون، تیموهیدروکینون، و دیتیموکینون. این مواد به درمان سرطان سینه و روده‌ی بزرگ کمک می‌کنند.

این گیاه یکی از منابع غنی پتاسیم است،‌که ماده‌ی معدنی ضروری برای تعادل الکترولیت‌های بدن است. این ماده‌ی معدنی به تولید سلول‌های جدید و تنظیم فشار خون کمک می‌کند. متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند روزانه و با شکم خالی یک فنجان آب زیره بنوشید تا از خطر بیماری­های قلبی جلوگیری کند.

خواص ضدقارچ، ضدالتهابی و ضدباکتریایی دانه­‌های زیره به طرز موثری سرماخوردگی را درمان می‌کند. چندین ترکیب موجود در این دانه‌ها، ماهیچه­‌ها را آرام و ایمنی را تقویت می‌کند؛ بنابراین، در برابر عفونتی که باعث سرماخوردگی می‌شود از بدن دفاع می‌کند.

آهن موجود در دانه‌های زیره به جلوگیری از کم‌خونی کمک می‌کند زیرا ۱۰۰ گرم دانه‌ی زیره حاوی ۱۱.۱ گرم آهن است. آهن یک ماده‌ی معدنی ضروری است که به بدن کمک می‌کند هموگلوبین تولید کند‌، که انتقال خون اکسیژن‌دار را به تمام بخش‌های بدن کنترل می‌کند. توصیه می‌شود زنان به صورت منظم زیره مصرف کنند. بنابراین مصرف این دانه‌ها روش موثری برای جلوگیری از کم‌خونی است.

اگر قرار است به زودی مادر شوید، دانه‌های زیره را در رژیم روزانه‌تان بگنجانید. این دانه‌ها نیاز مادر و جنین را به آهن تامین می‌کند. هم چنین، محتوای کلسیم آن سبب تحریک ترشح شیر در زنان شیرده می‌شود.

این دانه‌ها فیبر بالایی دارند که ترشح آنزیم‌های بیش‌تر در مجرای گوارشی را تحریک می‌کند. هم‌چنین مشکلات شدید مجرای گوارشی مثل بواسیر را درمان می‌کند. اعتقاد بر آن است که این ادویه، ملینی بسیار قوی است. بنابراین برای بهره‌مند شدن از فواید آن، چای زیره بنوشید یا پودر آن را بوداده را با عسل مخلوط کنید تا از مشکل یبوست جلوگیری کند.

خواص زيره سفيد

ملاتونین فراوان موجود در زیره به افراد کمک می‌کند با بی‌خوابی مبارزه کنند. قبل از خواب دانه‌ی زیره و یک موز بخورید. واکنش‌های شیمیایی بین ترکیبات موز و زیره منجر به درمان مشکل بی‌خوابی می‌شود.

مواد معدنی این دانه‌ها، از جمله ریبوفلاوین، ویتامین ب۶، زیگزانتین، و نیاسین آن را به ماده‌ای عالی برای تقویت حافظه تبدیل می‌کند. در طب آیورودا، دانه‌های زیره به طور گسترده‌ای برای درمان فراموشی استفاده می‌شوند. دانه‌های آن را به هر شکلی مصرف کنید تا عملکرد شناختی‌تان را تقویت کنید.

تحقیقات گوناگون نشان داده است مصرف مداوم این دانه‌ها به شکل موثری هیپوگلیسمی را کاهش می‌دهد. دیابت شرایطی است که در آن سطح گلوکوز موجود در ادرار فرد بالاتر از سطح معمول است. بنابراین در کنار داروها، دانه‌های زیره را هم در رژیم‌تان بگنجانید.

غنای اسانس معطر و کافئین موجود در زیره، اثرات ضداحتقانی بر بدن دارد و به درمان اختلالات تنفسی کمک می‌کنند. زیره سبب نرم شدن مخاط و خلطی می‌شود که در مجرای تنفسی جمع شده است. بنابراین فرآیند تنفس را تسهیل می‌کند.

مقدار زیادی ویتامین آ، ویتامین سی، آهن و اسانس‌های دیگر دارد. این ویتامین‌ها و مواد معدنی به شیوه‌های گوناگونی به بدن کمک می‌کند سیستم ایمنی را تقویت کند.  ویتامین سی یک آنتی‌اکسیدان قوی است که فعالیت‌های گلبول‌های سفید خون را تحریک کرده و با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند.

کیومین‌آلدهید، تیمول و فسفر موجود در زیره بدن انسان را سم‌زدایی می‌کنند. مصرف آن، در بدن آنزیم‌های گوارشی تولید می‌کند که در کاهش مواد سمی بدن به کبد کمک می‌کنند.

دانه‌های زیره جذب مواد مغذی را در بدن افزایش می‌دهند. سرعت متابولیک را بالا برده و به این ترتیب سوخت‌وساز سالم بدن را حفظ می‌کند.

چاقی مشکل بزرگی است که بیش‌تر مردم دنیا با آن روبرو بوده‌اند. این دانه طعم منحصربه‌فردی را به غذا اضافه می‌کند. می‌توانید زیره‌ی پودر شده را به سالاد یا اسموتی و سبزیجات دیگر اضافه کرده و از فواید آن استفاده کنید.

 

 

خواص زيره سفيد

 

 

 

دانه‌های زیره به راحتی مانع از خارش پوست می‌شوند. فقط کمی دانه‌ی زیره را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در آب بجوشانید و بگذارید خنک شود. حالا با این آب حمام کنید و از دست خارش پوست رها شوید. هم‌چنین از کهیرهای پوستی هم جلوگیری می‌کند برای تسکین دوبار در هفته این کار را تکرار کنید.

برای جلوگیری از احساس سوزش کف دست‌ها و پاها آب زیره بنوشید. یک قاشق چایخوری زیره را به ۴ لیتر آب جوش اضافه کنید. آن را چندین ساعت بخیسانید. این مایع را چندبار در روز مصرف کنید.

از نظر علمی اثبات شده است که مصرف منظم این گیاه به هر شکلی سیکل ماهیانه را تنظیم می‌کند و به این ترتیب احتمال پریودهای نامنظم را کاهش می‌دهد.

دانه‌های زیره سبب تسکین گرفتگی‌های ناشی از سنگ‌های کلیه و کولیک کلیوی می‌شود. بنابراین، عملکرد مناسب کلیه‌ها را تضمین می‌کند.

سرشار از پتاسیم و روی است که به بهبود سلامت جنسی کمک می‌کنند. روی موجود در این دانه‌ها تولید اسپرم سالم را تحریک می‌کند. به علاوه چای زیره نیز از مشکلات مربوط به باروری جلوگیری می‌کند.

مقدار مساوی روغن زیتون و روغن زیره‌ی سیاه را با هم ترکیب کنید. هر روز آن را به نقطه‌ی مورد نظر بزنید تا رشد مو را در آن ناحیه تقویت کند. به‌علاوه، می‌توانید با آن تمام پوست سر را ماساژ دهید تا از ریزش مو جلوگیری کنید. هم‌چنین می‌توانید چند ماه کپسول‌های روغن زیره‌ی سیاه را به صورت روزانه مصرف کنید.

روغن گرفته شده از دانه‌های زیره به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند. خواص ضدنفخ و ادرارآور روغن دانه‌ی زیره از پوسته‌ریزی سر جلوگیری می‌کند. هم‌چنین، در رایحه‌درمانی و درمان پوست سر هم استفاده می‌شود.

جوشانده‌ی تهیه شده از این دانه‌ها می‌تواند جوش‌های صورت را برطرف کند. فقط کمی آب زیره را به طور منظم روی ناحیه‌ی درگیر بزنید تا پوستی بی‌نقص داشته باشید. به‌علاوه، مشخصات تغذیه‌ای آن پوست‌تان را عمیقا تقویت می‌کند.

داشتن موهای بلند و درخشان رویای هر دختری است. دانه‌های زیره‌ی سیاه نه تنها درخشندگی را به گیسوان‌تان می‌بخشند بلکه رشد آن‌ها را نیز تقویت می‌کنند. فقط زرده‌ی تخم‌مرغ و روغن زیتون را با چای زیره‌ی سرد مخلوط کنید و به موهایتان بزنید. بعد از گذشت نیم ساعت آن را بشویید.

این یک حقیقت معروف است که ویتامین ای برای حفظ سلامت و کشسانی پوست مفید است. از آن‌جایی که سرشار از ویتامین ای است؛ در برابر اثرات پیری از پوست شما محافظت می‌کند. علاوه‌بر این، خواص ضدقارچ و ضدباکتری آن از ایجاد عفونت قارچی یا میکروبی جلوگیری می کند.

خواص زيره سفيد

زیره از ادویه های بسیار محبوب در جهان است که به خاطر عطر و طعم آن کاربردهای زیادی درپخت و پز، درمان بیماری ها و زیبایی پوست و مو داشته و دارای مصارف آشپزی و بهداشتی متعدد می باشد.

زیره دارای دو نوع می باشد : زیره سبز و زیره سیاه که عطر زیره سبز کمی تندتر از زیره سیاه است.

زیره سیاه متعلق به خانواده زردک (هویج) می باشد. گیاهی با شاخه های فراوان و ساقه های توخالی که بین 30 تا 80 سانتیمتر رشد می کند. گل های گیاه زیره کوچک و سفید رنگ می باشد و دانه های آن به طول 4 تا 6 میلی متر و عرض 1 تا 1.5 میلی متر می باشد.

زیره سیاه در مناطق مدیترانه ای، اروپا، آسیای شرقی، آسیای مرکزی، هند و شمال آمریکا کشت می شود. زیره سیاه به زیره ایرانی نیز مشهور است.

دانه زیره دارای مقادیر زیادی فیبر بوده و برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان، بیماری های قلبی، عفونت، تب، بیماری های روده و چاقی به کار می رود.

طبع زیره گرم و خشک می باشد.

 

از آن جایی که فواید زیره سیاه به چند مورد خاص محدود نمی شود، در ادامه قصد داریم شما را با تعدادی از مزایا و خواص زیره سیاه برای سلامت و زیبایی آشنا کنیم. با پرشین استار همراه باشید.

دانه های زیره با افزایش مقدار منیزیم و کنترل سوخت و ساز بدن، به درمان بی خوابی کمک کرده و باعث بهبود کیفیت، مدت و آرامش خواب افراد می شود.

تحقیقات نشان می دهد مصرف زیره برای افراد مبتلا به دیابت مفید بوده و و همچنین باعث کاهش کلسترول خون می شود.

دانه های زیره منبع عالی روی محسوب می شوند و برای تقویت و مصرف زیره برای سلامت استخوان ها توصیه می شود.

زیره به عنوان گیاه ضدقارچ معروف است. به دلیل همین خاصیت است که می توان زیره را به مدت طولانی نگهداری کرد و نگرانی بابت فاسد شدن آن در طولانی مدت نداشت.

کولیک بیماری است که بیشتر نوزادان و کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد. از علائم این بیماری می توان به گریه های بی دلیل، کج خلقی و عدم توانایی نوزاد در مکیدن سینه مادر اشاره کرد. برای درمان کولیک ، تعدادی دانه زیره را به شیر جوشانده شده اضافه کرده و با مقداری عسل مخلوط کنید.

برای بهبود و افزایش اشتها، چای زیره دم کرده و به صورت منظم مصرف کنید، به مرور زمان اشتهای شما افزایش خواهد یافت.

مصرف زیره برای درمان زخم معده و سایر اختلالات معده و گوارش تاثیر مثبت دارد.

برای درمان ناتوانی جنسی تعدادی دانه زیره را با کره زرد و هسته های تمبر هندی کوبیده و مخلوط کنید. سپس آن را داخل آب ریخته و به یک لیوان شیر و عسل اضافه و مصرف کنید.

زیره برای درمان بیماری های پوستی از قبیل خارش و جوش به کار می رود. دانه های زیره را در آب جوشانده و بعد از خنک شدن، نواحی مورد نظر را با این محلول بشویید.

گاهی ممکن است سوزش سر دل و نشانه های ترش کردن معده با علائم بیماری قلبی اشتباه گرفته شود. اگر دچار این عارضه شدید ساده ترین کار این است که تعدادی دانه زیره را در آب جوش قرار داده و میل کنید. می توانید محلول را با مقداری شکلات یا روغن نعناع مصرف کنید.

گرفتگی عضلات و مشکلات معده از مسائل رایج در خانم ها می باشد. برای درمان آن، مقداری روغن زیره را بجوشانید و پس از خنک شدن به شکم خود مالیده و ماساژ دهید.

زیره برای درمان تهوع نیز مفید است.

خواص زيره سفيد

زیره باعث تقویت عضلات قلب، کاهش فشار خون و کلسترول بد خون شده و از سخت شدن رگ ها جلوگیری می کند.

زیره حاوی آنتی اکسیدان های قوی فلاونوئیدها از جمله کاروتن، لووتیان، زاکسنتین و کریپتوکسانتین می باشد. این ترکیبات باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد شده و دارای خواص ضدسرطانی، ضدپیری و ضدعفونی کننده می باشد.

مصرف زیره باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن شده و با انواع عفونت و بیماری مبارزه می کند.

زیره یک ضدعفونی کننده قوی به شمار می رود که قادر به درمان انواع عفونت از جمله آکنه های پوستی، عفونت دستگاه گوارش، کولون، عفونت دستگاه تنفسی و دفع ادراری می باشد. همچنین زیره به دلیل خواص ضدباکتری و ضدقارچی، باعث درمان سریع زخم ها می شود.

زیره مشابه یک آنتی هیستامین خفیف عمل کرده و به دلیل دارا بودن خواص ضد میکروبی، با مشکلاتی از قبیل سرفه مقابله می کند.

زیره منبع غنی فیبر به شمار می رود و راه حل طبیعی برای رفع یبوست می باشد.

مصرف زیره در زنان شیرده باعث زیاد شدن شیر شده و از مسمومیت و سوهاضمه نوزاد پیشگیری می کند.

زیره برای درمان چاقی مفید است و باعث کاهش وزن می شود. تحقیقات نشان می دهد مصرف زیره از یک سو باعث کاهش قابل توجه چربی شده و از سوی دیگر حجم عضلانی را افزایش می دهد.

– کاهش پوسته پوسته شدن پوست: روغن زیره از زمان های دور برای درمان پوسته پوسته شدن و التهاب پوست به کار می رفته است.

– جوانسازی پوست: روغن زیره در بخورهای معطر مخصوص صورت برای جوانسازی و ضدعفونی کردن مورد استفاده قرار می گیرد.

– رفع چین و چروک: زیره همچنین باعث کاهش چین و چروک صورت شده و در جوان کردن پوست تاثیر بسزایی دارد.

نکته: هنگام استفاده از روغن زیره، هرگز آن را به طور مستقیم روی پوست استفاده نکنید بلکه ابتدا با روغن دیگری مانند روغن زیتون مخلوط کنید. روغن زیره عوارض خاصی ندارد اما در صورت استفاده بیش از حد، ممکن است باعث بروز سوزش پوستی شود.

خواص زيره سفيد

زیره به دلیل خواص ضدعفونی کننده برای سلامت مو مفید می باشد و برای درمان ریزش مو و بهبود بافت های پوست سر موثر است.

درمان خشکی و خارش پوست سر: توصیه می شود افرادی که از پوست خشک یا شکنندگی موها رنج می برند، زیره را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

همچنین می توانید دانه های زیره را با موز کوبیده مخلوط کرده و روی پوست سر خود قرار دهید. استفاده مرتب از این ماسک، علاوه بر رفع خشکی پوست سر، باعث نرم شدن موها نیز می شود.

در ادامه به برخی کاربردهای زیره در طب سنتی اشاره می کنیم:

– جویدن زیره خام از سوهاضمه جلوگیری می کند.
– از چای زیره برای درمان نفخ معده استفاده می شود.
– برای درمان سوزش سر دل، بعد از غذا دانه زیره بخورید.
– چای زیره برای درمان برونشیت، سرفه، سرماخوردگی و آسم مفید است.
– مصرف روغن زیره برای درمان دندان درد، بدبویی دهان و مشکلات لثه موثر است.
– مصرف صبحگاهی چای زیره به همراه دانه های چنار باعث درمان نفخ و کاهش وزن می شود.
و .

زیره پرمصرف ترین ادویه پخت و پز در کشورهای اروپایی می باشد. کشت زیره به قرون وسطی و اروپا برمی گردد. استفاده از آن در نان، شیرینی و کیک ها به عنوان کمک هضم غذا و دستگاه گوارش به قرن هفدهم میلادی بازمی گردد.

زیره منبع غنی از مواد معدنی مانند آهن، مس، کلسیم، پتاسیم، منگنز، سلنیوم، روی و منیزیم می باشد.

مس و آهن موجود در زیره برای تولید گلبول های قرمز خون مورد نیاز است.
روی به فعالیت چند آنزیم مهم بدن که باعث رشد اسپرم و هضم بدن می شوند، کمک می کند.
پتاسیم باعث کنترل ضربان قلب و فشار خون افراد می شود.

زیره همچنین شامل مقادیر زیادی فیبر و ویتامین های حیاتی بدن از جمله A، C، E و مقداری ویتامین B می باشد.

از برگ های گیاه زیره برای درست کردن سوپ استفاده می شود.

اسانس آن برای خوش طعم کردن آب نبات، بستنی، نان، شیرینی و نوشیدنی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

می توانید از پودر زیره در سالاد استفاده کنید.

خواص زيره سفيد

دانه های خشک زیره در چای به کار می رود.

 

تحقیقات نشان می دهد مصرف زیره در مقادیر کم عوارض خاصی ندارد و می توانید با خیال آسوده تا حداکثر 8 هفته به مقدار کم مصرف کنید.

مصرف زیاد زیره ممکن عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

– زنان باردار از مصرف زیاد زیره اجتناب کنند زیرا ممکن است باعث سقط جنین شود.

– باعث کاهش قند خون می شود و مصرف زیاد آن ممکن است برای دیابتی ها خطرناک باشد. لازم است بعد از مصرف زیره، قند خون چک شود.

– حداقل دو روز قبل از عمل جراحی، زیره مصرف نکنید زیرا ممکن است باعث کاهش قند خون در طول عمل یا بعد از آن شود.

– مصرف زیاد روغن زیره ممکن است باعث آسیب های کبدی و کلیوی شود.

– زیره دارای اثر ماده مخدر به مقدار اندک می باشد و مصرف زیاد آن ممکن است اعتیادآور شود.

 

زیره سفید بومی‌ كشور مصر است و در خاورمیانه، هند، چین و كشورهای حاشیه مدیترانه كشت می‌شده است. در طول تاریخ، زیره سفید نقش مهمی‌ در غذا و دارو‌ی مردم داشته و سنبلی فرهنگی در تمدنهای مختلف به حساب می‌آمد.

در كتاب مقدس نیز به زیره سفید اشاره شده است و آن را نه تنها چاشنی برای سوپ و نان می‌دانستند بلكه به عنوان پول رایج برای عشریه دادن به كشیشها بود. در مصر باستان نه تنها به عنوان ادویه آشپزخانه استفاده می‌شد بلكه برای مومیایی كردن فراعنه نیز از آن استفاده می‌كردند.

در زمان روم و یونان باستان نیز، زیره سفید چاشنی غذاها بود. شهرت زیره سفید به دلیل طعم تند آن بود كه به جای فلفل سیاه كه گران بود، ازآن استفاده می‌كردند. زیر سفید همچنین به دلیل خواص دارویی و آرایشی خود شهرت داشت.

در دوران قرون وسطی در اروپا زیره سمبل عشق و وفاداری بود.مردم در جشن عروسی در جیبهای خود زیره سفید می‌ریختند و همچنین به سربازان متاهل در حال اعزام و همسرانشان یك تكه نان زیره سفید می‌دادند.در سنت تازی (عربها) برای استحكام عشق خود،پاستایی از زیره سفید، فلفل و عسل می‌خوردند و براین باور بودند كه این پاستا خاصیت تقویت و تحریك كنندگی میل جنسی دارد.

آهن برای انرژی بیشتر و مصونیت

 

زیره سفید كه نام علمی‌آن Cuminum cyminum است منبع بسیار خوبی از آهن است، یك ماده معدنی كه نقش حیاتی در بدن دارد. آهن جزء لازم در هموگلوبین است كه اكسیژن را از ششها به تمام سلولهای بدن منتقل می‌كند و همچنین بخش كلیدی سیستمهای آنزیمی ‌برای تولید انرژی و متابولیسم است. به علاوه آهن سیستم ایمنی بدن را مصون نگه می‌دارد. آهن همچنین برای زنانی كه قاعده می‌شوند لازم است چون در دوره عادت ماهانه خود آهن بسیاری از بدن آنها دفع می‌شود. كودكان و جوانانی كه در سن رشد هستند و زنانی كه حامله هستند یا بچه شیر می‌دهند به آهن نیاز مبرم دارند.

زیره سفید برای هضم بهتر غذا

خواص زيره سفيد

پیشگیری از سرطان

 

در صورت امكان به جای پودر زیره سفید سعی كنید خود دانه‌های زیره را خریداری كنید، چون پودر آن خیلی زود طعم خود را از دست می‌دهد. در ضمن شما می‌توانید به راحتی دانه‌های زیره را هر زمان آسیاب كنید و طعمی ‌بهتر در غذای خود داشته باشید.گرچه گیاهان خشك و ادویه جات را به راحتی می‌توانید از سوپر ماركتها تهیه كنید اما سعی كنید این مواد را ازبازارهای محلی منطقه خود تهیه كنید. خیلی اوقات این مغازه‌ها این مواد را گرانتر عرضه می‌كنند كه دال بر كیفیت و تازگی محصولاتشان است. زیره‌هایی را خریداری كنید كه خشك هستند چون این اطمینان را به شما می‌دهد كه زیره‌ها تحت اشعه كشت نشده‌اند. دانه‌های زیره و پودر زیره را در ظرفی شیشه ای و سر بسته و در جای خشك، خنك و تاریك نگهداری كنید. زیره آسیاب شد‌ه تا 6 ماه تازه می‌ماند در حالیكه دانه‌های زیره تا یك سال تازه می‌مانند.

 

زیره افزودنی بسیار خوبی است که با کاهش تجمع سلول های چربی باعث کاهش وزن می شود

 

 

همان طور که می دانید رژیم غذایی مناسب و ورزش به کنترل وزن کمک می کند. برخی افراد نیز برای کاهش وزن به داروها و محصولات گیاهی روی می آورند.

زیره برای لاغری شکمزیره افزودنی بسیار خوبی است که با کاهش تجمع سلول های چربی باعث کاهش وزن می شود. این ماده نه تنها باعث ثابت ماندن وزن می شود بلکه باعث کاهش آن نیز می شود.

زیره هم به صورت دانه و هم پودر مناسب است. 

 

زیره باعث کاهش چشمگیر چربی های بدن می شودمطالعه ای نشان می دهد خانمی که زیره به رژیم غذایی خود می افزاید با کاهش چهارده درصدی چربی مواجه است. در حالی که با روش سالم فقط می توان پنج درصد کاهش مشاهده کرد.

زیره باعث راحت خوابیدن می شود بنابراین راحت غذا می خوریدهنگامی که به اندازه کافی نمی خوابید حجم زیادی غذا می خورید. زیرا سوخت و ساز آرام تر انجام می شود و بیشتر احساس گرسنگی می کنید. زیره برای جلوگیری از کم خوابی مناسب است.

  زیره قند خون را تنظیم می کند و باعث کاهش اشتها می شودزیره به تنظیم قند خون کمک می کند به شکلی که حساسیت سلول ها را به انسولین و گلوکوز افزایش می دهد بنابراین بدن بهتر نسبت به این مواد واکنش نشان می دهد. از طرف دیگر زیره باعث کاهش اشتها و کاهش مصرف کربوهیدرات می شود.

خواص زيره سفيد

 

با مصرف منظم زیره می توانید قند خون و اشتها را کنترل کنید بنابراین کاهش وزن خواهید داشت.

زیره غنی از آنتی اکسیدان و فیتواسترول است. فیتواسترول از جذب کلسترول مضر در سیستم گوارشی جلوگیری می کند بنابراین از افزایش وزن جلوگیری می کند.

زیره بر عوامل دیگر که باعث افزایش وزن می شوند نیز تاثیر می گذارد. اگر مشکل گوارشی دارید به عنوان مثال نمی توانید تمام مواد مغذی را جذب کنید اشتهای شما نسبت به آن ماده افزایش می یابد. مصرف زیره باعث می شود مشکل گوارشی شما برطرف شود.

خواص زيره سفيد

زیره اشتها را تحریک می کند و باعث لاغری می شود

 

زیره باعث بهبود هضم غذا می شود.عطر زیره باعث فعال شدن غدد بزاقی دهان می شود که باعث به جریان افتادن آنزیم های گوارشی و هضم راحت تر غذا می شود.

ترکیبی به اسم تیمول در زیره وجود دارد که باعث تحریک غددی می شود که اسید، آنزیم و صفرا ترشح می کنند و مسئول هضم غذا هستند.

زیره بادشکن نیز می باشد. در واقع اگر آن را با آب داغ بخورید باعث کاهش گازهای معده می شود.

راه های افزودن زیره به رژیم غذایی روزانه و کاهش وزن عبارتند از:* افزودن زیره به سبزی های خشک و سرخ شده.

* تهیه چای زیره. دانه های زیره را در آب بجوشانید و بگذارید ده دقیقه بماند سپس مصرف کنید.

* سرخ کردن دانه های زیره، آسیاب کردن آن ها و افزودن یک قاشق چایخوری به سالاد و سوپ.

* برای مزه دار کردن سوپ و عدسی.

 

* افزودن به برنج به همراه روغن زیتون.

 

* یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا نارگیل را گرم کنید. یک قاشق چایخوری دانه زیره به آن بیفزایید. هنگامی که صدای ترق ترق آن بلند شد، یک چهارم قاشق چایخوری زردچوبه به آن بیفزایید و دو سیب زمینی پخته شده تکه شده نیز به آن بیفزایید. مخلوط را هم بزنید و کمی نمک به آن اضافه کنید. هنگامی که سیب زمینی ها طلایی شد شعله را خاموش کنید و غذا را سرو کنید.

* دانه های سرخ شده زیره همراه با ماست از یبوست جلوگیری می کند.

منبع: ooma.ir

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخت لونگان x بخوانید...