آيا خرما براي ديابتي ها مضر است؟

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی

دیابتی ها می پرسند: آیا همراه چای می‌توان خرما مصرف کرد؟

در پاسخ باید بگویم که بیماران مبتلا به دیابت بر اساس نوع خاصی از بیماری که با آن درگیر هستند و سایر شرایط جسمی‌شان که مثلا اضافه وزن دارند، قندشان تحت کنترل است یا مدام تغییر می‌کند، بیماری‌های دیگری که همراه با دیابت دارند یا خیر، قطعا برنامه تغذیه‌ای متفاوتی خواهند داشت، لذا خواهشمندیم به هیچ‌وجه برنامه خود را همانند دیگر مبتلایان اجرا نکنید و توصیه‌های شخصی را از متخصص تغذیه و مشاور رژیم غذایی خود بگیرید.

مصرف خرما

در مصرف خرما برای همه افراد به‌طور اعم و برای دیابتی‌ها به‌طور اخص محدودیت‌هایی وجود دارد و حتما باید میزان مصرف روزانه معین شود.

تصور مصرف آزادانه و بدون کنترل خرما یا توت خشک و کشمش و انجیر خشک از آنجا ناشی می‌شود که مردم بر این باورند قند موجود در این مواد، قند میوه (فروکتوز) است و اشکالی ندارد هرچه قدر خواستند استفاده کنند. در حالی که این تصور غلط است و قند میوه‌هایی چون انجیر و خرما که به همراه خود ترکیبات فیبر غذایی نیز دارند، با اینکه کمی با تاخیر جذب می‌شود و مانند قند و شکر معمولی (ساکاروز) و یا قند ساده (گلوکز) نیست، اما به هر حال جذب شده و تولید کالری می‌کند و قند خون شما را بالا می‌برد.

دوره مقدماتی php

فروکتوز (قند میوه) در کبد شکسته شده و به قند قابل استفاده برای خون (گلوکز) تبدیل می‌شود و بدن حتی می‌تواند مازاد بر نیاز آن را به‌ صورت چربی ذخیره نماید، پس مبتلایان به دیابت و همه آنهایی که از اضافه وزن گریزان‌اند باید دقت کنند و بدانند که میوه‌های خشک در وزن مساوی و در مقایسه با حالت مرطوبشان، به علت نداشتن آب، از غلظت قند بالاتری برخوردارند و نباید از آنها غافل بود.

ما معمولا برای افراد دیابتی یک رژیم غذای خاص را تعیین می‌کنیم و در فهرستی که فهرست جانشینی نامیده می‌شود، یادآوری می‌کنیم که 2 تا 3 عدد خرما معادل یک واحد میوه است، یعنی اگر امروز 2 تا 3 عدد خرما مصرف می کنند، باید یکی از میوه‌های مجاز خود را حذف نمایند.

آنچه در مصرف هر ماده غذایی مطرح می‌شود، اثراتی است که متعاقب مصرف آن در قند خون ایجاد می‌گردد و ما آن را با شاخص گلایسمی تعریف می‌کنیم. در مورد خرما اندیس گلایسمیک در مقایسه با قند و شکر معمولی (ساکاروز) پایین‌تر است، ولی یادمان باشد قند میوه در بدن ما به راحتی به قند خون (گلوکز) تبدیل می‌شود و تغییراتی در قندخون ایجاد می‌کند.

پس حتی در خوردن خرما هم باید احتیاط کنید و از زیاده روی بپرهیزید.

دکتر تیرنگ نیستانی – متخصص تغذیه

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

*مطالب مرتبط:

انواع دیابت کدام است؟

توصیه هاى طلایى به مبتلایان دیابت

هیپوگلیسمی (افت قند خون) و درمان آن

تأثیر مصرف دارچین در بیماران دیابتی

رژیم‌های دیابت‌ آفرین

افق هایی تازه برای درمان بیماری قند گشوده شد

خبری خوش برای دیابتی ها

چه كسانی در معرض دیابت هستند؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

 


URL: http://ijdld.tums.ac.ir/article-1-401-fa.html

نقش تغذیه در کنترل متابولیک بیماران مبتلا به دیابت به اثبات رسیده است. کنترل خوب متابولیک، از عوارض دیررس بیماری دیابت پیشگیری می‌کند. بیماران دیابتی از خوردن مواد شیرین محروم هستند و با توجه به اثر کربوهیدرات‌های مختلف بر قند خون، پزشکان و بیماران با پرسش‌های زیادی در مورد مصرف مواد غذایی حاوی کربوهیدرات روبرو هستند که از جمله این مواد غذایی خرماست. هدف از این مطالعه تعیین میزان قند خون بعد از مصرف خرما از نوع رطب و مقایسه آن با اثر قند حبه بر روی قند خون بیماران دیابتی نوع 1بوده است.روش‌ها: در این مطالعه تعداد 20 نفر از بیماران مبتلا به دیابت نوع 1به روش متوالی انتخاب شدند و به دو گروه 10 نفری تقسیم گردیدند و سپس به‌روش متقاطع مورد کارآزمایی بالینی قرارگرفتند. قند خون آنها در دو روز به فاصله یک هفته، قبل و در دقایق 30، 60، 90 و 120 بعد از مصرف یک خرمای 10 گرمی و قند حبه 5 گرمی اندازه‌گیری شد و ارقام بدست آمده با روش paired t test باهم مقایسه گردید.یافته‌ها: یافته های حاصل از این مطا لعه تفاوت معنی داری را بین میزان قند خون بعد از خوردن قند حبه و بعد از خوردن خرما نشان نداد . همچنین سطح زیر منحنی قند خون طی 2 ساعت بعد از مصرف قند حبه و خرما محاسبه شد که برای قند حبهmg.min/dl614±6/1619 و برای خرما mg.min/dl967±1572 بدست آمد و با هم مقایسه گردید که آنها نیز تفاوت معنی‌داری با هم نداشتند. نتیجه‌گیری: در بیماران دیابتی افزایش قند خون برای مقدار یک عدد خرمای 10 گرمی از نوع رطب که 5 گرم کربوهیدرات دارد با یک قند حبه 5 گرمی یکی است ولذا خوردن خرما در یک بیمار دیابتی برتری بر خوردن قند حبه ندارد.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دیابت و متابولیسم ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Iranian Journal of Diabetes and Metabolism

متاسفانه محتوای مورد در خواست شما در مجله ونوس موجود نیست، البته ممکن است آدرس محتوای درخواستی تغییر کرده باشد. لطفاً در مطالب مجله جستجو کنید.

مشاهده جدیدترین مطالب

دیابت بیماری نیست که بطور قطع درمان شود اما تا حد زیادی قابل کنترل است. بخشی از این کنترل بر عهده بهبود وضعیت تغذیه و گنجاندن مواد غذایی است که به افراد دیابتی کمک می کنند تا ضمن آنکه دچار ضعف نشوند بتوانند قند خون خود را نیز کنترل کنند.

 

حبوباتحبوباتی مانند عدس و لوبیا در صدر این فهرست قرار دارند. لوبیا سرشار از پروتئین بوده و میزان فند خون را کنترل می کند. همچنین کلسترول را پایین می آورد. عدس هم منبع غنی فیبر و آهن است و فیبر موجود در آن حتی می تواند جایگزین مصرف گوشت نیز باشد.خوراک لوبیا و عدسی از غذاهای محبوب فصل های سرد هستند. همینطور می توانیدلوبیا را سرد و به همراه سالاد مصرف کنید. از عدس نیز می توانید در انواع سوپ و آش بهره بگیرید.

خانواده شیرافراد دیابتی باید روزانه مقادیر مناسبی ویتامین دی و کلسیم دریافت کنند . بهترین منبع ویتامین دی و کلسیم لبنیات است. پس با گنجاندن لبنیات در رژیم غذایی دیابتی  می توانید تا حد زیادی قند خون خود را کنترل کنید.مصرف شیر، ماست، پنیر بهر شکل ممکن برای شما مفید است. گاهی می توانید سالاد خود را تنها با ماست مزه دار کنید، یا تکه های پنیر را روی سالادتان بریزید. همینطور می توانید از شیر بعنوان طعم دهنده و لعاب دهنده غذاهایی مثل سوپ نیز استفاده کنید.کشک که در کشور ما تهیه می شود نیز بسیار مغذی است و می توان آن را بعنوان چاشنی غذاهایی مثل کشک بادمجان، آش و … بکار برد.

ماهی هاانواع ماهی ها خصوصا سلمون سرشار از امگا 3 هستند این اسید چرب علاوه بر آنکه ریسک خطرهای قلبی را کاهش می دهد به حفظ میزان انسولین در بدن نیز کمک می کند. همچنین ویتامین دی در این گوشت به وفور یافت می شود. بهترین روش مصرف ماهی ها طبخ آن در فر است.

گردوگردو منبع فیبر است و برای تامین اسید چرب مفید می باشد. البه میزان کالری دریافتی از گردو نیز قابل ملاحظه است. پس اگر نگران اضافه وزن تان هستید در مصرف آن دقت کنید. می توانید صبحانه تان را با نان و پنیر و گردو همراه کنید یا پودر آن را در ماست و خیار یا سالاد بریزید.

سبزیجاتسبزیجات سبز و حتی شلغم و لبو فیبر کافی به بدن می رسانند، کلسیم قابل توجهی نیز دارند. سبزیجات برای سلامت قلب مفید هستند. انواع سالاد، سبزیجات گریل شده و یا بخار پز شده را در رژیم غذایی تان بگنجانید.

خرماخرما یکی از بهترین میان وعده ها برای افراد دیابتی است. با فیبر کافی و آنتی اکسیدان بالایی که این میوه دارد به کنترل دیابت کمک می کند. خرما را می توانید به همره چای یا شیر میل کنید.

تصویر امنیتی جدید

استیو جابز در سخنرانی‌های خودش همه را تحت تاثیر قرار می‌داد. صحبت‌های او باعث شد که دنیای تکنولوژی با پیشرفت‌های زیادی همراه شود. هوشمندانه صحبت‌ کردن او باعث شد تا دنیا با نظر ج…

تازه اومده بودم خونه، گلوم خشک بود، یه رد عرق همراه با خاک و گل از کنار شقیقه ام تا زیر چونه ام کشیده شده بود، رسیدم دم در مستراح که آقام با تشر گف…

خبرنگار پرتغالی حاضر سر تمرین ایران می گوید که صرف نظر از اینکه ایران در مسابقه آخر مرحله گروهی جلوی پرتغال چه نتیجه ای بگیرد ایرانی ها سربلند روسیه را ترک خواهند کرد.
در مسکو، سن …

گل صدتومانی گیاه دائمی و مقاوم به‌سرماست و عمر بسیار طولانی دارد. گل‌های سفید، صورتی و سرخ آن بسیار بزرگ و پُر‌پر، در بعضی ارقام معطر و بی‌نظیر است. در نواحی‌ای که زمستان‌های سرد طولانی دارد…

یک مدل بلژیکی با انتشار عکس‌های برهنه خود در مقابل یکی از مقدس‌ترین اماکن مذهبی یهودیان در بیت المقدس اشغالی خشم آنها را برانگیخته است.
ماریسا پاپن روی پشت بامی که مقابل دی…

تخم مرغ: 3 عدد
شکر: 200 گرم
وانیل: یک هشتم ق چ
روغن مایع: یک و یک چهارم پیمانه
شیر: 1 پیمانه
آرد: 300 گرم
پودر کاکائو: 3 ق س
بیکینگ پودر: 2 ق چ
نمک: کمی
میوه…

چندی قبل دانشجویی که در بایگانی یک موزه لندن سرگرم تحقیق و بررسی بود، چشمش به دفتر خاطرات منتشر نشده یک بمبگذار زن افتاد که از اعضای جنبش حق رأی زنان بود. مشاهده…

در مورد قرص دمیترون چه می دانید؟ آیا شما آن را با اندانسترون می شناسید؟ از عوارض این دارو با خبر هستید؟ آیا می دانید که این دارو حتما باید با تجویز پزشک و زیر نظر ایشان مصرف گردد؟ چون می تواند عوارض شدید و خطرناکی مثل سندروم سروتونین ایجاد کند. برای کاهش عوارض آن باید بهترین دوز مصرف نسبت به سن و شرایط بیماری شما تجویز گردد. در این بخش از داروهای در مورد علل مصرف، تداخلات دارویی، عوارض، نحوه مصرف این

دوران بارداری یکی از مهمترین بخش های زندگی زناشویی است. در این عرصه از زندگی، زنان باردار دچار تغییراتی در جسم و روان خود می شوند که با داشتن آگاهی و دانش در مورد دوره بارداری هفته به هفته می توانند این دوران را با موفقیت پشت سر بگذارند. اینکه بدانید در هر هفته جنین شما چه تغییراتی کرده و به چه مواد غذایی بیشتر احتیاج دارد، می تواند بسیار هیجان برانگیز و کمک کننده باشد. برای راهنمایی شما عزیزان، کلاس آمادگی بارداری

آبا می دانید ترنس چیست ؟ آیا ترنس همان تراجنسی است؟ تا چه حد با ترنسکشوال (Transsexual)، آشنایی دارید؟ تفاوت بین ترنسکشوال را با همجنسگرایی می دانید یا شما هم فکر می کنید این دو مسئله، یکی هستند؟ جالب است بدانید که ترنس ها در چه شرایطی زندگی می کنند  و روحیات آنها چگونه است. در این مقاله از می خواهیم به بررسی ترنس ، انواع آن ، درمان هورمونی آن و شرایط لازم برای انجام عمل جراحی تغییر جنسیت بپردازیم. اگر می

این زائده گوشتی نرم که بر روی اندام تناسلی ظاهر می شود، زگیل تناسلی خفیف نام دارد. یک عفونت منتقله از راه جنسی ( STI ) ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی یا همان HPV می باشد که این روزها زیاد به گوش تان خورده است. زگیل تناسلی خفیف ممکن است باعث درد، ناراحتی و خارش شود. زگیل تناسلی خفیف چیست؟ زگیل های تناسلی به خصوص برای زنان بسیار خطرناک هستند چرا که برخی انواع اچ پی وی می توانند باعث ایجاد سرطان واژن و سرطان

در چند وقت اخیر در شبکه های اجتماعی اینفلوئنسرهای آرایشی و بهداشتی مژه هایی را تحت عنوان مژه مگنتی یا مژه مغناطیسی یا حتی مژه آهنربایی معرفی کرده اند. در این پست قصد داریم ببینیم که مژه های مگنتی که افرادی مثل صدف بیوتی یا هدی بیوتی به شدت این روزها در حال معرفی اونها هستن، دقیقا چی هستن و چه کاربردی دارند. مژه مگنتی (مژه مغناطیسی) چیست؟ یکی از مشکلات مژه های مصنوعی استفاده نسبتا دشوار و برخی عوارض اونهاست. بیشتر مژه های برای

درمورد اکستنشن مو چقدر اطلاعات دارید؟ در این بخش که با عنوان عوارض و ضررهای اکستنشن مو ، در مجله پزشکی منتشر شده است شما را

کلوئید هر چند می تواند به هر جایی از بدن ایجاد شود ولی اغلب در لاله گوش، قسمت بالای قفسه سینه و شانه ها  بوجود می آید. این

روغن اکالیپتوس خواص درمانی زیادی دارد از جمله ضد درد، ضد ویروس، ضد باکتری و ضد عفونی کننده قوی است. در اینجا چند استفاده از این روغن را

تحقیقات به دست آمده توسط سازمان بهداشت جهانی حاکی از این است که در هر 8 ثانیه یک نفر به علت استعمال دخانیات می میرد. 70% افراد سیگاری

رفلاکس معده زمانی اتفاق می افتد که حباب های داخل معده به سمت گلو و مری حرکت می کنند. یکی از شایع ترین بیماری ها در ایالات متحده،

بارداری یکی از سخت ترین دوران در زندگی هر مادری به شمار می آید. در این زمان مادر علاوه بر اینکه می بایست مراقب

در دوران بارداری بدون تجویز پزشک متخصص زنان نباید هیچ دارویی مصرف شود. برخی بانوان باردار به مصرف فرآورده های دارویی گیاهی برای رفع

آش اسفناج با گشنیز، برای سردردهایی كه ناشی از سوء هاضمه و اختلال دستگاه گوارشی است، مفید می باشد.

نوشیدن نوشابه ‌درهنگام تشنگی یک اشتباه برای جبران آب از دست رفته بدن است زیرا آسیب فراوانی به کلیه‌ها وارد می‌کند و به مرور از کار افتادگی کلیه‌ها می شود.

یک چرت 20 دقیقه ای برای بدن لازم است.
خواب کوتاه نیمروزی علاوه‌ بر کاهش استرس و افزایش شادابی در فرد، احتمال مرگ و میرناشی ازسکته قلبی را کاهش میدهد.

روزانه 30 دقیقه داخل وان حمام با محلول سرکه سیب و اب وارم بنشینید.
برای درمان مشکلات زنانه مفید است.

جالب است بدانید جنین در داخل رحم مادر نسبت به نور محیط واکنش دارد، همچنین مزه غذاها را نیز احساس می‌کند و همراه با مادر نگران می‌شود

یکی از مهمترین و قدرتمندترین عضلات بدن،عضله های قسمت چهار سر ران هستند که نقش باز و بسته کردن زانو را نیز دارند،در این

مفصل ها محل اتصال دو استخوان به یکدیگر هستند. مفصل زانو یکی از مهم ترین مفصل ها در بدن به شمار می آید. به

بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است




خانه

موبایل

مصرف روزانه سيب به علت كند كردن روند جذب قند در بدن موجب كنترل قند خون در مبتلايان به ديابت در طول روز مي شود كه اين امر نقش مهمي در كاهش بروز عوارض اين بيماري طي روز در مبتلايان مي شود. سيب از جمله ميوه ها و منابع غني فيبر است كه به علت داشتن پكتين و داشتن شاخص قندي كمتري نسبت به ساير ميوه ها به عنوان يك ميان وعده مناسب بويژه در مبتلايان به ديابت به شمار مي رود.

دانشمندان ادعا کردند که خوردن انگور مي‌تواند براي بهبود ديابت و بيماري‌هاي قلبي مفيد باشد. دانشمندان ادعا کردند که خوردن انگور مي‌تواند براي بهبود عملکرد قلب، کاهش ميزان تاثير فاکتورهاي خطرزا براي بيماري‌هاي قلبي و نشانگان متابوليک مفيد باشد. انگور يک ماده غذايي پر انرژي است و علت شيريني آن محتواي بالاي قندي است که در اين ميوه وجود دارد نکته جالب در رابطه با قند موجود در انگور اين است که قند انگور سبب افزايش تدريجي و به آهستگي قند خون نمي‌شود و بنابر اين نگراني افراد ديابتي در مورد قند انگور بي مورد است و مي توانند براحتي از انگور و محصولات آن استفاده کنند .

 

قند موجود در توت سفيد براي كساني كه مبتلا به مرض قند هستند ضرر ندارد. به همين علت به آنها توصيه مي‌شود به جاي قند، چاي را با توت خشك بخورند.اين ميوه خوشمزه داراي آنتي‌اكسيداني به نام آنتوسيانيد است. آنتي‌اكسيدان موجود در اين ميوه فوايد بسياري براي سلامتي دارد كه يكي از آنها كاهش ميزان كلسترول بد خون و جلوگيري از ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي است.نقش ديگر آنتي‌اكسيدان‌ها پيشگيري از سرطان است، به همين دليل مصرف توت براي پيشگيري از سرطان توصيه مي‌شود.توت سفيد حاوي فيبر فراواني است، به همين دليل ملين خوبي است.توت در سهل كردن جريان ادرار نيز نقش دارد.مصرف اين ميوه وزن را كاهش مي‌دهد.

 

 خوردن انگور مي‌تواند براي بهبود ديابت و بيماري‌هاي قلبي مفيد باشد

 

انجیر، قند زیادی دارد. 50 درصد انجیر خشک را قند تشکیل می دهد. همچنین منبع خوبی از پتاسیم ، منیزیم ، کلسیم ، فسفر و ویتامین های C , B , A است. انجیر منبع غنی فیبر غذایی می باشد. لیگنین یک نوع فیبرغذایی غیرمحلول است که به مقدار زیاد در انجیر وجود دارد و نقش عمده ای در جلوگیری و رفع یبوست دارد. از انجیر می توان در رژیم های غذایی خاص مثل رژیم کم چربی ، کم سدیم ، پرفیبر ، کاهش وزن ، دیابتی استفاده کرد.

 

خربزه دارای قند های گلوکز و لولوز بوده که قندهای بسیار ساده بوده بنابراین به راحتی در بدن جذب می شود به همین سبب باعث بالا رفتن قند خون می شود و بنابراین به افراد مبتلا به دیابت و افراد چاق خوردن آن توصیه نمی شود. این میوه دارای ویتامین A بوده و در ترمیم و بازسازی سلول ها و زخم ها نقش مهمی دارد. میوه آبداری است که برای سنگ های کلیه و مثانه بسیار مفید است. همچنین برای معالجه یبوست نیز توصیه می شود.

 

خوردن زیاد هندوانه برای طحال زیان آور است . هندوانه سرشار از پتاسیم است و خوردن آن برای افراد دیابتی مفید نیست زیرا باعث افزایش قند خون می شود. آب هندوانه به عنوان خنکی برای بیماران مبتلا به تب و بیماری های عفونی مفید است. آنتی اکسیدان های موجود در هندوانه می توانند رادیکال های آزادی که به علت اکسیداسیون کلسترول و تنگ شدن دیواره عروق خونی ایجاد می شوند را غیر فعال و از بروز بیماری های قلبی و عروقی و سکته جلوگیری کند .

 

ترکيبات شيميايي خرما شامل ساکاروز 25 درصد، گلوکز 50 درصد، مواد‌آلبومينوئيدي آب و پکتين است. خرما ويتامين‌هايي مانند A، B، C، E و مقاديري املاح معدني دارد.  ترکيب آن درصد گرم ميوه تازه، شامل 163 کالري انرژي، 9/0 گرم پروتئين، 3/0 گرم چربي، 38 گرم گلوسيد، 30 ميلي‌گرم فسفر، 3/1 ميلي‌گرم آهن، 51 ميلي‌گرم کلسيم و 10 ميلي‌گرم ويتامين C است. . به ياد داشته باشيد که خرما به علت داشتن قند زياد که بخش بيشتر آن قند ساده است، در صورت مصرف زياد و با افزايش انرژي مصرفي ممکن است باعث چاقي شما شود. افراد ديابتي و يا کساني که سابقه ديابت در خانواده آنها وجود دارد، ‌بايد تعادل را در مصرف خرما حفظ کنند.

 

موز دارای سه نوع قند طبیعی (ساکاروز، فروکتوز و گلوکز) است که به همراه سلولز (فیبر) موجود در آن، باعث افزایش فوری و مستمر انرژی می گردد.پژوهشها ثابت کرده است که تنها دو عدد موز برای تأمین انرژی لازم جهت ۹۰ دقیقه فعالیت بدنی سخت، کفایت می کند. و به همین دلیل است که موز، میوه شماره یک ورزشکاران برتر جهان است. موز کاملا رسیده ماده ای تولید میکند بنام تی اِن اِف که توان مقابله با سلولهای غیر عادی (سرطانی) را دارد ، هر چه موز رسیده تر باشد لکه های قهوه ای رنگ روی پوست آن بیشتر میشود هر چه این لکه های قهوه ای بیشتر باشند، سیستم ایمنی بدن را بیشتر افزایش میدهند

خلاصه خوردن سیب -توت سفید – انجیر و حتی انگور برای افراد دیابتی مشکل چندانی ندارد اما این افراد باید در خوردن هندوانه خربزه – موز و انگور دقت بیشتری نمایند.

 

مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی«فروکتوز» نوعی قند موجود در میوه‌ها است که می‌تواند روی افراد دیابتی و اشخاص دارای اضافه وزن، تاثیر منفی داشته باشد اما با این حال میانه‌روی در مصرف میوه‌های فصلی نظیر انبه و انگور و خوردن مقادیر اندکی از آنها مانعی ندارد.

 

متخصصان تغذیه و سلامت افراد دیابتی را به خوردن انواع خاصی از میوه‌ها تشویق می‌کنند که نه تنها برای بدن مفید هستند بلکه به کنترل انسولین خون نیز کمک می‌کنند.

 

مصرف گریپ فروت قرمز برای سلامت بیماران دیابتی موثر است

 

فهرستی از میوه‌های مفید برای کنترل انسولین در بیماران دیابتی عبارتند از:- گریپ فروت قرمز که یکی از سالم‌ترین و مناسب‌ترین گزینه‌ها برای افراد دیابتی است و مصرف روزانه نصف این میوه توصیه می‌شود.

 

– مصرف انواع توت‌ها نیز به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان و فیبر خوراکی زیاد و ویتامین‌های مختلف برای سلامت بیماران دیابتی موثر است.

 

– هندوانه و طالبی نیز به دلیل دارا بودن ویتامین‌های B و C و بتاکاروتن و پتاسیم نیز برای بیماران دیابتی توصیه می‌شود.

 

– میوه دیگری که مصرف آن برای دیابتی‌ها توصیه می‌شود، هلو است که سرشار از ویتامین‌های A‌ و C، پتاسیم و فیبر خوراکی است.

 

– زردآلو نیز از میوه‌های تابستانی سرشار از فیبر خوراکی و ویتامین A است که ذخیره کربوهیدرات آن، پایین و خوردن آن برای افراد دیابتی مفید است.

 

– سیب بخصوص پوست آن، حاوی آنتی‌اکسیدان و منبع غنی از فیبر خوراکی و ویتامین C است.

 

– مصرف گلابی و کیوی و پرتقال نیز به دلیل داشتن پتاسیم و فیبر خوراکی فراوان و کربوهیدرات اندک برای افراد دیابتی توصیه می‌شود.

 

 

منبع:salamatnews.comzist-alain.blogfa.com


تغذیه و تناسب اندام

منبع = هلپ کده10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *