تاثير شياف پروژسترون بر جنين پسر

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی

 سلام من هفته 23 بارداریم و جنینم دختره آخرین با که لک دیدم هفته دهم بود و شیاف سیکلوژست یا پروژسترون استفاده کردم تا الان دو شب در میان یکی و در این مدت دیگه لک ندیدم اما شنیدم که این شیافها باعث اختلال درآلت تناسلی جنین دختر و دوجنسیتی میشه خیلی نگرانم ممنونم از راهنماییتون


پاسخ مشاور نی نی نما:

سلام با توجه به اینکه لکه بینی شما در ۳ ماهه اول بارداری بوده و در حال حاضر لکه بینی ندارید باید زیر نظر پزشک معالج مصرف شیاف را قطع نمایید.

طول سرویکس بالای ۳۰ میلی متر نرمال تلقی می شود و نیازی به تجویز پروژسترون ندارد.

شیاف سیکلوژست مضرات پروزسترون مصنوعی را ندارد و تاثیر منفی بر روی جنین شما نخواهد داشت. شیاف سیکلوژست حاوی ترکیبات فعال پروژسترون است که در واقع یک هورمون طبیعی زنانه است. دستگاه تناسلی خارجی جنین بین هفته های ۱۴ تا ۱۶ شکل نهایی خود را پیدا می کند و ظاهر دخترانه یا پسرانه آن در پایان هفته ۱۶ در سونوگرافی واضح خواهد بود.

بنابراین ادامه یا قطع مصرف پروژسترون تاثیری روی وضعیت جنین شما نخواهد داشت. پس اگر پزشکتان صلاح بداند، مصرف پروژسترون را ادامه دهید. زیرا می تواند به پیشگیری از زایمان زودرس کمک کند.

دوره مقدماتی php

درمان با شياف پروژسترون با توجه به وضعیت مادر باردار، تناوب انقباضات رحمي را كاهش مي دهد و به اين وسيله موجب كاهش زايمان زودرس در خانم هاي با عوامل خطر زايمان زودرس مي شود.

پروژسترون برای حمایت از بارداری سریع در زنان دارای لقاح آزمایشگاهی (IVF) نیز استفاده می شود. در این مورد، استعمال شیاف ها در روز بازسازی تخمک شروع می شوند. پروژسترون بر روی رحم عمل می کند و در آماده سازی تخمک های بارور شده برای کاشت کمک می کند. اگر حاملگی تایید شود، اعمال پروژسترون به مدت 38 روز ادامه دارد. این عمل تا زمانی که جفت به طور کامل رشد کند، به حفظ بارداری کمک شایانی می نماید و پس از آن پروژسترون را برای تقویت حاملگی ادامه می دهند.

شیاف های سیکلوژست را می توان داخل واژن و یا رکتوم قرار داد. در هر دو مورد، شیاف ها ذوب می شوند و پروژسترون خروجی از طریق رگ های خونی فراوان موجود در این مناطق جذب می شود.


هورمون پروژسترون چیست؟
هورمون پروژسترون، هورمون بسیار معمولی در بدن زنان است که نقش بسیار مهمی را در دوران بارداری این افراد ایفا می کند. علاوه بر آن، وجود این هورمون برای کمک به تحریک نواحی حیاتی مختلف بدن زنان نیز بسیار مفید می باشد. تخمدان ها و غدد آدرنال زنان جوان این هورمون را تولید کرده و بدن فرد را قادر می سازد تا برای مادر شدن و دوران بارداری آماده شود. همچنین، وجود این هورمون چرخه قاعدگی ماهانه را در بدن زنان تنظیم نموده و به ارتقای میل جنسی این افراد کمک شایانی می کند.

نقش هورمون پروژسترون برای پیشگیری از بروز زایمان زودرس در بدن زنان باردار:
همانطور که می دانید وجود هورمون پروژسترون در بدن زنان، در اوایل دوران بارداری به رشد رحم کمک کرده و آن را در برابر بروز انقباضات شدید محافظت می کند. اگر زنی در طول روزهای اولیه از دوران بارداری خود دچار انقباضات تکراری در رحم شود، این حالت در اغلب موارد می تواند منجر به سقط جنین او گردد. در مراحل بعدی حاملگی نیز وجود هورمون پروژسترون در تولید شیر مادر بسیار موثر بوده و سلامت ریه های مادر و فرزند او را تضمین می کند. لازم است به عنوان یک خانم جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشید که نحوه استفاده از درمان های هورمون پروژسترون را فقط پزشکان متخصص زنان و زایمان مشخص می کنند.

اعمال هورمون پروژسترون واژینالی به بدن زنان باردار:
وقتی مادری یک نوزاد را در رحم خود حمل می کند، وجود پروژسترون واژینالی خطر ابتلا به زایمان زودرس را در بدن او به شدت کاهش می دهد. پزشکان متخصص زنان و زایمان در این حالت از هورمون پروژسترون در دهانه رحم مادر باردار استفاده نموده و به فرد کمک می کنند تا زمان زایمان، نوزاد خود را سالم نگه دارد.
همچنین، اگر شما به عنوان یک زن باردار، سابقه سقط جنین یا انجام زایمان زودرس را داشته باشید، پزشک معالج ممکن است به شما مصرف پروزسترون را پیشنهاد کند. این روش به کم کردن خطر ابتلا به زایمان زودرس در زنان باردار کمک زیادی می کند. البته، هنگامی که زنی نوزادان دوقلو یا سه قلو را حامله باشد، برخی از پزشکان متخصص زنان و زایمان هرگز به فرد توصیه نمی کنند که تحت درمان پروژسترونی قرار گیرد. ولی، برخی دیگر از پزشکان متخصص زنان و زایمان توصیه می کنند که اگر چنین زنانی سابقه سقط جنین و یا زایمان زودرس را در پرونده پزشکی خود دارند، با تزریق هورمون پروژسترون، در صورت نیاز از انجام زایمان زودرس جلوگیری کنند.

جزئیات مهم درباره داروی پروژسترون:
داروهای پروژسترونی که هیدروکسی پروژسترون کاپروات 17 (17P) نامیده می شود، ممکن است به رفع خطر ابتلا به زایمان زودرس در زنان باردار کمک کنند. بنابراین، اگر زنی تولد زودرس نوزادی را در حاملگی های قبلی خود تجربه کرده باشد، پزشک به او پیشنهاد استفاده از داروهای پروژسترون را برای گذراندن دوران بارداری خواهد داد. نتایج مطالعات انجام شده در مورد چنین زنانی نشان می دهد که دوران بارداری آنها بدون استفاده از داروها یا روش ها خاص امکان پذیر نبوده و درد زایمان، هر لحظه ممکن است به طور ناگهانی شروع شود. اگر در چنین شرایطی، کیسه آب کودک به حال خود رها گردد، ناگهان پاره شده و با شروع درد زایمان، نوزاد نارس به دنیا خواهد آمد.
معمولا پزشکان متخصص زنان و زایمان از داروهای پروژسترونی برای جلوگیری از انجام زایمان زودرس در زنان حامله بین هفته های 16 تا 24 از دوران بارداری استفاده نموده و مصرف آن را یک بار در هفته تا پایان هفته 37 از دوران بارداری طول می دهند. محققان اعتقاد دارند که هورمون پروژسترون در رفع خطر ابتلا به زایمان زودرس بسیار موثر می باشد. در نهایت، لازم است بدانید که این دارو توسط خود پزشک در ناحیه باسن فرد با استفاده از یک سرنگ تزریق می گردد.

انواع هورمون های پروژسترونی:
به عنوان یک زن حامله یادتان باشد که یکی از راه های مصرف هورمون پروژسترون توسط زنان باردار، قرار دادن آن در داخل رحم از طریق واژن است. این نوع داروی مصرفی در سه فرم به شکل قرص، ژل و شیاف وجود دارد. لازم است بدانید که در هنگام مصرف، این دارو از طریق مهبل (واژن) داخل رحم گذاشته می شود که هیچ دردی ندارد. زنان حامله باید شیاف را برای دو یا سه بار در روز و به مدت ده هفته در داخل واژن خود قرار دهند و اجازه دهند تا دارو خود به خود با گذشت زمان و به حالت تدریجی، در داخل رحم حل شود. این روش کاملا بی خطر بوده و یک روش کارآمد برای جلوگیری از بروز زایمان زودرس در زنان باردار است.

عوارض جانبی مصرف هورمون پروژسترون توسط زنان باردار:

به عنوان یک خانم جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشید که شیاف هورمون پروژسترون که نوعی هورمون زنانه است، سبب ایجاد تغییراتی در رحم زنان حامله شده و ممکن است برخی از عوارض جانبی را هم به دنبال داشته باشد. عوارض جانبی رایج مصرف هورمون پروژسترون در زنان حامله عبارتند از:


1. حالت استفراغ:

یکی از شایع ترین عوارض جانبی مصرف هورمون پروژسترون در زنان باردار، شیوع حالت استفراغ در آن ها است که می تواند حالت تهوع و درد معده را هم به دنبال داشته باشد. البته بیشتر این عوارض ممکن است به دلیل گرفتگی عضلات شکمی در بدن زنان باردار ایجاد شود! برخی از زنان باردار نیز با مصرف هورمون پروژسترون به مشکل یبوست شدید مبتلا می شوند.


2. خونریزی واژینالی:

برخی از زنان باردار ممکن است خونریزی واژینال را با مصرف قرص های سفید پروژسترون تجربه کنند. البته، بیشتر افراد هم در هنگام قرار دادن شیاف در واژن خود احساس سوزش یا تحریک در داخل رحم خود تجربه می کنند. درد سینه ها و بروز سردرد مداوم عارضه دیگری است که بر اثر مصرف هورمون پروژسترون در بدن زنان باردار ایجاد می شود.


3. خستگی بیش از حد زنان باردار:

مصرف شیاف های هورمون پروژسترون در طی دوران بارداری می تواند موجب خستگی، کم تحرکی و بی حوصلگی مادران شود.


4. بروز افسردگی شدید در زنان باردار:

مصرف بیش از حد از داروهای پروژسترونی در طی دوران بارداری ممکن است موجب بروز مشکلات روانی در مادر شده و بروز بیماری افسردگی را به دنبال داشته باشد.


5. تغییرات مغزی در زنان باردار:

بروز تغییرات شدید در مغز زنان باردار با مصرف داروهای پروژسترونی به ندرت دیده شده و می تواند عوارض جانبی شدیدی را در فرد ایجاد کند. اما برخی از علائم رایج بروز تغییرات مغزی در زنان باردار تغییر در نحوه صحبت کردن، استفراغ ناگهانی و ابتلا به مشکل سرگیجه، ضعف در دست یا پا و یا سکته مغزی است، که هر کدام از آن ها مشکل بسیار جدی و دشوار می باشند. زنان حامله باید دقت داشته باشند که در صورت ابتلا به هر یک از این شرایط، بلافاصله به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نموده و تحت درمان قرار گیرند.


6. ایجاد لخته های خونی در بدن زنان باردار:

لخته شدن خون در بدن زنان حامله بر اثر مصرف هورمون های پروژسترون از جمله عوارضی است که به ندرت اتفاق می افتد. این مشکل به عنوان یک اثر جانبی مصرف شیاف هورمون پروژسترون تلقی شده و از علائم رایج آن، لخته شدن خون می باشد، که ممکن است با سرفه خون، درد شدید قفسه سینه و مشکل تنفسی در بدن فرد همراه باشد.

راه های طبیعی برای جلوگیری از بروز زایمان زودرس در زنان باردار:
همه زنان حامله می توانند با پیروی از نکات بسیار ساده در دوران بارداری خود، از بروز زایمان زودرس پیشگیری کرده و این دوران را با سلامت کامل به پایان برسانند. این نکات عبارتند از:

1. فعال بودن زنان در دوران بارداری:
همه زنان حامله باید در طول دوران بارداری سعی کنند تا با انجام فعالیت های سبک ورزشی، قدرت عضلات خود را حفظ نموده و این دوران را با به دنیا آوردن نوزاد سالم و انجام زایمان طبیعی به پایان برسانند. اگربه عنوان یک زن حامله، تمرینات ورزشی را به طور منظم انجام می دهید، سعی کنید در هنگام انجام آن ها در معرض نور خورشید و در فضای آزاد قرار گیرید. همچنین، از انجام فعالیت های فیزیکی شدید مانند وزنه برداری یا شنا در طول سه ماهه آخر دوران بارداری خود به شدت اجتناب کنید. در نهایت، یادتان باشد که زنان باید تمرینات ورزشی را در دوران بارداری خود انجام دهند که فشار کمتری بر روی شکم آن ها وارد کند.

2. زنان حامله باید نکات بهداشتی را با دقت رعایت کنند:
در مراحل پیشرفته دوران حاملگی، ممکن است نیاز فرد به دفع ادرار افزایش یابد. بنابراین، به این زنان تاکید می شود تا دقت بیشتری بر سلامتی خود در حین دفع ادرار داشته باشند، زیرا رعایت نکردن نکات بهداشتی در چنین مواردی می تواند سبب بروز عفونت های دستگاه ادراری شود. مبتلا شدن زنان به عفونت های مضر دوران بارداری هم می تواند سبب پاره شدن ناگهانی کیسه آب شده و سقط جنین را با انجام زایمان زودرس به دنبال داشته باشد. بنابراین زنان برای جلوگیری از مبتلا شدن به انواع عفونت ها در دوران بارداری خود می توانید شورت های پنبه ای پوشیده، هر بار بعد از دفع ادرار مهبل خود را با دستمال خشک نموده و دست های خود را با صابون ضد باکتریایی بشویند.

3. مصرف انواع ویتامین های قبل از تولد نوزاد:
برخی از زنان حامله ممکن است مجبور شوند تا از کپسول های مولتی ویتامین برای تامین نیازهای بدن خود و حفظ شرایط بهداشتی فرزند داخل رحمشان استفاده کرده و بر خطر انجام زایمان زودرس غلبه کنند.

4. استفاده از رژیم غذایی متعادل در دوران بارداری:
همانطور که می دانید بدن زنان باردار برای رشد مطلوب جنین داخل رحم خود نیاز به یک منبع ثابت از مواد مغذی و سالم دارد. بنابراین، همه کارشناسان پزشکی به زنان حامله توصیه می کنند تا وعده های غذایی خود را در اندازه کوچک و در فواصل زمانی منظم مصرف کنند. این افراد باید تا پایان دوران بارداری خود به جای مصرف سه وعده غذایی بزرگ، 5 وعده غذایی را در طی روز، به صورت منظم مصرف کنند، زیرا مصرف وعده های غذایی کوچک در دوران حاملگی می تواند در رفع ویار صبحگاهی و خطر انجام زایمان زودرس کمک زیادی به زنان بکند.

5. زنان حامله باید در صورت نیاز، منظم و به موقع دفع ادرار کنند:
به عنوان یک زن باردار یادتان باشد هنگامی که احساس کردید نیاز به دفع ادرار دارید، دریغ نکنید! فورا به توالت رفته و رفع حاجت کنید، زیرا تامل کردن در این کار ممکن است منجر به بروز مشکل سيستيت در بدن شما شود. همچنین، اگر مثانه زن حامله بر اثر نگهداری بیش از حد ادرار در دوران بارداری ملتهب شود، می تواند انقباضات ناگهانی رحم را به دنبال داشته و منجر به انجام زایمان زودرس شود.


لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید!

شیاف سیکلوژست مضرات پروزسترون مصنوعی را ندارد و تاثیر منفی بر روی جنین شما نخواهد داشت. … ادامه خبر

جستجوگر خبر فارسی، بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است (قانون تجارت الکترونیک). برای مشاهده متن خبری که جستجو کرده‌اید، ادامه خبر را زده، وارد سایت منتشر کننده شوید (بیشتر بدانید …)

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

می پسندم

0

سایر خبرها

عملکرد و پیچیدگی هایی در دستگاه گوارش بوجود آید و خود را بیشتر به صورت اسهال و تهوع نشان می دهند به طوریکه فرد باردار دچار خطراتی مانند سقط جنین و علائم زایمان زودرس خواهد شد.غذاهای خطرناک برای خانم های باردار عبارتند از گوشت خوک، گوشت قرمز، جوجه بیش از حد پخته شده، گوشت های فرآوری شده، غذاهای دریایی خام و سوشی و … غذاهایی که در دوران بارداری نباید بخورید! تخم مرغ برای خانم های …

. گام های مهمی شامل قدم زدن پس از نشستن طولانی می تواند تاثیر موثری داشته باشد. کم تحرکی اسپرم می تواند منجر به ناباروری مردان شود، اما قابل درمان است. برخی از گزینه ها عبارتند از: تلقیح داخل وریدی (IUI): همچنین به عنوان تلقیح مصنوعی شناخته شده است، روش IUI شامل اسپرم جمع آوری شده و شسته شده است. سپس سریع ترین اسپرم در حال حرکت با استفاده از یک لوله پلاستیکی خوب به رحم وارد می …

از این روش ها آمنیو سنتز است که در این روش با استفاده از یک سوزن بلند از داخل حفره رحم و مایع آمینوتیک که در آن قرار دارد مقداری مایع کشیده شده و سلول های این مایع مورد آزمایش قرار می گیرد، استفاده از این روش در هفته پانزدهم تا شانزدهم بارداری امکانپذیر است. وی در ادامه افزود: نمونه برداری از پرزهای جفتی از دیگر روش های تهاجمی است که در این روش امکان تشخیص جنسیت جنین و بیماری های آن …

شنا چه برای بارداران و چه برای افراد عادی، ورزشی ایده آل است؛ با این وجود بارداران باید نکاتی را در این خصوص رعایت کنند. شنا ورزش بسیار خوبی است؛ زیرا هر دو گروه ماهیچه های بزرگ بدن (دست و پا) را در بر می گیرد. هر چند کم، اما تاثیرات خوبی نیز بر سیستم قلبی و عروقی دارد. شنا به خانم های باردار کمک می کند که علی رغم افزایش وزن در دوران بارداری، احساس بی وزنی کنند. همچنین خطر صدمه رسانی این ورزش …

وزنشان در طول دوران بارداری باشند و اگر هم دچار اضافه وزن هستند، قبل از بارداری نسبت به کاهش آن اقدام کنند. بیماری دیابت نیز باید کنترل شود. مطالعات نشان داده افرادی که لبنیات و کلسیم کافی استفاده می کنند، کمتر دچار افزایش فشارخون بارداری می شوند. اگر خانم باردار به دلیل مشکلات گوارشی نمی تواند از لبنیات استفاده کند باید مکمل کلسیم مصرف کند. فشارخون بعد از بارداری؛ افزایش یا کاهش؟ …

زناشویی داشت. معمولا در یک بارداری عادی رابطه برای زن باردار سالم و همسرش ایرادی ندارد. ضمنا فعالیت جنسی مکرر نباید در یک بارداری سالم، مشکلی ایجاد کند. معمولا همسران می توانند فعالیت جنسی قبلی خود را ادامه دهند. البته اگر خانم در معرض زایمان زودرس باشد یا یکی از مشکلات بارداری مانند کوتاهی یا اتساع دهانه رحم، نشت مایع آمنیوتیک، جفت سرراهی یا خونریزی داشته باشد یا سابقه سقط ناشی از زایمان زودرس داشته …

…. مرحوم عبدالله احمدیه در کتاب راز درمان آورده است در صورتی که سیر بیش از اندازه مصرف شود می تواند عوارض گوارشی شامل سوءهاضمه، دل درد، اسهال و استفراغ ایجاد کند که آب انار در کاهش این عوارض کمک کننده است. در صورتی که فرد دچار مشکلات انعقادی باشد یا از داروهای ضدانعقاد استفاده کند، بهتر است از مداومت به مصرف سیر خودداری کند چرا که سیر می تواند باعث طولانی شدن زمان انعقاد …

بادام زمینی و سیب، پنیر و کراکر غلات. آووکادو و سالسا (چربی های سالم و کاروتنوئید): آووکادو یک میوه است. اما برای اهداف تغذیه ای منبع خوبی از چربی های مفید نیز خواهد بود. مطالعات انجام شده نشان می دهد که مصرف آووکادو باعث می شود به مدت 5 ساعت حس سیری داشته باشید. اگرچه آووکادو سرشار از چربی است اما کالری زیادی برای بدن تولید نمی کند. نصف آووکادو تنها به اندازه یک مشت پر از آجیل های مختلف …

بیشتر زنان می توانند آن را تحمل کنند. در این مواقع می توان با احتیاط استروژن تجویز کرد ولی در مواقعی که خانم تمایلی به مصرف استروژن ندارد یا به هر دلیلی نمی توان استروژن تجویز کرد، پروژسترون می تواند جایگزین خوبی باشد و تا حدودی علائم را کاهش دهد ولی پروژسترون هم موجب بروز عوارضی مانند چاقی، احتباس مایع و… می شود. پس قدم بعدی بعد از تجویز استروژن، پروژسترون است، ولی داروی دیگری وجود دارد که تاثیر …

سلول ها و دفع مواد زائد کمک میکند. همچنین مصرف آب باعث میشود شکم شما پر شود و کمتر به سراغ چیپس و هله هوله بروید. درضمن خطر کم آبی بدن را جدی بگیرید. زیرا می تواند منجر به زایمان زودرس شود . نکته خوشحال کننده این است که هرجور که به بدن آب برسانید قبول است (آب میوه، شیر، سوپ، چای و قهوه بدون کافئین) پس روی میزان کلی مایعاتی که میخورید حساب کنید. میوه های رنگارنگ و سبزیجات : هر میوه …

، سینه و رحم در زنان شود. این متخصص هشدار داد: کبد چرب اگر کنترل نشود و فرد بیماری را به درجه 3 آن برساند بی شک خطر نارسایی کبد و در نهایت مرگ را شاهد خواهد بود. کبد چرب یک عارضه قابل برگشت بوده و این موضوع وابسته به تغییر در سبک زندگی بیمار است. اما متاسفانه اگر این سبک زندگی نامناسب ادامه پیدا کنند بی شک با افزایش این بیماری در سطح کشور رو به رو خواهیم شد. دبیر انجمن آنکولوژی …

هر زن بارداری در این دوران به طور طبیعی حد خون بدن او تا 50 درصد افزایش می یابد و نیاز بدن وی به آهن بالا می رود و آهن به عنوان تولید کننده هموگلوبین نقش اساسی در خون سازی دارد. بدن این آهن اضافی را برای مصارف جفت و جنین نیاز دارد. ما در این مقاله از کم خونی در بارداری می گوییم. اکثریت زنان، بارداری را با کم خونی موجود از گذشته آغاز می کنند و این کم خونی در بارداری تا بعد از تولد نوزاد …

ملاسما در زنان شایع تر از مردان است، افزود: این عارضه در زنان باردار بسیار شایع بوده و به ماسک بارداری نیز معروف است. این متخصص پوست و مو با بیان اینکه مصرف قرص های جلوگیری از بارداری سبب ایجاد ملاسما شده که وقتی زنان وضع حمل می کنند یا مصرف قرص های جلوگیری از بارداری را متوقف کنند، ملاسما به خودی خود برطرف می شود، بیان کرد: این لکه های قهوه ای (ملاسما) در دوران بعد از زایمان به تدریج …

، رژیم های گیاه خواری در دوران بارداری از فواید و مزایای متعددی برخوردارند. گیاه خواران اغلب کلسترول و فشار خون پایین تری داشته و کمتر در معرض خطر فشار خون بالا و ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند. رژیم های گیاه خواری معمولا غلات سبوس دار، حبوبات، دانه ها، میوه ها و سبزیجاتی را شامل می شوند که همگی بسیار مغذی هستند. با این حال، زنان باردار گیاه خواری که از دیابت بارداری رنج می برند، بیشتر در معرض خطر …

دانست و یادآور شد: بدن درد، سرفه و گلو درد از نشانه های ویژه آنفلوانزا است که این علائم در بیماری سرما خوردگی به ندرت دیده می شد. گروه های پر خطر را بشناسیم دکتر غلام نژاد با بیان اینکه زنان باردار، افراد دارای نقص ایمنی، مبتلایان به نارسایی های کلیوی و کبدی، افراد بالای 50 سال به ویژه 65 سال و کودکان بالای 6 ماه و زیر 5 سال از مهم ترین گروه های خطر ابتلا به این بیماری هستند …

تعاملات جنسی در این دوران (بارداری، شیردهی…) تجارب جدیدی برای زوج را پیش می آورد که شاید به نوع خود ویژه و خاص باشد. مشخصا هورمونهایی که در دوران بارداری، پست پارتوم و شیردهی در بدن زن افزایش می یابد بر پاسخ دهی جنسی بویژه میل و اشتهای چنسی تآثیر دارد؛ اما باید تآکید کنم که نزدیک شدن زوج به همدیگر و تقویت صمیمیت بین آنها اثر مهاری بر عملکرد هورمون های مذکور دارد. اثر معکوس هورمونها بر میل …

متوجه می شوند که می توانند با انجام کارهایی، کاهش اشتهایشان را کنترل کنند. با استفاده از روش های زیر می توانید دوباره اشتهایتان را افزایش دهید: سه ماهه اول بارداری چه چیزی در حال اتفاق افتادن است: کاهش اشتها اغلب با حالت تهوع و استفراغ مربوط به حاملگی همراه است و 70 تا 85 درصد از زنان باردار به آن دچارند (اگر سه بار در روز حالت تهوع دارید، تعجب آور نیست که این روزها …

خاصی مصرف کند که از نظر PH محیط بدن مادر را حالت اسیدی یا قلیایی کند امکان تعیین جنسیت نوزاد وجود دارد و این مساله به لحاظ علمی در دنیا ثابت نشده است. البته روش های علمی تعیین جنسیت وجود دارد که در حالت عادی انجام نمی شود مگر در مواردی که احتمال بیماری های خاص در جنس خاصی وجود داشته باشد که باید از آن جلوگیری شود که این روش ها بسیار پرهزینه و پرعوارض است. اسیدفولیک بخورید …

سرگرمی ندارد و مستقیم بر زندگی روزمره مردم به ویژه زنان ایرانی تأثیر می گذارد. داشتن این وسیله در خانه همچنین به عنوان یکی از نمادهای پیشرفت اجتماعی و اخلاقی و رفاه اقتصادی بوده، سطح کیفی زندگی و شاخص طبقه اجتماعی دارندگانش را نشان می داده است. این نگره را در پاره نوشتاری که از آل احمد آمد نیز به روشنی می توان بازیافت. داده های تاریخی نشان می دهد ماشین لباسشویی نیز همچون بسیاری از …

یکی از مشکلات شایع در دوران بارداری برای اغلب خانمها سوزش سر دل است. جنین در حال رشد و نمو آن قدر در بدن مادرش تغییر ایجاد میکند تا بتواند صحیح و سالم به دنیا بیاید، یکی ازمهمترین تحولاتی که بارداری برای مادر به وجود میآورد ناراحتیهای گوارشی است. یبوست، نفخ، حالت تهوع و سوزش سر دل . ما این بار سوزش سر دل را بررسی میکنیم زیرا آن هایی که باردار بوده اند یا شده اند از این حس …

موثر هستند اما به شرطی که به درستی و به طور مداوم مورد استفاده قرار گیرند. شما باید در زمان درست قرص خود را مصرف کنید و از سیگار کشیدن اجتناب کنید، چون می تواند فشار خون شما را افزایش داده و باعث به خطر افتادن سلامتی شما شود. -توجه کنید که چگونه بدن شما به هورمون ها پاسخ می دهد و درباره هر گونه نگرانی صحبت کنید. گاهی اوقات باید آزمایشی برای داشتن درمان درست انجام گیرد. -روی …

باعث بهبود رشد و عملکرد سیستم های بدن فرزندمان می شود، بلکه به رشد مهارت های کلامی و عاطفی او نیز کمک می کند. همچنین این بررسی ها نشان می دهد که نوزاد صدای مادر را بهتر از صدای پدر تشخیص می دهد، زیرا مادرها با صدای آرام و آهنگین با فرزندشان صحبت می کنند و آواز می خوانند، اما این به آن معنا نیست که لالایی خواندن تنها از سوی مادر انجام شود، بلکه پدرها نیز می توانند و بهتر است که از همان دوران جنینی …

هیروگلیف مصری از 2600 قبل از میلاد در کتاب عهد عتیق فلز طلا برای اولین بار به عنوان یک فلز درخشان با ارزش مورد اشاره قرار می گیرد. محققان با مطالعه روی افرادی که با طلا ارتباط دارند به این نتیجه رسیده اند که طلای موجود در بدن آن ها باعث ایجاد اختلالات هورمونی شده و هورمون های پرولاکتین و FSH بیشترین تأثیر منفی را از طلای موجود در بدن آن ها گرفته و بیشترین تجمع طلا در دستگاه تناسلی مردان مشاهده …

…. البته مصرف ماهی که امگا 3 فراوانی دارد برای شما در دوران بارداری نفع زیادی هم دارد، پس در انتخاب ماهی وسواس به خرج دهید اما آن را از برنامه غذایی تان حذف نکنید. ماهی های پیر و بزرگ ماهی های بزرگتر معمولا بیشتر هم عمر می کنند و به همین دلیل میزان بیشتری جیوه در بدن خود ذخیره می کنند، بنابراین توصیه می شود خانم های باردار سراغ آنها نروند. هویج بیش از حد ممنوع …

مایع نخاع متخصص مغز و اعصاب با گرفتن مایع مغزی نخاعی از درون نخاع (در پشت کمر) و بررسی آن می تواند بیماری ام اس را تشخیص دهد. این کار می تواند بر اساس تجویز پزشک و در مطب او با بیهوشی خفیف انجام گیرد (به صورت سرپایی). به افرادی که مایع مغزی نخاعی از آنها گرفته می شود توصیه می شود مقدار زیادی کافئین بنوشند تا بدن آنها مواد از دست رفته خود را بازسازی کند. حتما این کار باید تحت …

در دوران بارداری تغییرات در رگ ها و سیستم انعقادی ایجاد می شود که فرد را مستعد ایجاد لخته می کند، به خصوص که اگر سابقه فامیلی یا فردی وجود داشته باشد. میزان خون زنان باردار به خصوص در اواسط بارداری کاهش قابل ملاحظه ای پیدا می کند. این کاهش به خصوص وقتی فرد در وضعیت خوابیدن به پشت قرار می گیرید ممکن است مشکل آفرین شود. به علت افزایش نیاز به اکسیژن طی بارداری و تغییراتی که به …

نامه های آنها شوید. برای آرامش خاطر، با زنانی که در دوران بارداری خود مجبور به استراحت بوده اند، ارتباط داشته باشید. اگر دوست دارید، متفاوت با قبل و سایر افراد خانواده غذا میل کنید. مثلاً اگر دوست داشته اید برای صبحانه ماکارونی و برای ناهار، غلات بخورید. خودتان را مجبور نکنید غذاهایی بخورید که حالتان را بد می کنند. همیشه امکان جایگزینی غذاها وجود دارد. تا زمانی که غذاهای مقوی مصرف می کنید و به آنچه می خورید، توجه دارید، به خودتان و جنین کمک کرده اید. …

. انیستیتوی ملی سلامت به زنان باردار توصیه می کند در 3 ماهه اول بارداری به طور خاص مصرف الکل را کنار بگذارند چرا که خطر سقط جنین را به شدت افزایش می دهد. نوشیدن الکل تنها در 3 ماهه اول بارداری برای نوزاد خطرناک نیست؛ این مساله می تواند در سرتاسر 9 ماهه حاملگی روی نوزاد اثرگذار باشد. اگر در دوران بارداری، مصرف الکل زیادی داشته باشید، نوزاد شما می تواند دچار یک سری مشکلات با نام سندرم جنین …

یک کارشناس تغذیه کمبود ید در بدن را عامل مهمی در کم کاری تیروئید، گواتر، اختلال عملکرد ذهنی و افزایش استعداد به آسیب های ناشی از تشعشع هسته ای دانست که به دلیل اقدامات کشور مهار شده است. سمیه اسدی دراین باره گفت: کمبود ید در زنان باردار عوارض خطرناکی دارد و باعث سقط جنین ، مرده زایی، ناهنجاری های مادرزادی، اختلال حرکتی، روانی، ذهنی، کم کاری تیروئید، کری، لالی، عقب ماندگی روانی و ذهنی …

یکی از مسائلی که ذهن بیشتر بارداران را، بخصوص در ماه آخر بارداری نگران می کند، خطر پاره شدن کیسه آب جنینی و زایمان زودرس است، اما پارگی زودرس کیسه آب جنینی اتفاقی نیست که فقط در ماه آخر بارداری بیفتد. این اتفاق ممکن است حتی در ماه های اولیه حاملگی هم رخ دهد و به اشتباه با دفع ترشحات معمول این دوران اشتباه گرفته شود و مورد پیگیری قرار نگیرد که به گفته دکتر صفیه عشوری مقدم، متخصص زنان در این صورت و …

جنینهایی که قبل از هفته 12 سقط می شوند اغلب دچار اختلالات ژنتیکی هستند و وجود این ناهنجاریها باعث می شود که مراحل تکاملی خود را طی نکند .در این موردی که شما فرمودید راهی که خود مادر بتواند خونریزی قاعدگی را از خونریزی سقط تشخیص بدهد وجود ندارد . و اصلا متوجه بارداری از دست رفته نمی شود . البته تغیرات هورمونی با ازمایشات دقیق قابل تشخیص است و این زمانی است که حدود 10 روز از زمان لقاح ( نزدیکی که منجر به بارداری می شود  ) گذشته باشد . که البته تشخیص این زمان توسط خود فرد مشکل و دردسر ساز است  . در مواردی که فرد سابقه سقطهای مکرر دارد و یا حدود1 الی 1/5 سال است که برای باردار شدن اقدام می کند ولی باردار نمی شود میتواند جهت اقدامات مشاورهای و تشخیصی و درمانی به متخصص زنان  و یا مراکز درمان ناباروری  مراجعه کند

 

خانم بنده اواسط چهارمین ماه حاملگیش هست . حدود 12 روز پيش با مشاهده خونریزی شدید به دکتر متخصص مراجعه کردیم و 10 عدد آمپول پروژسترون تجویز کردند . دیروز بعد از گذشت 24 ساعت از تزریق آخرین آمپول ، لکه مشاهده کردند و اضطرارا اواخر سب به یک متخصص دیگر مراجعه کردیم و ایشان در بین صحبتهایشان کفته بودند که ما معمولا آمپول پروژسترون تجویز نمی کنیم چون اگر جنین پسر باشد برایش ضرر دارد . ایشان خود شیاف را تجویز کردند .حال می خواستم بدانم ضرری که دکتر متخصص گفته اند آثار بعدی دارد از قبیل جهشهای ژنتیکی ، ناقص الخلقه بودن ، اثرات بد روی مغز و …. دارد یا اثر فعلی دارد مثل زودتر سقط شدن و … .مورد دیگر اینکه آیا این لکه بینی های مختصر می تواند منشا خطر باشد ؟ تکلیف ما چيست ؟ آیا استعمال شیاف خطر ندارد ؟

یک رهگذر

در بارداری زمانی که یک دارو تجویز می شود باید اثرات مثبت آن بیشتر از اثرات منفی آن باشد تجویز آمپول یا شیاف پروژسترون توسط  متخصصین زنان و زایمان صورت می گیرد و البته شیاف مصرف راحت تری نسبت به تزریق دارد . نظرات در مورد تجویز شیاف و یا آمپول و میزان اثر آن متفاوت است .در مورد جهش ژنتیکی و … و دیگر نگرانیهای که دارید اصلا ناراحت نباشید معمولا هر دارویی عوارض جانبی دارد که ممکن است درصدی را درگیر کند ولی همان طور که گفتم بایستی اثرات مثبت آن بیشتر باشد تا تجویز شود و در مورد شما این چنین بوده.راهکار استراحت و عدم استرس و توکل بر خدا که قادر است فرزند شما را حفظ کند دوم عدم نزدیکی تا زمانی که ای شرایط کاملا ایمن شودسوم اعتماد به پزشکی که مراجعه می کنید و ترجیحا  تحت نظر یک متخصص باشید و راه ارتباط در موارد اورژانس با ایشان داشته باشید در ضمن زنان  باردار زیادی بوده اند که شرایط همسر شما را داشته اند ولی فرزند  پسر خود را سالم  به دنیا آورده اند پس نگران نباشیدموفق باشید     

  

در حالی که بارداری همراه با شادی و نشاط است مشکلات و نگرانی هایی نیز به همراه دارد. در بارداری سعی می کنید بهترین ها را برای فرزند خود انجام دهید اما سردرگم و نگران هستید. یکی از نگرانی ها در هنگام مصرف قرص پروژسترون است. همان طور که می دانید پروژسترون نقشی مهم در بارداری ایفا می کند. در این مقاله ضرورت هورمون پروژسترون در ابتدای بارداری ذکر شده است.


 

پروژسترون یکی از مهم ترین هورمون هایی است که نقشی مهم در بارداری در بدن ایفا می کند. این هورمون را هورمون بارداری می نامند. پروژسترون هورمون زنانه است. هنگامی که تخمک گذاری انجام می شود تخمدان تخمک های بالغ آزاد می کند. همزمان تخمدان پروژسترون را تولید می کند.


 

هورمون پروژسترون به آمادگی پوشش رحم (اندومتریوم) کمک می کند. این هومون رحم را آماده می کند تا تخمک را پس از بارور شدن بعد از تماس با اسپرم دریافت کند. اگر تخمک بارور شود مقدار پروژسترون کاهش می یابد و پریودی شروع می شود.


 

هنگامی که باردار هستید مقدار پروژسترون در بدن ده برابر مقدار آن در حالت عادی و غیر بارداری است. در ادامه نکاتی برای محاسبه و بررسی مقدار پروژسترون ذکر شده است:


 

– مقدار پروژسترون از روزی به روز دیگر و از ساعتی به ساعت دیگر به سرعت تغییر می کند.

– گاهی اوقات نتایج آزمایشات یکسان پروژسترون در زمان یکسان در دو آزمایشگاه متفاوت نتیجه های متفاوتی ارائه می کند.

– پس از صرف غذا مقدار پروژسترون پنجاه درصد کمتر از پیش از صرف غذا است. بنابراین همیشه باید آزمایش خون صبح پیش از خوردن صبحانه انجام شود.

– هنگامی که باردار هستید مقدار پروژسترون حداقل باید بین ده تا دوازده نانوگرم به ازای هر میلی لیتر باشد. این نتیجه نشان می دهد فرایند بارداری شما به خوبی پیش می رود. مقدار مناسب هورمون پروژسترون در بارداری باید بین شانزده تا هجده نانوگرم به ازای هر میلی لیتر باشد.

– اگر بارداری خارج از رحم باشد مقدار پروژسترون در مقایسه با بارداری داخل رحم بسیار کمتر است.

– در واقع هنوز مقدار استانداردی برای هورمون پروژسترون در حالت طبیعی که تخمک گذاری دارید یا حالت بارداری وجود ندارد. مقدار پروژسترون در بارداری به مرحله بارداری (سن بارداری) بستگی دارد. سن بارداری از روز اول آخرین پریودی در نظر گرفته می شود.


 

اما می توانید از مراحل زیر برای تعیین مقدار پروژسترون در بارداری استفاده کنید:


 

در هفته اول بارداری و هفته دوم بارداری، از لحاظ فنی شما باردار نیستید.

در این زمان بدن خود را برای بارداری آماده می کند.

در این مرحله، تخمدان مقدار بسیار کمی هورمون پروژسترون تولید می کند. مقدار پروژسترون در این مرحله یک دهم تا یک و نیم نانوگرم به ازای هر میلی لیتر می باشد.

انتهای هفته دوم بارداری زمانی است که تخمک بارور آزاد می شود.


 

هنگامی که تخمک گذاری اتفاق می افتد قسمتی از تخمدان شروع به تولید پروژسترون می کند.

مقدار پروژسترون در بدن به بیش از دو نانوگرم در هر میلی لیتر افزایش می یابد.

در ابتدای هفته سوم بارداری، مقدار پروژسترون به ازای هر دو روز به مقدار یک تا سه نانوگرم در هر میلی لیتر افزایش می یابد. این روند ادامه می یابد تا این که مقدار پروژسترون به ده تا بیست و نه نانوگرم در هر میلی لیتر افزایش می یابد.


 

در هفته ششم بارداری، مقدار پروژسترون به ده تا بیست و نه نانوگرم در هر میلی لیتر رسیده است.

در این زمان پزشک مقدار پروژسترون را چک می کند و اگر به شش تا ده نانوگرم در هر میلی لیتر رسیده باشد بارداری شما به خوبی پیش می رود.

در این مرحله، مقدار پروژسترون در بارداری به تحریک رشد رگ های خونی در رحم کمک می کند. این هورمون به سلامتی جفت و عملکرد آن برای تغذیه جنین کمک می کند.

در این زمان بدن حالتی را تجربه می کند که تب و تاب بارداری نامیده می شود. در این زمان رگ های خونی در کل بدن شروع به رشد می کنند. به همین دلیل گاهی اوقات احساس قرمزی و خارش دارید.


 

بین هفته هفتم بارداری تا چهاردهم بارداری، جفت شروع به تولید پروژسترون بیشتر می کند.

مقدار پروژسترون ممکن است ثابت شود یا حتی کاهش یابد.

هنگامی که به هفته دهم بارداری می رسید، مقدار پروژسترون دوباره شروع به افزایش می کند. گاهی این مقدار به قدری زیاد می شود که مشابه مقدار هورمون در سه ماهه اول بارداری می شود؛ پانزده تا شصد نانوگرم در میلی لیتر.

پس از این مرحله، مقدار پروژسترون شروع به افزایش می کند.

در حالتی که چندقلو باردار باشید مقدار پروژسترون بیشتر خواهد بود.

افزایش مقدار پروژسترون باعث شل شدن ماهیچه های رحم می شود. این شل شدگی فضای بیشتری به جنین می دهد و از انقباض و گرفتگی ماهیچه های رحم جلوگیری می کند.

عوارض افزایش مقدار پروژسترون عبارتند از سوزش معده، یبوست، بواسیر و سوء هاضمه.


 

اگر مقدار پروژسترون از مقادیر گفته شده پایین تر باشد نشانه یکی از مشکلات زیر است:


 


ممکن است بارداری به تولد ختم نشود.


ممکن است زایمان زودرس اتفاق بیفتد.

تا اینجا اهمیت مقدار پروژسترون در بارداری را متوجه شدید. بنابراین بسیار مهم است مقدار آن را با پزشک بررسی کنید و نکات لازم برای حفظ مقدار مناسب پروژسترون را بدانید.


 

هورمون پروژسترون به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود. مطالعات نشان می دهد هورمون پروژسترون در ابتدای بارداری از روز دوازدهم تا شانزدهم چرخه پریودی آزاد می شود.

هورمون پروژسترون توسط فولیکول تخمک که جسم زرد نامیده می شود آزاد می شود.

پروژسترون در هفته دهم بارداری توسط جفت تولید می شود.

پروژسترون پوشش رحم را ضخیم می کند و رحم را برای لقاح تخمک بارور آماده می کند.

افزایش پروژسترون از بارداری مراقبت می کند و مانع سقط جنین می شود.

عوارضی نیز همراه با افزایش پروژسترون در بارداری وجود دارد شامل تغییر حال روحی، یبوست، سردرد و خستگی.


 

– کارشناسان معتقدند افزایش پروژسترون باعث تغییر حالت روحی و افسردگی می شود.

– مقدار ناپایدار هورمون باعث گرفتگی بینی می شود.

– پروژسترون باعث شل شدن عضلات و ماهیچه ها می شود؛ شل شدن عضلات بینی باعث گرفتگی بینی می شود.


 

– افزایش پروژسترون باعث یبوست و سردرد در بارداری می شود.

– از آنجایی که مکمل پروژسترون باعث شل شدن عضلات روده می شود، حرکت موادغذایی در روده کند می شود.

– افزایش پروژسترون باعث شل شدن رگ های خونی می شود بنابراین جریان خون در مغز افزایش می یابد و باعث سردرد شدید و میگرن می شود.


 

– افزایش پروژسترون باعث خستگی و خواب زیاد می شود.

– سیستم عصبی مرکزی تحت تاثیر قرار می گیرد و باعث حساس شدن بدن می شود.

– مطالعات نشان می دهد مکمل های پروژسترون باعث تغییر سینه مانند حساس شدن سینه ها می شود.

– پس از مشاهده علائم گفته شده با پزشک خود صحبت کنید.


 

هورمون پروژسترون به طور طبیعی در بارداری در بدن تولید می شوند تا از سقط جنین و زایمان زودرس جلوگیری کنند. زایمان زودرس معمولا پیش از هفته سی و هفتم بارداری اتفاق می افتد. پروژسترون از زایمان زودرس جلوگیری می کند.


 

بنابراین با پزشک خود صحبت کنید تا راه های مصرف قرص های پروژسترون را برای کاهش خطرات بارداری به شما بگوید. در موارد زیر به مصرف قرص های پروژسترون نیاز دارید:


 

* اگر مقدار هورمون کم باشد و احتمال گرفتگی عضلات و خونریزی وجود داشته باشد.

* اگر افزایش پروژسترون باعث شود بارداری شما بهتر پیش برود و احتمال سقط جنین کاهش یابد.

* قرص های پروژسترون در حالتی که فرد سابقه سقط جنین یا زایمان زودرس داشته باشد توصیه می شود.


 

– مصرف قرص های پروژسترون در بارداری توصیه نمی شود. بنابراین مقدار دوز مشخصی برای آن وجود ندارد و باید با پزشک خود در این خصوص مشورت کنید.

– بهتر است با پزشک خود در خصوص عوارض جانبی مصرف قرص های پروژسترون در بارداری صحبت کنید. مطالعات نشان می دهد مادرهایی که در بارداری مکمل های پروژسترون مصرف می کنند احتمال نقص تولد و ناهنجاری های رشدی را در چهار سال اول زندگی فرزند خود کاهش می دهند. مطالعات بیشتر نشان می دهد عوارض جانبی مکمل های پروژسترون بر فرزند و مادر تاثیر می گذارد.

– در واقع مادرهای زیادی در بارداری قرص های پروژسترون مصرف می کنند اما این مکمل ها توصیه نمی شوند. بارداری زمانی مهم و حساس است بنابراین باید مراقب غذاها و قرص هایی که می خورید باشید. به یاد داشته باشید حتی اگر پزشک به شما اجازه مصرف مکمل های پروژسترون را می دهد بهتر است از مصرف آن ها اجتناب کنید.10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *