ضرر هاي سيگار کنت پاور

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی



نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است
[[رده:نمادهای
نوشتار]]



دوره مقدماتی php


خانه

موبایل

9 تصور غلط درباره سیگارخطرات ناشی از سیگار کشیدن بر همه معلوم است. سیگار کشیدن در محیط های بسته مثل اتاق کار، داخل خانه، رستوران و … اثرات مضر بیشتری دارد. در این مقاله 9 باور غلط درباره کشیدن سیگار را بیان می کنیم.

1- تنها خطر سیگار کشیدن، بروز سرطان ریه می باشد.کشیدن سیگار فقط باعث سرطان ریه نمی شود، بلکه انواع سرطان و بیماری ها را در پی دارد؛ مثل سرطان دهان، سرطان مری، سرطان مثانه، سکته مغزی، بیماری های قلبی، آسم و آسیب جنین در زن بارداری که سیگار می کشد.همچنین سیگار کشیدن یکی از دلایل عمده اختلال نعوظ در مردان می باشد.پس برای سلامتی خود و خانواده تان، باید سیگار را ترک کنید.

2- برخی سیگارها خطری ندارند.هیچ سیگاری بی خطر نیست و نیکوتین موجود در سیگار، یک ماده اعتیادآور می باشد.برخی افراد سیگاری، دود سیگار را به صورت عمیق وارد بدن خود می کنند و آن دود را برای مدت طولانی در بدن نگه می دارند.- سیگارهای الکترونیکی نیز بی خطر نیستند.-د اجازه ندهید این باورها در ترک سیگار دخالت کنند.

3- سیگارهای لایت (Light) یا سبک مضر نیستند.شرکت های سیگار از کلماتی مانند: سبک یا ملایم استفاده می کنند و پاکت های سیگار را با رنگ های نقره ای، سفید و یا طلایی به فروش می رسانند، با این مضمون که اینها بی خطر هستند.موسسه غذا و داروی آمریکا به تازگی نوشتن لغاتی همچون سبک و ملایم را روی پاکت های سیگار ممنوع کرده است.مطالعات نشان داد که 20 درصد سیگاری ها باور دارند که خطرات ناشی از سیگار، در سیگارهایی که لغات سبک و یا ملایم دارند، کمتر از مارک های دیگر سیگار می باشد. در حالی که اینطور نیست.دیگر باور غلط این است که نیکوتین سیگارهای باریک تر، ضرر کمتری دارد، در حالی که اینطور نیست.بهتر است شما هیچ کدام از این حرف ها را باور نکنید.

 

 

4- قلیان ها بی خطر هستند.در قلیان، دود از طریق آب منتقل می گردد.برخی مردم بر این باورند که لوله قلیان، قبل از ورود دود به ریه، آن را تمیز می کند.ولی باید گفت که خطرات ناشی از قلیان به مراتب بیشتر از خطرات ناشی از سیگار می باشد.-قلیانی ها نسبت به سیگاری ها، 200 برابر بیشتر در معرض خطرات باشند.-یک باور دیگر نیز وجود دارد که می گوید، قلیان های دست دوم و کار کرده، ایمن تر می باشند که این باور نیز نادرست است.

5- برای ترک سیگار، من خیلی پیر هستم.اگر یک سال است که سیگار کشیدن را ترک کرده اید، خطر بیماری های قلبی را به نصف کاهش داده اید.افراد 35 تا 39 ساله، اگر سیگار را ترک کنند، می توانند 3 تا 5 سال طول عمر خود را زیاد کنند.افراد 65 ساله، می توانند یک سال طول عمر خود را زیاد کنند.مطالعات نشان داده که حتی افراد 69 ساله نیز می توانند با ترک سیگار، طول عمر خود را زیاد کنند و از زندگی لذت بیشتری ببرند.

6- من هرگاه بخواهم می توانم سیگار را ترک کنم.هر چه مدت سیگار کشیدن شما بیشتر باشد، به همان نسبت ترک سیگار برایتان سخت تر خواهد بود.افرادی که می گویند، اراده ترک سیگار را دارند، باید آنها را در مواقع بحرانی دید که آیا اراده شان پابرجا است یا نه.-حدود 9 نفر از 10 نفری که سیگار را ترک می کنند، دوباره شروع به سیگار کشیدن می کنند.-بهترین روش ترک سیگار، مشاوره و دارودرمانی می باشد.

7- اگر کودکی در خانه نباشد، می توان سیگار کشید.اگر کسی در داخل خانه سیگار بکشد و حتی فرد دیگری در آنجا نباشد، دود سیگار روی فرش، لباس ها و پرده ها و … باقی می ماند.اگر بتوانید بوی سیگار را در فضای خانه استشمام کنید، بدون اینکه کسی در آن لحظه سیگار بکشد، نشان می دهد که موادشیمیایی سرطان زا در محیط خانه وجود دارد.

این مسئله به خصوص در نوزادانی که روی زمین سینه خیز یا چار دست و پا راه می روند و وسایل را در دهانشان می گذارند، خیلی  خطرناک است.پس بهتر است برای سلامت کودکانمان سیگار را ترک کنیم.

 

 8- اگر سیگار را ترک کنم، افزایش وزن پیدا می کنم.نیکوتین یک ماده محرک است و اشتهای فرد از بین می برد. پس وقتی سیگار را ترک می کنید، هوس و میل به غذا خوردن بوجود می آید.به طور متوسط، افراد بعد از ترک سیگار، 6/3 کیلوگرم افزیش وزن می یابند.هنگامی که سیگار را ترک می کنید، سوخت و ساز بدنتان نیز کم می شود، اما شما می توانید با ورزش کردن و یا پیاده روی طولانی با چاقی مبارزه کنید.با ورزش کردن و عادات صحیح غذایی می توانید با خطرات ناشی از سیگار و افزایش وزن ناخواسته مبارزه کنید.

9- من فقط در مهمانی ها سیگار می کشم، بنابراین خطری مرا تهدید نمی کند.یکی از باورهای غلط مردم این است که اگر گاهی وقت ها سیگار بکشید، از خطرات سیگار ایمن می باشید.در حقیقت، خطرات سیگار کشیدن بعد از روشن کردن یک عدد سیگار مشخص می شود.کشیدن 1 تا 4 عدد سیگار در روز باعث می شود که شما سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه باشید.

فواید فوری ترک سیگار- بعد از گذشت 20 دقیقه از ترک سیگار، فشار خونتان کم می شود، ضربان قلبتان آهسته تر می گردد و دمای دست و پاهای شما زیاد می شود.- بعد از 8 ساعت از ترک سیگار، خون شروع به خنثی کردن مواد مضر سیگار می کند و میزان مونوکسید کربن و اکسیژن در خونتان به مقدار طبیعی می رسد.

-بعد از 24 ساعت از ترک سیگار، سیستم های داخلی بدن شروع به ترمیم و بازسازی خود می کنند و به همان نسبت ابتلا به بیماری های قلبی کم می شود- بعد از 48 ساعت از ترک سیگار، انتهای اعصاب مرده ناشی از سیگار، دوباره زنده می شوند و حس چشایی و بویایی بهبود می یابد.

فواید بعدی ترک سیگار- بعد از هفته ها از ترک سیگار، گردش خون بهبود می یابد و عملکرد ریه ها نیز بهتر می گردد. ورزش کردن و راه رفتن، آسان تر انجام می گیرد.

– بعد از چندین ماه از ترک سیگار، تولید خلط سینه کمتر می شود و شما کمتر سرفه می کنید و کمتر خس خس سینه دارید.- بعد از یک سال از ترک سیگار، احتمال ابتلا به امراض قلبی به نصف کاهش می یابد.

– بعد از پنج سال از ترک سیگار، خطر سکته کاهش می یابد و با گذشت زمان، احتمال سکته کم و کمتر می گردد.- بعد از 10 سال از ترک سیگار، احتمال ابتلا به سرطان ریه به نصف کاهش می یابد. کاهش ابتلا به زخم های گوارشی و سرطان های دهان، حلق، مری، پانکراس، کلیه و مثانه نیز دیده می شود.- بعد از 15 سال از ترک سیگار، میزان ابتلا به بیماری های قبلی و مرگ درست همانند فردی است که سیگار نکشیده است.منبع:tebyan.net


در ادامه بخوانید

منبع = هلپ کده

كلمه اى اسپانيايى است كه از «سيگارا» به معنى «در كاغذ پيچيدن» مشتق شده است. در انگلیسی به سیگار معمولی یعنی به برگ های خشک و بریده شدۀ گیاه توتون که در کاغذ پیچیده شده باشد سیگارت ( cigarette ) می گویند و به سیگار برگ یعنی برگ های گیاه توتون که بطور مستقیم بدون پیچیدن در کاغذ استفاده می شود سیگار می گویند.توتون ، تنباکو و دخانیات- توتون کلمه ای ترکی است و به معنای دود می باشد. . در عربی واژه توتون به “دخان و یا «دخانیات» و در انگیسی به آن تاباکو و در ایران تنباکو ،و در فرانسه و آلمانی به آن «تاباک» می گویند.

مواد تشکیل دهنده سیگار شامل دو بخش کلی میباشد. الف- عناصر ساختمانی ب- عناصر شیمیایی

الف- عناصر ساختمانی

این بخش شامل: توتون، کاغذ، مواد نگهدارنده ،چسب، رنگهای شیمیایی جهت نوشتن مارک سیگار ، و اسانس است.

1- فیلتر سلولزی (سلولز استات) سیگار  که با کاغذ متخلخلی بنام (PLUGWRAP) پوشیده شده است. وظیفه فیلتر خنک کردن و تمیز کردن دود سیگار است. 2- کاغذ(TIPPING) که فیلتر را میپوشاند و برخی اوقات برای تهویه بیشتر و کاهش تار(قطران) سیگار دارای سوراخهای ریزی (پرفراژ) میباشد. 3- ترکیب تنباکو و کاغذ سیگاری که آن را احاطه کرده است. اگر از نزدیک نگاهی به کاغذ سیگار بیندازید ، خط های هم فاصله ای را خواهید دید که روی سیگار به صورت حلقه های موازی در می آیند و سیگار را به قرص های باریک متوالی تقسیم می کنند . این حلقه ها که به حلقه های سوخت معروفند ، ناشی از ضخامت های مختلف کاغذ سیگار هستند و بدین ترتیب باعث کنترل سرعت سوختن سیگار می شوند یعنی وقتی سیگار آزادانه می سوزد قسمت های ضخیم ، سرعت سوختن را کم می کنند و مانع اشتعال سریع آن می شوند اما وقتی شخصی به سیگار پک می زند با رسیدن اکسیژن و بالا رفتن دمای قسمت های مشتعل ، ابتدا قسمت ضخیم مرزی و سپس قسمت نازک می سوزد و بیشترین دود را تولید می کند . علاوه بر این کاغذ سیگار حاوی ترکیبات شیمیایی است که آنها نیز آهنگ سوختن را کم می کنند  .

4-چسب برای چسباندن اجزاء سیگار استفاده شده و منشأ گیاهی دارد. که معمولاً از صمغ عربی بدین منظور استفاده می شود.

5-برای نوشتن نام سیگار معمولاً از رنگ های شیمیایی بدین منظور استفاده می شود.

ب- عناصر شیمیایی

سیگار حاوی 4000 نوع ماده شیمیایی میباشد و بیش از80 ماده سرطانزا دارد.،که بسیاری از آنها در زمان روشن کردن و کشیدن سیگار تولید می شوند.لازم به ذکر است حرارت تولید شده در نوک سیگار روشن بالغ بر 900 درجه سانتی گراد می باشد که این حرارت بالا خود موجب تولید بسیاری از ترکیبات شیمیایی دیگر می باشد. در ادامه تعدادی از ترکیبات شناخته شده و مهم سیگار معرفی می گردد.

1-سلولز استات:اغلب فیلترهای سیگار  تجزیه پذیر در طـبیعت نبوده و درواقع 95 درصد آنها از جنس پلاستیکسلولزاستات مـی باشند، که سالها طول میکشد تا در طبیعت تجزیه و به چرخه محیط زیست بازگردند.

2-چسب سیگار از موادی پلیمری، مواد پایدار کننده در برابر تخریب توسط اکسیژن، مواد نرم و منعطف کننده و کاهش دهنده حالت شیشه ای، مواد تغلیظ کننده و … تشیکل شده است. خود ماده چسب هنگام سوختن بوی بدی ایجاد می کند.

3-نیکوتین :نیكوتین یك آلكولوئید (شبه قلیا) بسـیـار سـمی و روغـن مانند میباشد. نیکوتین بی رنگ و دارای بوی تندی می باشد. چنانچه در معرض هوا و نور قرار گیرد رنگش تیره شده و تبدیل به صمغ میگردد.نیكوتین تاثیر مضاعف تحریك و سركوب گردر بـدن دارد. یـك نـخ سـیگار حاوی 8 الی 20 میـلی گـرم نیكوتین است كه تنها 1 میلی گـرم آن هنـگـام كـشــیدن سیـگــار جذب بدن می گردد. شایان ذكر است كـه تـنـهـا2 الی 5 میلی گرم نیكوتین سبب تهوع و استفراغ و تنها60 میلی گرم از این ماده مرگ آور میباشد. راه های ورودنیكوتین به بدن 3 طریق میباشد: جذب از طریق پوست جذب از طریق ریه ها جذب از طریق غشاء مخاطی بینی و دهان بیـشتـرین جـذب نیـكوتین از طریق استنشاق و آلوئولهای (كیسـه های ریـز هـوایـی كه تبادل گازها در آن ها صورت میگیرد) ریه می بـاشد. نیـكوتین پس از ورود به جریان خون مستقیما و سریعا به مغز میرسد و سپس در تمام بدن منتشر میگردد. تـنها 10 الی 15ثانیه زمان كافی است كه پس از اولین پك شما به سیگار نیكوتین به مغز شما برســد.

•احساس لذت و خوشایند از كشیدن سیگار• احساس تحریك پذیری پس از ترك سیگار میگردد. نیمه عمر نیكوتین در بدن 1 ساعت می بـاشد بـدین مــفهوم كه پس از سپری شدن 6 ساعت از كشیدن سیگار تنها در حدود 0.031 میلیـگرم از 1 میلی گرم نیكوتین جذب شده در بدن باقی خواهد ماند.

بدن از طرق زیر از شر نیكوتین خلاص میگردد: 1- 80 درصد نیكوتین توسط آنزیمهای كبد تجزیه میگردد.2- نیكوتین در ششها متابولیزه شده و به كوتینین و اكسید نیكوتین تبدیل میگردد.3- كوتینین و دیگر مواد متابولیزه و باقی مانده نیكوتین نیزتوسط كـلـیه هـا جذب شده و از طریق ادرار دفع میگردند. نیمه عمر كوتینین 24 ساعت میباشد بنابراین با آزمایش ادرار حتی تا 2 روز بعد قادر می بـاشید تشخیص دهید فرد اخیرا سیگار كشیده یا خیر. برخی افرادكبدشان آنزیم كمتری به مـنـظور تــجزیه نیكوتین ترشح كرده بنابراین اینگونه افراد در روز به تعداد سیگار كمتری برای تداوم اثرات سیگار نیازمندند. افرادی كه بطور مداوم سیگار می كشـنـد بـدنشـان نـسبت به نـیكوتین مقاومت حاصل كرده و برای دستیابی به اثرات سیگار به تعداد سیگار بیشتری نیاز دارند. اثرات نیكوتین بر بدن نیكوتین عملكرد بدن و مغز شما را دگرگون میـكـند. نتیجه نـهایـی متناقض میباشد: نیكوتین هم نیرو بخش و محرك و هم سركوبگر و آرامش دهنـده اسـت.

نـیكوتین اثرات زیررا در بدن ایجاد میكند: 1- نـیـكوتـین سبـب تـرشـح فـوری آدرنالین می گردد. با اثر آدرنالین هنگامی كـه شـمـا وحشتزده هستید و یا حالت هجومی پیدا میكنید آشنا هستید: ضربان قــلبتان سریعتر شده، افزایش فشار خون، تنفس سریع و كم عمق، افزایش گلوكز خون، كـاهـش دمای پـوسـت، تحریك سیستم عصبی مركزی. خـود نیـكوتـیـن نـیز به نوبه خـود مـانـع تـرشـح هورمون انسولینمیگردد (انسولین قند خون را كاهش میدهد) بـنابراین نیكوتین سبب میـشـود گلوكز بیش از معمول در خون وجود داشته باشد كه بـاعث مـی گــردد شـخـص احساس گرسنگی كمتری كند. 2- نیكوتین متابولیسم پایه را افزایش می دهد یعنی فرد كالری بیشتر از معمول خواهد سوزاند. بنابراین به مرور زمان وزنشان كاهش خواهد یافت. 3- نیكوتین سبب افزایش ترشح استیل كولین می گردد .افزایش استیل كولیــن باعــث افزایش فعالیتهای نورونهای مغزی، بهبود سرعت عمل واكنش شما به محركات، افزایش توانایی تمركز كردن میشود. 4- افزایش ترشح دپامین: این همان عاملی است كه به فرد در پـی اسـتـعـمـال سـیگار حس خوشی و نشاط میدهد. 5- سبب آزاد سازی گلوتامات كه سبب افزایش یادگیری و حافظه می گردد. 6-افـزایش تـرشـح آنـدروفـیـن. آندروفین یك مسكن درد طبیعی بدن است و خـاصـیـتـی همچون مرفین دارد. اما در دراز مدت نیكوتین اثرات مخرب زیر را بدنبال دارد: 1- فشار خون بالا.2- انسداد عروق خونی و در پی آن سكته قلبی و مغزی.3-كاهش ویتامین سی4-كاهش كارایی سیستم ایمنی بدن.5- سرطان دهان، گلو، حنجره و ریه.6- برونشیت و آمفیزم.7- زخم معده.8- كاهش وزن.9- كاهش حواس بویایی و چشایی.10- چین و چروك پوست .11- ناباروری در مردان.

مقادیر تغلیظ شده نیکوتین موجود در تنباکو به عنوان حشره کش مورد استفاده قرار میگیرد.نیکوتین به اندازه هروئین قدرت اعتیادآوری دارد و پس از نخستین پک تنها 10 ثانیه طول میکشد که نیکوتین به مغز برسد.مصرف نیکوتین در فرد سیگاری ایجاد تحمل و وابستگی میکند. علایم محرومیت از نیکوتین شامل: تحریک پذیری-خشونت طلبی-اضطراب-عصبی شدن-کاهش تمرکز-سر گیجه-سبک شدن سر-اختلال در خواب-یبوست-خشکی دهان-گلو درد-درد دست ها و پاها-تعرق-افسردگی-زخم های دهانی-خستگی-گرسنگی-سرفه-احساس فقدان وهوس کشیدن سیگار میباشند.

4-آمونیاک:آمو نیاک خالص، گازی است فرار که خاصیت قلیایی شدیدی داشته و نسوج مخاطی را به شدت تحریک می کند. این گاز یکی از عوامل مهم درایجادتحریکاتنسوجی ( به ویژه ریه ها ) در جریان سیگار کشیدن است.وقتی آمونیاک همراه با دود سیگار جذب خون می شود بر خاصیت قلیایی بودن خون می افزاید و اختلالاتی از نظر اسیدی یا قلیایی بودن خون ایجاد می کند و در نتیجه به عنوان سم و ماده زاید برای متابولیسم حیاتی بدن ایفای نقش نموده و مقداری از قدرت حیاتی بدن را تلف می کند. اضافه کردن آمونیاک به سیگار باعث میشود بخارات نیکوتین سریعتر جذب ریه ها گردد .

5-منو اکسید کربن :مونواکسید کربن گاز بی بو و بی رنگی است که بسیار کشنده و سمی میباشد. باعث سرگیجه، سردرد، بیهوشی، نارسایی تنفسی و مرگ میشود. منواکسید کربن اکسیژن رسانی به عضلات، مغز و بافتهای بدن را به دلیل اشباع فوری مولکولهای هموگلوبین با این گاز به شدت کاهش می دهد.در حدود ۱۰% از خون سیگاریها را منو اکسید کربن تشکیل می دهد .زیرا در ازای هر نخ سیگار که مصرف می شود به میزان ۲% کربوکسی هموگلوبین در خون فرد سیگاری افزایش می یابد که این عامل در تشدید سکته قلبی موثر است.هر نخ سیگار، 500 سانتیمتر مکعب دود دارد.

6-آرسنیک:یک ماده بسیار سمی است که در حشره کش ها و آفت کش ها و به عنوان مرگ موش استفاده میشود. باعث آسیب های شدید به ارگانهای بدن گردیده و میتواند سرطانزا نیز باشد.آرسنیک یک عنصر ثابت، مواد زنده است و به مقدار کافی در ناخن ها ، مو، کبد، مغز و تیروئید انسان یافت می شود و هر گاه مقادیر زیادی آرسنیک در احشاء متمرکز شود سبب مسمومیت حاد یا مزمن می شود.آرسنیک سیگار نیز به صورت گاز ارسئین از طریق ریه ها، کبد، کلیه ها و طحال جذب بدن شده و پس از ۲ هفته در پوست و مو و استخوان جایگزین می شود و حتی از طریق جفت مادر وارد خون جنین شده و سبب تولید نوزادی کم وزن و کم حافظه و حتی سقط جنین می شود.هم چنین در بروز سرطان لب نیز دخالت دارد.

7-اسید سیانیدریک:اسید سیانیدریک که به نام های سیانور ئیدروژن و جوهر بادام تلخ نیز شهرت دارد یکی از مواد مضر و سمی موجود در دود سیگار است. این ماده کشنده از کروه سیانور ها است.هنگام سیگار کشیدن مقادیر زیادی از این اسید تبخیر شده و وارد ریه ها و سپس خون می شود و با آهن موجود در هموگلبولین خون انسان ترکیب شده و از طریق فلج کردن مرکز تنفسی در بصل النخاع ، اعمال تنفسی ریه ها را مختل کرده و گاهی مرک در اثر خفگی ناشی از فقدان اکسیژن با اسید سیانیدریک سیگار مشاهده می شود.

8-کربور های هیدروژن: ساختمان مولکولی آنها تنها از هیدروژن و کربن تشکیل یافته است . معمولا خاصیت سرطانزایی دود سیگار ناشی از همین کربورهای هیدروژن است. در واقع وقتی کربور های هیدروژن پس از جذب وارد خون و سراسر بدن شدند استعداد ابتلاء به سرطان را در تمام نسوج بدن و به ویژه مجاری تنفسی که مستقیما در بر خورد با دود سیگار هستند ایجاد می کنند.

9-مواد رادیو اکتیو:در توتون سیگار تششعات رادیو اکتیو ی سرب و پولونیوم وجود دارد که سرطانزا هستند.پولونیوم و سرب پس از سالها کشیدن در ریه ها متمرکز شده و وارد خون می شوند و از آنجا به سایر اعضای حساس بدن می رسند.تششعات رادیو اکتیو بر ریه ها، چشم ها، خون و پوست عوارضی جبران ناپذیری می گذارد. یکیاز موارد استفاده از پلوتونیوم بکار بردن آن در تولید بمب اتمی می باشد.طبق تحقیقات جدید صورت گرفته توسط موسسه تحقیقاتی U.C.L.A دانشگاه کالیفرنیا، بیشتر از چهار دهه است که شرکتهای دخانیات، از این موضوع که دود سیگار حاوی ذرات رادیواکتیو آلفاست، مطلع بوده اند. ذراتی که عامل سرطان زایی سیگار است ، اما عمداً این مسئله را از عموم مخفی نگه داشته اند.بررسی دهها سند و مدرک موجود در صنعت دخانیات، که پیش از این بدون بررسی و تحقیق مانده بود، و تنها در سال ۱۹۹۸ طی موافقتی قانونی، اجازه ی تحقیق و بررسی بر آنها داده شد ، نشان می دهد که از سال ۱۹۵۹ صنعت دخانیات از این مسئله که توتون و تنباکو مورد استفاده در سیگار حاوی مواد رادیو اکتیو است، آگاه بوده اند و خود شرکت های دخانیات، تحقیقات عمیق و گسترده ایی را در مورد خطرات و تأثیرات مواد رادیو اکتیو بر افراد سیگاری را از همان زمان آغاز کردند.صنعت دخانیات نه تنها از خطر سرطانی شدن سلول های ریه آگاه بوده ، بلکه حتی محاسبات مقداری رادیو بیولوژیکی «  تأثیر تابندگی یک ماده بر یک ارگانیسم » برای تخمین میزان دز ماده رادیواکتیو ساطع شده از دود سیگار، و همچنین میزان جذب آن توسط ریه ها در بلند مدت را انجام داده است . تحقیق منتشر شده در تاریخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۱ در نشریه ی تحقیقاتِ تنباکو و نیکوتین ، وابسته به انجمن تحقیق بر نیکوتین و تنباکو « S.R.N.T » نیز بر جزئیاتِ آگاه بودن صنعت دخانیات،  در مورد مسئله رادیواکتیویته بودن دود سیگار و همچنین تلاش آنها برای سرکوب این اطلاعات می افزاید.پروفسور Karagueuzian می گوید پلونیوم ۲۱۰ در تمام سیگارهای مارک داخلی و خارجی یافت می شود، این ماده توسط برگ های تنباکو از گاز رادن ۲۲۲، که در اتمسفر وجود دارد جذب می شود، طریقه ی راحتتر دیگری برای جذب پلونیوم ۲۱۰ ، کودهای شیمیایی دارای فسفات بالاست که در مزارع پرورش تنباکو استفاده می شود.

10-فرمالدئید:که ماده بی رنگ و بسیار سمی میباشد که باعث آزار چشمها و پوشش مخاطی، اشک ریزش، سردرد، سوزش گلو، اشکال در تنفس، مشکلات پوستی، افزایش اسیدیته خون، تنفس کم عمق و سریع، کاهش دمای بدن، کما و مرگ میشود. این ماده سرطانزا نیز میتواند باشد .

11-نیتروز آمین:از واکنش نیکوتین و سایر ترکیبات آمین دار با نیتریت موجود در تنباکو تولید میشود. این ماده نیز به شدت سرطانزا است .

12-استون:مایع فرار و معطری است که به عنوان حلال به کار میرود ، استون به پوست، دهان، کلیه ها، کبد و اعصاب آسیب رسانده و باعث نواقص مادرزادی میشود .

13-اکریل آمید:که ماده بسیار سمی است که در حیوانات سرطانزا میباشد. باعث تحریک پوشش مخاطی، تعریق، تهوع، سستی، اشکال در تکلم، ضعف دست ها و پاها و آسیب به غدد دستگاه تولید مثلی مردان شود .

14-اکرولین:بسیار اشک آور و تحریک کننده ریه ها است .

15-بنزن:یک ترکیب آروماتیک(حلقوی معطر) است که از ذغال سنگ و نفت خام بدست می آید و به عنوان حلال مصرف میشود . سرطانزا بوده و میتواند باعث خواب آلودگی، افزایش ضربان قلب، گیجی، سردرد، سرگیجه، افزایش فشار خون، لرز، استفراغ، بیهوشی و نهایتا مرگ شود .

16-وجود خون خوک در برخی از سیگار های خارجی:به نوشته روزنامه لبنانی الانتقاد ، یک پروفسور استرالیایی فاش کرد که در شرکتهای دخانیات برای ساخت فیلترهای سیگار از مشتقات خون خوک استفاده می‌شود در حالی که  متأسفانه  روزانه بیش از ‪ ۱۰۰‬میلیون مسلمان در کشورهای عربی از این سیگارها استفاده می‌کنند.الانتقادبا اشاره به این خبر افزود: به گفته پروفسور سایمون شابمن در یکی از دانشگاههای استرالیا ماده هموگلوبین که از خون خوک استخراج می‌شود برای انسجام بافت فیلتر سیگار به آن افزوده می‌شود.پروفسور شابمن تاکید کرد که پس از خواندن یک تحقیق علمی هلندی که در اواخر سال گذشته در خصوص آزمایشات و تحقیقات میدانی در مورد کالاهایXX مصرفی و مواد بکار رفته در ساخت آنها به این کشف دست یافته است.وی افزود: در یک بخش از این تحقیق مراحل تولید سیگار با جزئیات کامل شرح داده شده است.

به گفته پروفسور استرالیایی بر اساس این تحقیق مشتقات خون خوک در تولید ‪ ۱۸۵‬کالای مصرفی از جمله فیلتر سیگار بکار می‌رود.وی افزود: آزمایشات انجام شده در دانشگاه سیدنی این تحقیق هلندی را ثابت می کند.سخنگوی شرکت دخانیات ایران با هشدار نسبت به مصرف سیگارهای قاچاق مدعی شد: برخی شرکت‌های تولیدکننده سیگار از مشتقات خون خوک برای ساخت فیلتر سیگار استفاده و این سیگارها را بیشتر به مقصد کشورهای اسلامی قاچاق می‌کنند.به گزارش ایسنا، وی در این باره توضیح داد: این موضوع حتی از سوی برخی مراکز تحقیقات کشورهای غربی نیز مورد تایید و از سوی برخی شرکت‌های خارجی نیز این مساله افشا شده است. به گفته او متاسفانه برخی شرکت‌های خارجی برای بهبود وضعیت فیلتر و انسجام بافت فیلتر سیگار از ماده هموگلوبین که از خون خوک استخراج می‌شود، استفاده می‌کنند که این مساله در سیگارهای قاچاق که کوچکترین نظارتی در خصوص واردات آن‌ها وجود ندارد، به وفور دیده می‌شود.

17-کادمیوم:این فلز سنگین در ساخت باطری ها کاربرد داشته و باعث ایجاد مشکلات مجاری تنفسی و کلیه ها، آسیب به کبد، پوکی و نرمی استخوان میشود . میتواند سرطانزا نیزباشد . 18-کافئین:باعث افزایش کاذب انرژی و بروز بی قراری و بی خوابی میشود.

19-کلروفرم: باعث ایجاد مشکلات کبدی و کلیوی،نواقص مادرزادی و مشکلات پوستی میشود .

20-مس:مس در عملکرد طبیعی برخی آنزیم های بدن اختلال ایجاد میکند .

21-بنزوپرین:این ماده در پی احتراق ناقص مواد ارگانیک(آلی) تولید میشود که بسیار موتاژن و سرطانزا میباشد .

22-آلومینیوم:باعث درماتیت تماسی و افزایش ریسک آلزایمر میشود .

23-د.د.ت:در طی جنگ جهانی به عنوان حشره کش کاربرد داشته است. باعث ایجاد تومور به ویژه در کبد میشود .

24-اتانول:اثرات اتانول بر بدن بسیار زیاد و از آن جمله میتوان به آسیب های کبدی این ماده اشاره نمود.

25-سرب:سرب باعث کاهش ضریب هوشی، تهوع، درد شکم، تحریک پذیری، بی خوابی، بی حالی شدید، سردرد، تشنج، کما، یبوست، استفراغ، کاهش اشتها، کم خونی، مشکلات کلیوی و تولید مثلی، کرامپ، پرفعالیتی مزمن، مسمومیت مغزی، ناتوانی در یادگیری و آسیب به لثه ها میشود .

26-مگنزیوم،متانول،جیوه،نفتالین،وینیل کلراید، نیترات پتاسیم،تولوئن …….و صدها ماده شناخته و ناشناخته دیگر

مخمر، سرکه، اوره، انواع روغن ها، انواع الکل ها، قندها، نشاسته، نمک، جوش شیرین، گلیسیرین، کاکائو، کافئین، فیبر، پودر میوه ها، انجیر، کشمش، وانیل، آب، عسل، شکلات، کره، موم.این مواد به عنوان طعم دهنده، نگهدارنده، افزایش رطوبت و ملایم ساختن طعم سیگار مورد استفاده قرار میگیرند .

تار(قطران) ترکیبی صمغ مانند، قهوه ای و چسبناک است و از صدها ماده شیمیایی مختلف (هیدروکربنهای پلی آرو ماتیک، آمین های آروماتیک و ترکیبات غیر ارگانیک)که بسیاری از آنها سمی، سرطانزا و جهش زا میباشند، تشکیل یافته است. تار از سوختن تنباکو و سایر مواد گیاهی حاصل میشود. تار ذرات ریزی میباشد که هنگام پک زدن بهسیگار وارد ریه ها شده و در آنجا تجمع می یابد. در حدود 70 درصد تار موجود در دود سیگار درون ریه ها رسوب میکند. تار مانند دوده موجود در دودکش، درون ریه های شما رابصورت یک لایه ی چسبناک می پوشاند. فردی که روزانه 20 نخ سیگار دود میکند سالانه 210 گرم (یک فنجان پر) تار وارد ریه های خود میکند. بو و رنگ سیگار مربوط به تاراست. تار همچنین بروی پرزهای (مژکها) ریه ها چسبیده و عملکرد طبیعی آنها را مختل میکند. این پرزها با حرکت روبه بالا باعث خارج شدن مواد زاید، میکروبها، گردوغبار وآلودگی ها از ریه ها میشوند. تار میتواند بروی لباس و یا پوست بدن نیز بچسد. آخرین پک سیگار دو برابر بیشتراز نخستین پک سیگار حاوی تار میباشد .مهم ترین عامل سرطان زایی تار،ماده ای به نام «بنزوآپین» می باشد.

1- سایز معمولی(KING SIZE) 2- سیگار باریک(SLIM) 3- سیگار پهن(WIDE)4- (ملایم) لایت(LIGHT) و یا کم تار(LOW TAR) 5- (خیلی ملایم) آلترالایت(ULTRA LIGHT) 6- منتول (دارای اسانس نعناع)(MENTHOLS): احساس خنکی را القا میکند.

1- پاکت قرمز: طعم کامل و قوی2- پاکت سفید و یا طلایی: لایت3- پاکت آبی و یا نقره ای: آلترالایت 4- پاکت سبز: منتول5- پاکت سبز کم رنگ: منتول لایت6- پاکت قرمز تیره: سیگار بدون فیلتر.

درجه بندی سیگارها توسط ماشین های سیگارکش(smoking machines) تعیین میگردد. این دستگاه ها به تمام نخهای سیگار بطور مشابه پک میزنند. سیگارهای لایت که بوسیله این ماشین ها کشیده میشوند درجه نیکوتین و تار کمتری را نشان میدهند. اما درعمل  به دلایل زیر هیچ تفاوتی میان سیگارهای ملایم (لایت) با سیگارهای معمولی وجود ندارد:1- اطراف فیلتر سیگارهای لایت چند سوراخ ریز تعبیه میشود تا تهویه فیلتر افزایش یابد. هنگام پک زدن به سیگار هوا با دود سیگار ترکیب شده و آن را رقیق تر میسازد. اما در عمل این سوراخها توسط فرد سیگاری با لبها و یا دستها بطور ناخودآگاه مسدود میگردند. بنابراین دیگر سیگار لایت نخواهد بود. 2- فرد سیگاری برای جبران کاهش نیکوتین جذب شده توسط سیگارهای لایت تعداد و عمق پک هایی که به سیگار میزند، و یا تعداد نخ سیگار مصرفی روزانه خود را افزایش میدهد.3- نحوه کشیدن سیگار افراد سیگاری با ماشین های سیگار کش متفاوت است. و هیچ دو فرد سیگاری مشابه هم به سیگار پک نمیزنند.برخی افراد برای ترک سیگار نیز به سیگارهای لایت روی می آورند، اما این کار بی فایده و غیر اصولی است.

سیگار یک قاتل حرفه­ای است که به جای کشتن سریع مقتول آنرا به آرامی و سر فرصت و با بدترین شکل­ خود به دام مرگ و تباهی می­کشاند. بعضی از عوارض دخانیات آنقدر دهشتناک است که در مقابل آن مرگ رنگ می­بازد.

۱- سرطان :طبق تحقیقات ۴۰ عنصر سرطان زا در دود سیگار وجود دارد. بر این اساس، احتمال مبتلا شدن افراد سیگاری به انواع سرطان هایی از قبیل : زبان، دهان، غدد، بزاق و حلق، سرطان بینی، گلو، مری، حنجره، معده، کلیه، آلت تناسلی مرد، لوزالمعده و مقعد وجود دارد.

۲- تغییر شکل دادن سلولهای جنسی در مردان :استعمال دخانیات باعث کاهش تعداد اسپرم و کاهش جریان خون در آلت تناسلی مردان و ناتوانی جنسی در این افراد می شود. ناباروری جنسی در مردان سیگاری نیز متداول تر از افراد غیر سیگاری است.

۳- سرطان رحم و سقط جنین :استعمال دخانیات در دوران بارداری می تواند باعث افزایش خطر زایمان نوزاد با وزن کم و بروز مسایل بهداشتی در آینده شود. سقط جنین در مادران سیگاری ٢ تا ٣ برابر بیشتر است.

۴- تغییر رنگ انگشتان و لبها:قطران موجود در دود سیگار در اثر استعمال مستمر دخانیات روی انگشتان و ناخنها جمع شده و باعث تغییر رنگ آنها به قهوه ای مایل به زرد می شود. همچنین سبب تغییر رنگ گوشه لب ها به قهوه ای تیره می شود.

۵ -زخم معده:استعمال دخانیات مقاومت معده را در برابر باکتریها پایین می آورد؛ همچنین باعث تضعیف معده در خنثی سازی اسید معده و مقاومت در برابر آن بعد از غذا خوردن و بر جای ماندن باقیمانده اسید در معده و در نتیجه تخریب دیواره آن می شود.

۶ -بیماریهای قلبی:استعمال دخانیات باعث افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا و گرفتگی عروق و نهایتا ایجاد حمله قلبی و سکته می شود.

۷ -پوکی استخوان و فساد دندان ها:منواکسید کربن یکی از اصلی ترین گازهای سمی در خروجی اگزوز اتومبیل و دود سیگار است، میل ترکیبی این گاز با خون بسیار بالاتر از اکسیژن است. این گاز باعث کاهش قدرت عمل اکسیژن در خون افراد سیگاری حرفه ای می شود. همین عامل سبب پوکی استخوان می شود.جرمی که همگام کشیدن سیگار روی دندانها باقی می ماند، به مرور زمان سبب فساد دندان ها می شود.

۸ -سرطان پوست:پوسته پوسته شدن و برجسته شدن نقاطی از پوست عواملی هستند که یک علت آن سیگار می باشد.

۹- ضایعات شنوایی:سیگار کشیدن سبب عفونت گوش میانی می شود و در کارکرد آن اختلال به وجود می آورد.

۱۰- چین و چروک:استعمال دخانیات باعث از بین بردن پروتئین های انعطاف دهنده پوست می شود؛ همچنین باعث تحلیل بردن ویتامین A و محدود کردن جریان خون در عروق پوست می گردد. همین عامل سبب چین و چروک پوست می شود.

11-مواد درون دود سیگار روی اجسام می‌نشیند و اطرافیان فرد سیگاری از جمله کودکان این اشیاء را لمس می‌کنند و از این طریق سموم موجود در دود سیگار به بدن آنان منتقل می‌شود.

دود سيگار دست دوم، دود سيگاري است كه به محيط وارد مي شود و ديگران آن را استنشاق مي كنند.اين دود مخلوطي از دود سيگار و بازدم يك فردسيگاري است كه از دهان خود به بيرون منتقل مي كند. طي يك ساعت در اطاق پر از دود سيگار، يك فرد غيرسيگاري ممكن است معادل كشيدن 15سيگار فيلتردار، مواد سمي موجود در دود سيگار رااستنشاق كند. طبق گزارش هاي سازمان جهاني بهداشت، يكي از هر 10 مرگ ناشي از تنباكو، براي افراد سيگاري دست دوم اتفاق مي افتد. بين 70 تا 90درصد از مردم غيرسيگاري در معرض دود سيگار افرادسيگاري هستند. در طول دو دهه گذشته دانشمندان اثبات كرده اند كه همه بيماري هاي ناشي از سيگاركشيدن، در افراد سيگاري دست دوم هم ممكن است ايجاد شود مثلاً سرطان ريه يا بيماري هاي قلبي-عروقي. زناني كه شوهر سيگاري دارند 91 درصد بيش از ساير زنان به بيماري هاي قلبي مبتلا مي شوند. علاوه بر آن احتمال ابتلا به سرطان ريه و مرگ به دليل اين بيماري هم در اين خانم ها 2 برابر ديگران است. حتي وقتي اين زنان باردار مي شوند احتمال سقط و مرده زايي بيشتري در آنها وجود دارد.ترکیبات نیکوتین خون نیمی از کودکان ایرانی، بالاتر از حد مجاز است و  والدین بسیاری از این کودکان حتی یک­بار نیز سیگار مصرف نکرده­اند.نیمی از کودکان جهان (حدود 700 میلیون نفر) در معرض استنشاق دود تحمیلی سیگار قرار دارند.کارشناسان با گردآوری داده‌هایی از 192 کشور محاسبه کرده است که سالانه در سراسر جهان حدود 600 هزار مورد فوت به واسطه در معرض دود دست دوم سیگار قرار گرفتن  بوده است.

 حتی سیگار کشیدن در بیرون از خانه و در محیط باز خطر سیگار را برای دیگران ( افراد غیر سیگاری بخصوص کودکان و فرزندان ) از بین نمی برد.یک تهدید بهداشتی جدید را به سیگار کشیدن اضافه کنید: (همو طنان عزیز  لطفاً خطر را جدی بگیرید و از بغل کردن و بوسیدن کودکان خود توسط افراد سیگاری جلوگیری نمایید )

علاوه بر آسیب ناشی از خود سیگار کشیدن (دود سیگار دست اول) و استنشاق دود سیگار محیطی (دود سیگار دست دوم)، دود سیگار دست سوم هم  به خصوص برای نوزادان و نوپایان خطرناک می باشد.

به گزارش لایوساینس یک بررسی جدید نشان می‌دهد که باقیمانده‌های نیکوتین که در سطح اجسام باقی می‌ماند، می‌تواند با سایر مواد شیمیایی دیگر در هوا واکنش کند، و مواد سرطان‌زای قویی را تشکیل دهد – مواد شیمیایی که با سرطان‌های گوناگون پیوند دارند.

در حالیکه دود سیگار دست اول به طور مستقیم بوسیله فرد سیگاری  استنشاق می‌شود، و دود سیگار دست دوم دود سیگاری است که به محیط وارد می‌شود و دیگران آن را استنشاق می‌کنند،‌ دود سیگار دست سوم  باقیمانده دود محیطی یا دست دوم بر روی سطوح است.

هوگو دستایلاتس، متخصص شیمی در آزمایشگه ملی لاورنس برکلی در سانفرانیسیسکو و یکی از این پژوهشگران گفت: سوختن توتون، نیکوتین را به شکل بخار آزاد می‌کند که به شدت جذب سطوح درون خانه مانند دیوارها، سقف‌ها، فرش‌ها،‌ پرده‌ها و اسباب و اثاث خانه می‌شود. نیکوتین می‌تواند روی این مواد برای روزها، هفته‌ها و حتی ماه‌ها باقی بماند.

دانشمندان از چندین سال قبل می‌دانسته‌اند که دود سیگار روی سطوح می‌‌نشیند و در آنجا می‌تواند با سایر مواد شیمیایی وارد واکنش شود. اما به گفته پژوهشگران  این بررسی جدید نشان داد که واکنش‌های دود سیگار باقیمانده در محیط می‌تواند به ایجاد مولکول‌‌هایی در هوا بینجامد که تا به حال به عنوان منبع مواد آلاینده زیانبار نادیده گرفته شده بودند.

دستایلاتس و همکارانش تشکیل مواد شیمیایی زیانبار در هوا پس از سیگار کشیدن را مورد بررسی قرار دادند. و دریافتند دود سیگار با یکی از مواد شیمیایی به خصوص وارد واکنش می‌شود.

دستایلاتس گفت:‌بررسی ما نشان می‌دهد که این نیکوتین باقیمانده در محیط با اسید نیترو محیطی وارد واکنش می‌شود و نیتروزامین‌های سرطانزای خاص توتون یا TSNA ‌ها را به وجود می‌آورد. TSNA ها جزو مواد سرطان‌زای قدرتمند و وسیع‌االاثر هستند که هم در توتون سوخته‌نشده و هم دود توتون وجود دارند.

این پژوهشگران از سلولز به عنوان مدلی از مواد داخل خانه استفاده کردند، و آن را در معرض دود سیگار قرار دادند. آنها سپس سلولز را برای سه ماه در معرض غلظت‌ بالا اما قابل‌ قبول اسید نیترو قرار دادند. میزان TSNA های تشکیل‌شده پس از قرارگیری در معرض اسید نیترو، 10 برابر بیشتر بود. این پژوهشگران همچنین دریافتند که TSNA ها به سرعت تشکیل می‌شوند.

سرپرست این پژوهش‌، محمد سلیمان، از آزمایشگاه برکلی، در این باره گفت: ‌با توجه جذب و حفظ مقادیر بالای نیکوتین در سطوح درون خانه، از جمله لباس‌ها و پوست انسان، یافته‌های ما بیانگر آن است این دود دست سوم از طریق جذب از راه پوست، استنشاق غبار و بلع  یک خطر بهداشتی قبلا مورد توجه قرار نگرفته است.

از آنجایی که اغلب وسائل نقلیه مقداری اسید نیترو آزاد می‌کنند که می‌تواند به بخش مسافران نفوذ کند،‌ همچنین آزمایش‌های در سطوح داخلی ماشین افراد شدیدا سیگاری از جمله سطح استیل جعبه داشبورد انجام شد. این اندازه‌گیری‌ها نشان‌دهنده میزان قابل‌ توجه TSNA‌ها در این محل بود.

افراد بیش از همه از طریق استنشاق غبار یا تماس پوستی با فرش یا لباس‌ها در معرض این TSNAها قرار می‌گیرند، بنابراین دود سیگار دست سوم بیشترین خطر را برای نوزادان و نوپایان دارد.

یافته‌‌های این تحقیق که به طور مشروح در شماره 8 فوریه ژورنال پیشرفت‌های آکادمی ملی علوم  آمده است، بیانگر آن است که باز کردن یک پنجره یا به راه انداختن هواکش در اتاق هنگام سیگار کشیدن خطرات این دود سیگار دست سوم را برطرف نمی‌کند.

حتی سیگار کشیدن در بیرون از  خانه هم  مشکل را کاملا حل نمی‌کند.لارا گاندال، یکی دیگر از این پژوهشگران از آزمایشگاه برکلی گفت: سیگار کشیدن در بیرون از خانه بهتر از سیگار کشیدن درون خانه است، اما همچنان باقیمانده‌های نیکوتین به پوست و لباس فرد سیگاری خواهد نشست. این باقیمانده هنگامی فرد سیگاری به درون خانه بازمی‌گردد، در همه جا منتشر خواهند شد.

کاملش آستورا از  برنامه پژوهش در باره بیماری‌های مربوط به دخانیات در دانشگاه کالیفرنیا که هزینه این تحقیق را پرداخته است، گفت: آنچه ما از این تحقیق درمی‌یابیم این است که و اکنش نیکوتین باقیمانده در محیط با اسید نیترو بر روی سطوح به ایجاد یک عامل بالقوه سرطان‌زا می‌‌‌انجامد، و این نتایج ممکن است تنها نوک کوه یخ باشد.

این پژوهشگران در مقاله‌شان راه‌های متعددی را برای محدود کردن اثر دود سیگار دست سوم پیشنهاد می‌کنند، از جمله کاربرد محیط‌های 100 درصد عاری از دود سیگار در مکان‌های عمومی و محدودیت‌های شخصی در مکان‌های سکونت و اتومبیل‌ها. در ساختمانی که مقادیر بالای دود سیگار در آن وجود داشته است، تعویض فرش‌ها، پرده‌ها و کاغذ دیواری‌ها می‌تواند به کاهش قرارگیری در معرض این مواد سرطان‌زا کمک کند.

مواد سمي قليان نه تنها كمتر از سيگار نيست بلكه بعضي مواد از جمله دوده، مونوكسيد كربن و نيكوتين آن بيشتر از سيگار است. آب هيچ گونه فيلتر ومحافظي در مقابل دود ايجاد نمي كند. با مصرف قليان بيش از 600 ماده سمي و مهلك را وارد ريه خود وفرزندان و خانواده خود مي كنيد. تنباكوهاي تحت اصطلاح ميوه اي و عطري نه تنها بي ضرر نيست بلكه عوارض بيشتري نسبت به تنباكوي ساده دارد زيرا مواد آروماتيك موجود در آن ها با سوخته شدن خاصيت سمي و سرطان زايي دارند. بعلاوه مزه بهتر آنها باعث گرايش بيشتر جوانان و نوجوانان به سمت اين مواد و ايجاد وابستگي در آنها خواهد شد. مصرف قليان در اماكن عمومي و پارك ها يك نوع ترويج و اشاعه فرهنگ مصرف دخانيات درجامعه براي كودك و نوجوانان است. فرزندان والدين سيگاري دو برابر ديگر افراد در آينده سيگاري خواهندشد. مصرف قليان در اماكن سربسته عوارض آن را دوچندان خواهد كرد و سلامت افراد به خصوص كودكان را در معرض خطر جدي قرار خواهد داد. استفاده ازقليان به صورت مشترك، خطر انتقال بيماري هاي عفوني را نيز به دنبال خواهد داشت. نیکوتین قلیان 5 برابر هروئین اعتیادآور است.

 یافته های جدید دانشمندان نشان می دهد دود سیگار به دی ان آی پدر آسیب می‎رساند و این ژن‎های معیوب ممکن است با انتقال به کودکان خطر ابتلاء آنها به سرطان را افزایش دهند.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین به نقل از هلث دی، بررسی های دانشمندان دانشگاه بردفورد نشان داده، دود کردن سیگار توسط پدر می تواند به ابتلاء کودکان به سرطان خون کمک کند.

دکتر دایانا اندرسون، سرپرست این مطالعه می‎گوید: یک سلول اسپرم بارور شده سه ماه زمان لازم دارد تا کاملا رشد کند. بنابراین پدرهای سیگاری باید برای جلوگیری از این خطر 12 هفته پیش از انعقاد نطفه دود کردن سیگار را کنار بگذارند. سیگار کشیدن پدران در زمان‎های نزدیک به انعقاد نطفه ممکن است تغییرات ژنتیکی خطرناکی در فرزندان ایجاد کند و این تغییرات می‎تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

به‌رغم اینکه شرکت‌های سیگارسازی می‌کوشند سیگاری‌ها در تبلیغات شان جذاب و سکسی به نظر برسند، اما تحقیقات نشان می‌دهند که عکس این موضوع صحیح است.سیگار می‌تواند باعث ناتوانی جنسی در مردان شود. نتایج چند تحقیق حاکی از این است که مردان سیگاری حدود دو برابر بیش از مردان غیرسیگاری احتمال رنج بردن از ناتوانی جنسی را دارند. مواد سمی موجود در دود سیگار باعث آسیب به عروق خونی، کاهش جریان خون در آلت مردانه و اختلال در نعوذ می‌شود. ناتوانی جنسی می‌تواند نشانه‌ای از بیماری قلبی و عروقی آینده در فرد نیز باشد.

در زنان، استعمال سیگار می‌تواند منجر به نازایی و مشکلاتی در حین حاملگی شود. زنانی که سیگار می‌کشند احتمال بیشتری دارد که به‌ نازایی، حاملگی خارج‌رحمی، سقط خود بخودی و زایمان جنین مرده دچار شوند. سیگار کشیدن در خلال حاملگی مسئول مستقیم 20 تا 30 درصد از کمبود وزن نوزادهای متولدشده، 14 درصد از زایمان پیش از موعد و حدود 10 درصد از نوزادان مرده به دنیا آمده است.

از نظر تقسیم گیاه شناسی از گروه بادمجانیان است که در مناطق گرم و معتدل کره زمین می روید و دارای برگهای پهن و درشت و گلهای سرخ یا سبز رنگ و ساقه ای یک متری است و علفی یکساله است.مهمترین مواد تشکیل دهنده توتون ترکیبات ازت دار، کربوهیدراتها،اسیدهای آلی،تاننهاواسانس می باشد.از مهمترین ترکیبات توتون کربوهیدراتها وترکیبات ازت دار به حساب می آیند.

 ترکیبات ازت دار به سه دسته تقسیم می شوند: 1- ترکیبات ازت دار قابل حل در آب 2-ترکیبات ازت دار موجود در پروتئین ها 3-آلکالوئیدها

آلکالوئیدها از نوع آلکالوئیدهای ازت دار ازتوئید است و مهمترین آلکالوئیدهای توتون عبارتند از نیکوتین، نورنیکوتین،آنابازین که در ریشه ساخته شده و به برگها منتقل می گردد.مقدار نیکوتین 3-7/.درصد متفاوت است کمترین مقدار نیکوتین در برگهای پائینی و بیشترین مقدار آن در برگهای قله ای ذخیره می شود. کربوهیدراتها از ترکیبات مهم دیگر برگ توتون بوده که عبارتند از کربوهیدراتهای محلول در آب مانند مونو ودی ساکاریدها که باعث بهبود کیفیت توتون می شود و پلی ساکاریدها که کیفیت آن را کاهش می دهد.

اين گياه بومي آمريكاي جنوبي و شمالي ميباشد. اعتقاد بر این است که از حدود ۶۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح گیاه تنباکو به صورت وحشی در امریکا روئیده و رشد نموده .!! بوي مخصوص تنباكو بـه عــلت وجود روغن فراري موســوم به نيكوتيانين(nicotianin)است.امروزه حدود شش میلیون هکتار از بهترین زمین‌های زراعتی برای کشت این گیاه اختصاص یافته است.

1-چين 2-برزيل 3-هند 4-امريكا 5-اندونزي 6-تركيه 7-يونان 8-آرژانتين 9-ايتاليا 10-پاكستان

ميزان كل توليد برگ تنباكوي جهان در سال 2005 به 6.38 ميليون تن بالغ ميگردد.

1-روسيه 2-امريكا 3-انگليس 4-آلمان 5-هلند 6-ژاپن 7-فرانسه 8-اوكراين 9-لهستان10-مصر

بعد از چيدن و خشك‌ كردن برگ‌هاي توتون، آنها را تميز و ساقه‌ها و مواد اضافي را جدا مي‌كنند. سپس، دوباره برگ‌ها را با گليسيرين يا يك ماده ديگر شبيه آن، رطوبت مي‌دهند و در بشكه‌هاي چوبي بزرگ انبار مي‌كنند. اين بشكه‌ها ممكن است تا 2 سال در انبار بمانند كه در اين مدت، تنباكو تيره‌ تر و خشك ‌تر مي‌شود و محتواي نيكوتين آن هم كاهش مي‌يابد. بعد از اين مدت است كه تنباكو اصطلاحا رسيده شده و آماده استفاده مي‌شود.توتون ويرجينيا (در ايالات ويرجينيا، كارولينا، جورجيا و فلوريداي امريكا ميرويد) كه برگهاي روشن و شيريني دارد رايج ‌ترين نوع تنباكو است كه در ساخت سيگار از آن استفاده مي‌شود. براي آماده‌ كردن سريع ‌تر اين توتون، آن را حرارت مي ‌دهند تا براي رسيده ‌شدن آن به 2 سال زمان نياز نباشد. يك تغيير مهم ديگري كه در صنعت دخانيات به ‌وقوع پيوسته، كاهش ميزان برگ توتون موجود در سيگار به حدود 25 درصد مقداري است كه قبل از سال‌هاي دهه 50 استفاده مي ‌شده است. به دو علت، نخست استفاده بيشتر از اجزاي ديگر گياه تنباكو كه تا آن زمان دور ريخته مي‌شد، اما با پيشرفت صنعت دخانيات، از اين اجزا هم در تركيب توتون سيگار استفاده ميگردد. در حال حاضر حداقل يك چهارم توتوني كه در يك نخ سيگار وجود دارد، از همين اجزاي ديگر گياه تنباكو است و نه كاملا از برگ‌هاي خالص گياه.پيشرفت ديگري كه باعث شد توليد كنندگان دخانيات از برگ توتون به ميزان بسيار كمتري در محصولاتشان استفاده ‌كنند، رايج‌ شدن تكنيك ديگري موسوم به پف‌دادن بود. در اين روش، توتون را به‌ صورت خشك منجمد مي ‌كنند و بعد هوا يا گاز ديگري مثل دي‌اكسيد‌كربن را با فشار به آن مي‌دمند.به اين ترتيب برگ‌هاي توتون حالت پف كرده به خود مي‌گيرد و حجيم ‌تر و سبك ‌تر مي‌شود و افزودني‌ها را هم بهتر و بيشتر به خود جذب مي‌كند.

1-امروزه توتون تنها به عنوان یک ماده دود زا مطرح نیست بلکه به عنوان گیاهی با خصوصیات ویژه در میان گیاهان ،و به عنوان ماده غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.زیرا پروتئین و اسید های آمینه موجود در توتون بسیار بالاتر از سویا بوده و با پروتئین کازئین شیر برابری می کند و از توتون می توان برای تهیه پروتئین های مخصوص تولید انرژی بهره گرفت و چقدر خوب است که از توتون برای تغذیه و کالری در جهان استفاده کرد و نه برای مرگ ۱۰ میلیون سیگاری در سال.

2-سرخپوستان آمریکا برای سمی کردن نیزه های خود علیه دشمن از عصاره توتون استفاده می کردند

3-نیکوتین و سایر آنکالوئیرها ی توتون در تهیۀ آفت کش ها

4-قارچ کش های طبیعی

5-در تهیۀ اسیدسیتریک

6-در تهیۀ ویتامین ب 6

7-در صنایع داروسازی از مواد موثر این گیاه داروهای مسکن ، آرام بخش ، همچنین داروها یی برای ترک سیگار تهیه می شود .

8-عصاره برگ توتون خواص ضد كچلي دارد

براساس يافته‌هاي يك پژوهش، عصاره برگ توتون خواص ضد قارچي دارد. دكتر فريبا برنجي استاديار دانشگاه علوم پزشكي مشهد در اين پژوهش اثر عصاره متانولي و آبي گياه توتون بر روي رشد قارچها را بررسي كرده است كه نتايج آن نشان دهنده اثر بازدارندگي رشد قارچها در مجاورت عصاره برگ گياه توتون بود.دكتر برنجي با اشاره به اهميت گياهان دارويي در كشور آورده است: با توجه به رويكرد جهاني به داروهاي سنتي و گياه درماني اثر ضددرماتوفيتي ( ضد كچلي) عصاره متانولوي و آبي برگ توتون بر روي درماتوفيت ها بررسي شد.وي در خاتمه با اشاره به اهميت درمان با داروهاي گياهي تاكيد كرد: جهت رسيدن به نتايج قطعي و مطمئن تر اين بررسي بايد بر روي حيوانات آزمايشگاهي انجام شود و به لحاظ سم شناسي و عوارض احتمالي گياه بررسي شود با توجه به اينكه گياهان در منطقه مختلف، خواص متفاوت دارند بررسي شود.

9-جهت تسکین درد مفاصل و بی‌حسی اعضاء جوشانده توتون را به صورت ضماد می‌توان گذاشت.

10-جهت قطع ترشحات سفید مهبل از جوشانده این گیاه به صورت شستشو می‌توان استفاده کرد.

11-دود تنباکو ضد عفونی کننده محیط می‌باشد بدین صورت که تنباکو را روی آتش دود کنند.

12-جهت زخم‌های تازه خاکستر آن را روی زخم بریزند.

13-برای زخم‌های جرب و جوش‌های جلدی خاکستر آن را با روغن گل سرخ مخلوط کرده بمالند.

14-جهت درمان کفگیرک خاکستر تنباکو را با روغن گل سرخ مخلوط نموده بمالند.

15-جهت دفع شپش با خیس‌ کرده آب برگ توتون موها را ماساژ دهند.

در اینجا بیان این نکته ضروری می باشد که اکثر عوارض و مضراتی که درباره این گیاه ذکر شده است مربوط به کشیدن سیگار می باشد که قبلاً بیان گردید.

روش های استعمال گیاه توتون(استعمال دخانیات)

 قلیان در گویش تهرانی قلیون از فرهنگ عربی گرفته شده و به معنی جوشش است.در هندوستان “حقه و در سوریه “نفس “و در ترکیه و عراق به نام “نارگیله “مشهور است.قلیان از ابتکارات ایرانیان است که در زمان شاه عباس ساخته شده و بعد به کشورهای دیگر رفته است..تنباکو هم نوعی توتون است که نم کرده آن را در “سر قلیان “می ریزند و می کشند.علت انتخاب نام نارگیله “برای قلیان نیز این است که گاهی “کوزه قلیان را از گیاه نارگیل یا یک نوع کدو می ساختند. افرادی که قلیان می کشند ، چون پک های طولانی و عمیقی می زنند به عوارض بیماری ریوی ، به ویژه برونشیت مزمن ، آمادگی بیشتری دارند.اكثر توتون های كه برای قلیان ها استفاده می‌شوند از تنباكوهای فاسد و نامرغوب هستند.تنباكوی 99 درصد قلیان ها از توتون های مانده در انبار و كپك زده تهیه شده است.این توتون های تاریخ گذشته معمولا دارای بوی نامطبوعی است كه با اسانس های مختلف آنها را خوشبو می‌كنند.همچنین محتویات تنباکو از تفاله های مواد سمی سیگار که می بایست معدوم شود و حتی به محیط زیست هم آسیب می زند با اضافه شدن اسانسهای طعم دار تهیه می شود که استفاده از این تنباکوها به شدت برای سلامت مصرف کنندگان قلیان ضرر دارد.

چپق از واژه ترکی چوپوق بوده است . چپق هم نوعی تدخین توتون است که دسته ای چوبی و سفالین دارد . معمولا چپق را که نوعی توتون نرم است در سر چپق می ریزند و دود می کنند.

پیپ در واقع همان چپق فرنگی است با دسته کوتاه و ظریف که برای تدخین توتون کار برد دارد.توتون پیپ دارای برش های عرضی بوده و آن را با اسانسهای مخصوص خوشبو می کنند.

تنباکوی عطری مثل چای های عطری به این نوع تنباکو ها موادی افزوده میشود که آنها را خوشبو و خوش طعم کند، متاسفانه برخی کمپانی های سودجو که توتون تولیدی خود را برای صادرات به کشور های جهان سوم میسازند از اسانسهای شیمیایی برای طعم دادن به توتون و از افزودنیهای بسیار خطرناک برای بهتر سوختن توتون استفاده میکنند.یک نمونه از این نوع توتون های کاپیتان بلاک (captain black) و برخی نمونه های borkum riffهستند. از نشانه های استفاده از مواد افزودنی شیمیای بوی تند توتون(که گاهی خوشایند نیز به نظر میرسد) و ایجاد مایعات زیاد هنگام سوختن است.نمونه های کاپیتان بلاک که برای استفاده در آمریکا ساخته میشوند کیفیت بهتری دارند ولی در کل کیفیت آنها پایین تر از انواع اروپایی است.تنباکو های عطری طبیعی بویی ملایم دارند و بیشتر طعم ها و بوهای طبیعی مانند عسل،پرتقال،وانیل و غیره در آنها هست و پس از سوختن شیره کمتری تولید میکنند.

این تنباکو ها مواد افزودنی کمتری دارند و معمولا بوی آنها برای اطرافیان چندان خوشایند نیست، اما به دلیل نبودن مواد افزودنی برای مطلوب بودن طعم آنها از تنباکوی بهتری استفاده میشود.

•سیگار و سیگارت و سیگار برگ که شرح آن و تفاوت این سه اصطلاح قبلاً ذکر شد.

•انفیه 

حق چاپ و تکثير کتاب بهترين راه براي ترک سيگاربراي ناشر و مترجم محفوظ و هرگونه کپی برداري يا ذکر مطالب کتاب پيگرد قانوني خواهد داشت 



عوارض کشیدن سیگار روی تمامی بسته های سیگار نوشته شده است اما افراد همچنان به کشیدن سیگار ادامه می دهند. برخی که توانایی ترک این عادت بد و کشنده را ندارند سعی می کنند با روی آوردن به سیگارهایی که ظاهراً عوارض کمتری دارند از شدت مضر بودن سیگار بکاهند. در حالی که سازندگان بسیاری از این سیگارهای به اصطلاح «کم ضرر» و دیگر جایگزین های آنان ادعا دارند که محصولاتشان آسیب کمتری به بدن وارد می کنند اما آیا این دود کردنی های جایگزین تا این حد که ادعا می شود بی ضرر یا کم ضرر هستند؟ در ادامه این مطلب شما را با مضرات انواع سیگار و جایگزین های آن آشنا خواهیم کرد.

چیزی که ما به عنوان سیگار می شناسیم بر اساس اسناد سازمان بهداشت جهانی «سیستم تحویل نیکوتین» نامیده می شود. وقتی اسم مونوکسید کربن، استون، آرسنیک، متان و پلونیوم را با هم می شنوید فکر می کنید که در کلاس شیمی نشسته اید. اما اینجا کلاس شیمی نیست و این ها تنها تعداد کمی از ترکیبات دود سیگارهای معمولی است. بر اساس مطالعات محققان در دود سیگارهای معمولی بیش از ۷٫۲۵۷ ترکیب شیمایی از گروه های مختلف وجود دارد. برای مثال دود تنباکو حاوی مقدار زیادی مونوکسید کربن است که در صورت ورود به بدن از طریق استنشاق پیوند بسیار محکمی را با گلبول های قرمز خون ایجاد خواهد کرد.

به همین دلیل است که افراد سیگاری معمولاً هنگام سیگار کشیدن دچار تنگی نفس و تلاش برای بدست آوردن مقدار بیشتری اکسیژن انجام می دهند زیرا سطح اکسیژن در خونشان به شدت پایین می آید. برای کسانی که به طور مرتب سیگار می کشند فعالیت های فیزیکی بسیار دشوار است. علاوه بر این باید همیشه به یاد داشته باشید که:

سیگارهای به اصطلاح «سبک» را سیگارهایی کم ضرر می دانند اما این موضوع به هیچ عنوان درست نیست. درست است که این سیگارها حاوی مقادیر کمتری نیکوتین و رزین در مقایسه با سیگارهای معمولی هستند اما مقدار این دو ماده شیمیایی معیار اصلی برای تعیین میزان مضر بودن یک سیگار نیست. عوامل مهم تری در مضر بودن سیگار موثرند که متاسفانه روی پاکت های سیگار هیچ اسمی از آن ها دیده نمی شود. در سیگارهای «سبک» غلظت ترکیباتی خاص موسوم به نیتروسامین ها بسیار بالاست که به شدت سرطان زا هستند. در واقع این ترکیب نه در قطران سیگار بلکه در خود تنباکو یافت می شود. در واقع کمپانی های تولید کننده سیگار تنها گروهی از این مواد سرطان زا را حذف می کنند و در واقع بخش بزرگتری از این مواد به حال خود رها شده و صحبتی از آن ها به میان نمی آید.

علاوه بر این، بدن یک فرد سیگاری به مقدار معینی نیکوتین در روز نیاز دارد و اگر شخص سیگاری بکشد که نسبت به سیگارهای قبلی و همیشگی مقدار نیکوتین کمتری داشته باشد عطش فرد برای دریافت مقدار کافی نیکوتین با کشیدن سیگارهای سبک اقناع نشده و مجبور است سیگارهای بیشتری بکشد تا به میزان قبلی نیکوتینی که دریافت می کرد دست یابد. به عبارت دیگر روی آوردن به سیگارهای سبک باعث بالا رفتن تعداد سیگارهای دود شده و افزایش هزینه خواهد شد در حالی که روی هم رفته مواد مضر بیشتری نسبت به سیگارهای معمولی را وارد بدن خواهند کرد.

از نکات مفید سیگارهای برگ این است که نمی توان آن ها را در خیابان دود کرده و استفاده از آن ها نشان می دهد که فرد از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار است. بله درست است که میزان مصرف سیگار برگ در مقایسه با دیگر انواع سیگارها بسیار  کمتر است اما هر نخ سیگار برگ حاوی مقادیر یکسانی از تنباکو و در نتیجه مقادیر مساوی ترکیبات مضر در مقایسه با یک پاکت سیگار معمولی است. به عبارت دیگر کشیدن یک سیگار برگ معادل کشیدن یک پاکت سیگار معمولی خواهد بود. بنابراین تنها تفاوت بین سیگار برگ و سیگار معمولی این است که بین مقدار بیشتری از سم تنها با یک بار مصرف و یا مقدار کمتری سم اما با مصرف مداوم یکی را انتخاب کنید. مطالعات متعدد ثابت کرده که کشیدن سیگار برگ به طور گسترده باعث جهش در دی ان ای فرد شده و در واقع میزان جهش ژنتیک در نتیجه استعمال سیگار برگ ۲٫۴۲ برابر سیگارهای معمولی است.

سیگارهای دست تفاوت چندانی با سیگارهای معمولی ندارند. این که خودتان محتویات سیگارتان را تهیه کرده و خودتان آن را دست پیچ کنید تاثیر زیادی در میزان مضر بودن آن نخواهد داشت. مقدار مواد خطرناکی مانند نیکوتین، مونوکسید کربن و آمونیاک در سیگارهای دست پیچ هیچ تفاوتی با سیگارهای معمولی کارخانه ای ندارد. حتی بر اساس تحقیقات محققان دانشگاه اوتاگو در نیوزیلند، سیگارهای دست پیچ می توانند مضرتر از سیگارهای معمولی باشند. بررسی های ترکیباتی نشان داده که سیگارهای معمولی حاوی نیم درصد از مواد افزودنی مضر خاصی هستند که مقدار آن در سیگارهای دست پیچ تا ۱۸ درصد نیز افزایش می یابد.

کسانی که پیپ می کشند معمولاً دود ناشی از سوختن تنباکوی درون پیپ را عمیقاً استنشاق نمی کنند. در واقع دود تنها وارد دهان شده و پس از مزه کردن بوی آن، دود بدون این که وارد ریه ها شود بیرون داده می شود. با این وجود باز هم نیکوتین که عامل اعتیاد انسان به سیگار و دیگر دود کردنی هاست توسط بدن جذب می شود اما در مقادیری کمتر نسبت به سیگار. معمولاً تنباکوهایی که برای پیپ استفاده می شود از تنباکوی سیگارهای معمولی مرغوب تر است. همچنین هنگام کشیدن پیپ دیگر خبری از کاغذ سیگار و چسب نیست که سوختن آن ها ترکیبی مرگبار را به وجود می آورد. با این وجود عامل اصلی که بدن را مسموم می کند در سیگار معمولی و پیپ یکسان است. تمامی انواع تنباکو حاوی مواد سرطان زا هستند و همیشه مهمترین عامل مضر در انواع دود کردنی ها،  دودی است که در اثر سوختن تنباکو ایجاد شده و وارد بدن می شود.

هدف اصلی از ساخت سیگارهای الکترونیکی این است که فرد سیگاری این عادت ناخوشایند خود را با سختی کمتری کنار بگذارد و در واقع با جایگزینی یک دستگار بخار خوشبو از دست دود تلخ و بدبوی سیگار راحت شود. کسانی که به شدت سیگار می کشند از یک مایع حاوی نیکوتین استفاده کرده و رفته رفته دُز آن را بالا خواهند برد. در این میان، آزمایش خون و ادرار کسانی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کنند نشان داده که در خون این افراد نیز مقادیر قابل توجهی مواد سرطان زا و پلیمرهای سمی وجود دارد که از سیگارهای الکترونیکی نشأت می گیرند. این سیگارها نیز حاوی نیکوتین بوده که ماده ای اعتیادآور و بسیاری سمی است.

سیگارهای بخاردار در واقع نسبت به سیگارهای معمولی کم ضررتر هستند، دستکم به این خاطر که به جای تولید دود، بخار تولید می کنند که باعث می شود فرد سیگاری مقدار کمتری نیکوتین را به درون ریه های خود منتقل کند. اما حتی اگر مایع های بدون نیکوتین را انتخاب کنید نیز بدان معنا نیست که چنین سیگارهایی برای بدن مضر نیستند. ترکیب اصلی هر نوع مایع در این سیگارها، پروپیلن گلیکول و گلیسرول است. این ترکیبات در هنگام گرم شدن تجزیه شده و مواد سمی از قبیل فرمالدئید و اکرولین آزاد خواهد شد. فرمالدئید تاثیر بسیار بدی بر روی سیستم عصبی داشته و اکرولین نیز باعث التهاب در غشاهای مخاطی سیستم تنفسی و چشم ها می شود. مایع های مخصوص این سیگارها هنگام گرم شدن دودی تولید می کنند که راحت بلعیده شده و نای را نمی سوزاند اما اگر بیش از حد گرم شود ذرات مایع آن در ریه ها باقی خواهند ماند و این موضوع صدمات شدیدی به ریه وارد خواهد کرد.

تولید کنندگان و فروشندگان قلیان ادعا می کنند که قلیان بی ضررترین یا دستکم کم ضررترین روش برای دود کردن است. به ما گفته می شود که تمامی ترکیبات مضر تنباکو توسط آب فیلتر شده و به دلیل این که تنباکوی سیگار به صورت مستقیم نمی سوزد هیچ نیکوتینی نیز وارد بدن نمی شود.با این وجود واقعیت این است که حتی پس از عبور از درون آب نیز دود قلیان حاوی مقادیر قابل توجهی مواد سمی، فلزات سنگین و ترکیبات سرطان زا است. بر اساس تحقیقات، علی رغم این که دود قلیان از درون آب خنک عبور می کند اما این کاهش دما تاثیر زیادی بر روی گرمای این دود ندارد. در واقع تنباکوی قلیان هنگام سوختن دود بسیار داغی تولید می کند که مدت زمان کوتاه گذشتن از آب خنک نیز نمی تواند دمای آن را به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش دهد.

با استنشاق دود داغ قلیان، میکروفیبرهای حلق سوخته  و راه برای گرد و خاک و دیگر مواد مضر موجود در هوا برای ورود آسان به ریه ها باز می شود. محققان آمریکایی برای بررسی بیشتر تاثیرات کشیدن قلیان از روش های تست بزاق و ادرار نیز استفاده کردند. در مطالعات آن ها بر روی ترکیبات خونی افرادی که به طور مرتب قلیان می کشیدند مشخص شد که وضعیت خونی این افراد تقریباً هیچ تفاوتی با شرایط خونی افراد سیگاری ندارد. در نمونه های خونی هر دو گروه ترکیبات مونوکسید کربنی و مشتقات نیکوتین دیده می شد. البته افرادی که از تنباکوهای بدون نیکوتین استفاده می کردند شرایط نزدیک به نرمالی داشتند.

روی هم رفته تحقیقات نشان می دهد که تمامی تبلیغات در مورد جایگزین های سالم سیگار همه کذب بوده و نمی تواند هیچ یک از روش های دود کردن را سالم یا بی ضرر نامید.

۱۳۹۵. تمامی حقوق برای وبسایت Rooziato (روزیاتو) محفوظ است.9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *