خواص رزماري براي مو و ابرو

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :

روغن رزماری و یا عصاره آن یکی از ساده ترین و مفید ترین محلول های طبیعی است که می توان از آن برای درمان ریزش مو و همچنین برای تقویت موها استفاده نمود.

در بسیاری از محلول هایی که توسط لابراتوارهای مختلف جهت درمان ریزش مو تولید می شوند نام رزماری و یا روغن رزماری به چشم می خورد.

 خواص و تاثیر رزماری بر موها:

تحقیقی بر روی 100 مرد که دچار ریزش مو از نوع آندروژنیک بوده اند صورت گرفت. در این تحقیق 50 نفر از مردان تحت درمان با ماینوکسیدیل 2 درصد که یک محلول شیمیایی ساختگی است قرار گرفتند و 50 مرد دیگر از روغن رزماری برای جلوگیری از ریزش موها استفاده نمودند. بعد از مدتی در دو مرحله زمانی مختلف با دستگاه آنالیز مو که برای بررسی تراکم موها مورد استفاده قرار می گیرد تعداد موهای مردان هر دو گروه شمارش گردید:

بعد از ماه 3 ماه هیچ تغییر محسوسی در تراکم موهای هیچ گروه مشاهده نشد.

اما بعد از 6 ماه محققان تغییر قابل توجهی در تراکم موهای مردان هر دو گروه مشاهد نمودند.

دوره مقدماتی php

این تحقیق نشان می دهد روغن طبیعی رزماری همانند ماینوکسیدیل برای رویش مجدد موها اثر بخش می باشد و البته با عوارض جانبی کمتر.

برخی از مردان مصرف کننده ماینوکسیدیل در گروه اول دچار مشکلاتی از قبیل خارش سر، التهاب، سردرد و شوره سر شدند. البته برخی مردان مصرف کننده روغن رزماری خارش سر را نیز تجربه کردند.

اگر شما دارای پوست حساسی می باشید ممکن است با مصرف روغن رزماری نیز عوارضی را تجربه کنید و البته می توانید برای کاهش این مشکلات روغن رزماری را با سایر روغن ها از قبیل روغن جوجوبا، کرچک و نارگیل ترکیب کنید.

این گزارش در مجله Health and Natural World در آمریکا به چاپ رسیده است.

 مکانیزم عمل روغن رزماری در کاهش ریزش موها و رویش مجدد آن ها چگونه است؟

1. کاهش اثر مخرب هورمون دی هیدروتستسترون(DH) بر ریشه موها: با افزایش سن تبدیل هورمون تستسترون به دی هیدرو تستسترون در بدن مردان افزایش می یابد که عاملی مهم در ریزش موها می باشد که به آن ریزش موی مردانه(Male Pattern Baldness) گفته می شود. 

برخی تحقیقات نشان می دهند استعمال روغن رزماری و جذب آن توسط پوست سر و ریشه موها باعث کاهش اثر مخرب هورمون DH تا 48 ساعت بر ریشه موها می شود از اینرو استعمال روغن رزماری یکروز درمیان برای مردانی که علت ریزش موهایشان هورمون DH است می تواند مفید واقع شود.

در قیاس با محلول ماینوکسیدیل و قرص فیناستراید ظاهرا رزماری انتخاب بهتری برای درمان ریزش مو آندروژنیک می باشد.

2. افزایش خون رسانی به ریشه موها: روغن رزماری باعث افزایش خون رسانی به ریشه موها می گردد به همین جهت احتمالا بعد از استعمال آن، در پوست سر خود کمی احساس گرما خواهید کرد. این مکانیزم باعث افزایش اکسیژن رسانی و تغذیه بهتر ریشه موها می گردد و کمک به تبدیل موهای نازک و کرکی به موهای ضخیم می نماید.

3. روغن رزماری حاوی امگا 6، انواع آنتی اکسیدان و سایر مواد مغذی است که برای سلامت پوست و موها مفید می باشند.

4. رزماری همچنین دارای خاصیت ضد قارچ و باکتری است و برای کسانی که دچار شوره سر و یا قارچ های پوستی می باشند بسیار مفید است.

چگونه از روغن رزماری استفاده نماییم؟

می توانید به شامپوی خود کمی روغن رزماری اضافه کنید به ازای هر اونس شامپو 2 قطره روغن رزماری اضافه کنید و سپس قوطی شامپو را به خوبی تکان دهید و هنگام استحمام اجازه دهید برای چند دقیقه شامپو بر پوست سر شما بماند و سپس آبکشی کنید و ترجیحا برای این منظور از شامپوی بچه استفاده کنید.

البته این روش برای کسانی مناسب است که حوصله و وقت کافی برای استفاده از سایر شیوه ها را ندارند.

استعمال مستقیم روغن رزماری:

می توانید روغن رزماری را با سایر روغن ها از قبیل روغن نارگیل(Coconut)، جوجوبا(Jojoba)، کرچک(Castor) و یا سایر روغن های گیاهی ترکیب کنید. به عنوان مثال 3 قاشق چای خوری روغن جوجوبا را با یک قاشق چای خوری روغن رزماری ترکیب و به پوست سر خود بمالید و با نوک انگشتان به آرامی برای چند دقیقه ماساژ دهید. سپس یک کلاه حمام و یا کیسه پلاستیکی بروی سر خود گذاشته و برای مدت یک و نیم الی 2 ساعت اجازه دهید روغن بر سر شما مانده تا کاملا جذب شود و سپس اقدام به شستشو نمایید.

توجه کنید نباید بیش 3 بار در هفته از روغن های گیاهی برای تقویت موهای سر و یا ابروها استفاده کنید.

البته قابل ذکر است گام مهم در درمان ریزش مو تشخیص علل ریزش می باشد که باید با انجام تست آنالیز مو و آزمایشات خون عوامل دخیل در ریزش موها ریشه یابی و درمان مناسب توسط پزشک تجویز گردد و معمولا درمان شامل دو بخش می باشد 1. درمان طبی: که به معنی استفاده از مکمل های غذایی و یا دارو جهت رفع عوامل بیوشیمیایی و مشکلات متابولیکی در بدن است 2. درمان موضعی مانند استفاده از محلول های ضد ریزش مو و یا روغن های گیاهی و به عنوان یک درمان موضعی استفاده از روغن و یا عصاره رزماری انتخابی موثر و بی خطر است.

علاوه بر استعمال رزماری  و بهره مندی از خواص آن جهت تقویت موها می توان  آنرا به شکل چای و نوشیدنی نیز مصرف نمود.

مطالعات بسیاری درباره خواص درمانی رزماری در دانشگاه پزشکی جورج تاون صورت گرفته است و محققین این دانشگاه بر این باورند مصرف رزماری به صورت چای باعث افزایش انرژی، خوش بینی و تقویت حافظه می گردد، همچنین رزماری باعث افزایش اکسیژن رسانی به مغز و به دنبال آن بهبود تمرکز و قدرت یادگیری می شود و به نظر می رسد چای رزماری می تواند جایگزین مناسبی برای نوشیدنی های حاوی کافئین از قبیل قهوه و چای باشد.

بنا به گفته محققان دانشگاه مریلند از چای رزماری به عنوان درمانی سنتی برای رفع سو هاضمه و مشکلات گوارش استفاده می شود. گیاه شناسان نیز بر این عقیده اند رزماری برای درمان عفونت های دستگاه گوارش، دل پیچه و تولید بیش از حد گاز در روده ها مفید است.

البته مصرف چای رزماری را باید در حد اعتدال نگه دارید و از زیاده روی در نوشیدن آن خودداری کنید.

کلیه حقوق این متعلق به دکتر دانیال نصیرزاده می باشد

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

 

گردآوری- نبض ما

متاسفانه گاهی پیش می آید که ابروها حالت طبیعی خود را از دست می دهند و بعضی قسمت هایشان خالی می شود و به همین دلیل دیگر نمی توان آنگونه که زیباست آنها را حالت داد. اما راه هایی وجود دارد که می توان رشد ابرو و موها را تحریک کرد تا دوباره ابروهایی همانند گذشته داشت.

در ابتدای کار در صورت مشاهده هر گونه ریزش غیر طبیعی بهتر است به پزشک مراجعه کنید. آزمایش خون می تواند میزان آهن و کارکرد تیروئید شما را نشان دهد. چون مثلا کم کار شدن تیروئید می تواند باعث نازک شدن و ریزش مو، ابرو و مژه شود، همچنین آهن در فرآیند رساندن اکسیژن به سلول ها نقش دارد و اکسیژن از مواد مهمی است که به رشد ابرو و موها کمک می کند، در صورت تشخیص پزشک، خوردن غذاهای حاوی آهن یا قرص های آهن می تواند بسیار مفید باشد.

افراد زیادی در دنیا هستند که چنین مشکلی را دارند. ممکن است موی ابروها به علل متعددی دچار ریزش شوند، علت مهمی که می تواند منجر به این مورد شود، نوعی خاصی از بیماری به نام آلوپسیاست که در این بیماری سیستم ایمنی بدن، فولیکول های مو را به عنوان باکتری می شناسد و در نتیجه رشد ابرو و موها کند شده و در آمدن دوباره آن ها می تواند بسیار مشکل باشد.

اگر مایل هستید رشد سریع ابرو و موهای شما، سرعتی بیشتر از حالت عادی خود داشته باشد، استفاده از ترفندهای زیر می تواند به شما کمک کند.

روغن زیتون مواد مغذی لازم برای رشد موها را به پوست و مو می رساند. می توانید چند قطره روغن زیتون را به ابروهای خود بمالید و شروع به ماساژ دادن آن نقطه از پوست خود کنید. ماساژ دادن پوست سبب بهبود و تسریع در رسیدن مواد مغذی به پوست می شود.

توصیه می شود که این کار را حداقل یک بار در روز و به مدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه بر روی پوست خود (مناطقی که رشد ابرو کم شده است) انجام دهید.

روغن آووکادو یکی از روغن های مغذی پوست و مو است. این روغن را بیشتر به کسانی توصیه می شود که پوستی ملتهب در کف سر دارند یا موهای شان بیش از اندازه نازک شده است.

بی شک یکی از روغن های رایج و خوب برای چرب کردن موها در آقایان و لطیف کردن پوست های خشک در خانم ها، روغن بادام است که دسترسی به آن نیز راحت است.

پروتئین های موجود در این روغن به بازسازی سطح پوست کمک می کنند و حالت انعطاف پذیری آن را بهبود می بخشند. اگر این روغن را با محصولات شوینده مخلوط کنید اثربخشی بیشتری خواهد داشت اما به تنهایی هم می تواند موها را درخشان، چرب و مقاوم کند. برای رشد موها بهتر است از روغن بادام تلخ و برای پوست از روغن بادام شیرین استفاده کنید.

برای داشتن ابروها و مژه هایی پرپشت و زیبا ،روغن کرچک گزینه ای و موثر شناخته شده است. هر شب مقداری از این روغن را روی مژه ها بمالید و امیدوار باشید پس از مدتی کوتاه ضخیم تر شدن مژه ها و رشد ابرو و مژه جدید را مشاهده کنید. برای کسب نتیجه بهتر در این خصوص، می توانید از برس ریمل های قدیمی خود برای ابروها و مژه ها استفاده کنید.

 

 

 

روغن نارگیل برای رشد ابرو موثر است و علاوه بر تغذیه پوست، به نرم نگه داشتن پوست نیز کمک زیادی می کند. برای استفاده از آن چند قطره از روغن نارگیل را به ابروهای خود بمالید و ماساژ دهید.

در طب سنتی معتقدند ماساژ دادن پوست سر با روغن رزماری برای مفید است و پوست سر را سالم نگه می‌دارد. همچنین شاهد تولید انواع لوسیون از این گیاه دارویی برای تقویت ابرو و مژه نیز هستیم که در دراز مدت دارای اثری فوق العاده نیز هست.

امروزه، روغن فندق در بسیاری از عطاری‌ ها در دسترس است.  چند قطره روغن فندق را روی سر انگشتان خود بریزید و ابروها را با آن ماساژ دهید. بهتر است این کار را در شب انجام دهید.اجازه دهید روغن فندق تا صبح رو ابروهایتان بماند. صبح بعد از بیدار شدن، می‌توانید صورت خود را با شوینده‌ ای ملایم بشویید. تکرار این درمان هر شب و تا زمانی که نتیجه مطلوب بگیرید، توصیه می‌شود.

سیر به رشد ابروها کمک می کند، ولی با سوزش فراوان همراه است، روش استفاده آن به این صورت است که ، سیر را از وسط نصف کرده و کمی فشار دهید تا آب بیاندازد ،و  بعد به موهای ابرویتان بمالیدو آن ها را شانه کنید و بگذارید به مدت چند ساعت بماند. بهترین راه حل پیشنهادی به خانم ها این است که یک عدد سیر را رنده نموده،آب آن را در جهت رویش ابرو روی ابروها ( تغییر مدل ابرو ) کامل قرار دهند.پس از آنکه سیر خشک شد با آب ولرم ابروها را در جهت رویش شستشو داده و حداقل روزی دوبار به این کار ادامه دهند.

یکی دیگر از همان باورهای عجیب و غریب که در میان بانوان خیلی هم کم نیست، این است که از قرص‌های ضدبارداری به عنوان دارویی برای رویش مو و درمان کم‌پشتی موهایشان استفاده می‌کنند. برخی از بانوان قرص‌های ضدبارداری را خرد کرده و به صورت پودر درمی‌آورند و از آن محلولی درست کرده و روی پوست سرشان می‌گذارند تا به رویش مجدد موهایشان که کم‌پشت شده‌اند، کمک کنند. این یک باور غلط درباره خواص قرص‌های ضدبارداری در سلامت و زیبایی موها است و این روش موجب رشد مجدد موها نمی‌شود.

بهتر است خانم‌ها اثرات دقیق قرص‌های ضدبارداری و خواص آنها را از پزشک خود بپرسند و از استفاده‌های بی‌دلیل و بی‌فایده از این قرص‌ها در مقاصد دیگر خودداری کنند. گرچه قرص‌های ضدبارداری دارای ترکیبات هورمونی هستند ولی جذب پوستی این هورمون‌ها از طریق پوست سر آن‌قدر ناچیز است که به شمار نمی‌آید و از سوی دیگر موجب های شما نمی‌شود.

این نکته را باید یاد آوری کنیم که  طول  مژه ژنتیکی است، راه های طبیعی خاصی برای تقویت مژه وجود دارد مثلا بیوتین به رشد  سریع و تقویت مو کمک میکند.ویتامین B کمپلکس که در برخی غذاها یافت میشود.این ویتامین محلول در آب است در ساردین، گردو، بادام، مخمر آبجو، موز و غلات سبوس دار یافت می شود. علاوه بر این، می توان آن را در زرده تخم مرغ یافت.

گفته می شود که زیبایی واقعی چشم ها، به مژه های آن برمی گردد. داشتن مژه هایی بلند، تیره و زیبا باعث می شود، چشم ها جذاب تر به نظر برسند. به همین دلیل، خانم ها همیشه به دنبال لوازم ی هستند که مژه های آنها را بلند تر و تیره  تر نشان دهد. از جمله لوازم ی که خانم ها بسیار از آن استفاده می کنند، می توان از ریمل نام برد. روش های مصنوعی زیادی برای داشتن مژه هایی بلند و تیره وجود دارد اما بهتر است در این مورد به روش های طبیعی مراجعه کرده و از آنها استفاده کنیم.

برای تقویت مژه ها میتوانید از انواع روغن های طبیعی مانند روغن زیتون، جوجوبا و کرچک حاوی ویتامین، مواد معدنی و عوامل بلندکننده مو استفاده کنید. به منظور انجام این کار، شما به یک برس ریمل تمیز نیاز دارید. برس ریمل را به روغن دلخواه خود، آغشته کرده و مانند ریمل زدن، آن را به مژه های خود بزنید.

ویتامین E به تسریع در رشد مژه کمک می کند. می توانید به صورت خارجی از یک لوسیون ویتامین E استفاده کنید و یا آنها را به صورت قرص و یا طبق نوع تجویز پزشک استفاده کنید.این روش نتایج بهتر و سریع تری خواهد داد.

مژه های شما همیشه به هوای تازه نیاز دارند؛ بنابراین، به محض به منزل، در اولین فرصت خط چشم و ریمل خود را پاک کنید. زمان استفاده از لوازم را تا آنجا که می توانید کوتاه کنید و هنگام شستشوی صورت و مژه ها از پاک شدن مواد ی کاملا مطمئن گردید.

امروزه بسیاری از مردم کاشت ابرو را امتحان می کنند، ما به 10 سوال مهم شما در مقاله زیر پاسخ داده ایم:

 

شما می توانید سوالات خود را از طریق لینک پرسش از دکتر با پزشکان ما مطرح نمایید.

منابع:

حکیم تهرانی، بیوطب، مه شو ، بیوتی ۲۰

 

روغن رزماری از برگ های رزماری تازه به دست می آید و طبع روغن رزماری گرم و خشک می باشد.

روغن رزماری فواید زیادی برای پوست و مو دارد که ما در این مقاله از سایت کوکا به طور کامل خواص روغن رزماری را برای پوست صورت، موهای سر، ریش، مژه و ابرو شرح داده ایم.

همچنین طرز تهیه روغن رزماری اصل و خانگی را به نیز در انتهای این مقاله آموزش داده ایم.

رطوبت طبیعی موجود در روغن رزماری یک درمان طبیعی برای آکنه و جوش صورت و قی ناشی از جای جوش محسوب می شود.

ماسک رزماری برای جوش صورت

مقداری روغن رزماری را هر روز بر روی پوست صورت بمالید و بگذارید 15-20 دقیقه بماند سپس آن را با یک حوله مرطوب و گرم تمیز کنید.

روغن رزماری باعث بهبود گردش خون در پوست صورت شده و علاوه بر اینکه به عنوان درخشان کننده پوست صورت عمل می کند باعث سفید شدن پوست می شود.

روغن رزماری حاوی مواد مغذی مورد نیاز پوست بوده که باعث درمان چین و چروک پوست شده و به جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

ماسک ضد چروک رزماری

در یک کاسه کوچک 1 قاشق غذاخوری چای سبز سرد شده را با 1/2 قاشق سوپ خوری عسل و 3 قطره روغن رزماری ترکیب کنید و بر روی پوست صورت به جز دور چشم ها بمالید، بگذارید 7 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.

روغن رزماری حاوی آهن، کلسیم و مواد مغذی دیگری است که به عنوان یک درمان طبیعی برای آفتاب سوختگی استفاده می شود.

ماسک رزماری برای آفتاب سوختگی

چند قطره روغن رزماری را با 2 قاشق غذاخوری ماست و یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید و بر روی آفتاب سوختگی بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید و بر روی پوست مرطوب کننده بمالید.

مقادیر بالای مواد مغذی و ویتامین های موجود در روغن رزماری با افزایش جریان خون در پوست باعث پاکسازی پوست صورت می شود.

بخور رزماری برای پوست صورت

2 تا 3 قطره روغن رزماری را در 3 فنجان آب در حال جوش بریزید و از آن برای بخور استفاده کنید، صورت خود را با حواله ای بپوشانید و به مدت 5 دقیقه بخور دهید، سپس صورت را با آب سرد بشویید.

بر روی پوست مخلوط آب و جوش شیرین بمالید و پس از 5 دقیقه بشویید به این ترتیب پوست صورت شما پاکسازی می شود.

روغن رزماری یک درمان طبیعی برای پف و سیاهی دور چشم محسوب می شود.

ماسک رزماری برای سیاهی دور چشم

1 قطره روغن رزماری را با 3/4 قاشق چایخوری روغن فندق ترکیب کنید و دور چشم ها بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید.

روغن رزماری یکی از بهترین روغن ها برای چربی سوزی بوده و با بهبود جریان خون در بدن باعث پیشگیری و درمان سلولیت می شود.

ماسک رفع سلولیت

هر روز 2 قاشق چایخوری روغن رزماری را با 2 قاشق چایخوری روغن زیتون ترکیب کنید و بر روی پوست بدن ماساژ دهید تا سلولیت رفع شود.

روغن رزماری عطر خوبی دارد و می تواند به عنوان یک دئودورانت طبیعی مورد استفاده قرار گیرد. یک قاشق غذاخوری روغن رزماری را با یک قاشق غذاخوری سرکه سیب ترکیب کنید و با پنبه زیر بغل بمالید.

روغن رزماری یکی از مواد طبیعی برای درمان شوره سر محسوب می شود.

ماسک روغن رزماری برای مو

چند قطره روغن رزماری را به شامپو خود اضافه کنید و موها را با آن بشویید پس از یکماه شوره سر به طور کامل درمان می شود.

روغن رزماری با تغذیه ی موها برای جلوگیری و درمان سفید مو استفاده می شود، برای دو هفته موها را با ترکیب روغن رزماری و روغن نارگیل ماساژ دهید و سپس با آب گرم و شامپو خوب بشویید.

روغن رزماری یکی از بهترین روغن های طبیعی برای تقویت و افزایش رشد مو و درمان ریزش مو می باشد.

ماسک مو با رزماری

1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با 1 قاشق چایخوری روغن کرچک ترکیب کرده و 1 تا 2 دقیقه گرم کنید، از روی حرارت بردارید و 4 قطره روغن رزماری را به این مخلوط اضافه کنید.

با نوک انگشتان این ترکیب را بر روی موها ماساژ دهید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب گرم و شامپو بشویید.

این روش را دو بار در هفته تکرار کنید تا زودتر نتیجه بگیرید.

روغن رزماری در ترکیب با روغن های نارگیل و زیتون باعث تقویت فولیکول مو شده و به پرپشت شدن ریش کمک می کند.

30 گرم روغن نارگیل را با 10 قطره روغن رزماری با هم مخلوط کنید و در یک ظرف تیره بریزید و در جای تاریک نگه دارید، هر شب قبل از خواب این ترکیب را بر روی ریش ها بمالید و خوب ماساژ دهید و روز بعد با آب گرم و شامپو بشویید.

روغن رزماری یکی از بهترین مواد طبیعی برای تقویت و پرپشت شدن ابروها و مژه ها می باشد، روغن رزماری باعث تقویت فولیکول مو شده و با افزایش گردش خون در ابرو و مژه باعث پرپشت شدن آن ها می شود.

1 قاشق غذاخوری روغن جوجوبا یا روغن زیتون را با 3 قطره روغن رزماری ترکیب کنید و بر روی ابرو ها و مژه ها بمالید، بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب گرم خوب بشویید.

مواظب باشید که این روغن به درون چشم نریزد.

اگر پوست حساسی دارید بهتر است که از روغن رزماری استفاده نکنید چون می تواند باعث قی پوست شود.

روغن رزماری را همیشه دور از دسترس اطفال نگه دارید.

طرز تهیه روغن رزماری خوراکی با روغن رزماری که برای استعمال خارجی استفاده می شود متفاوت می باشد.

اگر می خواهید برای آشپزی از روغن رزماری استفاده کنید، می توانید مقداری برگ های رزماری تازه را به روغن های خوراکی از جمله روغن زیتون یا روغن کنجد اضافه کنید.

برای تهیه روغن رزماری که برای استعمال خارجی استفاده می شود می توانید از روش تقطیر استفاده کنید، در این روش برگ های رزماری را در آب ریخته و با دمای زیاد می جوشانند، به این ترتیب آب تبخیر شده و روغن برگ ها در ظرف باقی می مانند، روغن سرد شده را خنک کرده و جمع آوری می کنند.

در روشی دیگر یک فنجان رزماری تازه را با 2 فنجان روغن زیتون یا روغن بادام ترکیب کرده و به مدت 5 تا 10 دقیقه در ظرفی حرارت می دهند، سپس روغن را سرد کرده و با آبکش برگ های رزماری را از آن جدا می کنند.

روغن رزماری ما آماده است آن را درون ظرفی بریزید و در یخچال نگهداری کنید، این روغن را تا دو هفته می توانید در یخچال نگهداری کنید.

منابع : rewardme – essioshower

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لونگان x بخوانید...