خواص دال عدس در طب سنتي

دوره مقدماتی php

خواص دال عدس در طب سنتي

 

این دانه‌های کوچک خواص فراوانی دارند که بعضا از آن بی اطلاع اند و به سمتش نمی‌روند که در همین راستا هلپ کده قصد دارد تا امروز به معرفی و بررسی خواص منحصر بفرد دال عدس . و همچنین روش پخت ان بپردازد، پس پیشنهاد می کنیم با ما همراه باشید.


دال عدس به رنگ قرمز است و طعمی مشابه گوجه فرنگی دارد. دانه های آن نسبت به عدس معمولی کوچکتر است. از خواص دال عدس می توان به اشتها آوری آن اشاره کرد. در این مطلب با فواید درمانی دال عدس آشنا می شوید.

 

از مهمترین خواص دال عدس می توان به تقویت دستگاه گوارش اشاره کرد. کارکرد روده و معده با دال عدس بهتر شده و به عنوان یک تحریک کننده اشتها عمل می کند. همچنین به بهبود گردش خون و جلوگیری از بروز لخته های خون نیز کمک می کند.

دوره مقدماتی php

 

درمان درد های استخوان و مفاصل از خواص دارویی دال عدس می باشد. به سالمندان یا افرادی که دچار مشکل آرتروز هستند توصیه می شود حتما از دال عدس به عنوان یک داروی خوراکی مفید استفاده کنند.

 

خوردن دال عدس به کاهش تشنگی, حرارت کبد و همچنین به پیشگیری از مشکلات صفراوی کمک می کند.از دال عدس می توان برای درمان زخم استفاده کرد. خصوصا زخم هایی که در دهان و گلو ظاهر می شوند را می توان با دال عدس درمان کرد. برای اینکار کافیست مقداری از دال عدس پخته شده را چند مرتبه در طی روز تا بهبودی کامل قرقره کنید.

 

 

دال عدس سرشار از ویتامین های گروه B است. همچنین حاوی اسید آمینه های مختلف, آهن, کلسیم, فسفر, پروتئین و مقدار کمی چربی است. چربی موجود در حبوبات از نوع غیر اشباع است که ضرری برای سلامتی نداشته و از طرفی خوردن آن نیز برای افراد با اضافه وزن بالا مشکلی ایجاد نمی کند. پروتیئن موجود در دال عدس نیز با پروتئین گوشت برابری می کند. به طور مثال در 20 گرم دال عدس پروتئین بیشتری نسبت به 20 گرم گوشت گاو وجود دارد. آهن موجود در دال عدس در رفع کم خونی موثر بوده و باعث افزایش شیر در مادران شیرده می شود.

 

 

خواص دال عدس همانند خواص عدس و خواص ماش موجب تقویت قدرت بینایی و افزایش نور چشم می شود. برای جلوگیری از تنبلی چشم و یا سایر ناراحتی های چشمی می توان از دال عدس استفاده کرد. کاروتن موجود در دال عدس از بهترین تقویت کننده های چشم است.

 

فیبر و منیزیم موجود در دال عدس در حفظ سلامتی قلب و  پیشگیری از ناراحتی های قلبی موثر است. به بیماران قلبی توصیه می شود که در هفته دو مرتبه دال عدس میل کنند.

کاهش قند خون از مهمترین خواص دال عدس است. خوردن روزانه 60 گرم دال عدس به تنظیم قند خون کمک می کند. همچنین در افرادی که عدس یا دال عدس مصرف می کنند میزان مصرف انسولین کمتر است. فیبر موجود در دال عدس از بالا رفتن قند خون بعد از خوردن غذا جلوگیری می کند.

 

فیبر تاثیر بسیار خوبی بر سیستم گوارشی می گذارد. فیبر موجود در دال عدس باعث کاهش کلسترول بد خون می شود و از یبوست نیز جلوگیری می کند. همچنین بیماری های گوارشی نظیر التهاب و سندرم روده نیز با کمک دال عدس درمان می شود. از دیگر خواص دال عدس برای دستگاه گوراش می توان به مسهل بودن آن اشاره کرد.

 

جالب است بدانید دال عدس را می توان یک غذای کامل دانست زیرا انرژی زیادی دارد. دو فنجان دال عدس 70 کیلوکالری انرژی دارد. بنابراین می توان از آن به عنوان صبحانه مفید برای تامین انرژی کافی فعالیت های روزانه استفاده کرد. همچنین قبل از فعالیت های ورزشی, کار و یا کوه نوردی می توانید دال عدس میل کنید تا انرژی زیادی را در بدنتان ذخیره شود.

 

یکی از مقوی ترین خوراکی های توصیه شده برای زنان باردار دال عدس است. در دوران بارداری به دلیل کمبود آهن ممکن است زنان دچار کم خونی حاد و عوارض ناشی از آن شوند و سلامت جنین به خطر بیفتد.  بنابراین توصیه می شود که دال عدس را در برنامه های غذایی زنان باردار گنجانده شود. علاوه بر دوران بارداری, توصیه می شود که در دوران شیر دهی نیز از دال عدس استفاده شود تا زیرا خواص دال عدس باعث افزایش شیر شده و تغذیه نوزاد تامین می گردد.

 

لازم به ذکر است که در پایان گفته شود استفاده افراطی از حبوبات باعث نفخ می گردد. لذا افرادی که نفخ و یا ناراحتی های گوارشی دارند در مصرف دال عدس جانب احتیاط را رعایت کنند.

نحوه استفاده

نحوه استفاده : هم به صورت غذا و هم آرد آن خورده میشود.

نام علمی Lens culinaris medic
عدس یکی از حبوبات است که از قدیم الایام در اکثر نقاط دنیا کشت می شده است . گیاه شناسان اعتقاد دارند که عدس حتی قبل از تاریخ نیز وجود داشته است . عدس از نظر مقدر پروتئین بسیار غنی است و دربین گیاهان فقط لوبیای سویا بیشتر از عدس پروتئین دارد .


عدس گیاهی است یکساله که ارتفاع آن بیش از 30 سانتیمتر نیست . برگهای آن دارای 6 تا 14 برگچه می باشد که در انتهای آن پیچک قرار دارد . گلهای عدس رنگ سفید و دارای رگه هایی به رنگ بنفش است . میوه آن غلاف کوچکی است و معمولا در هر غلاف 1 تا 3 عدس وجود دارد .

عدس دو نوع است :
عدس رسمی که دانه آن گرد و نسبتا درشت است و رنگ آن سبز مایل به زرد است .
عدس ریز یا عدس قرمز که دانه های آن ریز و به رنگ قرمز می باشد .


خواص داروئی:


عدس از نظر طب قدیم ایران معتدل و خشک است و مانند دیگر گیاهان پوست و دانه آن دارای اثرات متضاد یکدیگر می باشد . یعنی پوست عدس گرم و خود عدس قابض است . بعبارت دیگر پوست آن ملین و مغز آن ضد اسهال می باشد .
عدس یک غذای کامل است و انرژی لازم را برای کارهای بدنی برای انسان تامین می کند .
عدس دارای خواص زیر است
1)عدس زیاد کننده ترشحات شیر است و مادران شیرده حتما باید از آن استفاده کنند .
2)عدس را له کنید و روی پوست ملتهب بگذارید التهاب را برطرف می کند .
3)برای درمان زخم های دهان و گلو و دیفتری عدس را پخته و آب آنرا غرغره کنید .
4)برای تقویت معده و برطرف کردن گاز معده عدس پخته را با سرکه میل کنید .
5)آش عدس با روغن بادام برای دوران نقاهت بهترین غذاست.
6)پماد در عدس با سرکه برای ترک دست و پا که بعلت سرما عارض شده سودمند است .
7)عدس را می توان بعنوان مسهل هم مصرف کرد چون دارای لعاب زیادی است که در درمان ناراحتی های روده نیز موثر است .
8)عدس پخته را بعنوان مرهم برای زخم نیز می توان بکار برد .
)آرد عدس بوداده تشنگی را قطع میکند ، معده را نیرو میبخشد صفرا را خاموش و هیجان خون را فرو مینشاند و حرارت را خاموش میکند. قاعدگی دائمی را قطع میکند ، مبارک است دل را نازک و اشک را زیاد میکند عدس در نرد آل محمّد (ع) نخود و برای هر درد پشت مفید است

عدس از سری حبوبات با طبع سرد و خشک است که سرشار از آلبومین ، هیدارت کربن چربی ، مواد معدنی و آب و سلولز است. از سری مواد معدنی عدس میتوان به پتاسیم ، فسفر ، منیزیم ، کلسیم و آهن اشاره کرد. ویتامین های موجود در عدس C ، PP ، B2 ، B1 و A می باشند. عدس برای دفع سموم بسیار مناسب است زیرا پتاسیم موجود در آن باهث فعالیت زیاد کلیه می شود.

–    عدس باعث تقویت عضله قلب می‎گردد و در حفظ سلامتی آن مؤثر می‎گردد.

–    عدس باعث تقویت عضلات و رشد و نمو کودکان می‎شود.

–    عدس فعالیت سلول‎های مغز و هوش و حافظه را افزون می‎کند.

–    کسانی که کم خون هستند عدس را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

– کسانی که دوران نقاهت را می‎گذرانند عدس مصرف نمایند.

– عدس یک غذای خوب برای سالمندان است.

– حضرت محمد(ص) فرموده‎اند: خوردن عدس دل را نرم و اشک چشم را به سرعت جاری می‎سازد.

– برای جمع شدن پوست‎های شل، عدس را با آرد جو مخلوط کرده با کمی گلاب با آبلیمو مخلوط نموده یک روز بگذارید بماند سپس خوب مخلوط کرده پوست را با آن محلول ماساژ دهید.

– برای رفع جوش صورت: آرد عدس را با آب ترب مخلوط کرده روی جوش صورت بگذارید.

– برای تحلیل خنازیر و ورم‎های آن عدس را در سرکه بپزید به صورت ضماد بگذارید.

– خوردن عدس باعث جلای پوست می‎شود.

– برای دفع زردی رخسار عدس را همراه تخم خربزه میل کنید، یعنی ابتدا یک پیاله عدس خورده سپس بالای آن کمی تخم خربزه را بشکنید و یا این که عدس و تخم خربزه را بپزید به صورت ضماد روی صورت بگذارید.

– یک نسخه برای جوش صورت: آرد عدس و آرد نخود از هر کدام 25 گرم و نشاسته 15 گرم با عرق رازیانه مخلوط کرده روی صورت بمالید.

– کسانی که به کارهای سخت بدنی اشتغال دارند خوب است که یک وعده غذایی خود را عدس قرار دهند بدین روش که عدس پخته را با پیاز داغ مخلوط نمایند میل کنند. البته اگر شب قبل از پخت عدس را خیس نمایند و در زمان پخت زمان کمتری ببرد خاصیت آن بیشتر است.

– برای نرم شدن سینه عدس آب پز میل کنید.

– برای درمان چاک گوشه لب از آش عدس استفاده کنید.

– برای بهبود ورم لوزه از سوپ عدس استفاده کنید.

– برای درمان دیفتری از جوشانده عدس قرقره کنید.

– برای سفیدشدن دندان با سوخته دانه‎های عدس دندان را مسواک کنید.

– کسانی که دختر می‎خواهند خوب است که یک ماه قبل از بارداری و در دوران بارداری عدس را در برنامه خود بگذارند.

– برای مانع شدن برگشت تب آش عدس را با روغن بادام میل شود.

– برای برطرف شدن زخمهای عمیق آرد عدس را با عسل مخلوط کرده روی زخم بگذارید.

– برای از بین بردن ترک پاشنه پا و سرخی پوست آرد عدس را با سفیدة تخم‎مرغ مخلوط نموده به صورت ضماد بمالید.

– جهت ترک دست و پا که در اثر سرما عارض شده است ضماد عدس با سرکه را به دست و پا بمالید.

– برای درمان ورم پستان که در اثر انعقاد شیر به وجود آمده است ضماد پخته عدس با برگ کلم را بگذارید.

– کسانی که خارش و کهیر دارند از عدس آب پز استفاده نمایند.

– عدس باعث افزایش شیر مادران می‎شود.

– امام صادق(ع) فرموده‎اند: در عدس دوای هفتاد درد است.

– خوردن آب عدس ملین و خود عدس قابض است.

– کسانی که مبتلا به سوءهاضمه هستند از سوپ عدس استفاده کنند.

– برای درمان خارش چشم عدس را بسوزانید و به چشم بمالید.

– عدس پخته با سرکه جهت استسقاع یا آماس مفید است. علایم بیماری آماس یا استسقاع عبارتند از : نفخ شکم، ورم بدون درد در تمامی بدن، تورم پلک‎ها و چشم و صورت، تغییر رنگ پوست و زردی چهره، تهوع و اسهال یا یبوست و خواب‎آلودگی.

مضرات عدس:

– مصرف زیاد عدس باعث ضعف دید می‎شود.

– کسانی که اختلالات قاعدگی دارند عدس نخورند.

– خوردن عدس در شب باعث کابوس و مالیخولیا می‎شود به طور کلی عدس کم بخورند.

– کسانی که تصلب شرائین دارند عدس کم بخورند.

– زیاده روی در خوردن عدس باعث جذام می‎شود.

– افرادی که آنژین صدری دارند عدس کم بخورند.

– زیاده‎روی در خوردن عدس ضعف اعصاب می‎آورد.

– افراد سوداوی عدس کم بخورند.

– خوردن زیاد عدس باعث سخت ادراری می‎شود.

مواد موجود در گرم عدس:

فولات

. میکروگرم

فیبر

. گرم

تریپتوفان

. گرم

منگنز

. میلی گرم

آهن

. میلی گرم

پروتئین

. گرم

فسفر

. میلی گرم

مس

. میلی گرم

ویتامین B1

. میلی گرم

پتاسیم

. میلی گرم

شما احتمالا با جستجوی کلمات زیر وارد مقاله شده اید چنانچه مطلب مرتبط با جستجوی شما نبوده همان کلمه را در جستجوی سایت وارد کنید


درمان بیماری ها با عدس و عناب , ایا عدس برشته چاق کنندست , خواص دال عدس در طب سنتی , ارزش غذایی عدس پخته , ارزش غذایی عدس ق , مزایای عدس بخته , ارزش غذایی عدس , خواص عدس خام , عدس افسردگی , درمان باعدس , مسهل عدس , دانه عدس , عدس کوهی

186

دال عدس جزو حبوبات بوده و مشابه عدس است با این تفاوت که رنگ دال عدس ق بوده و طعم آن نیز مانند طعم گوجه فرنگی است. همچنین از دیگر تفاوت های دال عدس و عدس معمولی می توان به اندازه آنها اشاره کرد. عدس دانه های بزرگتری نسبت به دال عدس دارد. در این مطلب به خواص دال عدس برای سلامتی بدن می پردازیم.

 

خواص دال عدس برای بدن بسیار زیاد است. یکی از فواید توصیه شده آن کمک به سلامت سیستم گوارشی بدن است. دال عدس به عنوان اشتها آور عمل کرده و مصرف آن در افرادی که قصد اضافه وزن دارند توصیه می شود. اگر از دال عدس قبل از غذا استفاده شود روی میزان اشتها تاثیر گذاشته و باعث افزایش حجم غذای مصرفی و در نتیجه افزایش وزن می شود. با اینحال افراط در مصرف آن ممکن است سبب نفخ شود. به همین دلیل افرادی که دچار نفخ می شوند نباید از دال عدس استفاده کنند.

 

در مقالات گذشته با خواص حبوبات مخنلف از جمله خواص عدس و خواص لوبیا چیتی آشنا شدیم در این مطلب به بررسی خواص دارویی و درمانی دال عدس می پردازیم. بخش زیادی از خواص دال عدس به دلیل وجود ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن است. دال عدس دارای میزان زیادی پروتئین، کلسیم، اسید آمینه، فسفر و آهن می باشد. از ویتامین های موجود در آن می توان به ویتامین های گروه A و B اشاره کرد. همچنین دال عدس دارای مقدار کمی چربی غیر اشباع است. چربی های غیر اشباع برای سلامتی مضر محسوب نمی شوند و چاق کننده نیستند.

 

همانطور که گفته شد دال عدس دارای آهن فراوان است. آهن از کم خونی و سایر بیماری های جلوگیری کرده و همچنین از لخته شدن خون پیشگیری می کند. مصرف دال عدس به زنان شیر ده توصیه می شود زیرا باعث بالا رفتن حجم شیر آنها می شود.

 

دال عدس دارای مقدار زیادی فیبر است. فیبر در تقویت دستگاه گوارش بسیار موثر عمل کرده و از بروز بیماری های گوارشی جلوگیری می کند. دال عدس در درمان یبوست و التهابات روده موثر است. یبوست با دفع سخت مدفوع همراه است که مصرف دال عدس باعث تسهیل خروج مدفوع می شود.

 

دال عدس دارای مقدار زیادی ویتامین A می باشد که در تقویت قدرت بینایی موثر است. این ویتامین نقش زیادی در جلوگیری از بیماری های چشمی دارد و باعث افزایش نور چشم می شود. افرادی که مشکلات بینایی دارند می توانند از دال عدس به عنوان یک خوراکی موثر استفاده کنند.

 

یکی از مواد معدنی موثر برای بدن که به میزان زیادی در دال عدس وجود دارد پروتئین است. پروتئین گوشت گاو و دال عدس مساوی است. به همین دلیل افرادی که گوشت مصرف نمی کنند میتوانند به عنوان جایگزین پروتئین گوشت از دال عدس استفاده کنند.

 

خواص دال عدس برای بیماران دیابتی فراوان است. مصرف روزانه آن باعث تنظیم میزان قند خون شده و در جلوگیری از بیماری دیابت نیز موثر است. دال عدس حاوی فیبر فراوان است که مصرف آن بعد از وعده هایی غذایی مانع افزایش قند خون می شود. محققان دریافتند افراد دیابتی که دال عدس استفاده می کنند به میزان کمتری انسولین نیاز دارند.

دال عدس برای درمان دردهای مفصلی کاربرد دارد. کسانی که از بیماری های آرتروز رنج می برند می توانند از این حبوبات برای درمان استفاده کنند. کلسیم موجود در آن از بروز بیماری های نرمی و پوکی استخوان جلوگیری می کند.

 

یکی از خواص دال عدس درمان زخم هایی است که در گلو و دهان به وجود می آیند. مصرف دال عدس طی چند روز می تواند به درمان این زخم ها کمک کند. برای درمان کافیست که دال عدس را میل کرده و یا قرقره کنید.

 

از فواید مصرف دال عدس می توان به تقویت کبد و جلوگیری از مشکلات کبدی اشاره کرد. این خوراکی همچنین در جلوگیری از بیماری های صفراوی نیز موثر است. دال عدس به پاکسازی کبد کمک کرده و داروی خوراکی موثر به شمار می رود.

 

 

از دیگر خواص دال عدس می توان به انرژی زایی آن توجه کرد. مصرف دال عدس به عنوان صبحانه می تواند باعث افزایش بازدهی فرد در طی روز شود زیرا انرژی زیادی به بدن وارد می شود. به ورزشکاران توصیه می شود که از دال عدس برای تجدید قوا بین تمرینات یا بعد از انجام فعالیت های ورزشی سنگین استفاده کنند.

 

مصرف دال عدس به زنان باردار توصیه می شود زیرا سبب افزایش تقویت بدن می شود. مواد معدنی موجود در دال عدس در حفظ سلامت جنین و مادر موثر است. فیبر موجود در دال عدس از بروز مشکلات گوارشی دوران بارداری جلوگیری می کند و آهن موجود در آن نیز در حفظ سلامت جنین و مادر موثر است.

منبع : آرگ

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لونگان چیست x بخوانید...