خواص خوردن ذرت خام

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :


فواید سلامتی ذرت شامل کنترل دیابت، پیشگیری از ناراحتی های قلبی، کاهش فشار خون بالا و پیشگیری از نقص عصبی در هنگام تولد می باشد. و فواید سلامتی ذرت بو داده توانایی آن در تنظیم قند خون، کاهش سطوح کلسترول، بهبود فرآیند هضم، حفاظت در برابر پوکی استخوان، پیشگیری از سرطان، پیشگیری از پیری زودرس و کمک به کاهش وزن می باشد. در ادامه به بررسی خواص ذرت خام و فواید ذرت بو داده می پردازیمذرت نه تنها حاوی کالری لازم برای سلامتی و سوخت و ساز روزانه می باشد بلکه همچنین غنی از منبع ویتامین A,B,E و مواد معدنی زیادی می باشد. حاوی میزان فیبر بالا است و نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های گوارشی مثل یبوست و سرطان روده بزرگ می باشد. آنتی اکسیدان موجود در ذرت به عنوان عوامل ضد سرطانی عمل می کند و از اختلال آلزایمر پیشگیری می کند. ذرت بوداده نیز حاوی فیبر، ترکیبات پلی فنول، آنتی اکسیدان؛ ترکیبات ویتامین B، منگنز و منیزیم می باشد. در این مطلب مهم ترین خواص ذرت خام و خواص ذرت بو داده را مورد بررسی قرار می دهیم. تا پایان مطلب همراه ما باشید.

 

بدلیل حضور مواد معدنی با کیفیت در ذرت این ماده دارای فواید دارویی بیشماری می باشد. علاوه بر اینکه بسیار خوشمزه می باشد همچنین دانه های ذرت، غنی از فیتوکمیکال است که از بدن شما در برابر اختلالات مزمن زیادی محافظت می کند. برخی از مهم ترین فواید و خواص ذرت در این بخش برای شما آورده شده است.


محتوی فیبر موجود در یک فنجان ذرت (مثل جو) برابر 18.4% فیبر مورد نیاز روزانه می باشد. و به همین دلیل مشکلات گوارشی مثل یبوست و بواسیر و همچنین خطر سرطان روده را کاهش می دهد. فیبر همچنین از ابتلا به برخی سرطان ها پیشگیری می کند. فیبر همچنین از ابتلا به سندرم مثانه و اسهال پیشگیری می کند.

دوره مقدماتی php

روغن ذرت دارای تاثیرات ضد آتروژنیک می باشد که بر سطوح کلسترول تاثیر می گذارد بنابراین ذرت هم مانند روغن زیتون ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مختلف را کاهش می دهد. روغن ذرت بدلیل وجود ترکیبات اسید چرب مطلوب همچنین بهترین روش برای افزایش سلامت قلب می باشد. اسید چرب مطلوب باعث دور شدن کلسترول بد و مخرب از قلب می شود. در نتیجه با کاهش خطر مسدود شدن شریانات همراه است و فشار خون را کاهش می دهد و همچنین خطرات حمله قلبی و سکته را کاهش می دهد.

خواص ذرت همچنین در پیشگیری از کم خونی که بدلیل کمبود این ویتامین ها در بدن روی می دهد موثر می باشد. و نیز ذرت خام حاوی سطح قابل توجهی از آهن می باشد که یکی از مواد معدنی ضروری برای تولید گلبول های ق خون می باشد. کمبود آهن همچنین یکی از دلایل اصلی کم خونی است.

مصرف روغن پوست ذرت با کاهش جذب کلسترول در بدن سطوح کلسترول را کاهش می دهد. همانطور که قبلا بیان شد ذرت باعث کاهش سطح کلسترول بد می شود. کلسترول خوب تاثیرات خوب گوناگونی بر بدن شامل کاهش اختلالات قلبی، پیشگیری از تصلب شرایین و کاهش رادیکال های آزاد در بدن می شود.

مصرف مغز ذرت در کنترل دیابت و فشار خون بالا بدلیل حضور فتوکمیکال فنلی موثر می باشد. فتوکمیکال جذب و آزاد سازی انسولین در بدن را تنظیم می کند و برای بیماران دیابتی موثر است و در ادامه زندگی عادی به این بیماران کمک می کند.

ذرت بو داده کاملا راحت تهیه می شود. یک نوع ذرت که دارای پوسته سختی می باشد که حاوی نشاسته در داخل آن است. وقتی ذرت گرم شود فشار داخلی پوسته افزایش می یابد و در نهایت می ترکد و صدای پاپ آن را خواهید شنید. در این بخش خواص مهم ذرت بوداده خوشمزه و محبوب تمام فرهنگ ها را برای شما آورده ایم.

یکی از نقش های فیبر تاثیر گذاری بر قند خون موجود در بدن می باشد. وقتی در بدن مقدار زیادی فیبر وجود داشته باشد آزاد سازی و کنترل قند خون و سطوح انسولین در بدن تنظیم می شود. مصرف این غلات به افرادی که مبتلا به بیماری های سخت می باشند توصیه می شود.

در ذرت بوداده مقدار زیادی آنتی اکسیدان وجود دارد. همچنین دارای مقادیر زیادی ترکیبات پلی فنول یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها می باشد. انتی اکسیدان ها عوامل دفاعی قوی می باشند که رادیکال های آزاد را حذف می کنند. رادیکال های آزاد محصولات سوخت و ساز سلولی می باشند که با انواع بیماری ها بویژه سرطان همراه هستند. رادیکال های آزاد سلول های سالم بدن را به سلول های سرطانی تبدیل می کنند که مشکل بزرگی است. مصرف ذرت بوداده این خطرات را بطور جدی کاهش می دهد.

صدماتی که رادیکال های آزاد به بدن وارد می آورند از خطرات سرطان بیشتر است. رادیکال های آزاد با علایم مرتبط با پیری مثل چروک، لکه های پیری، ضعف قوه بینایی، ضعف ماهیچه ها، کاهش حافظه، پوکی استخوان، بیماری آلزایمر، جنون، ریزش مو و برخی از موارد دیگر همراه می باشند. ذرت بو داده بدلیل وجود آنتی اکسیدان های قوی در آن با تاثیرات این رادیکال های آزاد مقابله کرده و بدن شما را سالم و شاد نگاه می دارد. در نتیجه از جمله خواص ذرت بو داده حفظ جوانی و مبارزه با پیری است.

ذرت بوداده همانند سبوس برنج باعث کاهش وزن می شود. یک فنجان از دانه های ذرت بوداده حاوی 30 کالری می باشد که تقریبا 5 برابر کمتر از کالری همان مقدار چیپس سیب زمینی است. فیبر موجود در ذرت بوداده باعث می شود شما احساس سیری کنید که این عمل از پرخوری پیشگیری می کند. ذرت بوداده همچنین چربی غنی شده کمی دارد.

هر چند خواص ذرت بیشمار می باشد اما ممکن است در برخی از افراد حساسیت و جوش های ریز، ورم مخاط غشایی، حالت تهوع ایجاد کند. برخی ممکن است بدلیل وجود پروتئین غیر قابل هضم در آن دچار حملات آسم و خفگی شوند. مصرف زیاد آن باعث اضافه وزن و افزایش خطر پلاگر می شود. نشاسته موجود در آن ممکن است باعث احساس خواب آلودگی، نفخ، گاز معده، درد معده و سوء هاضمه شوند. کربوهیدرات آن باعث افزایش قند خون شده و بدین دلیل افراد مبتلا به دیابت باید در مصرف آن دقت کنند.

 

برای رهایی از اضطراب و استرس و رسیدن به آرامش دمنوش به لیمو را امتحان کنید!

اخبار تغذیه, اخبار گیاهان دارویی, مشروح اخبار

 

ذرت كه به فارسی بلال نیز نامیده می شود، گیاهی است یك ساله و یك پایه دارای ساقه ای راست كه ارتفاع آن تا چهار متر می رسد. ذرت گیاه بومی آمریكای مركزی و مكزیك است و از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است . برگ های ذرت متناوب و دراز می باشد .

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  گل های نر ذرت بصورت خوشه ای بوده كه مركب از سنبل های ق روشن می باشد . گل های ماده آن از 2 تا 4 گل تشكیل شده که در كنار برگ های ذرت قرار دارد .

غشایی كه روی بلال را می پوشاند، سبز رنگ می باشد . دانه های كروی شكل ذرت در اطراف محور مركزی بلال قرار گرفته اند . این دانه ها به رنگ زرد یا قهوه ای می باشند .

رنگ زرد ذرت مربوط به موادی به نام زئین Zeine و زیازانتین Zeaxanthine می باشد .

ذرت دارای ارزش غذایی فراوانی است، ولی بعلت نداشتن گلوتن ( ماده چسب مانند گندم ) قابلیت تهیه نان را ندارد . بنابراین برای تهیه نان ذرت ، آرد آن را با آرد سایر غلات مخلوط می كنند .

ذرت دارای پتاسیم، كلسیم، گلوكز، مالتوز، آلانتوئین، دو نوع استرول، اسیدهای چرب اشباع و غیر اشباع، اسید سربرونیك، گوگرد، فسفر، سیلیس، آهن، كلسیم، منیزیم، سدیم و سرشار از ویتامینB‌ است .

ذرت گیاهی است یك ساله ، یك پایه و دارای ساقه ای راست كه ارتفاع آن تا چهار متر هم می رسد.

ذرت گیاه بومی آمریكای مركزی و مكزیك است و از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است . برگ های ذرت متناوب و دراز است . گل های نر ذرت به صورت خوشه ای و مركب از سنبل های ق روشن هستند . گل های ماده آن از 2 تا 4 گل تشكیل شده اند و در كنار برگ های ذرت قرار دارند .

غشایی كه روی بلال را می پوشاند، سبز رنگ است . دانه های كروی شكل ذرت در اطراف محور مركزی بلال قرار گرفته اند . این دانه ها به رنگ زرد یا قهوه ای هستند.

ذرت دارای ارزش غذایی فراوانی است ولی به علت نداشتن گلوتن ( ماده چسب مانند گندم ) قابلیت تهیه نان را ندارد . بنابراین برای تهیه نان ذرت ، آرد آن را با آرد سایر غلات مخلوط می می كنند .

آرد ذرت دارای ۴ تا ۵ درصد چربی است. كاكل ذرت نیز دارای گوگرد، كلر، فسفر، سیلیسیم، آهن، كلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم است .

روغن ‌های اشباع نشده موجود در ذرت برای كسانی كه دارای رژیم‌های غذایی و خصوصا ناراحتی‌های افزونی كلسترول هستند، بسیار مفید است.

ذرت منبعی از پتاسیم است بنابراین ذرت و هم خصوصا جوشانده كاكل آن در درمان بیماری‌های كلیوی و نارسایی‌های مربوط به دستگاه دفع ادرار بسیار مفید و موثر است .

علاوه براین گوگرد، كلسیم ، سیلیس و آهن موجود در ذرت موجب تقویت مو و ناخن خانم‌ها و می شود .

مصرف آرد ذرت به علت دارا بودن مواد چرب نسبتا فراوان و وجود عناصری همچون گوگرد و سیلیسیم برای بیماران مسلول توصیه می شود .همچنین روغن ذرت نیز به دلیل وجود ویتامین B در دفع ناراحتی‌های جلدی كودكان موثر است. ذرت از نظر طب قدیم ایران سرد و خشك است .

سایر خواص ذرت عبارتند از این كه پماد ذرت خشك كننده زخم ها است ، استفاده مداوم آن از پوسیدگی دندان جلوگیری می كند ، روغن ذرت كلسترول خون را پایین می آورد و روغن ذرت برای درمان اگزما و بیماری های پوستی مفید است.

این در حالی است كه كاكل ذرت را نیز قبل از رسیدن كامل میوه یعنی قبل از پژمرده شدن آن می چینند و به سرعت خشك می كنند . كاكل ذرت بعد از خشك شدن رنگ قهوه ای پیدا می كند .

برای درست كردن دم كرده كاكل ذرت ،‌مقدار 30 گرم از آن را در یك لیتر آب جوش می ریزند و به مدت پنج دقیقه دم می كنند.

كاكل ذرت دارای مقدار زیادی پتاسیم است و به همین دلیل دم كرده آن ادرار آور است و آرام كننده دستگاه ادراری است . این دم كرده درد و ناراحتی های دستگاه ادراری را تسكین می دهد .همچنین سنگ مثانه ،‌التهاب و درد مثانه را از بین می برد .

به غیر از كاكل ذرت از برگ ، ریشه وساقه بلال نیز استفاده طبی می شود .

ارزش تغذیه ‌ای

از نظر تغذیه‌ ای ذرت در گروه غلات قرار دارد. البته اگر بخواهید از آن در جدول جانشینی مواد غذایی استفاده كنید، برای محاسبه انر‍ژی روزانه باید آن را مانند سیب‌زمینی و نخودفرنگی، سبزی نشاسته ‌ای به حساب بیاورید.

رنگ زرد ذرت مربوط به موادی به نام زئین و زیازانتین است. ذرت دارای ویتامین‌ های گروه B و C و اسیدهای چرب ضروری است. همچنین حاوی آنزیم‌ ها و فیبر غیر محلول برای محافظت از روده است.

• ذرت سرشار از کالری است و بخش عمده‌ای از رژیم غذایی افراد را تشکیل می‌دهد. هر 100 گرم ذرت حاوی 342 کالری است.

• آرد ذرت در تهیه بسیاری از لوازم ی استفاده می‌شود و به صورت موضعی نیز برای کاهش حساسیت‌ها و دانه‌های پوستی نیز کاربرد دارد.

• به خاطر وجود تیامین در ذرت،‌ گفته می‌شود این ماده غذایی به عمل سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها در بدن کمک خوبی می‌کند.

• وجود فیبر غیرمحلول در ذرت، باعث شده تا به افرادی که از بیماری‌های هاضمه مانند یبوست و هموروئید رنج می‌برند کمک خوبی شود.

• تحقیقات نشان داده افرادی که مبتلا به کم‌خونی هستند پس از مصرف ذرت شاهد اثرات مثبت آن خواهند بود.

ذرت

ذرت مقدار زیادی اسید فرولیك دارد كه خاصیت آنتی ‌اكسیدانی دارد. پختن ذرت موجب افزایش مقدار اسیدفرولیك و خاصیت آنتی ‌اكسیدانی آن می ‌شود، زیرا در ذرت خام، اسید فرولیك به فیبرهای غیرمحلول متصل شده است و عمل پختن موجب شكستن این اتصال و آزادسازی اسید فرولیك می ‌شود. بنابراین بر خلاف سایر مواد غذایی كه فرآیند پختن موجب كاهش مواد مغذی آن ها می ‌شود، پختن ذرت موجب افزایش خاصیت آنتی اكسیدانی آن می ‌شود و هر چه مدت زمان پخت بیشتر باشد، این خاصیت بیشتر می ‌شود.

روغن ذرت دارای مقدار زیادی ویتامین E است كه دارای خاصیت آنتی اكسیدانی قوی است و سلول‌ها را از اكسیداسیون حفظ می ‌كند.

همان‌ طور كه در جدول زیر مشاهده می‌ کنید، كاكل ذرت دارای مقدر زیادی پتاسیم است و به‌ علت وجود این ماده معدنی است كه كاكل ذرت ادرارآور است.

از فرآورده‌های دیگر ذرت می ‌توان از “شربت فروكتوز به دست آمده از ذرت نام برد كه البته این فرآوری در صنعت غذا انجام می‌ شود و در همین صنعت مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این ماده از سال 1983 در فهرست سازمان غذا و داروی آمریكا قرار گرفت و با نام صنعتی (HFCS) به‌عنوان پدیده‌ای در صنعت شیرین‌ کننده‌ها به ثبت رسید.

به ‌طور كلی سه نوع HFCS وجود دارد: 42، 55 و 90 درصد که هر كدام مصارف متفاوتی دارند:

HFCS 42 در صنایع كیك و شیرینی و غذا‌های كنسروی استفاده می‌ شود.

HFCS 55 در نوشیدنی‌های غیرالكلی و انرژی زا و دسر‌های یخی به کار برده می شود.

HFCS 90 در مواردی استفاده می شود كه مقدار كمی شیرین ‌كننده برای رسیدن به شیرینی معمول لازم باشد كه آن را با نام “محلول فوق شیرین نیز می ‌شناسند.

خواص داروئی:

خواص درمانی ذرت

ذرت دارای ارزش غذایی فراوانی است و بعلت نداشتن گلوتن (ماده چسب گندم) قابلیت تهیه نان  از آن وجود ندارد . بنابراین برای تهیه نان ذرت باید آن را با سایر غلات مخلوط کرد .

ذرت از نظر طب قدیم ایران سرد و خشك است
1) پماد ذرت خشك كننده زخم ها می باشد .
2) ذرت غذای خوبی برای پیشگیری از سرطان است.
3) استفاده مداوم از ذرت از كرم خوردگی دندان جلوگیری می كند .
4)روغن ذرت كلسترول خون را پائین می آرود .
5)روغن ذرت برای درمان اگزما و بیماریهای پوستی مفید است.

خواص درمانی كاكل ذرت

 كاكل ذرت را قبل از رسیدن كامل میوه یعنی قبل از پژمرده شدن می چینند و بسرعت خشك می كنند . كاكل ذرت بعد از خشك شدن رنگ قهوه ای پیدا می كند .
برای درست كردن دم كرده كاكل ذرت ،‌مقدار 30 گرم از آنرا در یك لیتر آب جوش ریخته و به مدت پنج دقیقه دم می كنند .

1-دم كرده كاكل ذرت ادرار آور است و آرام كننده دستگاه ادراری است .
2-درد و ناراحتی های دستگاه ادراری را تسكین می دهد .
3-سنگ مثانه ،‌التهاب ،‌ورم مثانه و درد مثانه را از بین می برد .
4-كاكل ذرت بطور كلی دستگاه ادراری را تمیز می كند .
بغیر از كاكل ذرت از برگ و ریشه وساقه بلال نیز استفاده طبی بعمل می آید .
1) جوشانده ساقه وسط بلال خونریزی از بینی را بند می آرود.
2) برای دفع سنگ مثانه از جوشانده برگهای بلال استفاده كنید .
3) جوشانده ریشه ذرت برای سوزش مجاری ادراری مفید است .
4) جوشانده وسط بلال درد شكم و معده را از بین می برد .
5) در قدیم برای معالجه سوزاك از جوشانده ساقه بلال استفاده می كردند .

طبق آخرین تحقیقات محققان تاثیر داروهای رانولازین در افرادی که به صورت منظم ورزش می کنند بسیار کمتر از سایر افراد می باشد. داروهای رانولازین

بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

 

نبض ما-ذرت مانند سیب‌زمینی یکی از سبزیجات نشاسته‌ای می‌باشد و در بسیاری از کشورها یکی از منابع اصلی تامین کننده غلات کامل است و از جمله منابع اصلی نشاسته در رژیم غذایی آن‌ها می‌باشد که بخش اعظمی از انرژی روزانه‌شان را تامین می‌کند.

ذرت دارای بیش از صدها گونه متفاوت است و به رنگ‌های بسیار متنوعی وجود دارد. در حقیقت علاوه بر ذرت زرد و سفید،ذرت به رنگ‌های صورتی، بنفش، آبی، ق و مشکی نیز وجود دارد. جالب است بدانید اخیراً ذرت‌های چند رنگ هم در کشور آمریکا کشت شده‌اند.

از این گیاه محصولات متعددی مانند نشاسته ذرت، آرد ذرت، شربت ذرت، روغن ذرت، پاپ کورن و تهیه می‌شود. از لحاظ انرژی؛ 30 گرم نان، پنج قاشق برنج، حداکثر شش قاشق ماکارونی و نصف لیوان ذرت پخته تقریبا معادل یکدیگر هستند.

 کاکل ذرت را قبل از رسیدن کامل میوه یعنی قبل از پژمرده شدن آن می چینند و به سرعت خشک می کنند. کاکل ذرت، بعد از خشک شدن رنگ قهوه ای پیدا می کند. برای درست کردن دم کرده کاکل ذرت،‌مقدر ۳۰ گرم از آن را در یک لیتر آب جوش ریخته و به مدت پنج دقیقه دم کنید.  در ۱۰۰ گرم کاکل ذرت مواد زیر موجود است:


6 خاصیت ثابت شده دانه های چیا

 

 


کاهش وزن و با رژیم موز

ذرتهای کبابی یا همان بلال معمولی نسبت به ذرت مکزیکی بسیار سالم تر است. بلال نباید بسوزد زیرا سوختن هر ماده غذایی احتمال سرطان زایی آن را افزایش می دهد. هر آن چیزی که روی آتش تهیه و بسوزد، به دلیل کربن ایجاد شده در قسمت‌های سوخته، میزان ابتلا به سرطان افزایش پیدا می‌کند. خوردن دانه‌های سوخته بلال (که معمولا هم تعدادشان در بلال‌ها کم نیست) باعث کربن به بدن و در نهایت با مصرف زیاد آن، فرد را مستعد ابتلا به سرطان‌های کبد و معده می‌کند.

مصرف ذرت مکزیکی نیز بین افراد بسیار رایج شده است که این موضوع باعث می شود افراد بیشتر در معرض کمبود نیاسین قرار بگیرند.

کودکان، زنان باردار و شیرده در معرض کمبود این ویتامین قرار دارند بنابراین باید نسبت به دریافت این ویتامین توجه ویژه ای داشته باشند. همچنین از آنجایی که این ویتامین در متابولیسم انرژی و پروتیین نقش دارد گروه های دیگری که ممکن است در معرض کمبود این ویتامین باشند ورزشکاران هستند.

ذرت بو داده یا پاپ کورن یکی از بهترین انتخاب‌ها برای میان وعده های غذایی است. یک فنجان پاپ‌ کورن تقریبا به اندازه یک عدد سیب پلی‌فنل دارد و به عنوان یک میان‌وعده سالم تلقی می‌شود.

ذرت بو داده خواص حبوبات کامل را دارد و از فیبر بالایی برخوردار است. یکی از ویژگی‌های ذرت بو داده ایجاد احساس سیری برای مدت زیاد است زیرا ۲۵ گرم از این میان وعده فضای بیشتری را در قیاس با دیگر اسنک‌ها در معده اشغال می‌کند.

از سوی دیگر این میان وعده در قیاس با دیگر میان وعده‌ها از چربی کمتری برخوردار است.  بهتر است از نوع ساده این میان وعده استفاده شود و از مصرف نوع روغنی، کره‌ای یا نمکی آن پرهیز شود. به طور کلی ذرت بو داده با چاشنی فلفل یکی از بهترین میان وعده‌ها برای ایجاد احساس سیری و کنترل وزن است.

نبض ما– گردآوری

منابع:

هفت گنج،تبیان،نمناک

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قیمت انجیر در شیراز x بخوانید...