خواص سرمه مغز قلم گاو

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :

جالب است بدانید که در قدیم بسیاری از سرمه ها نه فقط برای زیبایی که برای رفع یک مشکل یا بیماری مورد استفاده قرار می گرفتند.

این روزها کمتر خانمی است که سرمه را به خط چشم ترجیح دهد اما شاید برای یک‌بار هم که شده، دست به سرمه برده و چشم‌هایش را با این دوده سیاه، گیرا و جذاب کرده باشد. این روزها سرمه‌دان‌ها معمولا به ارث می‌رسند و این وسایل سنتی در بساط آرایشی دختران جوان به ندرت دیده می‌شود. البته باورهای قدیمی در مورد خواص این ماده آرایشی فراوان است. از نظر طب سنتی، سرمه طبعی سرد و خشک دارد و پیش از این استفاده دارویی هم داشته است.

بعضی می‌گویند این ماده باعث افزایش سوی چشم می‌شود و از دوران کودکی، چشمان دختران را سرمه می‌کشند تا مژه‌های‌شان تقویت و زیبایی چشم‌های‌شان دوچندان شود. آیا این موضوع واقعیت علمی دارد؟ فرق سرمه‌های قدیمی با سرمه‌های امروزی چیست؟ دکتر علیرضا عباسیان، متخصص طب سنتی ما را در این رابطه راهنمایی می‌کند.

از سرمه هسته خرما تا سرمه مغز قلم‌گاو. . .

تا به حال اسم سرمه مغز گاو را شنیده‌اید؟ این سرمه حیوانی را با استفاده از مغز استخوان قلم گاو تهیه می‌کنند. دکتر عباسیان، متخصص طب سنتی انواع دیگری از سرمه را هم معرفی می‌کند که در گذشته رواج بیشتری داشته است؛ مثل ابریشم تجزیه شده، مردار سنگ تجزیه شده، هسته خرما و نارگیل. اما نوع دیگری از انواع سرمه وجود دارد که این روزها رایج‌تر از انواع دیگر است.

سرمه بادام شیرین و فندق که بسیاری از مردم با استفاده از یک نعلبکی و اجاقی با دو پاره آجر به‌راحتی آن را در خانه درست می‌کنند. ضمن آنکه می‌توان این دوده به دست آمده را با روغن نارگیل یا بادام مخلوط کرد تا هم استفاده از آن راحت‌تر شده و هم بر خواص آن افزوده شود. حتی در منابع طب سنتی آمده که از گرد برگ زیتون به صورت سرمه برای درمان آب مروارید هم استفاده می‌کردند. البته این روزها بسیاری از برندهای معتبر اقدام به تولید صنعتی سرمه‌های مدادی‌شکل کرده‌اند که این وسیله، سهولت کاربرد دارد.

دوره مقدماتی php

خواص درمانی سرمه‌های قدیمی

سرمه‌های قدیمی خواص بیشتری داشتند. جالب است بدانید بسیاری از آنها نه فقط برای زیبایی که برای رفع یک مشکل یا بیماری مورد استفاده قرار گرفته و در منابع طب سنتی هم روی این موضوع تاکید فراوان شده است. کسانی که اشک ریزش مداوم داشتند، سرمه ابریشم تجزیه شده به چشم می‌کشیدند تا این مشکل برطرف شود. سرمه مردار سنگ برای ورم‌ها و التهابات چشمی و حتی تقویت بینایی مورد استفاده قرار می‌گرفت یا کسانی که مژه‌های کم‌پشت و نازکی داشتند، سرمه هسته خرما به چشم می‌کشیدند تا باعث رویش بیشتر شود.

علاوه بر این سرمه به عنوان یک داروی گیاهی مورد استفاده قرار می‌گرفت. هیچ می‌دانستید سرمه باعث بند آمدن خون یا حتی علاج برخی از زخم‌های پوستی و مخاطی مورد استفاده قرار می‌گرفت؟ جالب است بدانید در گذشته سرمه برای رفع انگل‌های پوستی مثل شپش هم کاربرد داشت.

طب سنتی چه می‌گوید؟

دکتر عباسیان، متخصص طب سنتی استفاده مداوم از سرمه را توصیه نمی‌کند و حتی در بسیاری از قسمت‌ها نیاز به بررسی و تحقیق مجدد در خصوص سرمه را ضروری می‌داند اما به هر صورت کشیدن سرمه از نظر طب سنتی نه‌تنها ایرادی ندارد بلکه سودمند هم هست اما برای این موضوع شرطی وجود دارد. باید در نظر داشت در روند تولید و ساخت آن به فرمولاسیون و ترکیباتش دقت کافی به خرج رود. این روزها ترکیباتی که برخی افراد سودجو یا کارخانجات غیرمعتبر در سرمه به کار می‌برند استاندارد نیست و باعث آسیب چشم می‌شود.

به همین دلیل باید نسبت به سلامت اجزا و استاندارد بودن تکنیک‌های ساخت کسب اطمینان کرد ضمن اینکه این ماده به هیچ‌وجه نباید به صورت نساییده به کار رود. سرمه باید حالت گرد و پودر ریز داشته باشد که ضرری همراه نداشته باشد. دکتر عباسیان در مورد مخلوط سرمه با مواد دیگر هم گفت: در گذشته چربی گوسفند را می‌سوزاندند و آن را با سرمه مخلوط می‌کردند و سرب را به تنهایی مورد استفاده قرار نمی‌دادند.

سرمه در شهر‌های مختلف

در قدیم در شهرهایی که دارای معادن زیرزمینی مثل مس و زغال‌سنگ بودند، ساخت این ماده طبی- آرایشی بیشتر رواج داشت و جالب است بدانید به گفته دکتر عباسیان، علاوه بر سرمه سیاه، سرمه‌های سفید و سرخ هم موجود بوده است؛ مثلا در شهر کرمان و در منطقه خراسان شمالی، ساخت سرمه بیشتر از دیگر شهرها رواج داشت. البته ناگفته نماند که سرمه اصفهان هم دارای شهرت فراوانی است.

این سرمه را با استفاده از نوع خاصی از سنگ به نام اثمد درست می‌کنند و خواص بسیار زیادی از جمله تقویت بینایی و رفع التهاب و پف چشم دارد. در شهر یزد هم رسم جالبی وجود داشت که پیش از استفاده از سرمه، نوک میله را در گلاب فرومی‌بردند و بعد در گرد سرمه زده و در چشم می‌کشیدند.

متخصصان چشم چه می‌گویند؟

دکتر محمد میرآفتاب، متخصص چشم درخصوص استفاده از این ماده برای چشم به سیب سبز گفت: «ما استفاده از این ماده را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم. حتی امکان دارد سرب موجود در این ماده به مرور زمان در بدن جذب شود و مشکلات دیگری به وجود بیاورد.» از نظر دکتر میرآفتاب این ماده صرفا جنبه زیبایی و آرایشی دارد و خواص خاصی برای تقویت بینایی یا رویش مو ندارد.

باید این موضوع را در نظر داشت که شاید به دلیل ماندگاری بیشتر این ماده اطراف چشم و لابه‌لای مژه‌ها، این تصور درخصوص رویاندن مژه و ابرو به وجود می‌آید ضمن آنکه باید توجه داشته باشید که اگر چشمان حساسی دارید، بهتر است از سرمه استفاده نکنید چون احتمال دارد که فلز سرب موجود در سرمه باعث تحریک یا حساسیت چشمی برای‌تان شود ضمن آنکه باید در نظر داشت سرمه‌هایی که بدون مجوز یا طی فرآیندهای غیر استاندارد تولید می‌شوند، امکان دارد میکروب و آلودگی همراه داشته باشند.

آیا با سرمه کشیدن زیباتر می‌شوید؟

روایت‌های بسیاری در دین ما نسبت به استفاده از سرمه آمده است و بر وجه درمانی این ماده تاکید فراوان شده است اما امروزه جای مواد طبیعی را ترکیبات شیمیایی گرفته‌ است و حتی درخصوص وجه آرایشی و زیبایی آن هم، بسیاری از متخصصان آرایشی می‌گویند کشیدن سرمه داخل چشم، باعث کوچک نشان دادن چشم شما می‌شود.

این کار نه‌تنها بر زیبایی شما نمی‌افزاید بلکه چشم شما را از آن اندازه‌ای که هست هم کوچک‌تر و ریزتر نشان می‌دهد. البته باید در نظر داشته باشید که این موضوع به نوع آرایش شما هم بستگی دارد. در صورتی که آرایش چشم شما حرفه‌ای و اصولی انجام شود این کار می‌تواند بر گیرایی و جذابیت چشم شما اضافه کند به شرط آنکه از سایه‌های محو زیر چشم بهره ببرید یا از خط باریکی در زیر چشم و محل رویش مژه‌ها استفاده کنید. در نظر داشته باشید که هم متخصصان طب سنتی و هم پزشک‌های متخصص چشم، نسبت به استفاده از سرمه در طولانی‌مدت هشدار می‌دهند./ مجله سیب سبز



شامل اطلاعات
411
گياهان دارویی


گیاهی است علفی با ساقه های خزنده بر روی زمین و یا بالا رونده ؛ به همین دلیل نیز به پیچ تلگرافی مشهور……


گیاهی است علفی با ساقه های خزنده بر روی زمین و یا بالا رونده ؛ به همین دلیل نیز به پیچ تلگرافی مشهور است . گلهای آن به رنگ های متنوع آبی یا سفید حتی ق نیز دیده می شود . برگهای آن متقابل است با دمبر……


درختی است با برگهای پنجه مانند و گلهای بنفش که بعد از فصل گرده افشانی میوه ای قهوه ای پر رنگ می دهد…….


درختی است با برگهای پنجه مانند و گلهای بنفش که بعد از فصل گرده افشانی میوه ای قهوه ای پر رنگ می دهد. و در بستر رودها و مناطق پست و دره ها بیشتر دیده می شود. قسمت مورد استفاده این گیاه میوه آن می باشد…….


برگ بو درختی دو پایه یا پلی گام می باشد این درخت برگهای معطر, منفرد, کامل ولی با کناره موجدار, دندان……


برگ بو درختی دو پایه یا پلی گام می باشد این درخت برگهای معطر, منفرد, کامل ولی با کناره موجدار, دندانه دار, نوک تیز, به طول 8 تا 14 و به عرض 5/2 تا 5/4 سانتی متر به رنگ سبز تیره , شفاف در سطح فوقانی په……


پیاز عنصل ، گیاهی پیاز دار چندساله است که دارای زرت قاعده ای حامل برگ ها و ساقه گل دهنده است که این ……


پیاز عنصل ، گیاهی پیاز دار چندساله است که دارای زرت قاعده ای حامل برگ ها و ساقه گل دهنده است که این ساقه تا ارتفاع یک متر رشد کرده و دارای گل های سفید رنگ کوچک و زیاد در امتداد محور انتهایی است.
پیازه……

گیاهان دارویی


شامل اطلاعات
57
دمنوش گياهی


چای کوهی گیاهی است با ارتفاع تقریباً نیم متر که برگ‌های آن به صورت جفت به ساقه چسبیده است و در ……


چای کوهی گیاهی است با ارتفاع تقریباً نیم متر که برگ‌های آن به صورت جفت به ساقه چسبیده است و در آن ها صدها نقطه شفاف که شبیه سوراخ است، دیده می‌شود . در این نقاط شفاف، غده‌هایی مملو از م……


گل سرخ با نام علمی (Rosa) درختچه کوچکی به ارتفاع 60 سانتیمتر تا 5/1 متر است. انواع متفاوتی از گل سرخ……


گل سرخ با نام علمی (Rosa) درختچه کوچکی به ارتفاع 60 سانتیمتر تا 5/1 متر است. انواع متفاوتی از گل سرخ موجود است که بهترین نوع آن در ایران یافت می‌شود.
این گیاه عموماً در زمین‌های آهکی، در حاش……


زرشک درختچه‌ای تیغدار به طول ۱ تا ۵ متر است. چوب آن به رنگ ق، قهوه‌ای یا زرد است. برگ‌های آن بیضی شکل با دندانه‌های اره‌ای و میوه اش ق رنگ بیضوی شکل و ترش مزه‌است. ……


قره قات (قره قاط) یا سیاه گیله درختچه ی کوچکی است به ارتفاع تا 60 سانتی متر که دارای برگ هایی بیضوی ……


قره قات (قره قاط) یا سیاه گیله درختچه ی کوچکی است به ارتفاع تا 60 سانتی متر که دارای برگ هایی بیضوی و به رنگ سبز روشن است. برگ های این گیاه بادوام بوده ولی در زمستان بر روی گیاه باقی نمی مانند. گل ها ……


شامل اطلاعات
75
عرقيات گياهی


برگ‌های درخت زیتون از دوران باستان برای مقاصد پزشکی مورد استفاده بوده است، و پژوهش‌های آزم……


عرق اترج که از گلهای این درختچه گرفته می شود سرشار از ویتامین ث می باشد این عرق ضد اسهال است و عطش ر……


عرق اترج که از گلهای این درختچه گرفته می شود سرشار از ویتامین ث می باشد این عرق ضد اسهال است و عطش را به خوبی رفع می کند . اترج در واقع همان ترنگ است که بوی بسیار مطبوعی دارد که از آن در آشپزی و تهیه ……


اکالیپتوس گیاهی است که سه برابر وزن خود اب جذب می کندو ریشه این گیاه در اکالیپتوس است.این گیاه خواص ……


اکالیپتوس گیاهی است که سه برابر وزن خود اب جذب می کندو ریشه این گیاه در اکالیپتوس است.این گیاه خواص بسیار زیادی دارد.از بخور و روغن ان مخصوصا خیلی خاصیت دارد.برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می ……


برگ گیاه شاه توت دارای ترکیباتی است که اثر هیپوگلیسیمیک دارد و عصاره آن در کاهش گلوکز سرم حیوانات دی……


برگ گیاه شاه توت دارای ترکیباتی است که اثر هیپوگلیسیمیک دارد و عصاره آن در کاهش گلوکز سرم حیوانات دیابتی موثر است.گیاه شاه توت (Morus nigra L) یکی از عوامل درمانی طبیعی غیرتوکسیک است و اثرات درمانی بس……

متخصص طب سوزنی تخصصی


شامل اطلاعات
13
داروی گیاهی


شربت رامش یک نوشیدنی مفرح و شادی بخش و ضد افسردگی است که بر پایه اصول طب سنتی ایران تولید و استاندار……


شربت رامش یک نوشیدنی مفرح و شادی بخش و ضد افسردگی است که بر پایه اصول طب سنتی ایران تولید و استاندارد شده است و موجب ایجاد نشاط در افراد می شود و به قوای طبیعی بدن در هضم و پاکسازی خلط سودای مضر و غیر……


 فراورده مایع متشکل از سکنجبین و پیاز گیاه عنصل (اسقیل در مخزن الادویه) که در کتب طب ایرانی با ……


 فراورده مایع متشکل از سکنجبین و پیاز گیاه عنصل (اسقیل در مخزن الادویه) که در کتب طب ایرانی با توجه به کاربرد، نحوه ساخت و درصد اجزای متفاوتی را شامل می شود. تاریخچه ذکر این ترکیب دارویی و منافع ……


خیار دارای مزاج در درجه دوم سرد و تر و مغز آن لطیف تر از جرم گوشت آن است.


خیار دارای مزاج در درجه دوم سرد و تر و مغز آن لطیف تر از جرم گوشت آن است.


در کتب قرابادین حکیمان طب سنتی ایران، این دارو و ترکیب آن از کتاب طب الائمه و منسوب به حضرت ابی عبدا……


در کتب قرابادین حکیمان طب سنتی ایران، این دارو و ترکیب آن از کتاب طب الائمه و منسوب به حضرت ابی عبدالله نقل شده است. شکل دارو معجون است و محتوی مصطکی، آویشن، زنیان و سیاهدانه در پایه عسل می باشد. دارو……


شامل اطلاعات
55
شربت ها


زرشک درختچه‌ای تیغدار به طول ۱ تا ۵ متر است. چوب آن به رنگ ق، قهوه‌ای یا زرد است. ……


زرشک درختچه‌ای تیغدار به طول ۱ تا ۵ متر است. چوب آن به رنگ ق، قهوه‌ای یا زرد است. برگ‌های آن بیضی شکل با دندانه‌های اره‌ای و میوه اش ق رنگ بیضوی شکل و ترش مزه‌……


شامل اطلاعات
82
میوه ها


لیمو ترش یا به اختصار لیمو، میوه درخت لیمو و از مرکبات است. اگرچه بخصوص در آشپزی از پوست و گوشت لیمو……


لیمو ترش یا به اختصار لیمو، میوه درخت لیمو و از مرکبات است. اگرچه بخصوص در آشپزی از پوست و گوشت لیمو استفاده می‌شود، لیموها را بیشتر به علت آب آنها پرورش می‌دهند. لیموها حاوی مقدار زیادی اسید سیتریک ه……


موز نام میوه و گیاهی با همین نام است که بومی مناطق حاره‌ای جنوب شرق آسیا، شبه جزایر مالزی، و اس……


موز نام میوه و گیاهی با همین نام است که بومی مناطق حاره‌ای جنوب شرق آسیا، شبه جزایر مالزی، و استرالیا است . امروزه این گیاه در تمام مناطق گرمسیری که از رطوبت مطلوبی برخوردار باشند کاشت می‌شو……


طالبی یکی از پرطرفدارترین میوه های فصل تابستان حتی در آن سوی دنیاست و به خاطر عطر و طعم دلپذیرش بسیا……


طالبی یکی از پرطرفدارترین میوه های فصل تابستان حتی در آن سوی دنیاست و به خاطر عطر و طعم دلپذیرش بسیار محبوب است. نام انگلیسی آنCantaloupe است که از نام یک دهکده در ایتالیا به نامCantalup گرفته شده که ……


آلبالو (فارسی شرقی:آلوبالو) نام درخت و میوه‌ای است بومی جنوب غرب آسیا و اروپا با (نام علمی: Pru……


آلبالو (فارسی شرقی:آلوبالو) نام درخت و میوه‌ای است بومی جنوب غرب آسیا و اروپا با (نام علمی: Prunus cerasus’) . میوه آن ترش مزه و سرخ رنگ است. بلندی درخت آن 3 تا۱۰ متر است. صد گرم آلبالو ۱۶ گر……


برای استفاده از خدمات مشاوره و نوبت دهی آنلاین با عضویت در دکتر ساینا به خانواده ی بزرگ سلامت الکترونیک ایران بپیوندید.

تمامی حقوق مادی و معنوی متعلق به شرکت دانش بنیان نوین فناوران همراه ساینا میباشد.

تاریخچه

سرمه از سال‌های بسیار دور مورد استفاده بوده است. در قدیم مردم براي روشن کردن فضاي خانه‌ها در شب، از چراغي به نام چراغ پيه‌سوز استفاده مي‌کردند و مواد سوختني آن را که به «روغن کنتو» معروف بود، از دانه‌ی گياهي به نام کنتو به دست مي‌آوردند. براي تهيه‌ی این روغن، تنه‌ی درخت نارون را سوراخ مي‌کردند و از چوب همان درخت، دسته‌اي درست مي‌کردند که داخل آن بتواند به چرخش در بيايد و يک سوراخ هم براي خارج شدن روغن در زير آن تعبيه مي‌کردند.

سپس گاوي را با چشمان بسته به دسته‌ی اين‌هاون مخصوص مي‌بستند و دانه‌ی گياه کنتو را داخل آن مي‌ريختند. با چرخاندن مکرر، کنتو له شده و روغن آن، از سوراخ زيرين بيرون مي‌آمد که از همان روغن به تهيه‌ی سرمه مي‌پرداختند و برای زیبایی چشم استفاده می‌کردند.

به این منظور، سنگي را روي فتيله‌اي که آغشته به روغن به دست آمده و در حال سوختن بود، مي‌گرفتند و از دود حاصل می‌شد.

طب سنتي چه مي‌گويد؟

طب سنتي استفاده از سرمه را برای سلامتی چشم‌ها و موی ابرو و سر مفید می‌داند، به شرط آن که سرمه اصل و تهیه شده از طبیعت باشد.

طبیعت

در منابع طب سنتی، سرمه طبیعت سرد و خشك و استفاده‌ی دارويي داشته است.

خواص درمانی

در قدیم، انواع سرمه علاوه بر استفاده‌ی زیبایی، برای رفع يك مشكل يا بيماري مصرف می‌شده و در منابع طب سنتي نیز روي اين موضوع تاكيد فراوان شده است.

– كساني كه مژه‌هاي كم‌پشت و نازكي دارند، سرمه‌ی هسته‌ی خرما به چشم بكشند تا باعث رويش بيشتر شود.

– سرمه به عنوان يك داروي گياهي باعث بند آمدن خون و درمان برخي از زخم‌هاي پوستي و مخاطي می‌شود.

– کساني كه اشك ريزش مداوم دارند، سرمه‌ی ابريشم تجزيه شده به چشم ‌بكشند تا اين مشكل برطرف شود.

– سرمه‌ی مردار سنگ براي ورم‌ها و التهابات چشمي استفاده می‌شود.

– در گذشته، سرمه براي رفع انگل‌هاي پوستي مثل شپش كاربرد داشت.

– سرمه خاصیت ضد التهابی دارد و چشم‌ها را از عفونت در امان نگه می‌دارد.

– استفاده از سرمه، بینایی چشم‌ها را تقویت می‌کند.

– سرمه موی ابرو و مژه‌ها را تقویت کرده و پرپشت می‌کند.

خواص سرمه در طب اسلامی

* اﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ (ع) فرموده است: «ﺳﺮﻣﻪ چشم را جلا می‌دهد، موی را می‌رویاند، دهان را تر و تازه می‌کند و اشک‌ریزش را از بین می‌برد.» الکافی – جلد ۶

در روایت دیگری از ایشان آمده است: «سرمه باعث زياد شدن نور چشم و رشد مژه‌ها مى‌شود».

* ﺭﺳﻮﻝ اکرم (ص) فرمودند: «ﺳﻪ ﭼﻴﺰ، قدرت بینایی را افزون می‌کند؛ سرمه کشیدن به اِثْمِد، نگریستن به سبزی و نگاه کردن به چهره زیبا.» کنز العمال – جلد ۱۰

در روايت ديگرى از آن حضرت نقل شده است: «سرمه (با اثمد) را ترك نكنيد كه باعث جلا و نورانيت چشم و روئيدن موها مى‌شود».

* امام رضا (ع) فرموده‌اند: «كسى كه ايمان به خداوند و روز قيامت دارد، مستحب است كه سرمه بكشد».

سرمه در شهر‌هاي مختلف

در گذشته در شهرهايي كه معادن زيرزميني مثل مس و زغال‌سنگ داشتند، ساخت اين ماده‌ی طبي- آرايشي بيشتر رواج داشت و علاوه بر سرمه‌ی سياه، سرمه‌هاي سفيد و سرخ هم موجود بوده است. به عنوان مثال در شهر كرمان و در منطقه‌ی خراسان شمالي، سرمه بيشتر از ديگر شهرها تهیه می‌شد. اين سرمه را با استفاده از نوع خاصي از سنگ به نام «اثمد» درست مي‌كنند و خواص زيادي از جمله تقويت بينايي، رفع التهاب و پف چشم دارد. در شهر يزد نیز پيش از استفاده از سرمه، نوك ميله را در گلاب فرو مي‌بردند و بعد در گرد سرمه زده و به چشم مي‌كشيدند.

سرمه انواع مختلفی دارد مثل سرمه‌ای ابريشم تجزيه شده، سرمه‌ی مردار سنگ تجزيه شده، سرمه هسته‌ی خرما، نارگيل و قلم گاو.

سرمه‌ی بادام شيرين و فندق نیز از پرمصرف‌ترین سرمه‌های طبیعی در دنیای امروز هستند. در منابع طب سنتي آمده كه از گرد برگ زيتون به شکل سرمه براي درمان آب مرواريد استفاده مي‌كردند.

سرمه‌ی بادام با فندق

برای تهیه‌ی‌ سرمه به روش‌ سنتی باید مقداری فندق و بادام را دو پوسته کنید. سپس آن‌ها را روی یک شعله پخش‌کن قرار دهید و روی حرارت بگذارید. ظرف فلزی مانند سینی را با فاصله‌ی‌کمی روی مغز بادام یا فندق بگیرید. به مرور زمان و با سوختن کامل، مغزها تولید دوده می‌کنند که روی سطح سینی می‌نشیند. تا پایان سوختن مغزها صبر کنید، سپس با چاقو یا جسمی نوک تیز، دوده‌های جمع شده روی سطح سینی را تراشیده و به ظرفی که برای نگهداری سرمه تهیه کرده‌اید، منتقل کنید.

مي‌توان اين دوده را با روغن نارگيل يا بادام مخلوط كرد تا استفاده از آن راحت‌تر شده و بر خواص آن اضافه شود.

سرمه‌ی مغز قلم گاو

برای تهیه‌ی سرمه‌ی قلم گاو، مقداری مغز قلم را پس از خارج کردن از قلم، داخل ظرفی بریزید و مقداری گاز یا باند پارچه‌ای داخل آن قرار دهید. به طوری که انتهای باند یا گاز در روغن مغز قلم قرار گرفته و سر آن بیرون باشد. باند یا گاز را با استفاده از کبریت روشن کنید و مانند مرحله‌ی قبل، ظرف فلزی مانند سینی را با فاصله روی آن قرار دهید. روغن با سوختن، تولید دود کرده که روی سطح ظرف جمع می‌شود. پس از پایان کار، دوده‌ها را تراشیده و به ظرف سرمه منتقل کنید.

نکته‌ی مهم: می‌توان به انواع سرمه‌ی خشک، چند قطره روغن فندق یا بادام برای چرب شدن سرمه اضافه کنید.

مسموميت با سرب سرمه

برخی از افراد گمان مي‌کنند چون سرمه یک محصول خانگي است و به شکل دست‌ساز تهيه مي‌شود، مي‌توان به آن اعتماد کرد، ولي باید بدانید سرمه مي‌تواند سلامت شما را به خطر بيندازد.

سرمه معمولا حاوي مقداري فلز سرب است که استفاده از آن خطرناک است، فلزي خاکستري با ته‌ رنگ مايل به آبي که در نسوج بدن جذب پروتئين‌ها مي‌شود و بيشترين اثر سمي خود را بر مغز و اعصاب می‌گذارد.

در گذشته چربي گوسفند را مي‌سوزاندند، آن را با سرمه مخلوط مي‌كردند و سرب را به تنهايي مورد استفاده قرار نمي‌دادند.
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *