آیا ماست پروبیوتیک باعث یبوست میشود

دوره مقدماتی php
آیا ماست پروبیوتیک باعث یبوست میشود
آیا ماست پروبیوتیک باعث یبوست میشود

پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های مفید در ماست و مواد غذایی تخمیر شده‌ هستند که در تسکین مشکلات گوارشی موثر عمل می‌کنند. در داروخانه‌ها و سوپرمارکت‌ها می‌توانید ده‌ها محصول و مکمل پروبیوتیک را پیدا کنید که اغلب حاوی دو نوع باکتری لاکتوباسیلوس یا بیفیدوباکتر هستند. شاید بزرگ‌ترین نقش پروبیوتیک‌ها در درمان اسهال ناشی از یک عفونت ویروسی یا خوردن آنتی‌بیوتیک باشد. عفونت و آنتی‌بیوتیک‌ هر دو عاملی هستند که می‌توانند تعادل طبیعی باکتریایی در سیستم گوارشی شما را به هم بزنند، چیزی که پروبیوتیک‌ها کمک به ترمیم و اصلاح آن می‌کنند اما در این میان، عارضه‌ای کاملا خلاف اسهال وجود دارد و آن یبوست است. تقریبا بیش از ۳۰٪ از مردم ایران دچار مشکلات گوارشی از جمله یبوست هستند که بیش از نیمی از این جمعیت را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. اما این موارد چه ارتباطی با رفع یبوست دارند؟

بسیاری از داروهایی که نیاز به تجویز نسخه پزشک ندارند مانند داروهای ملین و نرم کننده مدفوع، آن طور که باید موثر نیستند و تقریبا نیمی از مصرف کنندگان نتیجه‌ دلخواه را از مصرف آن‌ها نمی‌گیرند. اما آیا پروبیوتیک‌ها ضد یبوست عمل می‌کنند؟ پاسخ مثبت است. تحقیقات نشان می‌دهد پروبیوتیک‌‌های حاوی باکتری بیفیدوباکتری زمان انتقال غذا در روده را طولانی‌تر می‌کنند، میزان حرکات روده را بیشتر کرده و منجر به نرم شدن مدفوع و دفع بهتر آن می‌شوند. با هم ببینیم که برای رفع یبوست از چه روش‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

یبوست به طور کلی با احساس درد و ناراحتی در شکم به دلیل حرکت نادرست روده و در نتیجه عبور سخت مدفوع همراه است. متاسفانه یبوست تقریبا سه چهارم زنان را در دوران بارداری آزار می‌دهد و با فشار ناشی از بزرگ شدن رحم در رکتوم زنان شدت بیشتری پیدا می‌کند. مصرف آهن در این دوران شرایط را بدتر می‌کند اما دلیل اصلی یبوست در زنان باردار افزایش هورمون پروژسترون است که باعث سستی ماهیچه‌ها، از جمله روده‌ها می‌شود.

به طور کلی یبوست در بارداری نگران کننده نیست و عوامل دیگری مثل نگرانی، اضطراب، کاهش شدید فعالیت جسمانی و فیبر ناکافی در برنامه غذایی نیز موجب بروز یبوست می‌شوند اما برای گذراندن یک بارداری راحت‌تر باید برای آن چاره‌ای اندیشید. راه‌هایی برای رفع یبوست وجود دارد که به ذکر آن‌ها می‌پردازیم:

پروبیوتیک‌ها باکتری خوب موجود در دستگاه گوارشی، به ویژه روده بزرگ را از نو ذخیره و احیا کرده و به این ترتیب با مشکلات گوارشی از جمله یبوست مقابله می‌کنند. یکی از منابع خوب پروبیوتیک ماست است که در کشور ما با نام تجاری لاکتیویا تولید می‌شود. بر اساس برخی مطالعات، تعداد دفعات مزاج در افراد مبتلا به یبوست، حداقل پس از ۱۴ روز مصرف روزانه BB-12 به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد. با این حال باید توجه داشته باشید که لاکتیویا داروی ملین نیست، بلکه یک نوع ماست حاوی باکتری‌های طبیعی است که پیش‌تر نام بردیم و به تنظیم دستگاه گوارش کمک می‌کند. به طور کلی مکمل‌های پروبیوتیک اثرات مثبتی بر کارکرد سیستم ایمنی، سرطان، اسهال ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیک، اسهال مسافرتی، آلرژی، عدم تحمل لاکتور وکلسترول افزایش یافته خون و تولید ویتامین‌ها در بدن دارند. مصرف پروبیوتیک در تمام موارد ذکر شده باید با مشورت پزشک صورت بگیرد.

آیا ماست پروبیوتیک باعث یبوست میشود

دوره مقدماتی php

غلات و نان‌های کامل، برنج قهوه‌ای، میوه‌ها و سبزیجات تازه. خوردن این ماده‌های غذایی به رفع یبوست کمک می‌کند.

برای رفع یبوست سعی کنید روزانه ۳۰۰ میلی‌لیتر آب و انواع نوشیدنی بنوشید (تا انداز‌ه‌ای که ادرار شما شفاف و روشن باشد و دچار کم آبی نباشید). نوشیدن یک لیوان آب میوه در طول روز یا هنگام بیدار شدن نیز بسیار مفید است. نرمش کنید و تحرک داشته باشید: با راه رفتن، شنا کردن و انجام یوگا، هم با بروز یبوست مقابله می‌کنید هم حال عمومیتان بهتر خواهد شد.

روده‌های شما بعد از خوردن غذا فعال می‌شوند، پس زمانی را به سپری کردن در دستشویی اختصاص دهید و هر زمان نیاز به اجابت مزاج پیدا کردید این کار را به تعویق نیاندازید.

اگر مولتی‌ویتامینی که در دوران بارداری مصرف می‌کنید شامل آهن زیادی است و شما کم‌خونی حاد ندارید، از پزشک خود بخواهید آن را با مکمل دیگری که آهن کم‌تری دارد جایگزین کند.

A post shared by لاکتیویا (@lactivia.kalleh) on Jun 16, 2019 at 10:30pm PDT

امتیاز:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

تمام حقوق این وبسایت برای گروه صنایع غذایی سولیکو
محفوظ می باشد.

یبوست یک مشکل رایج در میان نزدیک به یک پنجم جمعیت جهان می باشد.

درمان یبوست گاهی مشکل است و افراد را به سمت مصرف داروهای طبیعی و یا مکمل های پروبیوتیک سوق می دهد. 

پروبیوتیک ها درواقع باکتری های مفیدی هستند که به طور طبیعی در مواد غذایی تخمیری مانند کامبوچا (کامبوچا نوعی چای بومی چینی است که از همزیستی نوعی باکتری با نوعی گل سنگ حاصل می شود که به آن قارچ کامبوجا می گویند)، کفیر، کلم ترش و تمپه (تمپه یک غذای اندونزیایی مانند توفو است و یک محصول سویا می باشد) وجود دارند. همچنین پروبیوتیک ها به صورت مکمل های خوراکی هم فروخته می شوند.

پروبیوتیک ها باعث تقویت میکروبیوم روده می شوند. میکروبیوم روده درواقع گروهی از باکتری های مفید در دستگاه گوارش می باشند که به تعدیل التهابات، بهبود عملکرد سیستم ایمنی و گوارش کمک می کنند.

تاثیر پروبیوتیک ها در انواع یبوست ها

آیا ماست پروبیوتیک باعث یبوست میشود

پروبیوتیک ها به دلیل تأثیر آنها بر یبوست، در طیف گسترده ای از شرایط مورد مطالعه قرار گرفته اند.

سندروم روده تحریک پذیر

سندروم روده تحریک پذیر(IBS)  یک اختلال گوارشی است که می تواند علائم مختلفی شامل دل درد، نفخ و یبوست ایجاد کند.

پروبیوتیک ها به بهبود علائم این بیماری از جمله یبوست کمک می کنند.

یک مطالعه بر روی 150 بیمار مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر نشان می دهد که مصرف پروبیوتیک به مدت 60 روز باعث تنظیم حرکات روده و بهبود قوام مدفوع می شود.

یبوست در کودکان

یبوست در کودکان مشکلی رایج است که می تواند به دلیل عوامل مختلفی از جمله رژیم غذایی، سابقه خانوادگی، آلرژی به برخی مواد غذایی و مشکلات روانشناسی ایجاد شود.

مطالعات مختلف نشان می دهند مصرف پروبیوتیک می تواند به رفع یبوست کودکان کمک کند.

برای مثال یک مطالعه مروری نشان می دهد مصرف پروبیوتیک به مدت 3 الی 12 هفته باعث افزایش دفعات اجابت مزاج در کودکان مبتلا به یبوست می شود. همچنین یک مطالعه به مدت 4 هفته بر روی 48 کودک نشان می دهد که مصرف مکمل پروبیوتیک باعث بهبود حرکات روده و کاهش علائم یبوست در آنها شده است.

بارداری

بیش از 38% از زنان در دوران بارداری یبوست را تجربه می کنند. این موضوع می تواند به دلیل مصرف مکمل های دوران بارداری، نوسانات هورمونی یا تغییر در فعالیت های فیزیکی باشد.

برخی مطالعات نشان می دهند که مصرف پروبیوتیک در دوران بارداری باعث جلوگیری از بروز یبوست می شود.

در یک مطالعه بر بروی 20 زن مشاهده شد که مصرف پروبیوتیکی حاوی انواع مختلفی از باکتری های مفید، باعث بهبود حرکات روده و کاهش علائم یبوست مانند دل درد، زور زدن و حس تخلیه ناقص شده است.

داروها

داروهای مختلفی باعث ایجاد یبوست می شوند به عنوان مثال قرص آهن، داروهای ضدافسردگی و برخی داروهای مربوط به سرطان.

پروبیوتیک ها به رفع یبوست ناشی از مصرف مکمل های آهن کمک می کنند. برای مثال یک مطالعه دو هفته ای بر روی 32 زن نشان داد که استفاده روزانه از پروبیوتیک درکنار مصرف مکمل آهن، به بهبود عملکرد روده ها کمک می کند.

پروبیوتیک “ژری لاکت توپلاس” محصولی حاوی انواع گوناگونی از باکتری های مفید و موثر در رفع علائم یبوست می باشد. این محصول نه تنها برای سالمندانی که دچار یبوست های مزمن هستند بلکه برای سایر افراد که به علل گوناگون با این مشکل روبرو هستند بسیار تاثیرگذار است.

ژری لاکت توپلاس به دلیل استفاده از روش میکروانکپسولاسیون ارتقا یافته، استفاده از سویه های باکتریایی متنوع و بسته بندی جدید (استفاده از فویل آلومینیومی که دربرابر نفوذ هوا، رطوبت و نور خورشید مقاوم است)، محصولی با اثرگذاری بیشتر و سریعتر در رفع انواع یبوست ها می باشد.

منبع

 دفتر مرکزی : تهران، میدان رسالت،خیابان فرجام،چهارراه حیدر خانی،پلاک 597

 کارخانه: پارک فناوری پردیس، نوآوری 4

شماره تماس : 77495007(21)98+

تلفکس : 77132961(21)98+

سامانه پیامکی :  10004917

© ۱۳۹۷ – تمامی حقوق این وبسایت مربوط به زیست تخمیر و محفوظ است.


 


 


URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-3566-fa.html

زمینه و هدف: یبوست یک اختلال عملکردی معدی-روده‌ای است و مصرف پروبیوتیک‌ها به عنوان یک راهکار نوین در پیش‌گیری و درمان یبوست مطرح شده است. هدف از این مطالعه، مرور شواهد بالینی موجود در مورد اثرات پروبیوتیک‌ها در پیش‌گیری و درمان یبوست است.

مواد و روش‌ها: جهت مرور شواهد قابل دسترس درباره کارآیی پروبیوتیک‌ها در پیش‌گیری و درمان یبوست، پایگاه‌های اطلاعاتی Pubmed, Medlinplus و Cochran با کلید واژه‌های یبوست، پروبیوتیک و ماست از سال 1980 تا 2013 جستجو شدند و از بین 49 مقاله مرتبط با یبوست، 16 مقاله با طراحی کارآزمایی بالینی کنترل شده تصادفی و 3 مقاله با طراحی کارآزمایی تصادفی قبل و بعد از آزمون که اثرات پروبیوتیک‌ها بر یبوست را مورد بررسی قرار داده بودند، وارد مطالعه گردیدند.

آیا ماست پروبیوتیک باعث یبوست میشود

یافته‌ها: پروبیوتیک‌ها، اسیدلاکتیک و اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه را تولید می‌کنند که pH کولون را کاهش داده و باعث افزایش انقباضات عضلات و حرکات دودی روده می‌شود. بعضی از گونه‌های پروبیوتیک می‌توانند ترشح موکوسی را افزایش دهند و نمک‌های صفراوی متصل را به نمک‌های صفراوی آزاد تبدیل کنند و باعث می‌شوند که نمک‌های صفراوی آزاد آب زیادی به کولون کشیده، مدفوع را نرم کرده و به دفع آن کمک کنند.

نتیجه‌گیری: بر اساس مطالعات صورت گرفته، مصرف روزانه پروبیوتیک‌هایی مانند لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و بیفیدوباکتریوم لاکتیس به میزان105 تا 1011 واحد تشکیل دهنده کلونی بر گرم به مدت حداقل 1 تا 2 هفته می‌تواند به کاهش یبوست کمک کند.

مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک
ایران، اراک، سردشت، میدان بسیج، دانشگاه علوم پزشکی اراک، مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم

تلفن ناشر : 02186036497 – 02186037228

ایمیل: journal@arakmu.ac.ir
 

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Arak University of Medical Sciences

همه ما در مورد مفید بودن پروبیوتیک ها شنیده ایم. اما بهتر است قبل از مصرف پروبیوتیک ها این مقاله را مطالعه کنید

خوراکی هایی وجود دارد که حاوی هاله سلامتی هستند. پروبیوتیک هایی که عملا کانون سلامت هستند. شاید زیاده روی نباشد اگر بگوییم پروبیوتیک ها زندگی می بخشند. پروبیوتیک در حال حاضر یک صنعت 37 میلیارد دلاری در آمریکاست. فروش ماست غنی از پروبیوتیک و کفیر حدود 30 درصد درآمد آن در طول 3 سال گذشته را از آن خود کرده است. به گفته تیم بلاد Tim Blood مشاور حقوقی در سن دیگو که متخصص، در محافظت از مصرف کنندگان در مقابل تبلیغات است، فقط عبارت حاوی پروبیوتیک به فروش بهتر یک محصول کمک می کند.درواقع، ادعای اولیه برای شهرت پروبیوتیک بسیار جذاب است، تسکین دهنده اختلالات گوارشی مانند اسهال، یبوست، رفلاکس اسیدی که 70 میلیون نفر ( اغلب زنان ) را درگیر کرده است. در حال حاضر غوغای زیادی برای تبلیغ پروبیوتیک می شود.دومین ادعا برای عملکرد پروبیوتیک (هم غذایی، هم مکمل)، بهبود معجزه آسا در مقابل آلرژی و افسردگی، بهبود سیستم ایمنی و حتی مبارزه با بیماری های مزمن مانند آلزایمر، دیابت و میگرن است. در نتیجه، این محصولات فقط به خوراکی های طبیعی حاوی آن محدود نمی شود (مثل ماست و خوراکی های تخمیر شده از قبیل کیمچی و میسو ) از آب بطری گرفته تا چیپس تورتیلا می تواند با این باکتری های دوست بدن همراه باشند.به نظر می رسد که روده، مکانی مناسب برای رشد همه نوع میکروب است. در مطالعاتی دانشمندان متوجه شدند که 3 پوند میکروب در دستگاه گوارش زندگی می کنند، حدود 40 میلیارد باکتری، قارچ و ویروس که به نام میکروبیوم شناخته می شوند. آنها مانند یک ارگان زنده هستند و برای بیرون کشیدن مواد مغذی از خوراکی ها با بدن کار می کنند، میکروب های مهاجم را دور کرده و سیستم ایمنی بدن را کالیبره می کنند. از آن جایی که تغییر در میکروبیوم با بیماری های دستگاه گوارش مانند سندرم روده تحریک پذیر مرتبط هستند، اضافه کردن باکتری های خوب به شکل پروبیوتیک باید سلامت شما را بهبود دهند.به گفته دکتر رابرت هاتکینز Robert Hutkins دانشمند مرکز غذا برای سلامت نبراسکا در لینکلن، شاید بهتر باشد نوشیدنی کامبوچای (حاصل تخمیر چای سبز یا سیاه می‌باشد) خود را کنار بگذارید، چون هنوز فایده آن از نظر علمی ثابت نشده است. از صدها زنجیره پروبیوتیک شناخته شده، فقط تعداد اندکی برای درمان بیماری های خاص مفید هستند و هیچ گونه شواهدی مبنی بر تاثیر آن ها روی میکروبیوم افراد سالم در مطالعات اخیر وجود ندارد. ادارات رسمی در اروپا که نظارت سنگین تری نسبت به آمریکا روی مکمل ها دارند، اجازه نمی دهند از کلمه پروبیوتیک برای هیچ گونه ادعای سلامت استفاده شود. تنها استفاده تایید شده مربوط به این میکروارگانیسم ها در اروپا “ماست زنده کشت شده و بهبود هضم لاکتوز است که این مساله باعث تعجب ما شده است، بنابراین از دانشمندان متخصص در تحقیقات پروبیوتیک کمک گرفتیم تا واقعیت جوانب مثبت و منفی پروبیوتیک ها را به ما نشان دهند.

زمانی که پروبیوتیک را مصرف می کنید، در اکوسیستم روده کوچک و در بین باکتری هایی که از قبل وجود داشته اند ساکن نمی شوند. ممکن است مصرف شان به نفع میکروارگانیسم هایی که شما را بیمار کرده اند باشد ( به همین دلیل است که پروبیوتیک ها اغلب برای درمان اسهال عفونی مفید هستند)، اما در نهایت فقط از طریق روده عبور می کنند. بنابراین مصرف بیش از حد آن ها معنایی نخواهد داشت و به صورت طبیعی دفع خواهند شد، بنابراین اگر می خواهید از مزایای سلامت آن بهره مند شوید باید تقریبا هر روز مصرف شان کنید.

بسیاری از پروبیوتیک هایی که به مواد غذایی اضافه می شوند به این دلیل انتخاب شده اند که ایمن هستند و تولیدشان راحت و ارزان است و لزوما بهترین گزینه برای حفظ سلامتی و درمان بیماری نیستند. محققان همچنان در حال آزمایش برای تعین بهترین زنجیره پروبیوتیک برای هر مشکل خاص هستند.

آیا ماست پروبیوتیک باعث یبوست میشود

مطمئن شوید که از یک زنجیره درست برای مشکل سلامتی خود استفاده می کنید ( مثلا لاکتوباسیل lactobacillus انواع مختلفی دارد، از قبیل لاکتوباسیل اسیدوفیل Lactobacillus acidophilous و لاکتو باسیل ریوتری Lactobacillus reuteri که هر کدام برای مشکل خاصی مفید هستند). حداقل 1 میلیارد واحد های تشکیل دهنده کلونی (CFUs ) در هر سرو وجود دارد که مقدار تقریبی نشان دهنده میزان فایده آن هاست. اگر روی برچسب، انواع پروبیوتیک موجود، نوشته نشده بود آن را مصرف نکنید. آزمایشگاه های مصرف کننده یک گروه مستقل هستند که روی مکمل ها آزمایش کرده و مقدار واحد های تشکیل دهنده کلونی را از 2.5 میلیون در هر سرو تا 900 میلیارد پیدا می کنند. روی بسته بندی کفیر و ماست باید به دنبال کلمه کشت زنده live cultures یا کشت فعال زنده live active cultures باشید.

مراقب عمر مفید پروبیوتیک ها باشید. حتی اگر برچسب یک محصول نشان دهند که حاوی یک میلیارد کلونی است، ممکن است زمانی که کپسول را قورت می دهید همه آن ها زنده نباشند. از آن جایی که پروبیوتیک ها ارگانیسم های زنده هستند در دمای بالا ممکن است بمیرند ( اگر روی برچسب نوشته شده در یخچال نگهداری شود، حتما همین کار را انجام دهید) و اگر مدت زمان زیادی در قفسه ها یا مسیر حمل و نقل مانده باشند ممکن است از بین رفته باشند. بنابراین، اگر قصد سفر دارید مکمل های پروبیوتیک خود را در آخرین مرحله بردارید، چون ماندن شان در هوای داغ ماشین ممکن است کارایی آن ها را کم کند. همچنین در طول زمان خواص خود را از دست خواهند داد، بنابراین هنگام خرید از بسته بندی هایی استفاده کنید که تاریخ انقضای بیشتری داشته باشند.

برخی از زنجیره ها نمی توانند از اسید معده جان سالم به در برند. بنابراین، اگر از مکمل استفاده می کنید مطمئن شوید دارای پوشش باشد، پوسته بیرونی کمک می کند پروبیوتیک ها به روده برسند. اگر فقط انواع بدون پوشش در دسترستان است، آن را به همراه غذا مصرف کنید تا از محیط تهاجمی نجات پیدا کنند.

دکتر متیو سیبورا Matthew Ciorba متخصص بیماری های معده و روده که روی میکروبیوم روده انسان در دانشگاه واشینگتن مطالعه کرده، می گوید: حتی با وجود اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک که خودش بهترین شاهد است، ممکن است به 7 نفر پروبیوتیک یکسان بدهید و فقط یک نفر متوجه تفاوت قطعی شود. دلیلش این است که آرایش میکروبیوم هر شخصی مانند اثر انگشتش منحصر به فرد است و تحت تاثیر سن، ژنتیک و جنس قرار دارد. به عنوان مثال، تحقیقات حیوانی در دانشگاه تگزاس نشان داد که میکروب های زنده در روده مردان و زنان، واکنش متفاوتی به رژیم غذایی یکسان می دهند. دانشمندان در حال حاضر در حال مطالعه راه هایی برای مهار میکروب های فردی برای درمان بیماری هستند، به جای در نظر گرفتن عموم مردم.

باکتری روده شما (هم بازدید کننده ها و هم ساکنین) هم به غذا نیاز دارند. پری بیوتیک ها، کربوهیدرات های غیر قابل هضم که باکتری های دوست بدن را تغذیه می کنند و به افزایش جمعیت شان کمک می کنند، وارد کنید. حتی ممکن است به تنهایی هم در بازسازی میکروبیوم که در اثر استرس بیرون رانده شده اند مفید باشند. یک مطالعه اخیرا نشان داده است، موش هایی که پری بیوتیک مصرف می کردند بعد از یک تجربه استرس زا خواب بهتری داشتند. پری بیوتیک ها را به صورت خوراکی، نه قرص، روزانه مصرف کنید. چرا که دریافت مقدار مورد نیاز آن ها از طریق مکمل ها دشوار است. پری بیوتیک ها در جو دوسر کامل، موز، پیاز، سیر و مارچوبه یافت می شوند.

بیشتر بدانید : 11 منبع پروبیوتیک خوشمزه و تاثیرشان بر روده و هضم غذا در بدن شما

اگر می خواهید بیشتر بدانید : پروبیوتیک، پری بیوتیک و سین بیوتیک جه تفاوتی دارند؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : فواید پروبیوتیک ها برای بدن

اگر می خواهید بیشتر بدانید : پروبیوتیک مورد نیاز بدن شما در این خوراکی ها است

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthاختصاصی سیمرغ

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های مفید در ماست و مواد غذایی تخمیر شده‌ هستند که در تسکین مشکلات گوارشی موثر عمل می‌کنند.

تمامی حقوق برای وبسایت خبری

“شما نیوز”

محفوظ است و نقل مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است.

همه‌گیری کروناویروس جدید کووید-۱۹، یک وضعیت اضطراری در دنیا اعلام شده است و طبعاً زنان باردار یا زنانی که قصد بارداری داشته‌اند در مورد همه چیز…

در صورت داشتن مشکل باروری، باید هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنید. در بیشتر موارد مشکلات باروری با اقدامات پزشکی به موقع برطرف خواهد شد. پزشک…

فشار خون بالا بعد از هفتۀ ۲۰ بارداری اگر با علائم بیماری‌های دیگری همراه نباشد، می‌تواند نشانۀ بیماری فشار خون حاملگی باشد. کنترل نکردن به موقع…

جنین در طول بارداری درون کیسۀ آب قرار گرفته است. پاره شدن این کیسه در هفته‌های متفاوت بارداری دلایل مختلفی دارد که بهتر است با آنها آشنا باشید تا…

بعد از زایمان مسئلۀ مهمی مثل خوردن غذا‌هایی که به شما انرژی لازم را بدهد وجود دارد. خوردن غذا‌های سالم به صورت روزانه، انرژی شما را که احتمالاً بعد…

آیا ماست پروبیوتیک باعث یبوست میشود

ریفلاکس در کودکان یا طبیعی است یا غیرطبیعی. در این ویدیو، خانم دکتر غزال علیزاده، متخصص كودكان و نوزادان و فوق تخصص مغز و اعصاب كودكان، در مورد…

نوزادان به سختی می‌توانند تفاوت بین شب و روز را تشخیص دهند و همین موضوع دلیل کوتاهی چرخه‌های خواب آنها را در شبانه‌روز توضیح می‌دهد. اما چهار هفته…

کودکان انجام کارهای مختلف را با تماشای انجام آنها توسط دیگران، تقلید از آنها و دریافت تشویق‌ مثبت برای تلاش‌هایشان به خوبی یاد می‌گیرند. لذت تماشای…

آیا کودک شما کمبود وزن دارد؟ چطور به کودکی که کمبود ‌وزن دارد کمک کنید تا رشد بهتری داشته باشد؟ در این مطلب با این موضوعات آشنا شوید….

معاینات چشم برای کودک شما یکی از مراقبت‌های پزشکی مهم به شمار می‌آید. در این مطلب می‌توانید با پاسخ برخی سؤالات والدین در مورد معاینات چشم کودک و…

زمان و راه و روش از شیر گرفتن کودکان شیرخوار یکی از سؤالات و نگرانی‌های تمام مادران است. در این ویدیو دکتر فریبا صیقلی، فوق تخصص گوارش کودکان، برای…

لیوان مخصوص کودک می‌تواند کمکی برای فرایند انتقال کودکتان از شیر خوردن سینه یا شیشه‌شیر به یک لیوان معمولی باشد. لیوان مخصوص کودکان شیرخوار انواع و…

انواع ماست‌ها منبع مناسبی برای دریافت کلسیم هستند، به خصوص ماست‌های غنی‌شده با کلسیم. اما در میان خانوادهٔ ماست‌ها، ماست‌ پروبیوتیک، ماستی غنی‌شده‌ است که فوایدی بیشتر از یک ماست معمولی دارد و یکی از سالم‌ترین گزینه‌های ماست‌ در دنیاست که ارگانیسم‌های زنده و فعالی به نام باکتری‌های خوب یا همان پروبیوتیک دارد. اما چرا این ماست مهم‌تر از یک ماست معمولی است، چه مزایایی دارد و چرا باید ماست پروبیوتیک را در وعده‌ها و رژیم غذایی خانواده‌ها جای مشخص و ثابتی داشته باشد؟ در این مطلب به پاسخ این پرسش‌ها پرداخته‌ایم.

باکتری‌های خوب یا پروبیوتیک‌های موجود در این ماست به هضم غذاها کمک می‌کند. برای گرفتن نتیجهٔ بهتر از یک ماست پروبیوتیک لازم است هر روز به شکل منظم دو کاسه از این نوع ماست بخورید تا اثربخشی آن را روی سیستم گوارشی‌تان ببینید.

خوردن ماست به عنوان یک میان‌وعدهٔ مناسب می‌تواند در تناسب وزنتان به شما کمک کند. باکتری‌های خوب موجود در ماست پروبیوتیک به بهبود سوخت‌وساز بدن شما کمک می‌کند و باعث می‌شود به مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید. به علاوه، میزان بالای کلسیم موجود در ماست به سلول‌های چربی‌ بدن پیغام می‌دهد که کورتیزول کمتری آزاد کنند تا روند کاهش وزن شما آسان‌تر شود. اسیدهای آمینه‌ٔ موجود در ماست نیز به سوزاندن چربی‌ها کمک می‌کند.

سلول‌های ایمنی بدن‌ کسانی که به مدت سه ماه و هر روز دو فنجان ماست پروبیوتیک می‌خورند، در مقایسه با کسانی که ماست نمی‌خورند بسیار بیشتر است. باکتری‌های مفید این ماست‌ها، به بدن کمک می‌کند که مواد مغذی را به درستی جذب کند و دستگاه گوارش را قوی می‌کند و تمام این عوامل سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند.

ماست‌های پروبیوتیک سرشار از باکتری‌های‌ مفید است که به کشتن مخمر و قارچ‌های واژینال کمک می‌کند. ماست‌های پروبیوتیک کمک می‌کند تا pH محیط واژن متعادل شود و در نتیجه خطر ابتلا به عفونت‌ها کاهش یابد. پس روزی دو کاسه تا رسیدن به حس پایدار یک ویژگی سالم در رژیم غذایی‌مان! فراموش نکنیم.

وجود پروبیوتیک‌ها در روده‌ٔ بدن ما بسیار ضروری‌اند. آنها باکتری‌های خوبی هستند که با باکتری‌های بد بدن شما مبارزه می‌کنند و سلامت دستگاه گوارش شما را تضمین می‌کنند، چون روده‌ٔ سالم به این معنی است که رودهٔ شما خالی از هر گونه باکتری مضر و غنی از پروبیوتیک‌هاست. پروبیوتیک‌ها همچنین قادرند اختلالات میکروبیوتای روده، پس از درمان آنتی‌بیوتیکی را به حداقل برسانند. همچنین باکتری مفید موجود در ماست پروبیوتیک به‌ خوبی به مخاط روده می‏‌چسبد و مقاومت زیادی در برابر صفرا و اسید معده دارد و باکتری‌های بیماری‌زای دستگاه گوارش را نیز کنترل می‏‌کند.

ماست پروبیوتیک می‌تواند در کاهش سطح کلسترول بسیار اثرگذار باشد. ارگانیسم‌های فعال و زنده، سنتز کلسترول در کبد را کاهش می‌دهد. به علاوه، پروبیوتیک‌ها همچنین اسیدهای صفراوی را کاهش می‌دهند که منجر به کاهش کلسترول خواهند شد.

خوردن ماست می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را در میان افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش دهد. بر اساس مطالعات موجود، افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که هر روز حدود ۳۰۰ گرم ماست پروبیوتیک می‌خورند، در مقایسه با کسانی که انواع دیگر ماست‌ها را مصرف می‌کنند، کاهش بیشتری را در کل سطح کلسترول و لیپوپروتئین کم‌چگالی تجربه کردند.

اگر شما هم مشکلی به نام سندرم روده‌ٔ تحریک‌پذیر یا IBS دارید، لازم است سیستم گوارش سالمی داشته باشید. ماست پروبیوتیک برای بهبود فرایند هضم شما بسیار مفید است و به مرور می‌تواند IBS را به طور طبیعی درمان کند. برای اطلاعات بیشتر مطلب ما در مورد مزایای ماست پروبیوتیک برای بهبود سندرم رودهٔ تحریک‌پذیر را ببینید.

یبوست در اثر حرکت کند روده‌ها به وجود می‌آید و ماست پروبیوتیک‌ می‌تواند حرکات روده را بهبود دهد. بنابراین می‌تواند مشکل یبوست را رفع کند. ماست پروبیوتیک همچنین می‌تواند با اسهال مبارزه کند. دلیل چنین تأثیری این است که اسهال توسط عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود و کار اصلی پروبیوتیک‌ها کشتن انواع باکتری‌هایی است که می‌توانند باعث بروز مشکل در فرایند هضم شوند.

ماست پروبیوتیک غنی از کلسیم، ویتامین K، پپتیدهای بیولوژیک و اسیدهای آمینه‌ای به نام تریپتوفان است که باعث جذب و ذخیرهٔ کلسیم و منیزیم می‌شود و در نهایت سیستم عصبی را تقویت می‌کند.

ترکیب باکتری‌های گوارشی نه تنها روی سلامت جسمانی اثر می‌گذارد، بلکه در عملکرد مغز و سلامت روانی نیز تأثیر دارد. بر اساس پژوهش‌های موجود، برخی از انواع پروبیوتیک‌ها اضطراب را کاهش می‌دهند و نوعی از بیفیدوباکتریوم، یکی از انواع پروبیوتیک‌ها، رفتارهای اضطراب‌گونه را در مبتلایان به ورم روده کاهش داده است. پژوهش‌ دیگری نیز اثر نوعی از باکتری لاکتوباسیلوس را بر میزان گابا نشان داد. گابا یکی از مهم‌ترین میانجی‌های عصبی و مهارکنندهٔ انتقال‌دهنده‌های عصبی است که در بسیاری از فرایندهای فیزیولوژیک و روان‌شناختی نقش عمده‌ای دارد. این باکتری همچنین سطح هورمون استرس‌زای کروتیکوسترون را کاهش می‌دهد و در نتیجه باعث کاهش رفتارهای ناشی از اضطراب و افسردگی می‌شود. به احتمال زیاد دیگر گونه‌های لاکتوباسیلوس هم چنین اثراتی دارد.

رانیتیدین (Ranitidine) یک داروی بدون نسخه یا تجویزی است که بیشتر ما آن را می‌شناسیم. این دارو یک مسدودکنندهٔ H۲ (هیستامین-۲) است که میزان اسید…

اگر نارسایی لاکتوز یا عدم تحمل لاکتوز دارید، حتماً لازم نیست همهٔ محصولات لبنی را کنار بگذارید. پژوهش‌ها نشان می‌دهند بیشتر افرادی که در هضم لاکتوز…

تصور بیشتر ما از روابط خواهر و برادرها در کودکی رابطه‌ای عاشقانه و دوست‌داشتنی است، اما این موضوع برای یک کودک کاملاً عملی نیست. خصومت بین بچه‌ها و…

مطالب این سایت جایگزین تشخیص، تجویز و درمان نیست. برای اطلاعات بیشتر به شرایط استفاده مراجعه فرمایید.

© کلیه حقوق مادی و معنوی متون، گرافیک، تصاویر و ویدیوها و محتویات سایت صرفاً متعلق به شرکت راهکارهای سلامتی پدیدار می باشد. بازنشر و استفاده از مطالب مادرشو تنها برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع (و لینک مستقیم به مطلب و بازنشر کامل و بدون جرح و تعدیل) بلامانع است. کليۀ حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به شرکت دانش‌بنیان راهکارهای سلامتی پدیدار است.

این روزها زیاد نام پروبیوتیک را می‌بینیم و می‌شنویم؛ از زبان دکتر، دوست، آشنا یا روی بیلبوردها و در تبلیغات. همه از خواص محصولات پروبیوتیک تعریف و مصرف آن‌ها را توصیه می‌کنند. اما آیا می‌دانید پروبیوتیک چیست و در چه غذاهایی وجود دارد؟ اگر دوست دارید با فواید پروبیوتیک برای بدن آشنا شوید و بدانید چطور باید از آن‌ها بهره‌مند شد، این مقاله را تا انتها بخوانید.

به زبان ساده، پروبیوتیک‌ها نوعی باکتری مفید برای بدن ما خصوصا برای دستگاه گوارش هستند. این باکتری‌ها به سلامت روده کمک بزرگی می‌کنند، چرا که رشد باکتری‌های خطرناک را کنترل می‌کنند؛ باکتری‌های بدی که باعث عفونت‌ها و التهاب روده می‌شوند. محققان این باکتری‌های خوب را میکروارگانیزم‌هایی توصیف کردند که برای میزبان خود (که بدن ما است) مزایای زیادی از نظر سلامتی دارند. اگر تعریف ساده‌تر بخواهید، پروبیوتیک‌ها تعادل بین باکتری‌های «خوب» و «بد» را برقرار می‌کنند و این باعث عملکرد بهتر بدن ما می‌شود.

بدن انسان شامل چیزی حدود یک کیلو و نیم (بیشتر از وزن مغز انسان!) باکتری پروبیوتیک است. این باکتری‌های زنده به شما کمک می‌کنند اما تا زمانی که شما هم به آن‌ها کمک کنید. ۲ راه برای حفظ و افزایش باکتری‌های مفید وجود دارد؛ استفاده از محصولات غذایی دارای پروبیوتیک و قرص. برخی از فواید پروبیوتیک عبارت است از:

با این حال همه نمی‌دانند که چطور از مزایای پروبیوتیک‌ها بهره مند شوند. برای کسانی که می‌خواهند به طور طبیعی از پروبیوتیک استفاده کنند و مواد غذایی طبیعی را به کپسول و قرص پروبیوتیک ترجیح می‌دهند، ما در اینجا لیستی از غذاهای دارای پروبیوتیک را معرفی کرده‌ایم.

آیا ماست پروبیوتیک باعث یبوست میشود

یکی از بهترین غذاهای دارای پروبیوتیک ماست سنتی است. هنگام خرید ماست پروبیوتیک به دنبال ماست‌های سنتی، ماست‌ پروبیوتیک مخصوص و ماست شیر بز باشید! شیر بز منبع خوبی برای پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است، هضم آن راحت‌تر است و کمتر از شیر گاو، در افراد ایجاد آلرژی می‌کند. ماست بز مقدار زیادی انواع پروبیوتیک مانند ترموفیلوس (Thermophillus) بیفودوس (Bifudus) و بولگاریکوس (Bulgaricus) دارد و می‌توان به آن پروبیوتیک‌های اضافه را هم افزود.

دقت کنید که همیشه برچسبت محتویات تشکیل دهنده را بخوانید. هیچ‌کدام از ماست‌ها یکسان تهیه نشده‌اند. خیلی از برندهای معروف دارای میزان بالایی نشاسته، شیرین کننده‌های مصنوعی و طمع‌دهنده‌های مصنوعی هستند و مصرف بیش از یک حد مشخصی از آن‌ها خطرناک است. ماستی را استفاده کنید که عاری از این مواد باشد یا از این مواد بسیار کم در آن استفاده شده باشد.

نه هر نوع شیر، فقط شیرهایی که با پروبیوتیک غنی شده‌اند. شما می‌توانید در میان محصولات برندهای تولید کننده لبنیات، شیر حاوی پروبیوتیک پیدا کنید.

مانند شیر پروبیوتیک‌دار، پنیر دارای پروبیوتیک هم در بازار وجود دارد. پنیر گودا، پنیر چدار، پنیر موتزارلا و برخی پنیرهای پاستوریزه مثل پنیر لاکتیکی جزو لبنیاتی هستند که پروبیوتیک دارند.

نوعی لبنیات تخمیر شده است که ظاهری شبیه ماست دارد می‌توان آن را با شیر گاو یا شیر بز تهیه کرد. با اضافه کردن قارچ کفیر به شیر و محصولات لبنی طی فرایندی خاص، نوشیدنی کفیر، دوغ کفیر، و ماست کفیر تهیه می‌شود که دارای میزان بسیار بالایی پروبیوتیک است. کفیر همچنین منبع خوبی برای تامین آنتی اکسیدان است و از قرن‌ها پیش مورد استفاده بوده است. خیلی راحت می‌توان محصولات دارای کفیر را از سوپر مارکت‌ها خرید یا اینکه با خرید پودر قارچ کفیر، در منزل کفیر خانگی سالم تولید کرد و از فواید آن بهره‌مند شد.

ظاهری شبیه به ترشی کلم دارد که با کلم سفید درست شده باشد. کلم ترش در اصل از چین آمده و به اروپا و دیگر نقاط دنیا رسیده است و طعم بسیار خوبی دارد. اما علاوه بر خوشمزگی، دارای مقدار زیادی باکتری مفید، ویتامین B، ویتامین C، ویتامین K، کلسیوم، منیزیوم، فولات، آهنر، پتاسیوم، و روی است! فیبر و پروبیوتیک کلم ترش فرایند هضم را بهبود می‌دهند و از بسیاری از بیماری‌های گوارشی پیشگیری می‌کنند. کلم ترش را با خیلی از غذاها مثل گوشت، سوسیس، کالباس و انواع سالاد می‌خورند. می‌توانید با کمی مطالعه دستور تهیه کلم ترش یا “Sauerkraut” را پیدا کنید و کلم ترش خانگی خودتان را تهیه کنید.

خود شکلات به تنهایی دارای پروبیوتیک نیست، اما محققان پی برده‌اند که شکلات به حمل و جذب پروبیوتیک در بدن کمک می‌کند! اما چطور؟ شکلات دارک به این باکتری‌های زنده کمک می‌کند تا از PH قوی دستگاه گوارش جان سالم به‌در ببرند و خود را به روده برسانند. به دلیل این قابلیت محافظت کننده شکلات، پروبیوتیک‌ها را می‌توانند به شکلات‌‌های بسیار با کیفیت یا شیر شکلات اضافه کنند. این قابلیت یکی از چندین ویژگی منحصربه‌فرد شکلات است.

باور کنید یا نه، ترشیجات دارای پروبیوتیک هستند! البته منظورمان لواشک و آلو نیست، بلکه ترشی‌های خانگی مثل خیارشور و ترشی کلم یا هر سبزیجات دیگر است.

یکی از معروف‌ترین خوراکی‌های آسیای شرقی که به تمام دنیا رسیده است. کمیچی هم نوعی ترشی کلم است که به شدت ادویه‌دار و مزه‌دار شده است. کیمچی در اصل متعلق به کره است و در کنار غذای اصلی خورده می‌شود. دارای میزان قابل توجهی باکتری مفید برای بدن و همچنین ویتامین C، ویتامین B، کلسیوم، آهن، پتاسیوم و فیبر است. اگر می‌توانید ادویه و فلفل زیاد را تحمل کنید کیمچی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و از فواید و طعم قوی آن لذت ببرید. کیمچی را هم می‌توانید در رستوران‌های آسیایی میل کنید و هم در خانه خودتان تهیه کنید.

اگر نمی‌دانید تمپه چیست، تمپه مانند توفو، یکی از فراورده‌های سنتی سویا است. این خوراکی ظاهری شبیه به کیک دارد و منبع بسیار خوبی برای پروتئین است. فرایند تخمیر در سویا نیز این ماده غذایی را تبدیل به یک ماده غذایی با ارزش بالا کرده است. بسیاری از گیاه‌خواران با تمپه آشنا هستند اما متاسفانه در ایران کمی سخت می‌توان آن‌ را پیدا کرد.

نوشیدنی یا چای کامبوچا یکی از دیگر از محصولات به دست آمده از مخمرها و باکتری‌ها است. فرایند تهیه چای کامبوچا پیچیده است و نیازمند تجربه و مطالعه روش‌های گوناگون است، اما غیر ممکن نیست. روشی برای تهیه چای کامبوچا با استفاده از چای کیسه‌ای وجود دارد که پس از چند روز به شما قارچ قابل تکثیری می‌دهد که می‌توانید از آن استفاده کنید.

برای عملکرد دستگاه گوارش به بهترین شکل، رژیم غذایی خود را با اضافه کردن مواد غذایی پروبیوتیک اشبا کنید. در این بین می‌توانید از یک کپسول‌ پروبیوتیک خوب هم به عنوان مکلمل غذایی استفاده کنید. در بهترین مکمل‌های پروبیوتیک میزان مناسبی از انواع باکتری‌های مفید وجود دارد که دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند.

هشت
 − 
چهار
 = 

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

سلام
میشه کپسول‌ پروبیوتیک خوب معرفی کنید !؟؟

فیبر پروبیوتیک پارسی لاکت

با درود، مقاله بسیار مفید و جامعی بود. لطفا از سایت پروژه “پروبیوتیک ها چگونه زندگی ما را تغییر می دهند؟” بازدید فرمایید. با تشکر

بسیار عالی بود. ممنون

آیا ماست پروبیوتیک باعث یبوست میشود
آیا ماست پروبیوتیک باعث یبوست میشود
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *