تصویر گل گاوزبان ایرانی

دوره مقدماتی php
تصویر گل گاوزبان ایرانی
تصویر گل گاوزبان ایرانی

گل گاو زبان ایرانی (نام علمی: Echium amoenum) یکی از گونه‌های سردهٔ گاوزبان است.[۱]

گل گاو زبان (از سرده Echium)، (به عربی لسان الثور) در دامنه کوه‌های البرز می‌روید و با گیاه گاوزبان (از سرده Borage) (به عربی مرماخوز) که در اصفهان و آذربایجان و شهرهای دیگر ایران و کشورهای دیگر می‌روید و به غلط به گل گاوزبان مشهور شده‌است، متفاوت است. هر دو گیاه از تیره گاوزبانیان هستند ولی از نظر تیره با هم متفاوت‌اند. برای اینکه این اشتباه که حدود چند سده است پزشکان و دارو سازان را گمراه کرده‌است، از بین برود می‌توان Echium را گل گاوزبان ایرانی و Borage را گیاه گاوزبان اروپایی نامید. این دو گیاه متفاوت هستند، تنها گل‌هایشان کمی به هم شبیه است،

خواص دارویی این دو گیاه کمی با هم تفاوت دارد. گل‌های گل گاوزبان ایرانی درشت تر از گل‌های گیاه گاوزبان اروپایی است. گل گاوزبان لاجوردی و شبیه گل انار بوده و تخم آن دایره‌ای شکل و لعابی است و در کوه‌های البرز بسیار زیاد یافت می‌شود. گیاه گاوزبان در اصفهان و آذربایجان و دیگر شهرهای ایران می‌روید، دارای گل‌های لاجوردی و کوچک و دایره‌ای است. گیاه گاوزبان اروپایی از شمال آفریقا به اسپانیا برده شده و در آنجا پرورش یافته و در طب سنتی اروپا راه یافته‌است. از خواص گیاه گاوزبان اروپایی این است که عرق و ادرار را زیاد می‌کند.

گیاه گل گاوزبان ایرانی به‌طور خودرو، در دامنهٔ کوه‌های البرز و همچنین در بازفت چهارمحال و بختیاری و دامنه های جنوبی رشته کوه زاگرس به بار می‌آید، تاکنون اهلی نشده و قابل کشت نیست. گل گاوزبان مقوی روح و اعضای رئیسه بدن بوده، حواس پنجگانه انسان را تقویت می‌کند. گل گاوزبان شکم را نرم و کیسه صفرا را باز می‌کند، اخلاط سوخته سوداوی را از معده خارج و عوارض آن را از بین می‌برد. از دیگر خواص گل گاوزبان این است که جوشانده آن همراه با داروهای دیگر جهت سرسام (مننژیت)، برسام (ورم حجاب حاجز)، مالیخولیا، جنون و رفع حواس‌پرتی مفید می‌باشد. جوشانده گل گاوزبان نشاط‌آور بوده رنگ رخسار را باز می‌کند. یکی دیگر از خواص گل گاوزبان این است که، سینه را نرم می‌کند، تنگی نفس و درد گلو را تسکین می‌دهد. یکی از خواص گل گاوزبان این است که، دلهره و وحشت را از بین می‌برد و غم و غصه را کم می‌کند و برای کسانی که با خود حرف می‌زنند سودمند می‌باشد. جوشانده گل گاوزبان با عسل جهت تنگی نفس تجویز شده‌است. از دیگر خواص گل گاوزبان این است که، جویدن برگ تازه گل گاوزبان جهت درمان جوش‌های چرکی دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان و رفع حرارت دهان نافع است. مقدار خوراک گل آن دو مثقال تا پنج مثقال می‌باشد. عرق گل گاوزبان جهت بیماری‌های سوداوی، وسواس و خفقان مفید است.

گل گاوزبان دارای منیزیم بوده و از سرطان پیشگیری می‌کند. تحقیقات جدید بیانگر این مطلب هستند که عصاره آبی گل گاوزبان دارویی مؤثر و بی‌خطر برای درمان بیماران مبتلاء به اختلال وسواسی اجباری می‌باشد. گل گاوزبان دارای موسیلاژ، فلاونوئید ۱۵/۰درصد و آنتوسیانین با آگلیکون دلفینیدین و سیانیدین به میزان ۳۴/۱۳ درصد و به مقدار ناچیز آلکالوئید از دسته پیرولیزیدین است. گل مرغوب گلی است که دارای دم سفید و گلبرگ‌های بنفش باشد. برگ‌های تازه گل گاوزبان دارای مقدار زیادی ویتامین C می‌باشد. همچنین این گیاه دارای شوره نیست، عرق و ادرار را زیاد نمی‌کند.

تصویر گل گاوزبان ایرانی

دوره مقدماتی php

جهت مشکلات پوستی، مثل اگزما مصرف می‌شود. همچنین گل گاوزبان به دلیل داشتن مقدار زیادی کلسیم و آهن و مواد مغذی مثل پتاسیم، روی، ویتامین‌های C و B و بتاکاروتن برای خانمهایی که دچار کمبود این مواد ضروری هستند مفید می‌باشد.
گل گاوزبان به دلیل دارا بودن خواص تسکین‌دهنده برای درمان بیماری‌های عصبی نیز توصیه می‌شود. گل گاوزبان در عین حال برای درمان افسردگی و بی‌تعادل روانی ناشی از دوره‌های قاعدگی و یائسگی مصرف می‌شود. این گیاه آرام بخش، در درمان جوش‌های دهانی و آفت دهانی تأثیر شگرف می‌گذارد و معمولاً دمنوش‌های این گیاه برای سرماخوردگی و در بعضی مواقع سرفه‌های خشک در فصل سرما جوشانده‌ای قدرتمند و مرهمی قوی است. این گیاه دارویی باعث کاهش تب می‌شود و در تمام موارد تب مثل سرخک، مخملک، آبله، کهیر و تبهای دیگر می‌تواند مفید باشد.

این گیاه دارای مقدار زیادی مواد شیمیایی به نام آلکالوئیدهای پیرولیزیدینی (PAS)است که مصرف زیاد این گیاه در دوز بالا یا در دراز مدت، می‌تواند باعث بروز سرطان کبد یا آسیب به این عضو مهم شود.[۲]

به صورت دم کرده مصرف می‌شود

تیره گاوزبان یا بوراژیناسه (به انگلیسی: Boraginaceae) دارای ۱۵۶ جنس یا سرده و ۲۵۰۰ گونه است. بیشتر گیاهان علفی با کرک‌های ریش مانند، گاهی درختچه‌ای یا بالارونده هستند. گل‌آذین معمولاً گرزن مارپیچ است که با شکوفا شدن گل‌ها باز می‌شود. گل‌ها معمولاً دو جنسی و منظم‌اند. کاسه گل متشکل از ۵ کاسبرگ آزاد یا پیوسته و معمولاً همپوش است. جام گل دارای ۵ گلبرگ پیوسته‌است. پرچم‌ها ۵ عدد است. بساک رو به داخل و میله‌ها اغلب در قاعده دارای دیسک حاوی شهداند. تعدادی از گونه‌های آن مانند گل فراموشم نکن، گل گاوزبان، سینه‌دارو، هماور دارویی، زنگوله‌ای، سپستان، هلیوتروپیوم، آلکانا و گل عسلی برای تزئین در کناره‌های علفی کاشته می‌شود.[۲]

گل گاو زبان یکی از گیاهان دارویی است که از دیرباز در طب سنتی ایرانی برای درمان بیماری هایی مانند فشار خون، دیابت، بیماری های قلبی، افسردگی و بی خوابی، لاغری و سلامتی پوست و مو استفاده می شود.

گل گاوزبان ایرانی (نام علمی : Echium amoenum) بیشتر در دامنه کوه‌ های البرز می روید و با گیاه گاوزبان (نام علمی : Borago officinalis) که بومی اروپا بوده و در ایران در اصفهان و آذربایجان یافت می شود، متفاوت است. هر دو گیاه از تیره گاو زبانیان هستند ولی از نظر سرده با هم متفاوت‌ اند.

گیاه گاوزبان، گیاهی علفی و یک‌ ساله است که ساقه ی آن تا ارتفاع 60 سانتیمتر رشد می کند. ساقه ها شیار دار و خار دار و برگ‌ های آن ساده، مخملی و پوشیده از تار های خشن می باشد، همچنین گل ها دایره ای و کوچک و به رنگ لاجوردی هستند.

گل گاوزبان ایرانی که یک گیاه خودرو است، دارای گل هایی به شکل گل انار و به رنگ لاجوردی و بنفش می باشد. گل‌ های گل گاوزبان ایرانی درشت تر از گل‌ های گیاه گاوزبان اروپایی است.

توجه داشته باشید که خواص دارویی گل گاوزبان ایرانی و گیاه گاوزبان که به نام گل گاوزبان اروپایی هم شناخته می شود، کمی با هم تفاوت دارد و ما در این مقاله به بررسی خواص دمنوش گیاه گاوزبان یا همان گل گاوزبان اروپایی پرداخته ایم.

تصویر گل گاوزبان ایرانی

اما تاکید می کنیم گیاه گاوزبان در ایران با همان نام گل گاوزبان شناخته می شود.

در طب سنتی از دمنوش گل گاو زبان به دلیل خواص ضد التهابی که دارد برای درمان آکنه و جوش صورت استفاده می شود.

گفته می شود که مصرف بیش از پنج روز متوالی دمنوش گل گاوزبان، می تواند باعث پریود شدن زنان شود؛ بنابراین پس از پنج روز استفاده از آن در صورت نیاز، سه روز فاصله انداخته و سپس دوباره مصرف کنید.

دم کرده گل گاوزبان به دلیل خواص ضد التهابی و ضد درد طبیعی که دارد، یکی از بهترین دارو های گیاهی برای درمان کمر درد و دل درد در زمان قاعدگی و پریود شدن می باشد.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در گل گاوزبان باعث بهبود گردش خون می شود که فشار خون بالا را درمان کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

توجه : در طب سنتی ایران گفته شده که مصرف گل گاو زبان می تواند باعث فشار خون بالا شود به همین دلیل توصیه می شود که افراد مبتلا به فشار خون بالا، دمنوش گل گاو زبان را با چند قطره آب لیموتر ش تازه مصرف کنند.

برخی تحقیقات نشان داده که دمنوش گل گاو زبان می تواند به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

با این وجود توصیه می شود که افراد دیابتی قبل از مصرف گل گاو زبان با پزشک خود مشورت کنند.

گل گاو زبان به دلیل مقادیر بالای ویتامین C و فلاونوئید هایی که دارد به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. علاوه بر این دارای خواص ضد التهابی و ضد درد طبیعی بوده و به درمان سرماخوردگی و گلودرد کمک می کند.

گل گاو زبان به دلیل خواص خلط آور طبیعی که دارد می تواند به درمان آسم و برونشیت کمک کند.

در طب سنتی از چای گل گاوزبان برای کاهش تب بالا استفاده می شود.

تحقیقات نشان داده که مقادیر بالای منیزیم موجود در گل گاوزبان، به پیشگیری و درمان انواع سرطان کمک می کند.

گل گاوزبان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای تقویت اعصاب است و به دلیل خواص شادی آور و آرام بخش طبیعی که دارد به درمان استرس، اضطراب و افسردگی کمک می کند.

تحقیقات نشان داده که دمنوش گل گاوزبان به دلیل خواص آرام بخش طبیعی که دارد، می تواند بی خوابی شبانه را درمان کند.

در طب سنتی از چای گل گاوزبان برای درمان وسواس در افراد استفاده می شود.

گل گاوزبان به دلیل خواص ادرار آور طبیعی که دارد، به عنوان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای سم زدایی بدن و به ویژه کلیه ها محسوب می شود؛ دمنوش گل گاوزبان به درمان التهاب و ورم کلیه کمک می کند و برای رفع بی اختیاری ادراری مفید می باشد.

2 گرم از گل و برگ های خشک شده گل گاوزبان را در نیم لیتر آب داغ (دمای 80 درجه) بریزید و بگذارید 10 دقیقه بماند تا دم بکشد. دمنوش گل گاوزبان آماده است، می توایند یک قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید و بنوشید.

متخصصان می گویند که افراد تنها می توانند 2 گرم گل گاو زبان را به صورت دمنوش تهیه کرده و سه بار در روز مصرف کنند.

عرق گل گاوزبان در ایران بیشتر به عنوان آرامش بخش طبیعی و برای درمان استرس و افسردگی استفاده می شود. از دیگر خواص آن می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

روغن گل گاوزبان را از دانه های آن تهیه می کنند، این روغن به دلیل مقادیر بالای گاما لینولنیک اسید، دارای خواص ضد التهابی قوی بوده و به صورت موضعی و خوراکی برای درمان بیماری ها مفید می باشد؛

یک مطالعه در دانشگاه پنسیلوانیا نشان داد که روغن گل گاو زبان به دلیل خواص ضد التهابی و ضد درد که دارد به کاهش تورم و درد مفاصل در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید کمک می کند.

توصیه می شود که برای درمان آرتریت روماتوئید روزانه 4 تا 7 گرم روغن گل گاو زبان را به مدت 24 هفته مصرف کنید.

اسید گاما لینولنیک موجود در روغن گل گاو زبان دارای خواص ضد التهابی بوده و به درمان قرمزی پوست و خارش ناشی از اگزما کمک می کند.

یک مطالعه نشان داده که روغن گل گاو زبان به دلیل خواص ضد التهابی که دارد باعث درمان آکنه و جوش صورت می شود.

روغن گل گاوزبان به دلیل خواص ضد التهابی که دارد، می تواند به درمان شوره سر کمک کند.

تصویر گل گاوزبان ایرانی

روغن گل گاوزبان برای کاهش علائم بیماری ام اس مانند اسپاسم عضلانی و بیحسی اندام ها مفید می باشد.

روغن گل گاوزبان می تواند انتقال امواج عصبی را افزایش داده و خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد.

توجه داشته باشید که استفاده از روغن گل گاو زبان برای کودکان و زنان در دوران بارداری و شیردهی، توصیه نمی شود.

گل گاو زبان حاوی مقادیری آلکالوئید است به همین دلیل توصیه می شود که نوزادان و کودکان به هیچ وجه نباید از چای آن استفاده کنند.

به دلیل آلکالوئید موجود در گل گاو زبان، متخصصان توصیه می کنند که زنان باردار و زنان شیرده از مصرف آن اجتناب کنند.

زیاده روی در مصرف گل گاو زبان می تواند باعث معده درد و اختلال در عملکرد دستگاه گوارش شود. برخی گزارش ها حاکی است که مصرف گل گاو زبان باعث تشدید درد در افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا می شود.

زیاده روی در مصرف گل گاو زبان به دلیل آلکالوئید موجود در آن، احتمال ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد.

در بیشتر متون طب ایرانی، طبیعت گل گاوزبان گرم و تر عنوان شده است. گل گاو زبان سرشار از آنتی اکسیدان، فلاونوئید، آنتو سیانین، اسید گاما لینولئیک، کولین، ویتامین های B، ویتامین C، منیزیم، کلسیم، آهن و پتاسیم می باشد.

در ایران، گل ها و برگ های گل گاو زبان را خشک می کنند و از آن برای تهیه چای و دمنوش و عرق گل گاو زبان استفاده می کنند.

در ادامه بخوانید : خواص دمنوش اسطوخودوس

  • مدل رنگ موی 2020
  • منابع : organicfacts – webmd

    فال حافظ

    متن عاشقانه متن زیبا

    صفحه اصلی تبلیغات تماس با ما درباره ما

    مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
    هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
    استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

     !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document);!function (e, t, n, s) { var a = t.createElement(“script”), r = new Date; a.src = “https://newcdn.sanjagh.com/assets/sdk/notif.js?t=” + r.getFullYear().toString() + r.getMonth() + r.getDate() + r.getHours(), a.async = !0, a.defer = !0, e.snj_notif = { publisher_id: “5e47f2302e1c53039258f742”, delay: 5 }; var i = t.getElementsByTagName(“script”)[0]; i.parentNode.insertBefore(a, i) }(window, document); now = new Date(); var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0]; var script = document.createElement(‘script’); script.async = true; script.type = ‘text/javascript’; var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’; script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours(); head.appendChild(script);

    3,000 تومان

     

    گل گاو زبان ایرانی گیاهی یک یا چند ساله بوده که دارای خواص زیاد دارویی می باشد، تقریباً تمامی ایرانیان با این گیاه  آشنایی دارند.

    گل گاو زبان را به روش های مختلفی مصرف میکنند که دم کرده آن مرسوم تر است.

    تصویر گل گاوزبان ایرانی

    تمامی قسمت های گل گاو زبان (ساقه ،برگ، گل و… ) به جز ریشه کاربردهای دارویی دارند.

    گل های گل گاو زبان به رنگ های آبی ، صورتی ، قرمز یا بنفش دیده می شود که بعد از خشک شدن به رنگ بنفش بسیار تیره یا آبی تغییر رنگ می دهد.

    کاشت این گیاه بسیار ساده بوده و می توان در گلدان و باغچه به راحتی پرورش داد.

    بذر گل گاو زبان ایرانی – Echium amoenum

     

     

    گل گاو زبان گیاهی یک یا چند ساله بوده که دارای خواص دارویی زیادی می باشد و با نام علمی Echium amoenum شناخته می شود که تقریباً تمامی ایرانیان با این گیاه  آشنایی دارند و یکی از معروف ترین گیاهان دارویی ایرانی می باشد.

    گل گاو زبان گیاهی پوشیده از کرک و تیغ های بسیار ریز است که هنگام مواجهه با بوته باید مواظب بود و از دستکش استفاده نمود.

    گل گاو زبان را به روش های مختلفی مصرف می کنند که دم کرده آن مرسوم تر است.

    ارتفاع گیاه گل گاو زبان حداکثر به ۶۰ تا ۱۰۰ سانتی متر نیز می رسد.

    تمامی قسمت های گل گاو زبان (ساقه ،برگ، گل و… ) به جز ریشه کاربردهای دارویی دارند.

    گل های گل گاو زبان به رنگ های آبی ، صورتی ، قرمز یا بنفش دیده می شود که بعد از خشک شدن به رنگ بنفش بسیار تیره یا آبی تغییر رنگ می دهد.

    بوته ی گل گاو زبان را در گلدان و در باغچه میتوان کاشت و از منظره زیبایی که گلهای آن به وجود می آورد لذت برد.

     

     

     

    کاشت بذر گل گاو زبان ایرانی بسیار ساده بوده و با کمترین تجربه در کشاورزی و باغبانی میتوان نتیجه مطلوبی از کاشت بذر گرفت.

    گل گاو زبان رشد سریعی دارد و معمولاً چند ساله می باشد، اگر این گیاه در قسمتی از باغ یا باغچه کاشته شود در سالهای بعد نیز مجدد رشد خواهند کرد.

     

    بذر گل گاو زبان ایرانی را می توان بعد از رفع سرمای زمستان و اوایل بهار مستقیم در زمین اصلی یا گلدان مورد نظر کاشت.

    البته می توانید دو هفته مانده به بهار اقدام به کاشت بذر و نشاء گیری در محیطی گرم و پر نور کنید و اوایل بهار نشاء را به مکان کاشت مورد نظر منتقل کنید.

    گل گاو زبان باید در محیطی آفتاب گیر یا با سایه ای بسیار کم کاشته شود تا به رشد حداکثری خود برسد.

     

    بذر ها را  بهتر است قبل از کاشت در آب خیس کنید، بذرهای گل گاو زبان به سرعت و چند روزه جوانه خواهند زد.

    گلدان مورد نظر را با خاکی که از قبل آماده نموده اید پر کنید، سپس اقدام به آبیاری کنید به نحوی که آب از سوراخ های گلدان خارج شود، بعد از گذشت یک تا دو ساعت از زمان آبیاری با وسیله ای همانند مداد بر روی سطح خاک گلدان سوراخ هایی به عمق ۱ سانتی متر ایجاد کنید و بذرها را داخل آن قرار داده و با خاک پر کنید.

    تصویر گل گاوزبان ایرانی

     

    اکنون به آرامی گلدان را آبیاری کنید به گونه ای که بذرها از جای خود جا بجا نشوند، تا قبل از جوانه زنی اجازه ندهید سطح خاک خشک شود همچنین از آبیاری زیاد بپرهیزید.

    عمق کاشت بذر ها نیابد بیشتر از یک سانتی متر باشد. (حدوداً ۰٫۵ تا ۱ سانتی متر مناسب است)

    برای کاشت در باغچه یا باغ همانند بالا عمل کنید و فاصله ی بوته های کاشته شده را در کشت ردیفی حداکثر ۳۰ سانتی متر و فاصله ی بین ردیف های کشت را ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی متر درنظر می گیرند.

    خاک مناسب برای کاشت گل گاو زبان باید دارای زهکشی مناسب باشد و نسبتاً غنی باشد، برای این کار بهتر است قبل از کاشت و در اواخر زمستان مقداری کود حیوانی به خاک اضافه کنید، البته این گیاه در هر خاک رشد می کند و گیاهی پرتوقع نیست.

    برای کاشت در گلدان نیز می توانید از بستر های کشت سبک و آماده همانند کمپوست ، یا ترکیب خاک برگ با خاک باغچه استفاده کنید.

     

     

    گل گاو زبان گیاهی مقاوم است و نشاء آن را میتوان هفته های آخر سال نیز در زمین کاشت.

    آبیاری بیش از حد برای گل گاو زبان و هیچ گیاه دیگری مناسب نیست ، هنگامی که سطح خاک اطراف گیاه کاملاً خشک شد اقدام به آبیاری مجدد کنید.

  • عکس دختر مو بلند فانتزی برای پروفایل
  •  

     

    گل گاو زبان بعد از گل دهی به دانه می رود و دانه ها در غلافی کرکی و دارای تیغ های ریز محافظت می شود، ریختن دانه ها بر روی زمین باعث تداوم و رشد مجدد گیاه در سالهای بعد می شود.

    اگر می خواهید بذر ها را بردارید باید بعد از خشک شدن کامل گل ها غلاف های پر از تبغ و کرک دانه های را بشکافید و بذر های آن را برداشت کنید .

    در هر غلاف معمولاً بین ۱ تا ۵ عدد بذر قرار دارد که هنگام برداشت آن بهتر است از دستکش استفاده کنید، تیغ های ریز آن داخل پوست فرو می روند و دردناک است.

    اگر نمی خواهید که سال بعد نیز گیاه گل گاو زبان داشته باشد باید تمامی بذر های آن را بگیرید، ریختن بذر ها بر روی زمین باعث تداوم گیاه در سالهای بعدی آن می شود.

    تصویر زیر دانه های گل گاو زبان را نشان می دهد.

     

     

    تصویر گل گاوزبان ایرانی

     

    برگ و گل گل گاو زبان هر دو مصرف دارویی و آشپزی دارند، البته گلهای آن رایج تر است.

    بعد از گذشت دو تا سه ماه از کاشت بذر گل گاو زبان ایرانی، در خرداد ماه اولین برداشت آغاز می شود، برگ های گاو زبان را از همان شروع رشد میتوان برداشت کرد ولی بهتر است زودتر برداشت کرد تا لطیف تر باشد.

    گلدهی گیاه  گل گاو زبان از اواخر خرداد یا اوایل تیر شروع می شوند و پس از برداشت به مدت حداقل ۲ هفته مجدد گل می دهد و قابل برداشت است.

    گلهای برداشت شده را بهتر است در سایه خشک کرد تا محصول مرغوب تری داشته باشیم.

     

    تصویر بالا شروع گلدهی گیاه گل گاو زبان ایرانی را نشان می دهد.

     

     

    گل گاوزبان مقوی روح و اعضای رئیسه بدن بوده، حواس پنجگانه انسان را تقویت می کند.گل گاوزبان شکم را نرم و کیسه صفرا را باز می کند، اخلاط سوخته سوداوی را از معده خارج و عوارض آن را از بین می برد.از دیگر خواص گل گاوزبان این است که جوشانده آن همراه با داروهای دیگر جهت سرسام(مننژیت)، برسام(ورم حجاب حاجز)، مالیخولیا، جنون و رفع حواس پرتی مفید می باشد.جوشانده گل گاوزبان نشاط آور بوده رنگ رخسار را باز می کند.

     

    یکی دیگر از خواص گل گاوزبان این است که،سینه را نرم می کند، تنگی نفس و درد گلو را تسکین می دهد.یکی از خواص گل گاوزبان این است که، دلهره و وحشت را از بین می برد و غم و غصه را کم می کند و برای کسانی که با خود حرف می زنند سودمند می باشد.جوشانده گل گاوزبان با عسل جهت تنگی نفس تجویز شده است.از دیگر خواص گل گاوزبان این است که،جویدن برگ تازه گل گاوزبان جهت درمان جوش های چرکی دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان و رفع حرارت دهان نافع است. مقدار خوراک گل آن دو مثقال تا پنج مثقال می باشد.عرق گل گاوزبان جهت بیماری های سوداوی، وسواس و خفقان مفید است.

     

     

    گل گاوزبان دارای منیزیم بوده و از سرطان پیشگیری می کند.تحقیقات جدید بیانگر این مطلب هستند که عصاره آبی گل گاوزبان دارویی مؤثر و بی خطر برای درمان بیماران مبتلاء به اختلال وسواسی اجباری می باشد.گل گاوزبان دارای موسیلاژ ، فلاونوئید ۱۵/۰درصد و آنتوسیانین با آگلیکون دلفینیدین و سیانیدین به میزان ۳۴/۱۳ درصد و به مقدار ناچیز آلکالوئید از دسته پیرولیزیدین است.گل مرغوب گلی است که دارای دم سفید و گلبرگ های بنفش باشد. برگ های تازه گل گاوزبان دارای مقدار زیادی ویتامین C می باشد.همچنین این گیاه دارای شوره نیست، عرق و ادرار را زیاد نمی کند.

     

     

    گل گاوزبان خشک شده : از گل‌های خشک شده در تهیه جوشانده، برای مصارف درمانی، استفاده می‌شود

    جهت مشکلات پوستی، مثل اگزما مصرف می‌شود. همچنین گل گاوزبان به دلیل داشتن مقدار زیادیکلسیم و آهن و مواد مغذی مثل پتاسیم، روی، ویتامین‌های C و B و بتاکاروتن برای خانمهایی که دچار کمبود این مواد ضروری هستند مفید می‌باشد. گل گاوزبان به دلیل دارا بودن خواص تسکین‌دهنده برای درمان بیماری‌های عصبی نیز توصیه می‌شود. گل گاوزبان در عین حال برای درمان افسردگی و بی‌تعادل روانی ناشی از دوره‌های قاعدگی و یائسگی مصرف می‌شود. این گیاه آرام بخش، در درمان جوش‌های دهانی و آفت دهانی تأثیر شگرف می‌گذارد و معمولاً دمنوش‌های این گیاه برای سرماخوردگی و در بعضی مواقع سرفه‌های خشک در فصل سرما جوشانده‌ای قدرتمند و مرهمی قوی است. این گیاه دارویی باعث کاهش تب می‌شود و در تمام موارد تب مثل سرخک، مخملک، آبله،کهیر و تبهای دیگر می‌تواند مفید باشد.

     

     

    این گیاه دارای مقدار زیادی مواد شیمیایی به نام آلکالوئیدهای پیرولیزیدینی (PAS) است که مصرف زیاد این گیاه در دوز بالا یا در دراز مدت، می‌تواند باعث بروز سرطان کبد و یا آسیب به این عضو مهم شود.

     

    برای خرید بذر گل گاو زبان ایرانی ابتدا مقدار مورد نظر را انتخاب و سپس افزدن به سبد خرید را بزنید.

     

    منبع:  گلس گادرن ویکی پدیا


    Ramin – 1398-09-02

    سلام
    من بذرهای گل گاو زبان ایرانی شما رو برای کشت نشاء تهیه کردم
    متاسفانه بعد از گذشت یک ماه هنوز هم داخل بستر کشت هیچ جوانه ای زده نشده!
    لطفا توضیح بدید که این بذرها نیاز سرمایی خاصی دارند چرا از داخل بذر جوانه نمیزنند؟


    glassgardenadmin – 1398-09-02

    سلام وقت بخیر
    برای کاشت بذر هر گیاه باید به اقلیم و طبیعت بذر نگاه کرد، برای جوانه زنی برخی بذرها اعمال تیمار به روش های مختلف انجام میشه که یکی از این روش ها سرما دهی هست، معمولاً کشاورزان بذرها رو در فصل اسفند در شاسی سرد نشاء می کنند یا دست پاش در زمین می کارند تا سرمای انتهایی سال باعث خواب شکنی بذر بشه و با شروع گرما در اوایل بهار بذرها جوانه بزنند.

    جوانه زنی بذر گل گاو زبان گاهی در دمای بالا ممکن نیست یا به شدت افت میکنه.


    صادق – 1398-07-23

    سلام،کیلویی چند میاد؟


    glassgardenadmin – 1398-07-24

    سلام وقت بخیر
    فعلاً به صورت کیلویی موجود نیست


    محمد20000000000000000 – 1397-09-04

    سلام . میخواستم بدونم برای ۱۰۰۰ متر زمین حدودا چقد بذر نیاز دارم؟


    glassgardenadmin – 1397-09-04

    سلام وقت بخیر
    برای هر هکتار زمین حدوداً ۱۰ کیلوگرم بذر نیاز هست البته با توجه به فواصل کاشت و ردیف های کاشت مقدار بذر متغیر هست، در مناطق گرمسیری بذر کمتری نیاز هست.
    همچنین کاشت به صورت نشاء بذر کمتری مصرف میشه، در کل برای هزار متر مربع در حدود ۱ کیلوگرم بذر گل گاو زبان نیاز دارید.


    benyamin – 1397-07-08

    سلام . ۵۰۰ عدد چند گرم میشه؟ و برای چه مساحتی از زمین میتونه کافی باشه . ؟

    اگر موجود هست سفارش بدم . ؟


    glassgardenadmin – 1397-07-08

    سلام ۵۰۰ عدد در حدود ۱۰ گرم میشه و بستگی به روش کاشتتون برای حداقل ۱۰ تا ۲۰ متر مربع کافیه.
    بله هر مقدار نیاز داشته باشید موجوده
    درخدمتیم


    مهرش – 1397-01-19

    سلام ببخشید وقتى زده تعداد در بسته ۵٠ تا یعنى ۵٠تا دونه در اون بسته هست؟


    glassgardenadmin – 1397-01-25

    سلام وقت بخیر
    بله در هر بسته کوچک حداقل ۸۰ عدد بذر قرار دارد که این تعداد قابل تغییر هست


    مهدی – 1396-04-19

    کی موجود میشود؟


    glassgardenadmin – 1396-09-20

    سلام وقت بخیر
    بذر گل گاو زبان ایرانی هم اکنون موجوده و می تونید از طریق همین صفحه تهیه کنید.

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه شما *

    فروشگاه گلس گاردن آماده دریافت پیشنهادات و انتقادات سازنده شما می باشد

    *** فروشگاه گلس گاردن فعال بوده و پذیرای سفارشات شما خریداران محترم می باشد و سفارشات همانند روال سابق از طریق شرکت پست ارسال خواهد شد*** خرید بالای 150 هزار تومان شامل ارسال رایگان می باشد*** رد کردن

    ثبت نام رایگان و آسان است!

    یکی از گیاهان منحصر به فرد که از قدیم تاکنون بسیار در طب سنتی استفاده شده و در بین مردم محبوبیت زیادی دارد گیاه گل گاوزبان است که در کتب قدیم به لسان الثور از آن ذکر شده است و دارای فواید زیادی برای آرامش اعصاب، درمان سرطان، زیبایی پوست و … می‌باشد که در در این مقاله به انواع گل گاه زبان و خواص فوق‌العاده آن اشاره خواهیم کرد.

    گل گاوزبان دارای طبع گرم و تر است و این گیاه سرشار از نیترات پتاسیم، رزین‌ها، مالات کلسیم، منگنز، منیزیم، اسید فسفریک و آلانتوئین، اسید گاما لینولئیک، کولین، ویتامین‌های B، ویتامین C، منیزیم، کلسیم، آهن و پتاسیم می‌باشد. برای بهره بردن از خواص درمانی این گیاه،  گل ها و برگ های گل گاو زبان را خشک می کنند و از آن برای تهیه چای و دمنوش و عرق گل گاو زبان استفاده می کنند.

    این نوع از گل گاوزبان شبیه گل انار است و به رنگ لاجوردی و تخم آن حلقوی شکل و لعابی است که در دامنه‌های البرز و کوه های الموت (قزوین) یافت می‌شود و دارای گل‌هایی درشت‌تر از گیاه گاوزبان اروپایی است. گل‌های گل‌گاوزبان ایرانی درشت‌تر از گل‌های گیاه گاوزبان اروپایی است.

     این گیاه با گل‌های کوچک و آبی روشن، خاص کشورهای اروپایی بوده و نمونه ایرانی آن در اصفهان و آذربایجان یافت می‌شود. از نظر ظاهری اندکی شبیه گل گاوزبان ایرانی است اما از نظر خواص متفاوت است. 

    در هنگام خرید گل گاوزبان بسیار دقت شود که چه نوعی خریداری می‌شود زیرا گیاه گاوزبان اروپایی خواص گل گاوزبان اصلی (ایرانی) را نداشته و در عوض فواید دیگری دارد که در قدیم اروپایی‌ها به تدریج به آن‌ها پی بردند. از طرفی سرشاخه، گل و برگ اين گياه اروپایی داراي مقداری شوره بوده که عرق و ادرار را زياد می‌کند در حالی که گل گاوزبان ایرانی این مشخصه را ندارد.

    تصویر گل گاوزبان ایرانی

    این گیاه به صورت کاملا خودرو در دامنه کوه‌های البرز  و الموت رشد می‌کند و از اردیبهشت تا شهریور گل می‌دهد.  در این منطقه‌ی حاصلخیز می‌توان ریشه این گیاه را کاشت و به تولید گل‌ گاوزبان در مقیاس انبوه‌تری رویآورد که بسیاری از مردمان مناطق الموت و همچنین بخش اشکورات در استان گیلان که در دامنه‌ی کوه‌های البرز قرار دارند، به این کار مشغول هستند و گل گاو زبان بسیار مرغوبی تولید می‌کنند. 

    نکته جالب توجه این است که این گیاه در دامنه سایر کوه‌های کشور رشد نمی‌کند و حتی چندی پیش کارشناسان خارجی بذر اين گياه را به کشورهای ديگر برده‌اند، ولی با کوشش فراوان نتوانسته‌اند آن را به خوبی عمل آورند، زيرا اين گياه فقط در زادگاه اوليه خود سبز می‌شود.

    در این مقاله سعی بر این است که خواص اعجازانگیز گل گاوزبان ایرانی معرفی گردد.

    یکی از ویژگی‌های بارز این گیاه که همه‌یما می‌شناسیم، تقویت اعصاب و روان است و از قدیم به منظور کاهش استرس و ترس و مشکلات کم‌خوابی و بی‌خوابی از دم کرده این گیاه استفاده می‌شده است.

    به منظور کاهش سرفه‌های شدید در فصل سرما می‌توان از این گیاه به صورت دمنوش استفاده کرد. همچنین جهت از بین بردن ورم حفره‌های بینی، گرفتگی صدا، درد گلو و درمان ناراحتی‌های مجاری تنفسی در هنگام سرماخوردگی بسیار مفید است.

    گیاه گل گاوزبان به دلیل داشتن منیزیم از سرطان هایی چون کبد، پستان و پروستات پیشگیری می کند.

    به منظور نرم کردن پوست‌های خشک و درمان خارش پوستی بایستی مقداری از روغن گل گاوزبان را به پوست مالیده و این عمل را تا بهبود کامل پوست تکرار نمایید.

    سایر خواص گل گاوزبان به طور مختصر به شرح زیر می باشد:

    یکی از روش های مصرف این گیاه مفید دمنوش آن است بدین منظور مقدار ۱۵ گرم از این گیاه را داخل مقداری آب جوش ریخته و بگذارید دم بکشد و بعد از هر وعده غذایی با قند یا شکر میل نمایید.

    درست است که داروهای گیاهی دارای فواید زیاد و درمان کننده‌ی بسیاری از امراض هستند اما همین داروهای گیاهی می‌توانند در صورت استفاده‌ی زیاد عوارضی هم داشته باشند که اگه دقت نشود مشکل ساز می شوند. به عنوان مثال افراد مبتلا به فشار خون بهتر است گل گاوزبان را به همراه لیمو عمانی مصرف کنند زیرا گل گاوزبان باعث مقداری افزایش در فشار خون می‌شود. همچنین مصرف این گیاه به دلیل وجود آلکالوئید برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود.

    09358504040

    Boraginaceae Echium از کلمه یونانی echion گرفته شده، جنسی با گونه­ های علفی، درختچه­ ای یکساله تا چند ساله، با برگ­های ساده و گل­های قیفی شکل، کم و بیش نامنظم که حول محوری به طور فراهم قرار گرفته­ اند. قسمت­های سبز به طور معمول کرک­دار هستند. برخی گونه ها تزیینی و برخی دیگر در گذشته به عنوان دارو مصرف می شدهاند. پراکنش آن در جزایر قناری، اروپا، غرب آسیا، شمال و جنوب آفریقاست.

    گاوزبان ایرانی گیاهی چندساله با ریشه های قطور، برگ­ها زبانه­ ای و رزت، ساقه و برگ­ها پوشیده از کرک­های زبر و خشن هستند. طول ساقه گل­دهنده 80-60 سانتی­متر است، گل آذین با گل­های قیفی شکل به رنگ قرمز ارغوانی که پس از خشک شدن به رنگ آبی یا بنفش درمی آیند. در هر سنبله تعداد زیادی گل وجود دارد که به تدریج از پایین به بالا باز می­شوند.

    نام علمی: Echium amoenum Fisch. Et Mey

    گاوزبان ایرانی شمال دارای املاح فراوان شامل تانن، موسیلاژ و مقدار کمی آلکالوئید است

    تصویر گل گاوزبان ایرانی

    جوشانده گل گاوزبان ایرانی حواس پنج­گانه را تقویت می­کند و برای تنگی نفس مناسب است. جویدن برگ تازه آن برای درمان جوش­های چرکی دهان مناسب است. به طور معمول سنبل الطیب و گل گاوزبان را با یکدیگر دم می­کنند. دم کرده گل تلخ مزه است و رنگ دم کرده ی تهیه شده با نوسان واکنش اسیدیته تغییر می­کند. در بررسی­های جدید آثار تحریک سیستم ایمنی این گیاه به اثبات رسیده است (4 و 28). به علت زیبایی گل گاوزبان در ایجاد فضای سبز هم می­توان از آن استفاده کرد. گل­ها شهد فراوانی دارند و مورد توجه زنبور عسل قرار می­گیرند. عسل گاوزبان جزء مرغوب­ترین عسل هاست.

    برای خرید و مطالعه اموزش کاشت بذر گل گاوزبان ایرانی کلیک کنید .

    گل گاوزبان ایرانی

    ممکن است به علت وجود آلکالوئید فشار خون را کمی بالا ببرد.

    گاوزبان ایرانی در ارتفاعات شمال به صورت خودرو دیده می­شود، و به صورت کاشت شده هم وجود دارد. در مناطق خشک و نیمه خشک کشور در خاک­های سبک و سنگین رشد خوبی دارد و به صورت کشت شده محصول خوبی تولید می­کند. این گیاه به علت گستردگی ریشه تا حدی به خشکی خاک مقاوم است.

    گل گاوزبان ایرانی

    تکثیر گل گاوزبان با استفاده از بذر انجام می شود و آن را در فصول بهار و پاییز می­توان کشت کرد. این گیاه به طور مستقیم در زمین اصلی و همچنین از راه خزانه گیری و نشاکاری قابل تکثیر است. اما روش نشا کاری بهتر است نشاها در مرحله ی 2 تا 4 برگی و گاهی تا 6 برگی به زمین اصلی انتقال داده و با فاصله 50×50 سانتی­متر می کارند. این گیاه قابلیت کشت به صورت دیم را نیز دارد. بذر لازم برای تکثیر گاوزبان شمال 10 تا 15 کیلوگرم برای هر هکتار است.

    برای خرید گل گاو زبان ایرانی از این لینک استفاده نمایید.

    در گاوزبان ایرانی فقط گل برداشت می شود. در سال اول گیاه به صورت زرد بوده، و از سال دوم گل می­دهد، که تا 8-7 سال رشد و نمو آن می تواند ادامه یابد. سال­های چهارم و پنجم پربازده ترین سال­هی گل­دهی آن است. گل­دهی از نیمه ی اردیبهشت ماه در هر سال شروع شده و تا تیر ماه ادامه دارد. با آغاز شکفتن گل­ها، اقدام به گل­چینی می­شود. در صورت تاخیر در برداشت، گل­ها پس از یکی دو روز ریزش کرده و جمع آوری آنها از سطح خاک بسیار مشکل می­شود. گل­های جمع آوری شده بر روی پارچه تمیز و در سایه خشک می­شوند. گل­های تازه به علت شهد موجود، بسیار چسبناک هستند و موجب تجمع مورچه ها می­شوند. در شرایط آب و هوایی خشک و نیمه خشک کشور طی 48 ساعت گل­ها به طور کامل خشک می شوند، در حالی که در نواحی شمالی کشور خشک شدن تا یک هفته طول می­کشد. از هر 1000 گرم گل تر، 200 گرم گل خشک به دست می آید. گل­های تازه به رنگ ارغوانی هستند و در صورتی که در شرایط مطلوب خشک شوند به رنگ بنفش درمی آیند، اما در شرایط عدم تهویه و با زیاد بودن رطوبت، رنگ گل­های خشک شده به سیاهی می گراید و احتمال کپک زدگی هم زیاد می­شود.

    تعداد نیروی کار لازم برای برداشت هر هکتار گل گاوزبان 80-70 کارگر روز است. بنابراین این محصول از نظر اشتغال­زایی مهم است و هزینه گل چینی مهم­ترین جنبه ی اقتصادی تولید این محصول است. محصول گل گاوزبان بسیار مورد توجه بازار داخلی (عطاری­ها) است و ارزش اقتصادی چشمگیری دارد. از هر هکتار زمین حدود 700-400 کیلوگرم گل خشک به دست می­آید.

    برای مطالعه مقاله معرفی گیاه افسنتین کلیک کنید .

    برای جنس آخیوم، گونه های گل گاوزبان خوزستانی (E. khuzistanicum)، گل گاوزبان روسی (E. russicum) و گل گاوزبان ایتالیایی (E. italicum) معرفی شده است .

    در کشورهای اروپایی گونی E. vulgare به گاوزبان افعی Viper’s bugloss) معروف است و آثار بدیعی با گاوزبان ایرانی برای ان برشمرد. این گونه ی گیاهی دو ساله، به ارتفاع یک متر، گل­های آبی رنگ گاهی سفید که کولتیوارهای پا کوتاه آن بیشتر کشت می­شوند. این گیاه در شمال آمریکا بومی شده و در اروپا و آسیا پراکنده است.

    (E. wildpretii) E. bouraeacum گیاهی دو ساله و بلند، برگ­های کرک­دار نقره ای، گل­های قرمز در گل آذین خوشه مانند دارد، و در جزایر قناری پراکنده است.

    برای خرید بذر و فروش بذر می توانید از این لینک استفاده کنید.

    در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌ سایت

    ارسال با پست 72 ساعته

    کلیه کارت های شتاب

    از ساعت 9 تا 17

    تصویر گل گاوزبان ایرانی

    فقط 7 روز

    بالای دویست هزار تومان خرید

    (فقط تا وزن 200 گرم)

    poponik Email address:

    شما در حال حاضر دسترسی به اینترنت ندارید.


    کلمه کاربری یا ایمیل *


    گذرواژه *

    لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

  • علت ريزش موهاي پا چيست

  • ورود

    تصویر گل گاوزبان ایرانی
    تصویر گل گاوزبان ایرانی
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *