خاصیت شراب توت سفید

دوره مقدماتی php
خاصیت شراب توت سفید
خاصیت شراب توت سفید

 

خاصیت شراب توت سفید.

خاصیت شراب توت سفید:توت سفید با نام علمی موروس آلبا (Morus alba) دارای فوایدی بسیار برای سلامتی است. مهمترین خواص توت سفید این است که دارای خواص ضد التهابی، ضد سرطانی، و ضد پیری است. توت سفید به عنوان یک گیاه دارویی، عوارض جانبی اندک، و – طبق نتایج بررسی‌ها – اثراتی مثبت برای سلامتی انسان به همراه دارد.

توت سفید دارای درختی کوچک است که جزء گیاهان بومی مناطق شمال کشور چین به شمار می‌رود. کاربردهای نخستین این گیاه در دوران باستان شامل تغذیه‌ی کرم ابریشم و درمان امراض گوناگون بود.

توت سفید حاوی ترکیبات فعال و فلاونوئیدهایی متعدد و منحصر به فرد است که باعث وجود طیفی وسیع از فواید و خواص در این گیاه شده‌اند.

برگ‌های درخت توت سفید، در مقایسه با ریشه‌ها و میوه‌ی این گیاه، حاوی ترکیبات فنلی و فلاونوئید‌های بیش‌تری است.

خاصیت شراب توت سفید

این میوه‌ی کوچک و خوشمزه، علاوه بر چین، در بسیاری از بخش‌های دیگر جهان نظیر هند، ایران، افغانستان، و اروپای جنوبی نیز پرورش داده می‌شود. طب سنتی چینی با بهره‌گیری از خواص دارویی این میوه امراض بسیاری را درمان می‌کند. هم‌چنین گیاه توت سفید به طور گسترده به عنوان درختی سایه‌دار و زینتی نیز استفاده می‌شود. برگ‌ها و پوست تازه‌ی درخت توت سفید نیز به عنوان ماده‌ی غذایی بسیار عالی برای تغذیه‌ی دام به کار می‌رود. میوه‌ی توت سفید را می‌توان به صورت خام نوش جان کرد، یا این‌که از آن برای تهیه‌ی مربا، و کیک‌های ژله‌ای استفاده کرد. به علاوه، توت سفید را می‌توان به بیسکوییت‌ها، نان‌ها، و پودینگ‌ها نیز اضافه کرد.

دوره مقدماتی php

در این مقاله، ‌قصد داریم مطالبی را درباره‌ی ارزش غذایی و خواص توت سفید برای سلامتی بیان کنیم.

مطلب مرتبط: خواص توت خشک: ۱۹ فایده توت خشک برای سلامتی از نظر طب چینی

توت سفید منبعی عالی برای پروتئین است؛ زیرا مصرف یک وعده‌ی توت سفید، به اندازه‌ی یک‌سوم فنجان، می‌تواند ۴ گرم پروتئین برای بدن‌تان تامین کند. همین یک وعده‌ی کوچک از توت سفید حدود ۲۰ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن‌تان را به فیبر نیز تامین می‌کند. میزان بالای فیبر موجود در این نوع توت تا حد زیادی برای کاهش سطوح قند خون، کاهش کلسترول، و هم‌چنین تنظیم دستگاه گوارش بسیار مفید است.

مصرف توت سفید می‌تواند بدن‌تان را از فواید آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئید پلی‌فنلی از قبیل آنتوسیانین،‌ رسوراترول، زآگزانتین، لوتئین، بتاکاروتن، و آلفا کاروتن بهره‌مند کند. توت سفید منبعی عالی برای ویتامین C، ویتامین A، ویتامین E، و مجموعه‌ی ویتامین B نظیر ویتامین B6، ریبوفلاوین، نیاسین، و اسید فولیک به شمار می‌رود. علاوه بر این‌ها، توت سفید غنی از مواد معدنی بسیاری از قبیل آهن، پتاسیم، منگنز، و منیزیوم نیز هست.

خاصیت شراب توت سفید.

سال‌های طولانی است که توت سفید به عنوان ماده‌ی غذایی و دارویی مهم در طب سنتی چین شهرت دارد. تقریبا تمام بخش‌های این گیاه دارای خواص دارویی هستند. وجود مقادیر زیاد آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد معدنی، و ویتامین‌های مفید برای سلامتی در این میوه، آن را به عنوان ماده‌ی غذایی ایده‌آل برای بهبود سطح سلامتی انسان مشهور کرده است.

توت سفید به خاطر وجود ترکیبات فنلی نظیر آنتوسیانین‌ها و رسوراترول در ساختارش، خواص آنتی‌اکسیدانی قدرتمندی از خود نشان می‌دهد. این آنتی‌اکسیدان‌ها به خنثی‌سازی اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد برای سلامتی بدن کمک می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهند آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند موجود در توت سفید ممکن است در محافظت از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها نظیر سرطان و مشکلات قلبی و عروقی مفید باشند.

از دیگر فواید مصرف میوه‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان این است که آن‌ها می‌توانند به مهار فرایند پیری کمک کنند. در نتیجه، با مصرف این قبیل میوه‌ها چهره‌تان جوان‌تر می‌شود و پوست‌تان از بروز نشانه‌های پیری نظیر خطوط تیره و چین و چروک در امان می‌ماند.

دانشمندان معتقدند مصرف توت سفید ممکن است برای پیشگیری از بیماری دیابت مفید باشد. مطالعات نشان می‌دهند برگ‌های توت سفید حاوی ترکیبی به نام دئوکسی نوجیریمایسین ۱ (DNJ) هستند که ممکن است به کاهش سرعت گوارش قند کمک کنند؛ در نتیجه، بیش‌تر قند مصرفی به جای جذب در جریان خون، دفع می‌شوند.

طبق یافته‌ها، این ترکیب در پیشگیری از افزایش ناگهانی سطح قند خون نیز موثر است. نوشیدن مرتب دمنوش برگ توت سفید راهی عالی جهت کنترل سطح قند خون و هم‌چنین کاهش خطر پیشرفت بیماری دیابت به شمار می‌رود.

مطلب مرتبط: خواص بادام : ۴۲ فایده اثبات شده بادام برای سلامتی، پوست و مو

توت سفید از گذشته‌های دور به عنوان دارویی برای بهبود واکنش ایمنی بدن کاربرد داشته است. درشت‌خوارها یا ماکروفاژها نوعی از گلبول‌های سفید خون در بدن هستند که از طریق بلع میکروب‌ها و ذرات خارجی عامل بیماری، نقشی حیاتی در واکنش ایمنی بدن ایفا می‌کنند. طبق نتایج مطالعات، توت سفید حاوی ترکیبات فعال‌کننده‌ی ماکروفاژها، به نام آلکالوئیدها است.

توت سفید هم‌چنین غنی از ویتامین C، آنتی‌اکسیدانی قدرتمند، است که به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کند، و از این طریق، از بدن در برابر امراض شایع نظیر سرماخوردگی، آنفولانزا، یا عفونت‌ها محافظت می‌کند.

کم خونی ناشی از کمبود آهن شایع‌ترین نوع کم خونی است و زمان رخ می‌دهد که بدن انسان همراه با مواد غذایی مصرفی‌اش، به میزان کافی آهن دریافت نکند. افزایش مصرف مواد غذایی غنی از آهن بهترین راه برای درمان این وضعیت به شمار می‌رود. توت سفید غنی از آهم است؛ به همین دلیل،‌ این نوع توت به عنوان میوه‌ای مناسب برای بیماران مبتلا به کم خونی شناخته می‌شود.

طب سنتی چینی جهت بهبود گردش خون و هم‌چنین تسکین علائم مربوط به کم خونی نظیر خستگی مفرط، بی حالی، ضعف، و سرگیجه نوشیدن آب توت را توصیه می‌کند.

خاصیت شراب توت سفید.

توت سفید منبعی غنی از ویتامین A است؛ ویتامین A با بهبود و حفظ سلامتی چشم‌ها و قوه‌ی بینایی در ارتباط است. برخی معتقدند، نوشیدن مرتب آب توت برای تقویت بینایی و سلامت چشم‌ها بسیار مفید است. به علاوه، وجود مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان در توت سفید، از چشم‌های‌تان در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت، و از بروز اختلالات بینایی نظیر آب مروارید و دژنراسیون ماکولای وابسته به سن پیشگیری می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهند عصاره‌ی توت سفید غنی از مواد شیمیایی گیاهی است که در برابر عوامل بیماری‌زای آسیب‌رسان به بدن،‌ اثرات ضد میکروبی از خود نشان می‌دهند. طبق شواهد علمی، این مواد شیمیایی گیاهی در مبارزه علیه انواع گوناگون باکتری‌ها از قبیل استرپتوکوک سانگوئینیس، پورفیروموناس ژنژیوالیس، استرپتوکوک سوبرینوس،‌ انتروکوک فکالیس، استافیلوکوکوس اورئوس، مایکوباکتریوم اسمگماتیس، و هم‌چنین برخی گونه‌هایی از قارچ‌های انگلی به طور موثر به بدن کمک می‌کنند.

توت سفید می‌تواند باعث تقویت و بهبود سطح سلامتی موهای‌تان شود. مصرف توت سفید نه تنها به رشد موها کمک می‌کند، بلکه از ریزش مو نیز پیشگیری می‌کند. توت سفید را بکوبید و آب را روی پوست سرتان بمالید تا به رشد و تقویت موهای‌تان کمک کند. هم‌چنین طبق شواهد علمی، توت سفید در پیشگیری از سفید شدن زودهنگام مو نیز موثر است.

اختلالات عصبی از قبیل بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون عمدتا در اثر تهی شدن مغز از اسید گاما آمینوبوتیریک (GABA) اتفاق می‌افتند. مطالعات نشان می‌دهند عصاره‌ی توت سفید ممکن است به تعدیل فعالیت‌های مونوآمین اکسیداز کمک کند. از آن‌جا که تنظیم کننده‌های مونوآمین اکسیداز برای درمان وضعیت‌هایی نظیر بیماری پارکینسون، زوال عقل، و افسردگی مفید هستند، ‌مصرف توت سفید به عنوان روش درمانی موثر برای بیماران مبتلا به این گونه‌ بیماری‌ها به شمار می‌رود.

هم‌چنین در پژوهشی دیگر، دانشمندان مطالعات مربوط به اثربخشی عصاره‌ی اتانولی توت سفید را بر مدل‌های بیماری پارکینسون مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج این ارزیابی نشان داد، خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد آپوپتوزی توت سفید به محافظت از عصب‌ها در برابر نوروتوکسین‌ها (سموم عصبی) کمک می‌کند. یکی دیگر از شایع‌ترین اختلالات دژنراتیو (تباه کننده) عصبی بیماری آلزایمر است.

طبق یافته‌های علمی، استفاده از برگ‌های توت ممکن است خطر ایجاد این بیماری را کاهش دهد، و هم‌چنین، عصاره‌ی برگ توت سفید نیز ممکن است از طریق مهار تشکیل فیبریل پپتید بتا آمیلوئید (۴۲-۱) برای درمان بیماری آلزایمر موثر باشد.

طبق نتایج آزمایش‌هایی که به منظور مطالعه‌ی اثر ضد استرسی توت سفید به عمل آمدند، گیاه توت سفید به عنوان یک عامل ضد استرس، به طور بالقوه دارای قدرت درمانی قابل توجهی است. نتایج این مطالعات نشان می‌دهند، توت سفید می‌تواند در درمان اختلالات ناشی از استرس اکسیداتیو بسیار مفید و موثر باشد.

مطالعات نشان می‌دهند توت سفید حاوی فلاونوئید‌ها، استیلبن، و کومارینی است که دارای فعالیت‌های محافظت کنندگی از کبد هستند. طی یک مطالعه، عصاره‌ی توت سفید برای درمان مسمومیت کبدی در موش‌ها استفاده شد. نتایج این مطالعه نشان دادند، عصاره‌ی توت سفید قادر بود با بسیاری از اختلالات مزمن کبد مبارزه کند. این نتایج هم‌چنین نشان دادند، این عصاره به طور قابل توجهی به کاهش آسیب بافت و نکروز (بافت مردگی) کبدی در موش‌ها کمک کرد.

خاصیت شراب توت سفید.

تجمع کلسترول در خون می‌تواند به بروز بیماری‌های قلبی منجر شود. توت سفید در طب چینی غالبا جهت کاهش سطح ال‌دی‌ال یا کلسترول بد در جریان خون به کار می‌رود. هم‌چنین، این میوه غنی از پتاسیم است؛ پتاسیم به عنوان گشاد کننده‌ی عروق کاربرد دارد و می‌تواند به کنترل فشار خون نیز کمک کند.

برگ‌های توت سفید به طور بالقوه دارای اثر آنتی هایپرلیپدمی (ضد افزایش لیپو پروتئین) هستند، زیرا این گیاه در برابر تولید اسیدهای چرب، اثرات مهار کنندگی از خود نشان می‌دهد. هنگامی که طی یک آزمایش، به موش‌های مبتلا به هایپرلیپیدمی محلول ترکیبی عصاره‌ی برگ‌های درخت توت سفید با آب داده شد، سطوح کلسترول و تری‌گلیسیرید خون موش‌ها به شکل قابل توجهی کاهش یافت.

عصاره‌های توت سفید حاوی اسید بتولینیک است که به کاهش تولید ملانین، و از این طریق، به سفید شدن پوست کمک می‌کند. به همین دلیل نیز، از توت سفید به عنوان یکی از اجزای بسیاری از محصولات آرایشی طبیعی برای سفید کردن پوست یا بهبود رنگ پوست استفاده می‌شود.

پوست ساقه‌ی درخت یک ساله‌ی توت سفید دارای فیبری است که برای بافت پارچه از آن استفاده می‌شود. در بسیاری از بخش‌های اروپا و چین از گیاه توت سفید برای ساخت کاغذ نیز استفاده می‌کنند. از تنه‌ی درخت توت ماده‌ی قهوه‌ای رنگی استخراج می‌شود که برای رنگ کردن منسوجات از آن استفاده می‌شود. شاخه‌های توت سفید به عنوان عامل متصل کننده در تولید سبد به کار می‌روند.

چوب درخت توت سفید نسبتا سنگین، یکدست، سخت، با دوام، و انعطاف پذیر است. از این رو، از این چوب برای ساخت ابزار ورزشی از قبیل چوب هاکی، راکت تنیس، راکت بدمینتون، و هم‌چنین ساخت مبلمان، خانه، قایق،‌ و ابزارهای کشاورزی استفاده می‌شود.

میوه‌ی توت سفید به عنوان منبع غذایی بسیار خوبی برای خوک‌ها و گرازها، پرندگان اهلی و وحشی به شمار می‌رود. درخت توت سفید به طور گسترده‌ای جهت محافظت از دام‌ها، بهبود تولید، و هم‌چنین کنترل فرسایش خاک کشت و پرورش داده می‌شود. از ردیف‌های درخت توت سفید به عنوان بادشکن استفاده می‌شود؛ به این ترتیب، با ایجاد دیواری از درخت‌های توت سفید، آدم‌ها می‌توانند به شکل موثرتری در برابر طوفان‌های زمستانی ایستادگی کنند و هم‌چنین بهای سوخت جهت گرم نگه داشتن خانه‌ها در فصل‌های سرد سال نیز کاهش می‌یابد.

امروزه، آدم‌ها به طور روز افزون جهت درمان و پیشگیری از بیماری‌ها، به استفاده از داروهای گیاهی روی می‌آورند. توت سفید به خاطر خواص درمانی و توانایی‌اش برای ارتقاء سلامتی به شکل گسترده‌ای محبوبیت پیدا کرده است. مصرف انواع توت‌ها می‌تواند به پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها کمک کند؛ هم‌چنین، نوشیدن مرتب یک لیوان آب تازه‌ی توت نیز باعث کمک به سم‌زدایی از بدن می‌شود. تقریبا تمام بخش‌های گیاه توت سفید دارای خواص و فوایدی هستند که می‌توان از آن‌ها برای بهبود سطح سلامت عمومی‌ بدن‌مان استفاده کرد.

منبع: valuefood

خاصیت شراب توت سفید
خاصیت شراب توت سفید

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ميوه لونگان x بخوانید...